/ / Miten blogitekstit syntyvät Helpoilla kotisivuilla?

Miten blogitekstit syntyvät Helpoilla kotisivuilla?

Yritysblogin pitäminen
Yritysblogin kirjoittaminen voi olla erittäin tehokas markkinointikeino. Lue, miten me Helpoilla kotisivuilla bloggaamme ja miksi sinunkin kannattaisi.

Miksi bloggaaminen kannattaa?

Yritysblogin kirjoittaminen on tätä päivää. Se on väistämättä yksi keskeisimmistä sisältömarkkinoinnin välineistä, jonka käyttämättä jättäminen on silkkaa hulluutta. Jos yrityksellänne ei vielä ole omaa blogia, nyt on hyvä aika aloittaa. Ai miksi?

Blogin kirjoittaminen on pitkäjänteistä, mutta parhaimmillaan myös erittäin tehokasta markkinointia yritykselle. Säännöllisesti (mielellään jopa kerran viikossa) julkaistavat hakukoneoptimoidut ja mielenkiintoiset blogiartikkelit lisäävät säännöllistä liikennettä kotisivuille.

Hakukoneet arvostavat sellaisia sivuja, jotka tarjoavat uutta sisältöä, ja blogi taas on paras tapa tuottaa jatkuvasti lisää uutta ja tuoretta sisältöä. Myös aiemmin julkaistujen blogiartikkeleiden päivittäminen ajantasaiseksi vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen. Blogin avulla yrityksen kotisivujen näkyvyys siis paranee ja sitä kautta myös kävijämäärät sivuilla kasvavat.

Blogi on myös todella tehokas tapa tehdä yrityksen asiantuntijuus näkyväksi. Asiantuntevilla artikkeleilla yritys voi vakuuttaa lukijat, rakentaa omaa asiantuntijuuskuvaansa ja saada lisää asiakkaita. Blogi voi toimia ratkaisevana tekijänä ostopäätöksessä, mutta ennen kaikkea se tekee yrityksen näkyväksi asiakkaille ja houkuttelee kävijät tutustumaan yritykseen. Pitkällä tähtäimellä tämä tietenkin lisää myös myyntiä.

Blogia kirjoitetaan ensisijaisesti asiakkaille. Vaikka hakukonenäkyvyys voi olla yksi tärkeimmistä motiiveista yritysblogin kirjoittamiseen, tulisi tekstit kuitenkin kirjoittaa aina todellisia lukijoita ajatellen, eikä pelkästään hakukoneita varten. Asiantuntijuuden ohella blogi on keino tarjota asiakkaille ilmaista tietoa ja aidosti myös tarjota ratkaisuja heidän ongelmiinsa.

Blogi tarjoaa siis informaatiota lukijoille, mutta samalla se antaa myös äänen yritykselle ja kasvot sen tekijöille. Blogi tarjoaa väylän kertoa yrityksen arjesta ja elämästä kulissien takana ja samalla tekee yrityksestä helpommin lähestyttävän. Lue aiemmasta artikkelistamme lisää siitä, miksi jokaisen yrityksen tulisi kirjoittaa blogia.

Helppojen kotisivujen blogin tarina

Ei siis liene epäselvää, miksi mekin Helpoilla kotisivuilla haluamme tarjota asiakkaillemme ja muille kiinnostuneilla hyödyllistä luettavaa joka viikko. Me haluamme antaa lukijoillemme ilmaisia vinkkejä ja kertoa heille osaamisestamme. Samalla me pystymme parantamaan hakukonenäkyvyyttämme, saamme lisää kävijöitä sivuillemme ja sitä kautta esimerkiksi yhteydenottoja sekä tilaajia uutiskirjeelle.

Helppojen kotisivujen ensimmäinen blogipostaus nykyisillä sivuillamme julkaistiin jo 2017, mutta säännöllinen sisällöntuottaminen blogiin aloitettiin vasta elokuussa 2018. Olemme kirjoittaneet aiheista laidasta laitaan. Mielenkiintoista luettavaa löytyy muun muassa kotisivujen rakentamisesta, WordPressistä teemoineen, hakukoneoptimoinnista, graafisesta suunnittelusta, markkinoinnista ja sisällöntuotannosta. Siis kaikesta siitä, mikä on meidän vahvinta osaamistamme. Sen jälkeen kun aloitimme säännöllisen bloggaamisen sivujemme kävijämäärät ovat kolminkertaistuneet. Mikä parasta, tämä on mahdollista kaikille, jotka haluavat ryhtyä kirjoittamaan yritysblogia.

Blogin kirjoittaminen vaatii kuitenkin tavoitteellisuutta, aikaa, motivaatiota ja suunnittelua. Seuraavaksi kerromme, miten blogipostaukset meillä syntyvät.

1. Blogitekstin kohderyhmän määritteleminen

Ennen kuin blogia voidaan ryhtyä kirjoittamaan, on tunnettava kohderyhmä. Siitä huolimatta, että blogin kohderyhmä on usein sama kuin yrityksen kohderyhmä muutenkin, me määrittelemme vielä tarkemman kohderyhmän ennen jokaisen uuden tekstin kirjoittamista. Pidämme aina mielessä, kenelle kirjoitamme ja miksi.

Meidän kohderyhmäämme ovat lähtökohtaisesti kahdenlaiset yrittäjät. Kirjoitamme sekä yrittäjyyden alussa oleville potentiaalisille asiakkaillemme että sellaisille pidempään yrittäjinä toimineille, joille kotisivujen ja yritysilmeen uudistaminen voisi olla ajankohtaista.

Kirjoitamme siis niille yrittäjille, jotka voisivat hyötyä kotisivupalveluistamme, kuten nettisivujen uudistuksesta, graafisesta suunnittelusta, sisällöntuotannosta tai markkinoinnista. Usein tekstejä pyritään kirjoittamaan myös niin, että ne palvelisivat lisäksi jo olemassa olevia asiakkaitamme. Toisinaan kohderyhmäksi voidaan rajata vanhat asiakkaat ja muut aiheesta kiinnostuneet, kuten esimerkiksi tässä postauksessa tehtiin: 3 vinkkiä WordPressin käyttöön.

2. Blogitekstien aiheiden ja avainsanojen ideointi

Kuten aiemmin tuli jo ilmi, me kirjoitamme blogiin tietenkin niistä aiheista, jotka ovat omaa ydinosaamistamme. Aiheita ideoidaan paitsi sisällöntuottajien myös koko tiimin kesken. Esimerkiksi asiakastuen ja myynnin parissa sekä muualla asiakaspinnassa työskentelevillä on hyviä näkemyksiä siitä, millaiset kysymykset asiakkaitamme kiinnostavat. Asiakaspalaute, sosiaalinen media, muut ajankohtaiset artikkelit ja videot ovat niin ikään inspiroivien ideoiden lähteitä.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, pätee tässäkin. Me siis istumme tasaisin väliajoin alas ja varaamme aikaa aiheiden suunnitteluun. Vaikka joskus jokin ajankohtainen idea vaatiikin tulla kirjoitetuksi nopealla aikataululla, suunnittelemme valmiita aiheita kalenteriimme vähintään kuukaudeksi eteenpäin. Ja hyviä ideoitahan kannattaa kirjoittaa kalenterin syrjään aina, kun sellaisia syntyy.

Aiheita ei tarvitse lähteä etsimään sen kauemmaksi, sillä esimerkiksi omista tuotteista ja palveluista kirjoittaminen palvelee paitsi potentiaalisia asiakkaita myös hakukonenäkyvyyttä. Muita hyviä ideoita ovat esimerkiksi oman toimialan, asiantuntijoiden ja työpaikan arjen esitteleminen sekä usein kysyttyihin kysymyksiin vastaaminen ja erilaisten vinkkien antaminen.

 

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

3. Blogitekstin rakenteen suunnittelu ja kirjoittaminen

Aiheiden suunnittelun lisäksi olemme varanneet aikaa tietenkin myös itse tekstien kirjoittamiselle. Sisällöntuottajien perjantai on pyhitetty poikkeuksetta oman blogin kirjoittamiselle. Aiemmin, kun blogia kirjoitettiin vasta sitten, kun muilta kiireiltä ehdittiin, ei uusia postauksia tavoitteista huolimatta julkaistu läheskään viikoittain. Blogi on kuitenkin asia, johon haluamme panostaa ja siksi siihen on varattu myös säännöllisiä resursseja.

Blogipäivämme pitävät sisällään tekstiä varten tehtävän taustatyön, tekstin rakenteen suunnittelun, varsinaisen kirjoittamisen sekä somenoston ja kuvituksen suunnittelun.

Ennen kirjoittamista tarvitaan tietenkin enemmän tai vähemmän taustatyötä ja suunnittelua. Usein taustoituksessa käytetään paitsi aiheesta kirjoitettuja artikkeleita myös asiantuntijoidemme substanssiosaamista. Käytännössä taustatyö voi siis tarkoittaa paitsi tiedonhakua, lukemista myös muiden työntekijöidemme haastattelua.

Taustatiedon pohjalta suunnittelemme tekstin rakenteen ja vasta sitten tuotamme varsinaisen tekstin.

Tekstien pituus vaihtelee aihepiireittäin noin 500 sanasta yli 1000 sanan artikkeleihin. Pidemmät tekstit ovat hakukonenäkökulmasta parempia, mutta sanamäärän ei tulisi olla itseisarvo. Lukijoitakin on erilaisia ja siksi lyhyt ja ytimekäs teksti voi toisinaan palvella kiireistä lukijaa paremmin. Lue täältä lisää blogitekstien optimaalisesta pituudesta.

Oikolukua vaille valmiiseen tekstiin suunnitellaan tässä vaiheessa myös kuvitus ja sosiaalisen median nostot, joilla tekstiä tullaan julkaisun yhteydessä mainostamaan. Kuvina käytämme useimmiten erilaisten kuvapankkien kuvia sekä graafikkomme nimenomaan artikkeleita varten suunnittelemia kuvia.

Pääkuvaksi valitsemme kuvan, jonka uskomme paitsi tukevan kirjoitettua tekstiä myös erottuvan esimerkiksi Facebookin uutisvirrasta ja Instagramin julkaisusyötteestä. Kuvista tehdään aina useampi kuvaversio, jotta kuvat olisivat optimaalisia eri julkaisualustoja ajatellen. Esimerkiksi blogin pääkuvan asettelu on hieman erilainen kuin Instagramissa julkaistavassa neliönmuotoisessa kuvassa. Lisäksi kuvan on toimittava Google Display -mainospaikoilla, jotka ovat tärkeässä roolissa uusien artikkeleidemme mainonnassa.

Kuvien optimointi Facebookia ja Instagramia varten

Kotisivujen kilpailutusta koskevan blogiartikkelin pääkuvasta on tehty kaksi eri versiota Facebookia ja Instagramia varten.

4. Blogitekstin oikolukeminen, muokkaaminen ja julkaisu

Parhaimmasta julkaisuajankohdasta ollaan yleisesti montaa mieltä, mutta yksimielisiä ollaan kuitenkin siitä, että artikkeleita tulisi julkaista säännöllisesti.

Julkaisupäivän aamuna oikoluemme ja tarkistamme jokaisen blogipostauksemme muutaman hengen blogitiimin kesken. Tämän jälkeen teemme vielä viimeiset muutokset tekstiin ja hiomme tarvittaessa myös kuvitusta.

Lopuksi lisäämme tekstin WordPressiin, teemme tarvittavat SEO-toimenpiteet (eli kirjoitamme esimerkiksi metaotsikon ja -kuvauksen sekä pyydämme sivuston indeksointia Googlelta), ja se on siinä, voimme julkaista artikkelin.

5. Blogitekstin jakaminen ja mainostaminen

Blogin kirjoittaminen vaatii siis motivaatiota ja aikaa, mutta parhaimmillaan se on myös erittäin palkitsevaa. Jotta blogiin käytetty aika ja vaiva eivät menisi hukkaan, jaamme ja mainostamme jokaista uutta postaustamme monissa eri kanavissa.

Seuraajamme ja muut kiinnostuneet löytävätkin uusimmat blogipostauksemme ainakin Facebook-, Instagram ja LinkedIn-tileiltämme heti, kun artikkeli on julkaistu.

Lisäksi tehostamme jokaisen uuden blogiartikkelimme kävijäliikennettä Google Display -mainonnan avulla.

Yritysblogin kirjoittaminen voi olla hauskaa ja jopa helppoa, kun sen oikein oivaltaa. Suunnitelmallisuus, säännöllisyys ja sitoutuminen ovat avainasemassa. Niiden avulla on mahdollista saavuttaa huikeitakin tuloksia ja vaikka kolminkertaistaa sivuston kävijäliikenne. Älä enää mieti, aloita yritysblogin kirjoittaminen jo tänään.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä