Kirjoita kotisivuillesi metakuvaus ja metaotsikko

Googlen hakutuloksissa näkyvät metakuvaus ja metaotsikko kertovat hakuja tekevälle käyttäjälle, mistä sivuillasi on kyse. Näillä ohjeilla kirjoitat klikkauksia houkuttelevat metatekstit WordPress-sivuillesi.

Mitä ovat metaotsikko ja metakuvaus?

Metakuvaus (engl. meta description) ja metaotsikko (engl. title tag) ovat Googlen hakutulossivulla näkyvä linkkinä toimiva, klikattava otsikko sekä kuvaus yksittäisen verkkosivun sisällöstä.

Metakuvauksen ja -otsikon tarkoituksena on saada Googlessa hakuja tekevä kävijä klikkaamaan itsensä juuri sinun verkkosivuillesi.

Metakuvaus ja metaotsikko

Vaikuttavatko metatekstit hakukonenäkyvyyteen?

Kyllä ja ei.

Metatekstien ei katsota tänä päivänä näyttelevän merkittävää roolia nettisivujen hakukonesijoituksessa.

Mutta:

Metaotsikko ja -kuvaus kertovat hakuja tekevälle käyttäjälle, mistä sivulla on kyse ja houkuttelevat käyttäjiä klikkaamaan sivullesi.

Googlen hakukone haluaa tarjota käyttäjilleen laadukasta sisältöä ja käyttää sivujesi sisällön arvioimiseen muun muassa sitä, kuinka paljon liikennettä sivuillesi ohjautuu.

Näin ollen houkutteleva metakuvaus ja metaotsikko vaikuttavat välillisesti myös hakukonenäkyvyyteen, kun sivuston liikennemäärä kasvaa.

Miten metat kirjoitetaan?

Helppojen kotisivujen asiakkaana voit tilata metaotsikot ja -kuvaukset meiltä, jolloin kirjoitamme ne puolestasi verkkosivujesi tekstien pohjalta.

Halutessasi voit kuitenkin kirjoittaa sekä muokata kuvauksia ja otsikoita WordPress-nettisivuillesi myös itse seuraavien ohjeiden avulla.

Metakuvaus ja metaotsikko Yoast SEO – lisäosalla

Verkkosivustosi jokaiselle yksittäisille alasivulle olisi hyvä kirjoittaa omat uniikit metakuvauksensa, jotka spesifioivat kunkin sivun sisällön ja houkuttelevat kävijöitä klikkaamaan itsensä sivustolle.

Jos sinulla on verkkosivustollasi esimerkiksi etusivu, erilaisia palvelusivuja, tuotesivuja, yhteystiedot-sivu ja vaikkapa blogi, sinun kannattaa kirjoittaa jokaiselle näistä oma metakuvauksensa.

Helpoiten se onnistuu näppärän Yoast SEO -lisäosan avulla.

Asennusohjeet

Mikäli sivuillesi ei vielä ole asennettu Yoastia, voit lisätä sen WordPressissä seuraavasti:

  • Kirjaudu ensin sisään WordPress-sivuillesi ja klikkaa vasemman reunan valikosta Lisäosat ja Lisää uusi
  • Kirjoita ruudun oikeaan yläkulmaan avautuvaan hakukenttään ”Yoast SEO”
  • Asenna lisäosa klikkaamalla kohdasta ”Asenna nyt”
  • Ota lisäosa käyttöön klikkaamalla painikkeesta ”Ota käyttöön”

Nyt lisäosa on asennettu sivuillesi ja pääset kirjoittamaan metatekstit

Oikean kohdan tekstien kirjoittamiselle löydät kunkin WordPress-sivun muokkausnäkymästä, varsinaisen sisältöosuuden alapuolelta.

Seuraa tätä polkua:

Sivut > Kaikki sivut > Muokkaa > siirry sivulla alemmaksi kohtaan: Yoast SEO > Snippet Preview

Mikäli sinulla on verkkokauppa…

Muista kirjoittaa metakuvaukset myös tuotesivuille.

Polku sinne on:

Tuotteet > Kaikki tuotteet > Muokkaa > siirry sivulla kohtaan Yoast SEO > Snippet Preview

Klikkaamalla Yoast-lisäosasta kohtaa Snippet Preview pääset kirjoittamaan sekä metakuvauksen (Yoastissa Meta selostus) että metaotsikon (Yoastissa SEO title).

Snippet Preview näyttää esikatseluna, millaiselta teksti tulee näyttämään Googlen hakutuloksissa.

Kirjoitettuasi tekstit tallenna muutokset päivittämällä sivu oikean yläkulman painikkeesta.

Millainen on hyvä metakuvaus?

Hyvä metakuvaus on houkutteleva ja tiivis kuvaus sivun sisällöstä.

Kuinka pitkä sen pitää olla?

Metakuvaus on hyvä pitää lyhyenä, mikä tarkoittaa tällä hetkellä maksimissaan noin 155 merkkiä. Pidemmät kuvaukset eivät näy hakutulossivulla kokonaisuudessaan.

Optimaalinen merkkimäärä vaihtelee toisinaan, koska Google muuttaa hakutuloksissa näytettävän tekstin pituutta aika ajoin. Yoast-lisäosa kuitenkin kertoo liikennevalovärein, milloin kuvauksesi on optimaalisen pituinen (viiva teksti alla muuttuu silloin vihreäksi).

Metakuvausten (ja -otsikoiden) optimaalisen pituuden tarkistamiseen on olemassa myös muita ilmaisia työkaluja, kuten MRS Digitalin Meta length checker, johon voit kokeilla kirjoittaa erilaisia kuvauksia ja näet miltä ne näyttäisivät Googlen hakutuloksissa. 

Mitä kirjoittaa metakuvaukseen?

Metakuvaukseen alkuun kannattaa sisällyttää sivun tärkein avainsana tai useammasta sanasta koostuva hakufraasi, jolla käyttäjät hakevat tarjoamaasi palvelua, tuotetta tai muuta sisältöä.

Google voi korostaa avainsanoja metakuvauksissa, kun ne osuvat yksiin tehdyn haun kanssa. Hakutuloksissa korostettu avainsana kertoo hakuja tekevällä käyttäjälle sivusi osuvuudesta, mikä houkuttelee häntä klikkaamaan juuri sinun sivullesi.

Hyvä metakuvaus myös kertoo aina rehellisesti sivusi sisällöstä. Klikkausten toivossa kirjoitettu harhaanjohtava kuvaus, joka ei vastaa sivun sisältöä, johtaa todennäköisesti välittömään poistumiseen sivuiltasi.

Kuinka houkutella klikkauksia?

Metakuvaukseen kannattaa merkkimäärän salliessa kirjoittaa myös toimintakehote, joka houkuttelee siirtymään sivuillesi.

Kuten tässä:

Houkutteleva metaotsikko

Toimintakehote voi olla sivun sisällöstä ja palveluista riippuen myös vaikkapa jotakin tämän tapaista:

”Kokeile sovellusta kuukausi maksutta”
”Tilaa ilmainen arviokäynti”
”Lue lisää ja hanki etukoodi kotisiivoukseen”
”Katso vinkit metakuvausten kirjoittamiseen sivuiltamme”

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Patner

Millainen on hyvä metaotsikko?

Kirjoita metakuvauksen lisäksi jokaiselle alasivulle oma metaotsikkonsa eli title-tagi.

Metaotsikko on hakutuloksissa metakuvauksen yläpuolella näkyvä klikattava otsikko, joka tiivistää, mistä sivusta, palvelusta tai tuotteesta on kyse.

Mitä kirjoittaa metaotsikkoon? 

Hyvä metaotsikko sisältää ainakin sivun tärkeimmän avainsanan. Otsikkoon voit sisällyttää myös  yrityksen, brändin tai verkkosivun nimen, vaikkapa tähän tapaan:

Kotisivut yritykselle: Helpotkotisivut.fi

Näin pelkistetty otsikko on jo melko informatiivinen, muttei vielä kovinkaan myyvä.

Pyri siis lisäämään otsikkoon aina jokin myyntiargumentti, houkutteleva kuvaus tai tarjous, joka saa hakijan kiinnostumaan sivustasi. Esimerkiksi tähän tapaan:

Houkutteleva metaotsikko

Kuinka pitkä otsikko on sopiva?

Useimmiten alle 50–60 merkin pituiset metaotsikot näkyvät kokonaan. Täysin tarkkaa merkkirajaa ei voida ilmoittaa, sillä määrä vaihtelee kirjainten leveyden mukaan, mutta Yoast ilmaisee tässäkin sopivan pituuden liikennevalovärein.

Rajallinen merkkimäärä vaikuttaa siihen, mitä kaikkea otsikkoon voidaan sisällyttää.

Jos esimerkiksi yrityksen tai brändin nimi jo itsessään vie valtaosan otsikosta, on hyvin mahdollista, ettei otsikkoon mahdu sen ja avainsanan lisäksi juuri muuta. Toki tapauskohtaisesti voit myös miettiä, onko yrityksen tai brändin nimi välttämätön otsikossa.

Jos tilaa riittää voit lisätä myös jo otsikkoon jonkin kiinnostavan tarjouksen, esimerkiksi hakasulkeisiin, kuten alla on tehty:

Yoast SEO -lisäosan ilmoittamaa merkkimäärää kannattaa aina noudattaa, sillä liian pitkää otsikkoa Google ei hakutuloksissaan näytä ja silloin juuri olennaisin osa otsikosta saattaa jäädä piiloon.

(Joskus tämä voi toki toimia mös tehokeinona: Jos otsikko (tai kuvaus) katkeaa juuri mielenkiintoisesta kohdasta ja herättää näin kiinnostusta).

Vaihtoehdot metaotsikon kirjoittamiseen

Metaotsikoiden kirjoittamiseen Yoast SEO -lisäosalla on käytännössä kaksi erilaista vaihtoehtoa.

Voit kirjoittaa otsikot joko itse alusta alkaen manuaalisesti tai hyödyntää lisäosan valmiita muuttujia. Muuttujien avulla jokaiseen title-tagiin voidaan tuoda automaattisesti esimerkiksi sivun nimi ja yrityksen nimi, eikä niitä tarvitse erikseen kirjoittaa jokaiselle sivulle.

Metaotsikoita voit automatisoida Yoast SEO -lisäosan kautta seuraavasti:

  • Kirjaudu WordPress-sivuillesi
  • Valitse vasemman reunan valikosta SEO ja klikkaa sivulle Search Appearance
  • Siirry Content Types -välilehdelle ja lisää muuttujia painikkeesta Insert snippet variable
  • Voit valita muuttujiksi esimerkiksi Title, Separator ja Site Title. Tällöin jokaisen sivusi metaotsikkoon tulee automaattisesti peräkkäin kunkin sivun nimi (title) sekä yrityksen/brändin nimi (site title) sekä niiden väliin halutunlainen välimerkki tai muu “erotin” (separator).
  • Jos haluat muokata otsikon lopussa näkyvää yrityksen/brändin tai nettisivun nimeä, siirry Asetukset-välilehdelle, klikkaa Yleiset asetukset ja kirjoita haluamasi nimi tai osoite kohtaan Sivuston otsikko
  • Tekstien välillä näkyvä erottimen tyylin (esim. | tai • tai -) voit valita klikkaamalla lisäosan välilehdeltä General.

“Automatisoitujen” otsikoiden kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, jotta niistä ei tule liian yksinkertaisia ja latteita.

Käy siis aina läpi myös automaattisesti luodut otsikot ja muokkaa tai täydennä niitä manuaalisesti, jos vaan suinkin pystyt kirjoittamaan houkuttelevamman otsikon itse.

Halutuloksissa ei näy ”oikea” metakuvaus

Joidenkin arvioiden mukaan Google näyttää erikseen kirjoitetun metakuvauksen noin 30 % ajasta ja loput 70 % ajasta Google ”uudelleenkirjoittaa” hakutuloksissa näkyvän tekstin. 

Mikäli hakutuloksissa näkyy jokin muu teksti kuin sinun kirjoittamasi kuvaus, tämä voi johtua siitä, että Google on löytänyt sivultasi tekstinpätkän, jonka katsoo vastaavan tehtyä hakua paremmin kuin metakuvaus.

Näin tapahtuu esimerkiksi silloin, jos käytetty hakusana löytyy jostakin kohtaa sivun tekstiä, mutta sitä ei mainita metakuvauksessa.

Jos metatekstit eivät heti ne kirjoitettuasi näy hakutuloksissa, tämä voi johtua myös siitä, ettei Google ole vielä tarkistanut sivuasi. Tähän voi mennä joitakin viikkoja.

Jos kuitenkin haluat nopeuttaa tarkistusta, voit käydä pyytämässä indeksointia Googlelta Search Consolen kautta. Lisätietoa Google Search Consolen käytöstä löydät artikkelistamme Google Search Consolella seuraat hakukonenäkyvyyttäsi.

Lopuksi

Mikäli sinulla on todella paljon erilaisia alasivuja, etkä ehdi kirjoittaa kaikkiin kuvauksia ja otsikoita, keskity ensin kaikista välttämättömimpiin sivuihin. Kirjoita metakuvaus ja metaotsikko esimerkiksi etusivulle ja tärkeimmälle tuote- tai palvelusivulle.

Metaotsikot ja -kuvaukset olisi hyvä kirjoittaa ainakin niille sivuille, jotka ovat optimoitu yrityksesi kannalta merkittävimmille avainsanoille.

Muista aina muokata metatekstit myös silloin, jos sivujen tekstisisältö muuttuu oleellisesti.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö, lähetä sähköpostia tai soita Leolle.

Leo Sävel