1. Sivustovierailijat odottavat sivujen latautuvan alle kahdessa sekunnissa

Nopeat kotisivut ovat elinehto digitaaliselle myynnille ja markkinoille.

Nykyään jo yli puolet netinkäyttäjistä selaa verkkosivuja puhelimellaan, ja yli puolet heistä poistuu sivustolta, jos latausnopeus ylittää 3 sekuntia.

Mobiililaitteita käyttävät sivustovierailijat ovat kärsimättömämpiä kuin tietokoneella surffailevat potentiaaliset asiakkaat. 47 % sivustovierailijoista odottaa sivujen latautuvan kahdessa sekunnissa tai sen alle. Tämä kärsimättömyys vaikuttaa myös nettisivujen konversioprosenttiin sekä myyntiin.

Jo yhden sekunnin viive sivujen latausnopeudessa voi heikentää konversiota 7 %. Miksi näin on ja miten latausnopeutta voidaan parantaa?

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin

2. Sivustovierailijat suosivat nopeasti latautuvia sivuja

Mikäli sivut eivät lataudu heti  ja kuvatkin avautuvat hitaasti, se antaa valitettavasti myös yrityksestä negatiivisen ensivaikutelman. Sivujen hitaus voi luoda mielikuvan, että yritys ei ole pysynyt mukana teknologian kehityksessä, vaikka näin ei todellisuudessa olisikaan.

Odottaminen ja kärsivällisyys eivät kuulu tämän päivän hyveisiin, ja hitaat sivut turhauttavat netinkäyttäjiä. Ärsyyntyminen johtaa nopeasti siihen, että potentiaalinen asiakas siirtyy etsimään tietoa jostain muualta, jossa palvelu on parempaa ja tiedot nopeammin saatavilla.

3. Latausnopeus vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen

Sivuston latausnopeus, välittömän poistumisen prosentti, sivustolla vietetty aika ja selailtujen sivujen määrä kaikki osaltaan vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. (Kuten toki myös lukuisat muut asiat). Sivuston latausaika on kuitenkin yksi tärkeimpiä asioita teknisessä hakukoneoptimoinnissa. Sivuston latausnopeus nimittäin vaikuttaa suoraan siihen, miten Google rankkaa sivut hakutuloksissaan.

Latausnopeus vaikuttaa näkyvyyteen myös välillisesti. Mikäli sivustovierailijat eivät hitauden vuoksi viitsi jäädä selaamaan verkkosivustoa, vaan poistuvat suoraan laskeutumissivun kautta (siirtymättä millekään toisella alasivulle), se nostaa välitöntä poistumisprosenttia sekä pienentää selailtujen sivujen määrää. Nämä asiat vaikuttavat niin ikään negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen.

4. Nopeat kotisivut parantavat konversioprosenttia ja myyntiä

Latausnopeus vaikuttaa suoraan myös konversioprosenttiin, sillä kankeiden sivujen vuoksi sivuilta poistuvat vierailijat eivät luonnollisestikaan konvertoidu.

Käytännössä heikko konversioprosentti näkyy niin, etteivät sivustovierailijat esimerkiksi täytä liidilomakkeita, eli liity vaikkapa uutiskirjeen tilaajaksi, ota yhteyttä tai tee ostoa verkkokaupassa.

Yli puolet netinkäyttäjistä vertailee tuotteita ja palveluita netissä ennen ostopäätöksen tekemistä. Potentiaaliset asiakkaat eivät siis välttämättä konvertoidu ensimmäisellä kerralla vieraillessaan yrityksen kotisivuilla tai verkkokaupassa, mutta todennäköisyys sivuille palaamisesta pienenee, jos ensivaikutelma sivuista ja sitä kautta yrityksestä on huono.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

5. Miten latausnopeutta voidaan parantaa?

Latausnopeuden merkitys lienee siis aivan selvä, mutta silti sen tärkeyttä ei aina ihan ymmärretä.

Sen sijaan keskitytään esimerkiksi lisäämään verkkosivuille erilaisia lisäosia ja työkaluja käyttäjäkokemuksen parantamiseksi, vaikka todennäköisesti käyttäjäkokemus paranisi enemmän nopeuttamalla sivustoa.

Sivustojen latausnopeutta voidaan parantaa, kun tiedetään, millaiset asiat siihen vaikuttavat.

Yksi olennaisimmista tekijöistä on palvelimen valinta, eli missä palvelin sijaitsee ja millainen se on.

WordPress-sivujen kohdalla myös sivurakentajan (page builder) ja teeman (sapluuna, jonka pohjalta kotisivut rakennetaan) valinnalla on merkitystä kotisivujen nopeudelle. Mitä monimutkaisempia (ja toisaalta myös monipuolisempia) rakentaja ja teema ovat, sitä raskaammin ne myös toimivat. Esimerkiksi Kadence teema ja WordPress:n oma Gutenberg lohkoeditori on hyvä valinta, sillä se on sekä kevyt että yksinkertainen ja sitä kautta myös suorituskykyisempi ja nopeampi. Gutenberg onkin korvannut entisen WordPress:n ”Classic” editorin, jota varten tarvittiin aikaisemmin sivunrakentajia kuten esimerkiksi Elementor:ia.

Latausnopeutta hidastavat myös ylimääräiset lisäosat ja isokokoiset kuvatiedostot. Sivustoa voidaankin nopeuttaa minimoimalla ja pakkaamalla tiedostoja, poistamalla turhia tilaa vieviä ja hidastavia lisäosia sekä optimoimalla kuvia.

Myös välimuistin hyödyntäminen on yksi kotisivujen latausnopeuteen positiivisesti vaikuttavista tekijöistä. Välimuistia käyttämällä voidaan säilöä tietyt sivut, jotta ne uudelleenlatautuvat kävijöille nopeammin. Tällä tavoin jokaista sivua ei tarvitse jokaisella avauskerralla tarkistaa ja luoda alusta, ja säilötty sivu avautuu sivustovierailijalle heti.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin