1. Sivustovierailijat odottavat sivujen latautuvan alle kahdessa sekunnissa
Nopeat kotisivut ovat elinehto digitaaliselle myynnille ja markkinoille.
Nykyään jo yli puolet netinkäyttäjistä selaa verkkosivuja puhelimellaan, ja yli puolet heistä poistuu sivustolta, jos latausnopeus ylittää 3 sekuntia.
Mobiililaitteita käyttävät sivustovierailijat ovat kärsimättömämpiä kuin tietokoneella surffailevat potentiaaliset asiakkaat. 47 % sivustovierailijoista odottaa sivujen latautuvan kahdessa sekunnissa tai sen alle. Tämä kärsimättömyys vaikuttaa myös nettisivujen konversioprosenttiin sekä myyntiin.
Jo yhden sekunnin viive sivujen latausnopeudessa voi heikentää konversiota 7 %. Miksi näin on ja miten latausnopeutta voidaan parantaa?
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.
Leo Sävel

2. Sivustovierailijat suosivat nopeasti latautuvia sivuja
Mikäli sivut eivät lataudu heti ja kuvatkin avautuvat hitaasti, se antaa valitettavasti myös yrityksestä negatiivisen ensivaikutelman. Sivujen hitaus voi luoda mielikuvan, että yritys ei ole pysynyt mukana teknologian kehityksessä, vaikka näin ei todellisuudessa olisikaan.
Odottaminen ja kärsivällisyys eivät kuulu tämän päivän hyveisiin, ja hitaat sivut turhauttavat netinkäyttäjiä. Ärsyyntyminen johtaa nopeasti siihen, että potentiaalinen asiakas siirtyy etsimään tietoa jostain muualta, jossa palvelu on parempaa ja tiedot nopeammin saatavilla.
3. Latausnopeus vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen
Sivuston latausnopeus, välittömän poistumisen prosentti, sivustolla vietetty aika ja selailtujen sivujen määrä kaikki osaltaan vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. (Kuten toki myös lukuisat muut asiat). Sivuston latausaika on kuitenkin yksi tärkeimpiä asioita teknisessä hakukoneoptimoinnissa. Sivuston latausnopeus nimittäin vaikuttaa suoraan siihen, miten Google rankkaa sivut hakutuloksissaan.
Latausnopeus vaikuttaa näkyvyyteen myös välillisesti. Mikäli sivustovierailijat eivät hitauden vuoksi viitsi jäädä selaamaan verkkosivustoa, vaan poistuvat suoraan laskeutumissivun kautta (siirtymättä millekään toisella alasivulle), se nostaa välitöntä poistumisprosenttia sekä pienentää selailtujen sivujen määrää. Nämä asiat vaikuttavat niin ikään negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen.
4. Nopeat kotisivut parantavat konversioprosenttia ja myyntiä
Latausnopeus vaikuttaa suoraan myös konversioprosenttiin, sillä kankeiden sivujen vuoksi sivuilta poistuvat vierailijat eivät luonnollisestikaan konvertoidu.
Käytännössä heikko konversioprosentti näkyy niin, etteivät sivustovierailijat esimerkiksi täytä liidilomakkeita, eli liity vaikkapa uutiskirjeen tilaajaksi, ota yhteyttä tai tee ostoa verkkokaupassa.
Yli puolet netinkäyttäjistä vertailee tuotteita ja palveluita netissä ennen ostopäätöksen tekemistä. Potentiaaliset asiakkaat eivät siis välttämättä konvertoidu ensimmäisellä kerralla vieraillessaan yrityksen kotisivuilla tai verkkokaupassa, mutta todennäköisyys sivuille palaamisesta pienenee, jos ensivaikutelma sivuista ja sitä kautta yrityksestä on huono.
Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?
Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.
Leo Sävel
CEO, Patner

5. Miten latausnopeutta voidaan parantaa?
Latausnopeuden merkitys lienee siis aivan selvä, mutta silti sen tärkeyttä ei aina ihan ymmärretä.
Sen sijaan keskitytään esimerkiksi lisäämään verkkosivuille erilaisia lisäosia ja työkaluja käyttäjäkokemuksen parantamiseksi, vaikka todennäköisesti käyttäjäkokemus paranisi enemmän nopeuttamalla sivustoa.
Sivustojen latausnopeutta voidaan parantaa, kun tiedetään, millaiset asiat siihen vaikuttavat.
Yksi olennaisimmista tekijöistä on palvelimen valinta, eli missä palvelin sijaitsee ja millainen se on.
WordPress-sivujen kohdalla myös sivurakentajan (page builder) ja teeman (sapluuna, jonka pohjalta kotisivut rakennetaan) valinnalla on merkitystä kotisivujen nopeudelle. Mitä monimutkaisempia (ja toisaalta myös monipuolisempia) rakentaja ja teema ovat, sitä raskaammin ne myös toimivat. Esimerkiksi Kadence teema ja WordPress:n oma Gutenberg lohkoeditori on hyvä valinta, sillä se on sekä kevyt että yksinkertainen ja sitä kautta myös suorituskykyisempi ja nopeampi. Gutenberg onkin korvannut entisen WordPress:n ”Classic” editorin, jota varten tarvittiin aikaisemmin sivunrakentajia kuten esimerkiksi Elementor:ia.
Latausnopeutta hidastavat myös ylimääräiset lisäosat ja isokokoiset kuvatiedostot. Sivustoa voidaankin nopeuttaa minimoimalla ja pakkaamalla tiedostoja, poistamalla turhia tilaa vieviä ja hidastavia lisäosia sekä optimoimalla kuvia.
Myös välimuistin hyödyntäminen on yksi kotisivujen latausnopeuteen positiivisesti vaikuttavista tekijöistä. Välimuistia käyttämällä voidaan säilöä tietyt sivut, jotta ne uudelleenlatautuvat kävijöille nopeammin. Tällä tavoin jokaista sivua ei tarvitse jokaisella avauskerralla tarkistaa ja luoda alusta, ja säilötty sivu avautuu sivustovierailijalle heti.
6. Aseo-palvelu nopeuttaa automaattisesti verkkosivuston latausaikoja
Kotisivujen latausnopeus on siis monen tekijän summa, ja sitä voidaan myös parantaa monin erilaisin keinoin. Manuaalisesti tehtävät muutokset kuitenkin edellyttävät erilaisten nopeusoptimointilisäosien ja nopeuteen vaikuttavien tekijöiden tuntemusta, sekä ymmärrystä siitä, milloin ja miten niihin voidaan vaikuttaa.
Manuaalisten muutosten lisäksi latausaikaan vaikuttavat optimointitoimenpiteet on kuitenkin myös mahdollista automatisoida. Nopeusoptimointipalvelu Aseon ansiosta nopeusoptimointi voidaan tehdä automaattisesti mille tahansa verkkosivustolle vain viidessä minuutissa.
Tavallisista nopeusoptimointilisäosista ja -järjestelmistä poiketen Aseo tarjoaa kokonaisratkaisun, jolla voidaan vaikuttaa sekä tiedostojen palvelu- että sisällön piirtämisnopeuteen. Tyypilliset nopeusoptimointityökalut kun korjaavat nopeuteen liittyvät ongelmat usein vain osittain.
Käytännössä Aseon nopeusoptimoinnissa puhdistetaan, pakataan ja uudelleenjärjestetään HTML-sivut, puhdistetaan, pakataan ja liimataan JS- ja CSS-tiedostot sekä pakataan ja luodaan uuden sukupolven kuvatiedostot.
Aseon ominaisuuksiin sisältyy myös always on -toiminto, joka näyttää täysin toimivan sivuston sivustovierailijoille myös siinä tapauksessa, jos alkuperäinen sivusto on esimerkiksi kaatunut. Aseon lisäetuina ovat myös sisäänrakennettu weblomakkeiden spam-suojaus sekä ikuinen SSL-sertifikaatti, jonka ansiosta sivustovierailijat voivat selata sivustoasi turvallisesti.
7. Aseo vaikuttaa positiivisesti sivujen käytettävyyteen ja näkyvyyteen
Aseon nopeusoptimointipalvelun avulla voidaan siis vaikuttaa positiivisesti sivuston latausaikoihin ja sivustovierailijoiden käyttäjätyytyväisyyteen sekä sitä kautta myös hakukonenäkyvyyteen.
Tämä tarkoittaa, että palvelun avulla saat nopeat kotisivut ja sinulla on mahdollisuus nostaa sivuston sijoitusta Googlen hakutuloksissa. Tämä puolestaan luonnollisesti lisää myös sivuston näyttökertoja ja kävijäliikennettä.
Haluatko nopeat kotisivut? Kokeile nopeusoptimointipalvelua 30 päivän ajan veloituksetta ja todista tulokset omin silmin
Aseo tarjoaa ilmaisen kokeilujakson, mille tahansa verkkosivustolle. Aloita maksuton kokeilu heti tai ota yhteyttä, niin kerromme lisää!
Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä
Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.
Leo Sävel
