TikTok-markkinointi

TikTok-markkinointi – Mitä se on?

Kaikki mitä sinun pitää tietää TikTok-markkinoinnista.

TikTok-oppaan luettuasi tiedät:

  • Miten saavuttaa orgaanista näkyvyyttä TikTokissa
  • Kuinka tehdä maksettua mainontaa
  • Miten hakukoneoptimointi toimii TikTokissa

Nyt on korkea aika nostaa teidänkin TikTok-markkinointi uudelle tasolle

Yrittäjä, oletko pohtinut, miten yrityksesi voisi saada edullista näkyvyyttä ja menestyä TikTokissa? Jätä yhteystietosi, niin jutellaan mahdollisuuksistanne.

TikTok
Helpot Kotisivut
Helpot Kotisivut 5 päivää sitten
Helpot Kotisivut
Helpot Kotisivut 1 viikko sitten
Helpot Kotisivut
Helpot Kotisivut 2 viikkoa sitten
Helpot Kotisivut
Helpot Kotisivut 3 viikkoa sitten
Helpot Kotisivut
Helpot Kotisivut 1 kuukausi sitten
Helpot Kotisivut
Helpot Kotisivut 1 kuukausi sitten
Helpot Kotisivut
Helpot Kotisivut 1 kuukausi sitten
Helpot Kotisivut
Helpot Kotisivut 1 kuukausi sitten
Helpot Kotisivut
Helpot Kotisivut 1 kuukausi sitten
Helpot Kotisivut
Helpot Kotisivut 1 kuukausi sitten
Helpot Kotisivut
Helpot Kotisivut 2 kuukautta sitten
Helpot Kotisivut
Helpot Kotisivut 2 kuukautta sitten
Helpot Kotisivut
Helpot Kotisivut 2 kuukautta sitten
Helpot Kotisivut
Helpot Kotisivut 5 päivää sitten

Sisältö

Osa 1

Mitä TikTok-markkinointi on? 


Hyvällä TikTok-markkinoinnilla on mahdollista kasvattaa yrityksen myyntiä ja näkyvyyttä niin orgaanisesti kuin maksetun mainonnankin avulla, mutta mitä kaikkea se sisältää?

TikTok-seo

TikTok-markkinointi pähkinänkuoressa

TikTok-markkinointi on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti Suomessa, ja se onkin yksi tämän päivän kustannustehokkaimmista keinoista tavoittaa yrityksesi kohderyhmä.

TikTok on yksi halvimmista maksetun mainonnan alustoista. Sen vahvaan algoritmiin perustuva käyttöliittymä antaa yrityksille täysin uuden kulman markkinointiin.

Monet yritykset kasvattavat profiilinsa tunnettuutta myös orgaanisesti seuraamalla suosittuja trendejä, meemejä tai haasteita, mikä avaa monia mahdollisuuksia kehittää yrityksen näkyvyyttä ja brändin imagoa.

Miten markkinointi TikTokissa eroaa muista medioista?

Katselijat selaavat seuraavaan videoon keskimäärin kahden sekunnin kuluessa, ja aika vähenee entisestään mainoksissa. Katsojan huomio pitää siis saada vangittua nopeasti, ja siksi myös TikTok-mainoksissa on tärkeää käyttää sisältöä, josta katsoja hyötyy.

Markkinointisisältö TikTokissa eroaa muista medioista usein myös sen karkeudella. Hyvän sisällön luomiseen ei tarvita kalliita kameroita ja tunteja vievää editointia, vaan itse sisältö ratkaisee.

Suosituimmilla yrityssivuilla on profiilissaan usein hauskaa tai informatiivista materiaalia, joka saa katsojan selaamaan lisää yrityksen videoita, jakamaan sitä ja seuraamaan yrityksen profiilia.

Katso esimerkiksi, miten lentoyhtiö Ryanair hyödyntää TikTok-tiliään:

@ryanair

gorgeous gorgeous girls pre-book their seats #ryanair

♬ So Pick Me – Dallas

Halpojen lentojen lisäksi Ryanair on tunnettu yhtiönä, joka veloittaa lisämaksun lähes kaikesta, josta se on mahdollista.

Lentoyhtiön TikTok-tili onkin enimmäkseen suosittuja ääniraitoja, ja meemejä hyödyntäviä humoristisia videoita, joissa yritys pilkkaa itseään. Niillä yritys on kerännyt sivulleen jo 2.2 miljoonaa seuraajaa.

Toinen hyvä esimerkki on R-kioskin TikTok-tili:

@rkioskiofficial

Kaikki jäätelöt -50%🍦 otettiin varaslähtö kesään😍 #jäätelö #ärrä #rkioski #herkku

♬ alkuperäinen ääni – R-kioski

Myös selvästi tuotteita mainostava sisältö voidaan tehdä TikTokiin sopivalla tyylillä esimerkiksi haastattelemalla ihmisiä, jotta katsoja odottaa kuulevansa haastateltavan vastauksen, ja jää näin katsomaan videota.

Muiden sosiaalisen median alustojen tapaan myös TikTokissa on mahdollista suorittaa maksullista mainontaa. Facebookiin ja Instagramiin verrattuna TikTok-markkinointi on tällä hetkellä kuitenkin huomattavasti edullisempaa.

Mainontahintoja vertaillessa on kuitenkin myös hyvä muistaa kanavien erilaisuudet. Vaikka TikTokin hinnat ovatkin halvempia, sisältöä kulutetaan paljon nopeammalla tempolla, eli mainoksen näkevä katsoja saattaa käyttää siihen keskittymiseen vähemmän aikaa kuin muissa medioissa.

TikTok-markkinoinnin muistilista

Kun suunnittelet TikTok-videoitasi, kannattaa miettiä ainakin seuraavia asioita:

  • Mitä hyötyä katsoja saa videon katsomisesta?
  • Miten minimoida suoraan mainoksen ohi selaavat käyttäjät?
  • Miten saada katsoja osallistumaan (kommentit, tykkäykset, jaot, seuraukset)?
  • Miten voit hyödyntää ajankohtaisia trendejä luovasti oman tuotteesi markkinointiin?

Osa 2

Orgaaninen eli ilmainen näkyvyys 


Minkälaista orgaanista sisältöä yritykset luovat TikTokiin?

Miten yritys voi saada näkyvyyttä ilmaiseksi?

Orgaanisella näkyvyydellä tarkoitetaan luonnollisesti syntyvää näkyvyyttä, joka perustuu brändin luovaan ja ainutlaatuiseen sisältöön. Siten se eroaa merkittävästi mainosnäkyvyydestä, jossa yritys maksaa sisältöjensä näyttämisestä.

Orgaanista sisältöä voi luoda yrityksen omaan profiiliin lukemattomilla eri tavoilla. Suosittuja tapoja ovat sketsit, tuote-esittelyt, haasteet, ohjevideot, sekä trendit.

TikTok-trendien seuraaminen ja niihin osallistuminen voi olla tehokas tapa saavuttaa laajaa yleisöä, lisätä brändin näkyvyyttä ja sitouttaa seuraajia. Se voi myös edistää luovuutta ja brändin rakentamista, ja siten johtaa pitkäaikaiseen menestykseen sosiaalisessa mediassa.

Miksi TikTokin trendeihin kannattaa lähteä mukaan?

Näkyvyys ja huomio: Osallistuminen trendeihin antaa yrityksille mahdollisuuden saada näkyvyyttä ja herättää huomiota TikTok-yhteisössä. Trendejä seuraavat usein suuret käyttäjäjoukot, joten yritykset voivat tavoittaa laajan yleisön osallistumalla niihin.

Sitoutuminen ja osallistuminen: Trendejä seuraavat käyttäjät ovat yleensä aktiivisia ja osallistuvia. Osallistuminen trendeihin voi sitouttaa yleisön ja saada heidät jakamaan yrityksen luoman sisällön edelleen, mikä lisää brändin näkyvyyttä ja saavutettavuutta.

Brändipersoona: Trendejä seuraamalla yritykset voivat vahvistaa luovaa ilmaisua ja näyttää persoonallisuuttaan. Luovat ja viihdyttävät trendivideot voivat erottaa brändin joukosta ja herättää huomiota yleisössä.

Brändin rakentaminen: Osallistuminen trendeihin voi auttaa yrityksiä rakentamaan brändiään ja luomaan positiivista mielikuvaa. Trendien avulla yritykset voivat viestiä brändinsä arvoja ja persoonallisuutta tehokkaasti ja saavuttaa yleisön syvemmällä tasolla.

Yhteisöllisyyden luominen: Trendit voivat synnyttää yhteisöllisyyden tunnetta TikTok-yhteisössä. Osallistuminen trendeihin voi auttaa yrityksiä luomaan yhteyksiä ja vuorovaikutusta seuraajiensa kanssa, joka taas edistää asiakasuskollisuutta ja luo positiivista suhdetta brändiin.

Miten yritykset ovat hyödyntäneet trendejä TikTok-markkinoinnissa?

Case #CeilingChallenge:

Yksi vuoden 2023 suosituimmista trendeistä oli #CeilingChallenge, josta on julkaistu videoita lähes 150.000 kertaa. Trendissä kamera kiinnitetään kattoon, ja tanssitaan JID – Surround Sound kappaleen tahdissa.  

Aston Martin F1-tili teki oman versionsa trendistä, ja video on tähän mennessä kerännyt huimat 45,9 miljoonaa näyttöä, 6 miljoonaa tykkäystä, sekä 72 tuhatta jakoa. Vaikka Aston Martin ei sinänsä myy videolla mitään, suuri määrä näyttökertoja tuo positiivista vaikutusta yritykselle, lisää faneja, ja tätä kautta lisää fanituotteiden myyntiä. Jos esimerkiksi 0,1 % videon katsoneista ostaisi sen seurauksena 40 € maksavan fanipaidan, olisi Aston Martin myynyt niitä 1,836,000 euron edestä. 

Case #OfCourse:

@sylvesterstallone

I’m Sly, of course I had to get a TikTok.

♬ original sound – sylvesterstallone
@intersportsuomi

Mä oon Intersportissa töissä, totta kai me osataan tehdä asiantuntevaa urheilukauppaa! 🫡💙 #intersport #suomitiktok #sinulle #urheilu #intersportsuomi

♬ Fantasy X Feel So Close Carter Walsh Mashup – CarterWalsh

Helmi-maaliskuussa 2024 yksi suosiota keräävistä trendeistä on #OfCourse, johon lähti mukaan moni julkisuuden henkilökin, mukaan lukien Sylvester Stallone. Tästä trendistä sai hyvin kiinni myös Intersport Suomi, joka muuttaa trendin kertomaan Intersportin asiakaspalvelun laadusta ja yrityksen saavutuksista.

Miten löytää ajankohtaiset trendit?

Hashtagit sekä äänet ovat keskeinen osa TikTokin käyttöä. Useimmat trendit liittyvät tiettyyn hashtagiin tai ääniraitaan, joita hyödyntämällä voi saada enemmän näkyvyyttä. Suositun hashtagin käyttäminen auttaa kohdentamaan videon sisällön oikealle kohderyhmälle, jonka ansiosta trendistä tai aiheesta kiinnostuneet katsojat löytävät yrityksen kanavan todennäköisemmin.  

Äänet TikTokissa voivat tarkoittaa esimerkiksi taustamusiikkia, tai elokuvan dialogia, joka on upotettu videoon. Trendikkäiden äänien hyödyntäminen voi auttaa sisällöntuottajia pysymään ajan tasalla ja hyödyntämään suosittuja aiheita ja ilmaisuja. Kun käyttäjät tunnistavat tutun äänen, he saattavat olla kiinnostuneempia sisällöstä. 

Koska yritykset voivat tehdä monilla tavoilla oman versionsa trendeistä, on orgaanisen näkyvyyden kasvattamisen mahdollisuudet lukemattomat. Trendejä seuratakseen TikTokin aktiivinen käyttö on tärkeää, mutta myös TikTokin kotisivuilta (https://ads.tiktok.com/business/creativecenter/inspiration/popular/pc/en?rid=jmd5gxldej ) voi seurata ajankohtaisia hashtageja, sekä ääniä. 

Yritysten luomat haaste- ja ohjevideot

Yrityksen on mahdollista yrittää luoda itse trendi, johon asiakkaat voivat osallistua ja näin luoda vuorovaikutusta ja positiivista mielikuvaa yrityksen ja asiakkaan välillä.

Myös yritysten henkilökunnan haastattelu- sekä ”kulissien takana”-videot ovat suosittua yritysten luomaa orgaanista sisältöä. Esimerkiksi: ”Kysytään makeisia valmistavan yrityksen henkilökunnalta heidän lempituotteensa valikoimasta”.

’Erityisen hyvin trendin luomisessa onnistui Yhdysvaltalainen tavarataloketju Target luodessaan #TargetChallenge-haasteen. Haasteen tarkoituksena on ostaa kumppanille tiettyyn kategoriaan sopivia tuotteita, ja esitellä niitä videolla. Hashtagia käyttäen on julkaistu TikTokiin yli 23.000 videota, joissa useimmissa ostokset on tehty juurikin Targetista.

Osa 3

Kuinka paljon TikTok-markkinointi maksaa ja miten se toimii?


TikTokin maksettu mainonta on yksi halvimmista verrattuna muihin sosiaalisen median alustoihin. Mainonnalle on monta erilaista vaihtoehtoa, joilla on mahdollista lisätä muun muassa videoiden näyttökertoja tai vierailuja yrityksen nettisivuille.

Yritysprofiilin tehostaminen

Profiilin tehostamisen maksettu mainonta on jaettu TikTokissa kahteen osaan, jotka ovat seuraajien ja videoiden näyttökertojen lisääminen, sekä profiilin katselukertojen lisääminen.  

Tiliä saa helposti tehostettua suoraan sovelluksesta “Mainosta”-napin painalluksella, joka löytyy julkaistun videon alta. 

Valittaessa “Lisää videon katselukertoja” TikTok näyttää arvion videon katselukerroista, joka riippuu käyttäjän valitsemasta budjetista. 

”Lisää seuraajia” vaihtoehdon valittaessa sisältöä ohjataan käyttäjille, joilla on algoritmin mukaan pienempi kynnys seurata muiden tilejä.

Screenshot

Tehostukselle voi valita kohderyhmän omien tarpeiden mukaan, tai antaa TikTokin päättää algoritmin avulla videolle sopivan yleisön.

Itse valitussa kohderyhmässä TikTok arvioi kohdeyleisön määrän, ja näyttää sen valintoja tehdessä. On hyvä muistaa, että liian suppean kohderyhmän valitseminen voi vaikuttaa näyttökertojen määrään negatiivisesti. 

Yritys voi itse päättää budjetin, sekä tehostuksen keston. Minimimäärä tilin tehostamiseen on 2 € yhdeksi päiväksi. TikTokin valitsemassa oletusyleisössä näyttökertojen arvio on noin 450–1500 näyttökertaa yhdellä eurolla.  

Videon laatu vaikuttaa myös mainostuksessa saataviin näyttökertoihin. Huonosti toteutettu ja kömpelö video jää usein katselukertojen arvion alakastiin, kun taas sujuva ja hyvälaatuinen video voi saada näyttökertoja reippaasti yli keskiarvon. 

@helpotkotisivut.fi

Paljon TikTok-mainostaminen maksaa? Tällä videolla kerrotaan oman yritysprofiilin promoamisen hinnoista. Varsinaisista mainoksista tulossa myös video lähiaikoina! #yrittäjä #yrittäjyys #markkinointi #markkinointivinkki #tiktokmarkkinointi #somemarkkinointi #vinkki

♬ Hip Hop Background(814204) – Pavel

“Lisää profiilin näyttökertoja”-vaihtoehdon tarkoituksena on saada koko yrityksen profiilille vierailuja yhden videon sijaan. Kahdella eurolla arvioidaan saavan 16–188 profiilin katselukertaa, joiden avulla useiden videoiden pitäisi saada lisää näkyvyyttä. Tätä suositellaan yrityksille, joilla on jo enemmän sisältöä, ja katsojien kanssakäymistä halutaan lisätä yrityksen kanssa. Tätä tehostusta käytettäessä videon alareunaan ilmestyy iso “katso TikTok profiilia”-nappula, joka ei jää huomaamatta. 

TikTok mainostaa toimintoa omilla sivuillaan sanoin: “Olet itsevarma, että jos useammat ihmiset löytäisivät profiilisi ja näkisivät mikä erottaa sinut muista, he rakastuisivat brändiisi. Tätä varten ´Lisää profiilin näyttökertoja-toiminto´ on suunniteltu—johdattamaan yleisösi videosta profiiliisi, jossa he näkevät mikä tekee yrityksestäsi spesiaalin”. 

Mainokset

Myös mainoksille on TikTokissa monta vaihtoehtoa, kaikessa maksullisessa sisällössä on mahdollisuus valita, näkyykö se yrityksen profiilissa, vai ainoastaan mainoksissa.

”Saa myyntiä”-painikkeella on tarkoitus saada vierailijoita ottamaan yhteyttä yritykseen muun muassa soittamalla tai vierailemalla yrityksen nettisivulla. 

Tämä toiminto antaa yrityksille tehokkaan tavan lisätä myyntiään ja saavuttaa suurempaa yleisöä TikTokissa. Samalla se tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden löytää ja ostaa tuotteita suoraan alustalta, mikä voi parantaa käyttökokemusta ja lisätä ostohalukkuutta. 

Postauksen alareunassa on painike, johon voi valita tekstin monesta eri vaihtoehdosta. Nappi ohjaa painajan esimerkiksi yrityksen verkkosivulle, tai videossa mainostettavan tuotteen ostosivulle 

TikTok arvioi kahden euron budjetilla nappia painettavan 2–28 kertaa. 

Screenshot

”Saa liidejä”-toiminnolla haetaan yhteydenottoja suoraan TikTokissa. Katsojalle näkyy videon alareunassa painike, jossa lukee “lähetä viesti”. Painike vie katsojan suoraan TikTokin yksityisviesteihin, jossa voi ottaa yhteyttä yritykseen. 

Kahden euron budjetilla TikTok arvioi viestejä lähetettävän 1–14 kappaletta. 

Nyt on korkea aika nostaa teidänkin verkkosivut uudelle tasolle

Tehdään verkkosivuistanne yrityksesi työjuhta ja väsymätön liidikone. Kone, jonka käyttäjät löytävät hakukoneiden kautta ja jossa käyttäjät viihtyvät ja tekevät sivuston omistajan, eli sinun toivomia toimenpiteitä.

Leo Sävel
WordPress-kotisivut lomake 01

Osa 4

Mikä erottaa TikTokin muista kanavista?


Mikä on TikTok ja miten se mullisti videoiden katselutottumukset?

TikTok kanavana

TikTok on Kiinassa vuonna 2016 lanseerattu sovellus, joka nousi nopeasti yhdeksi maailman suosituimmista sosiaalisen median alustoista. Sen lyhyet videot ovat vallanneet nuorten ja nuorten aikuisten päivittäiset sosiaalisen median käyttötunnit ympäri maailmaa.

Alle 30-vuotiaiden keskuudessa TikTok on tällä hetkellä maailman suosituin sosiaalisen median kanava. Saavutuksesta erityisen vaikuttavan tekee se, että Intia, jonka käyttäjämäärä kattoi 30 % kaikista sovelluksen ladanneista, esti TikTokin käytön vuonna 2020.

Alun perin tanssi- ja “lip sync”-videoilla suosiota kerännyt sovellus on kehittynyt lähes kahden miljardin käyttäjän alustaksi, jolla käyttäjät voivat jakaa videoita monipuolisista aiheista, kuten tanssista ja huumorista ruokaan, käsityöhön, koulutukseen ja urheiluun, kattaen lukemattoman kirjon kiinnostuksen kohteita.

TikTokin keskeinen elementti on lyhyiden, useimmiten alle 60 sekunnin pituisten videoiden jakaminen. Tämä on mullistanut perinteisen sosiaalisen median pitkien ja tarkkaan muokattujen videoiden mallin, tarjoten välittömän ja helpon tavan kuluttaa sisältöä. TikTokin mallia lyhytvideosisällöstä on myöhemmin seurannut perässä muun muassa Youtube (Shorts), Instagram (Reels), sekä Snapchat (Spotlight)

”For You” – eli TikTokin etusivu tarjoaa personoitua sisältöä, joka perustuu käyttäjän toimintaan ja mieltymyksiin algoritmin avulla. Se esittelee suosittuja trendejä ja ottaa huomioon käyttäjän vuorovaikutuksen videoiden kanssa, oppien jatkuvasti ja päivittäen suositeltua sisältöä vastaamaan käyttäjän kiinnostuksen kohteita.

TikTok ja sen käyttäjät Suomessa

Huhtkuun ja syyskuun 2023 välillä TikTokilla oli Suomessa 1.5 miljoonaa yksittäistä käyttäjää. TikTokin mainonta-sivun kohdeyleisön arvion mukaan määrä on huhtikuussa 2024 jo 1.7 miljoonaa. TikTokin mainostyökalulla saa helposti selville oman kohderyhmän koon suodattamalla iän, paikkakunnan ja kiinnostuksen kohteiden mukaan.

TikTokin käyttäjien ikäjakauma Suomessa:

70% 18-34-vuotiaita

14% 35-44-vuotiaita

16% yli 45-vuotiaita.

Alle 18-vuotiaista käyttäjistä dataa ei ole saatavilla, eikä heille voi suunnata maksullista mainontaa. Vaikka TikTok tunnetaan lähinnä nuoremman sukupolven sosiaalisena mediana, voi Suomessa kuitenkin tavoittaa noin 521 tuhatta yli 35-vuotiasta käyttäjää.

TikTokin sukupuolijakauma menee Suomessa jotakuinkin tasan, naisten ollessa pieni enemmistö 51.64 prosentilla.

Osa 5

TikTokin algoritmi


TikTok tuntuu lukevan käyttäjän ajatuksia osaten jatkuvasti suositella juuri yksilölle sopivaa materiaalia, mutta miten se toimii?

Mitä tietoja TikTok kerää käyttäjistään?

Algoritmi perustuu tuhansiin TikTokin sinusta keräämiin tietoihin, jotka se osaa yhdistää tarkasti käyttäjän kiinnostuksen kohteisiin.. mutta mistä nämä tiedot koostuvat?

Käyttäjän antamat tiedot:

Käyttäjä luovuttaa itse tietoja monia tietoja sovellukselle. Näitä tietoja ovat muun muassa sähköpostiosoite, nimi, syntymäpäivä, sovelluksessa muille käyttäjille lähetetyt yksityisviestit, TikTokissa tehdyt ostokset, sekä käyttäjän itse sovellukseen lisäämät kuvat, videot, äänet ja kommentit.

Automaattisesti kerätyt tiedot

Sijaintitiedot:

TikTok kerää automaattisesti käyttäjän likimääräiset sijaintitiedot SIM-kortin, sekä IP-osoitteen perusteella. Tarkemman sijainnin sovellus saa vain, jos käyttäjä siihen oikeudet.

Tekniset tiedot:

Palveluun itse ladatuista videoista, kuvista ja äänistä TikTok osaa tunnistaa maisemia, kasvoja ja esineitä. Näitä tietoja hyödynnetään tehosteiden sekä oikeanlaisen musiikin suosittelemiseksi. Esimerkiksi jos käyttäjä tekee videon pizzareseptistä, TikTok osaa automaattisesti suositella siihen italialaista ravintolamusiikkia.

Tekoäly tunnistaa myös sopimattoman materiaalin, ja osaa näin moderoida sen pois sivustolta. Sovellus kerää lisäksi tiedon tiedon siitä, kuinka paljon käytät sovellusta, millä laitteella sitä käytät, ja jopa kuinka nopeasti käytät puhelimesi näppäimistöä kirjoittaessa.

Johdetut tiedot:

Jos käyttäjä ei ole lisännyt itse ikäryhmäänsä, sukupuolta, tai kiinnostuksen kohteita sovellukseen, TikTok päättelee nämä tekijät sovelluskäyttäytymisen perusteella.

Kolmansilta osapuolilta saadut tiedot

TikTok kerää paljon tietoa kolmansilta osapuolilta, joita ovat esimerkiksi muut sosiaalisen median alustat, mainostajat sekä muut TikTokin kumppanit.

TikTokin mainontatyökaluja käyttävät yritykset sallivat tiedon keräämisen käyttäjien ostokäyttäytymisestä, selainhistoriasta, sekä jopa fyysisessä liikkeessä tehdyistä ostoksista. Tietoja siis kerätään, kun olet vuorovaikutuksessa minkä tahansa TikTokin kehitystyökaluja käyttävän kolmannen osapuolen kanssa.

Käyttäjä voi synkronoida sovelluksen sekä Facebookin, että Instagramin kanssa, jolloin sovellukset jakavat tietoja myös toistensa välillä.

TikTok ilmoittaa myös tietosuojakäytännössään seuraavasti:

”Saatamme kerätä tai saada tietoja sinusta organisaatioilta, yrityksiltä, henkilöiltä ja muilta tahoilta, esimerkiksi julkisesti saatavilla olevista lähteistä, viranomaisilta, ammattijärjestöiltä ja hyväntekeväisyysjärjestöiltä. Saatamme myös kerätä tietoja sinusta muilta, esimerkiksi silloin, kun sinut mainitaan käyttäjän sisällössä, suorissa viesteissä, käyttäjän tai kolmannen osapuolen lähettämässä reklamaatiossa, valituksessa, pyynnössä tai palautteessa tai jos käyttäjä antaa meille yhteystietosi”

Näin voit rajoittaa joitakin tietoja, joita TikTok kerää sinusta kolmansilta osapuolilta:

@helpotkotisivut.fi

Miten voit rajoittaa TikTokin keräämiä tietoja? Ota tili seurantaan, jos TikTok- ja TikTok-markkinointiaiheiset videot kiinnostavat!✅ #markkinointi #tiktokmarkkinointi #somemarkkinointi #yrittäjä #yrittäjyys

♬ alkuperäinen ääni – Helpot Kotisivut

Algoritmi

TikTokista erityisen koukuttavan tekee sen vahva algoritmi, joka osaa yllämainittujen tietojen perusteella suositella käyttäjilleen juuri sopivaa sisältöä saaden katsojan viettämään enemmän aikaa sovelluksen parissa.

Algoritmi on monimutkainen ja jatkuvasti kehittyvä, mutta tässä on yleinen käsitys siitä, miten se toimii:

Käyttäjän kiinnostusten ja mieltymysten analysointi: TikTokin algoritmi analysoi käyttäjän aiempaa käyttäytymistä, kuten katsomia videoita, tykkäyksiä, kommentteja ja sisällön jakamista, sekä muita vuorovaikutustietoja. Se käyttää näitä tietoja ymmärtääkseen käyttäjän mieltymyksiä ja kiinnostuksen kohteita.

Videoanalyysi: Algoritmi analysoi videoiden sisältöä, kuten käyttäjien käyttämiä hashtagia, tekstitystä, ääniraitaa, kieltä ja muita tekijöitä, jotta se ymmärtää videoiden sisällön ja kontekstin. Kun käyttäjä avaa TikTok-sovelluksen, algoritmi ehdottaa hänelle sopivia videoita oikealla kielellä

Katsojan osallistuminen: Algoritmi käyttää edellisten käyttäjätoimien perusteella oppimiaan malleja ennustaakseen, kuinka todennäköisesti käyttäjä sitoutuu tiettyyn videoon. Tähän sisältyy esimerkiksi arvio, kuinka todennäköisesti käyttäjä tykkää, kommentoi, jakaa, katsoo videon kokonaan loppuun, tai katsooko käyttäjä videon useamman kerran. Usein TikTokin sisällönluojat tekevät videoista nopeatempoisia. Tällöin yksityiskohdat jäävät helposti huomaamatta, ja käyttäjä katsoo videon uudestaan. Kun suuri joukko ihmisiä katsoo saman videon monta kertaa, TikTok pitää sitä suositumpana ja jakaa sen näin useamman ihmisen etusivulle.

Personoitu sisältö: TikTok pyrkii tarjoamaan käyttäjille personoitua sisältöä heidän mieltymystensä perusteella. Algoritmi valitsee ja järjestää videoita syötteeseen käyttäjän todennäköisten kiinnostuksen kohteiden mukaan.

Jatkuva oppiminen: TikTokin algoritmi päivittyy jatkuvasti käyttäjien toiminnan ja palautteen perusteella. Se käyttää tekoälyä parantaakseen ennustetarkkuutta tarjotakseen entistä paremmin personoitua sisältöä.

On tärkeää huomata, että TikTokin algoritmi on hyvin monimutkainen, ja sen toimintaperiaatteet eivät ole täysin julkisia. TikTokin julkisesti jakamien tekijöiden lisäksi tieto algoritmista perustuu yleiseen käsitykseen ja tutkimuksiin siitä miten algoritmi toimii. Pienemmät yksityiskohdat voivat vaihdella ja muuttua ajan myötä sovelluksen kehittyessä. Lisäksi TikTok saattaa suojata tarkkoja algoritmin yksityiskohtia liikesalaisuuksina.

Osa 6

TikTok hakukoneena ja SEO


TikTok haastaa jopa Googlen hakukoneena varsinkin Z-sukupolven keskuudessa. Lyhyitä, informatiivisia videoita on helppo seurata, ja katsoja saa etsimäänsä kysymykseen vastauksen nopeasti.

TikTok hakukoneena

Vaikka TikTok ei toimi Googlen tapaan perinteisenä hakukoneena, monet ihmiset käyttävät sitä silti sisällön löytämiseen. TikTokissa sisältöjä voidaan löytää hakusanan lisäksi asiaan liittyvällä hashtagolla. Myös Google-haut ”hakusana + TikTok” ovat kasvaneet merkittävästi. Tällöin haussa näkyy ensimmäisenä TikTok-sisältöä etsitystä aiheesta

Hakutulosten visuaalinen muoto kasvattaa TikTokin suosiota hakukoneena. Esimerkiksi resepteistä tai vaatearvosteluista on helpompi saada kattava kuva, kun asia tapahtuu videolla samalla sitä selitettäessä.

Varsinkin Google-haut muodista tai ohjeista jonkin asian tekemiseen näyttävät usein TikTok-sisältöä hakutulosten kärjessä jopa ilman ”TikTok”-hakusanan mainitsemista. Google ei kuitenkaan tunnista TikTok-videoiden kontekstia yhtä hyvin kuin tekstiä, joten hakutulokset perustuvat vain videon kuvaukseen. Tässä tapauksessa Googlen TikTok-tulos ei ollut ohje renkaiden vaihtamiseen, vaan autoalan yrittäjän mainosvideo.

Samaa hakusanaa TikTokista etsiessä ensimmäinen tulos on ohjevideo renkaiden vaihdolle.

Hakukoneoptimointi (SEO) TikTokissa

Jos hakukoneoptimointi on sinulle uusi asia, suosittelemme lukemaan siitä kertovan blogimme:

TikTokin SEO on tärkeää hyvien tulosten saavuttamiseksi, mutta miten se eroaa Googlesta ja miten sitä voi hyödyntää?

Google pyrkii mahdollisimman nopeasti löytämään parhaan hakutuloksen ja siirtämään henkilön Googlesta pois kyseiselle nettisivulle, kun taas TikTok haluaa pitää henkilön mahdollisimman kauan sovelluksen parissa.

Googlen hakukoneoptimoinnille on usein ominaista artikkelit ja blogit, joiden tekstiin on sopivasti upotettu avainsanoja. Ne auttavat optimoimaan sisällön ja saamaan parhaan mahdollisuuden nousta korkeammalle hakutuloksissa.

TikTokissa suosittujen lyhyiden ja ytimekkäiden videoiden tyylillä tärkein asia SEO-menestykseen on antaa vastaus katsojan hypoteettiseen kysymykseen mahdollisimman nopeasti asiaa kiertelemättä. Googlen tapaisesti sisältö ratkaisee SEO:ssa. Molemmat sivustot pyrkivät antamaan käyttäjälle mahdollisimman tarkasti tämän etsimää sisältöä.

Miten sisällön voi optimoida TikTokissa?

Visuaalisuus:

Koska TikTok on nopeatempoisesti käytettävä alusta, on katsojan mielenkiinto herätettävä mahdollisimman nopeasti. Videolla kannattaa myös heti alussa mainita ääneen sen aihe, ja sisällyttää se tekstillä videoon näkyville.

Nopeat leikkaukset ja videoiden lyhyt kesto ovat usein katsojien arvostamia ominaisuuksia. Saman kategorian suosituimmista videoista kannattaa kuitenkin ottaa mallia myös omaan sisältöön, sillä sama tyyli ei sovi jokaisen videon aiheelle tai kohderyhmälle.

Tekstitykset videon puheeseen tuovat massiivista lisäarvoa niin katsojakokemusta, kuin hakukoneoptimointia varten. TikTokin oma automaattinen ”text-to-speech”-toiminto ei vielä tue suomen kieltä, mutta korvaavia sovelluksia on saatavilla.

Hakusanat:

Videon kontekstiin on löydettävä sopivat hakusanat. Hakusanoja voi etsiä hakemalla TikTok-videoita aiheesta joko suomeksi tai englanniksi. Hakutulokset on suodatettava tykkäysten määrän, sekä viimeisen kuukauden mukaan mahdollisimman ajankohtaisen datan löytämiseksi. Usein suomeksi etsittäessä hakutulokset ovat hyvin suppeat, eikä viimeiseltä kuulta löydy välttämättä yhtään sisältöä hakemastasi aiheesta.

Esimerkissämme haimme TikTokista hakusanalla ” healthy dessert recipe”

Screenshot

Kun hakutulokset on suodatettu, tulee esille muiden käyttäjien samasta aiheesta etsimiä aiheita. Näistä kannattaa valita omaan sisältöön sopivimmat, ja sisällyttää ne videon kuvatekstiin, jotta algoritmi osaa sijoittaa videon oikeaan kategoriaan. Videon kategorisointi on tärkeää optimoinnin kannalta, jotta oikea kohderyhmä saavutetaan.

Vaikka lisätyt hakusanat olisivat englanniksi, ja itse video suomeksi, osaa TikTok yhdistää sen oikeaan kategoriaan.

Hashtagit:

Valitse myös videota julkaistessasi siihen sopivat tunnisteet eli hashtagit. Hashtagit, sekä itse kuvateksti kannattaa olla videon kielellä, jotta ne löytyvät suomalaisista hakutuloksista. Videota julkaistessa on hyvä katsoa eri hashtageja läpi, ja valita sellaisia, joilla on jo paljon julkaisuja. Myös suosittujen saman kategorian videoista voi löytää sopivia tunnisteita.

Koska TikTok-videot voivat näkyä myös Googlen hakutuloksissa, videon kuvaus kannattaa kirjoittaa Googlen hakukoneoptimointiin sopivalla tavalla.

Nyt on korkea aika nostaa teidänkin verkkosivut uudelle tasolle

Tehdään verkkosivuistanne yrityksesi työjuhta ja väsymätön liidikone. Kone, jonka käyttäjät löytävät hakukoneiden kautta ja jossa käyttäjät viihtyvät ja tekevät sivuston omistajan, eli sinun toivomia toimenpiteitä.

Leo Sävel
WordPress-kotisivut lomake 02

Osa 7

TikTokin analytiikka


Millä mittareilla yritys voi seurata TikTok-markkinoinnin onnistumista?

TikTok-markkinoinnin mittarit

TikTokissa datan tarkastelu on mahdollista niin mobiilisovelluksessa, kuin työpöytäversiossakin. Yritystyökalu tarjoaa kattavan kuvan videon yksityiskohdista, kohderyhmästä, sekä katsojien iästä ja sijainnista.

Sisällön suoriutumisesta kerrotaan yleisesti, ja kohtia avataan myös yksityiskohtaisemmin. Esimerkiksi 11,27 sekunnin keskimääräisestä katseluajasta on mahdollista tarkastella kuinka moni videon katselijoista lopetti katsomisen tietyllä hetkellä. Myös katselukerran alkuperä on nähtävissä. Suurin osa katselijoista tässä videossa on ”Sinulle”-sivulta (For You-page) eli algoritmin kautta katselijan etusivulle päätyneitä.

Analytiikan avulla on yksinkertaista saavuttaako sisältö oikean kohderyhmän. Lisäksi jos kohderyhmää ei ole suodatettu käyttäjän toimesta, ja se on jätetty TikTokin tekoälyn ja algoritmin tehtäväksi, on tuloksia helppo verrata haluttuun kohdeyleisöön.

Analytiikassa voit tarkastella lisäksi saamiesi liidien määrää, konversioastetta, ja erottaa maksetun promoamisen sekä orgaanisesti saatujen näyttökertojen tiedot toisistaan.

Nyt on korkea aika nostaa teidänkin verkkosivut uudelle tasolle

Tehdään verkkosivuistanne yrityksesi työjuhta ja väsymätön liidikone. Kone, jonka käyttäjät löytävät hakukoneiden kautta ja jossa käyttäjät viihtyvät ja tekevät sivuston omistajan, eli sinun toivomia toimenpiteitä.

Leo Sävel
WordPress-kotisivut lomake FOOTER