/ / Uudet kotisivut vai vanhojen sivujen päivitys? – Milloin nettisivut kannattaa uudistaa?

Uudet kotisivut vai vanhojen sivujen päivitys? – Milloin nettisivut kannattaa uudistaa?

piirros jossa näyttö ja nostokurkia
Kannattaako yrityksellesi hankkia kokonaan uudet kotisivut vai riittääkö vanhojen nettisivujesi uudistaminen? Huomioi nämä seikat verkkosivuratkaisun valinnassa.

Miksi sivustouudistus kannattaa?

Verkkosivut ovat olennainen osa yrityksen brändiä ja ovat vahvasti luomassa mielikuvaa potentiaalisille asiakkaille. Siksi yrityksen kotisivuja on tärkeää toisinaan uudistaa, sillä vuosien kuluessa parhaatkin sivustot vanhentuvat niin teknisesti kuin tyyliltäänkin.

Myös yrityksen muuttuneet palvelut tai uudet asiakasryhmät voivat tehdä kotisivujen uudistamisen ajankohtaiseksi.

Välillä nettisivujen uudistamiseen voi riittää pelkkä sivuston freesaus. Toisinaan taas on perusteltua hankkia kokonaan uudet kotisivut ja laittaa sivusto uuteen uskoon alusta saakka.

Sisältöuudistus selkeyttää sivustoa

Oletko ollut ikinä tilanteessa, jossa etsit kuumeisesti aukioloaikoja tai hinnastoa yrityksen nettisivuilta? Joskus tietoa joutuu etsimään pitkään, eikä se välttämättä löydy silloinkaan. Kuvatun kaltainen tilanne on turhauttava ja saattaa jopa saada aikaan välittömän poistumisreaktion.

Toisinaan taas tietoa etsiessään törmää yrityksen nettisivujen ajankohtaista-osioon, johon on kyllä mukavasti lisätty tietoa, mutta info valitettavasti onkin muutaman vuoden takaista. Tämä välittää herkästi viestiä, että yritys ei ole enää aktiivinen eikä asiakkaiden tiedottaminen ajankohtaisissa asioissa kiinnosta.

Mikäli mitään uutta ajankohtaista tiedotettavaa ei ole, kannattaa vanhentunut tieto poistaa kokonaan. Jos tieto on kuitenkin edelleen relevanttia, voisi olla paikallaan vaikkapa päivittää tekstiä.

Nettisivujen sisältöjen muokkaaminen on helpoin tapa päivittää sivuja ajantasaiseksi. Yrityksen kotisivujen tulee olla kohderyhmää houkuttelevat ja palvelevat. Tiedon tulee löytyä vaivattomasti muutamalla silmäyksellä.

Palvelukuvaukset ajantasaisiksi

Ovatko yrityksesi palvelut ja myytävät tuotteet muuttuneet tai vaihtuneet sitten nettisivujen lanseeraamisen? Yrityksen verkkosivuilta etsitään ajantasaista tietoa ja mikäli sitä ei sivuilta löydy, käännyttää se herkästi potentiaalisen asiakkaan kannoillaan. Pidä siis huoli, että palvelukuvaukset ja tuotetekstit vastaavat tämänhetkistä valikoimaa.

Mikäli sisältöuudistus mietityttää, voit jättää sen ammattilaisten hoidettavaksi. Ota yhteyttä Helppojen kotisivujen sisällöntuottajiin niin mietitään sinun sivuillesi sopiva tapa tuottaa uudet sisällöt. Meille on mahdollista ulkoistaa vaikkapa vain oikoluku, mutta toteutamme mieluusti vaikka koko verkkosivuston tekstit.

Maksettu ja orgaaninen hakukonenäkyvyys

Sisältöjä muokatessa ja kirjoittaessa on hyvä pitää mielessä hakukonenäkyvyys eli toisin sanoen Google-näkyvyys. Mikäli verkkosivuilla ei ole kävijöitä, ei myöskään niiden tarkoitus toteudu.

Kirjoittamalla sisällöt hakukoneystävällisesti, saat potentiaaliset asiakkaat ohjattua helpommin sivuillesi. Tässä kannattaa käyttää apuna esimerkiksi Googlen avainsanasuunnittelijaa, jonka avulla näet, mitkä avainsanat ovat sinun yrityksesi katsontakannasta etsityimpiä.

Sisältöjen kirjoittaminen avainsana edellä on oiva keino nostaa yrityksesi verkkosivujen orgaanista näkyvyyttä, mutta myös maksettu mainonta on suositeltavaa, ellei jopa välttämätöntä. Tästä vielä lisää tietoa myöhemmin tässä artikkelissa.

Visuaalinen ilme nykyaikaiseksi pienellä pintaremontilla

Vaikkei nettisivujen uudistaminen 1-3 vuoden välein olekaan tarpeen, menettävät sivut kyllä tuossa ajassa helposti uutuudenkiiltonsa ja ainakin harjaantunut silmä näkee, etteivät sivut ole enää aivan tuoreet.

Sen sijaan, että uusisit yrityksesi visuaalisen ilmeen kokonaan, kannattaa miettiä voisiko nykyistä brändiä lähteä viilaamaan ja viemään eteenpäin. Jos asiakkaat ovat jo tottuneet sivujesi visuaaliseen ilmeeseen ja se on hyväksi todettu, ei kannata lähteä tekemään suuria muutoksia.

Toisaalta jos sivut kuitenkin kaipaavat pientä freesausta, voit tilata osaavalta graafikolta brändin mukaisen uuden visuaalisen ilmeen. Graafisen alan ammattilainen osaa päivittää esimerkiksi logon muotoon, joka ottaa huomioon yrityksen yleisen visuaalisen ilmeen ja brändin.

Nämä pienet muutokset on helppo toteuttaa teknisesti, eikä ammattilaisen tarvitse käyttää niihin hillittömän paljon aikaa.

Ehkä sittenkin kokonaan uudet kotisivut?

On myös tilanteita, joissa pelkästään pieni sivuston pintaremontti ei riitäkään, vaan sivusto on rakennettava uudelleen aivan kokonaan alusta saakka. Tähän voivat olla syynä esimerkiksi sivuston vaikea käytettävyysrakenne, vanhanaikaisuus taikka tarve rakentaa sivusto kokonaan esimerkiksi WordPressillä.

WordPress-sivut rakennetaan erilaisia valmiita teemoja apuna käyttäen, jotka määrittävät esimerkiksi sivuston visuaalista ilmettä. Mikäli sivustolla käytetty teema on vanhentunut, on se myös hyvä syy laittaa uudet kotisivut vireille, sillä vanhoilla teemoilla rakennetut sivut eivät lataudu enää niin nopeasti. Mikäli kyseessä on erittäin vanha teema, ei siihen välttämättä edes tehdä enää päivityksiä. Tämä taas vaikuttaa sivuston toimivuuteen ja on pahimmillaan tietoturvariski. Teemoista voit lukea lisää esimerkiksi postauksestamme Elementor vs. Divi.

Yrityksen kotisivujen suunnittelu alkaa tilanteesta, jossa mietitään mikä nettisivujen rooli tulee olemaan. Toisille yrityksille verkkosivut ovat keskeisessä asemassa myynnin kannalta ja toisille taas nettisivut toimivat käyntikortin tapaan helppona yhteydenottoväylänä.

Kokonaisessa sivustouudistuksessa piilee omat haasteensa ja se tulee toteuttaa niin, että hakukonenäkyvyys ei kärsi. Esimerkiksi linkkien uudelleenohjaus tulee huomioida. Muistathan myös päivittää voimassaolevat markkinointikampanjat, joista ohjautuu liikennettä sivustollesi.

Toisaalta kotisivujen uudistaminen parantaa lähtökohtaisesti aina teknistä hakukoneoptimointia eli esimerkiksi sivuston latausnopeutta, joten haasteita ei kannata säikähtää. Anna ammattilaisen hoitaa sivustouudistuksen kokonaan niin vältyt ikäviltä yllätyksiltä.

Sivuston sisältöä ei kannata lähteä karsimaan liian rankalla kädellä hakukonenäkyvyyden kannalta. Sisältöä voi toki selkiyttää ja parantaa. Jo ennen sivustouudistusta kannattaa olla tietoinen sivuston sisältöjen vetämästä liikenteestä ja esimerkiksi Google Analyticsin asentaminen verkkosivuille on tähän mainio keino (jos sitä ei vielä ole yrityksesi nettisivuilla, suosittelemme asentamaan sen saman tien). Suositut sisällöt kannattaa sisällyttää uusillekin kotisivuille.

Mobiili on ykkönen

Nykyään jopa yli puolet verkkovierailuista tehdään mobiilissa ja onkin ensisijaisen tärkeää, että sivut toimivat ongelmitta kaikilla mahdollisilla laitteilla. Nykyaikaiset verkkosivut suunnitellaan mobiiliystävällisiksi. Jos yrityksesi nettisivut eivät toimi mobiililla tai tabletilla, on aika ottaa yhteys ammattilaiseen ja laittaa kotisivuasiat kuntoon.

Mobiiliystävällisyys tarkoittaa paljon muutakin, kuin pelkkää sivujen toimimista ongelmitta mobiilissa. Verkkosivujen käyttäminen mobiilissa voi jopa pienentää kynnystä ottaa yhteyttä, sillä mobiilinäkymään kannattaa lisätä soittopainike, jota painamalla asiakas pääsee soittamaan suoraan sinulle.

Nykyihminen käyttää useampaa älylaitetta ja välinettä internetin selaamiseen, joten sivujen skaalautumista ei voi kyllin korostaa.

Metakuvaukset ja -otsikot kuntoon

Kun uudet kotisivut tai päivitetty sivusto on lanseerattu, on vielä muutamia seikkoja, jotka kannattaa huomioida. Kuten sanottua, nettisivut ovat jatkuva projekti ja sivuja kannattaa päivittää aktiivisesti niin asiakkaiden kuin Google-näkyvyydenkin takia.  

Metakuvaukset- ja otsikot on tärkeää kirjoittaa oikein ja potentiaalisia asiakkaita houkuttelevasti. Ne ovat Googlen hakutuloksissa näkyvät tekstit otsikossa sekä sen alla. Mikäli näitä kuvauksia ei kirjoiteta, lisää Googlen tekoäly omasta mielestään sopivaa tekstiä kuvauksiin. Nämä kuvaukset tulevat toki nettisivuiltasi, mutta aina ne eivät välttämättä ole relevantteja.

Metakuvausten ja -otsikoiden tuottamisen voit ulkoistaa meille Helpoilla kotisivuilla, mutta voit halutessasi myös kirjoittaa ne itse näitä ohjeita noudattamalla.

Maksettu Google-mainonta uusien kotisivujen lanseerauksessa

Kun sisällöt on kirjoitettu käyttäjiä ja Googlea silmällä pitäen, paranee sivuston orgaaninen näkyvyys hakutuloksissa. Pelkkä hyvä sisältö ei kuitenkaan riitä takaamaan sivuston kävijävirtaa, sillä kilpailijat panostavat taatusti myös samoihin asioihin. Kannattaakin miettiä kuinka yrityksesi nettisivujen sisältö ja rakenne erottuisi kilpailijan sivuista.

Moni kilpailijasi melko varmasti käyttää myös maksettua Google-mainontaa, joten jos haluat nousta hakutuloksissa ylöspäin, on mainonnan käyttäminen suositeltavaa. Hyvin kilpailluilla aloilla jopa lähes välttämätöntä, jos näkyvyys on toiveena.

Google-mainonta on kohtuullisen edullista ja positiivista siinä on esimerkiksi se, että päätät itse päiväbudjettisi, eli yllättäviä kuluja ei pääse syntymään. Lisäksi voit laittaa mainonnan pois päältä ja takaisin päälle milloin haluat.

Jos suunnittelet nettisivujen uudistamista tai niiden freesausta, on hyvä idea boostata uusia kotisivuja maksetulla mainonnalla. Rakenna siis sivustouudistuksen yhteyteen mainoskampanja, jolla piristät myyntiäsi.

Lopuksi

Me Helpoilla kotisivuilla suosittelemme, että yrityksen verkkosivuja päivitetään tiuhaan. On hyvä pitää mielessä, että nettisivut ovat projekti, joka on jatkuvasti käynnissä. Sivuilta poistetaan tietoa, joka ei enää palvele asiakasta ja vastaavasti lisätään infoa, joka on relevanttia.

Tarvitsetko uudet kotisivut yrityksellesi?

Jäitkö miettimään, kannattaisiko yrityksesi hankkia kokonaan uudet kotisivut vai ennemmin uudistaa vanhat nettisivusi? Varaa maksuton konsultaatiopuhelu alla olevalla lomakkeella, niin jutellaan asiasta lisää.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä