/ / Ohjeet avainsanatutkimukseen

Ohjeet avainsanatutkimukseen

|
Suunnitteletko uusille nettisivuillesi tekstisisältöä? Tai haluatko kehittää olemassa olevaa sisältöä käyttäjä- ja hakukoneystävällisemmäksi? Avainsanatutkimuksen avulla selvität, millaisia sanoja sinun kannattaa käyttää nettisivuillasi. Tässä artikkelissa kerromme, mikä avainsanatutkimus on ja annamme ohjeet, joiden avulla sinä voit tehdä avainsanatutkimuksen itse.

1. AVAINSANATUTKIMUS

Mikä on avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimus on äärimmäisen tärkeä osa verkkosivujen sisällöntuotantoa.

Avainsanatutkimus tarkoittaa, että kartoitetaan sellaisia sanoja ja useammasta sanasta koostuvia fraaseja, joilla halutaan verkkosivujen löytyvän hakukoneista.

Keskeinen osa avainsanatutkimusta on selvittää, millaisia hakusanoja potentiaaliset asiakkaat käyttävät tehdessään hakuja Googlessa. Tämän tiedon valossa myös nettisivut teksteineen voidaan rakentaa vastaamaan tähän tarpeeseen.

Etsitään avainsanat, joiden ympärille sivujen sisältö rakennetaan

Avainsanatutkimus toimii tärkeänä perustana, kun mietitään, millaisten avainsanojen ympärille nettisivujen sisältöä lähdetään, ja on ylipäänsä kannattavaa lähteä, rakentamaan.

Yksinkertaisesti tavoitteena on löytää sopivimmat avainsanat, joita voidaan hyödyntää niin sivujen linkeissä, otsikoissa kuin leipäteksteissäkin.

Tekstien täyttäminen avainsanoilla hakukonenäkyvyyden toivossa on kuitenkin auttamatta vanhanaikainen ajattelutapa, eikä välttämättä paranna sivun näkyvyyttä.

Tavoitteena tulisikin olla oikeasti laadukkaan, käyttäjäystävällisen sisällön tuottaminen, jossa olennaiset avainsanat ovat luonnollinen osa tekstiä.

Miksi avainsanatutkimus on hyödyllinen?

Avainsanatutkimuksen tekeminen auttaa ymmärtämään asiakkaidesi ja muiden kohderyhmiesi käyttäytymistä paremmin.

Tutkimuksen avulla saat selville, millaista sisältöä kohderyhmät etsivät ja mitä hakusanoja he käyttävät etsiessään tätä tietoa.

Hyödyllisten avainsanojen kartoittamisen ja niiden käyttämisen tavoitteena on siis tavoittaa oikeat kohderyhmät ja lisätä kävijäliikennettä sivustolla.

Yllättävän usein netinkäyttäjät etsiessään esimerkiksi jotakin tiettyä tuotetta käyttävät myös itseasiassa aivan eri hakusanoja kuin yritykset itse käyttävät tuotteistaan.

Voi siis olla, etteivät potentiaaliset asiakkaat löydä yrityksen verkkosivuja, jos tekstien avainsanat eivät vastaa käytettyjä hakusanoja.

Käytännön esimerkki:

Yritys tarjoaa erilaisia sadevesijärjestelmiin liittyviä tuotteita ja käyttää niistä nimityksiä, kuten vesikourut ja räystäskourut. Potentiaaliset asiakkaat kuitenkin tuntevat tuotteet kansanomaisemmin “ränneinä”, eivätkä välttämättä löydä yrityksen verkkosivuja, jos tätä avainsanaa ei ole käytetty sivustolla lainkaan.

Muista siis avainsanoja valitessasi, että ne sanat, jotka sinä miellät vaistomaisesti yrityksesi tärkeimmiksi avainsanoiksi, eivät välttämättä ole sanoja, joilla kohderyhmäsi tekee hakuja.

Analysoidaan avainsanojen hakumääriä ja kilpailua

Avainsanaideoiden kartoittamisen ja hakumäärien lisäksi olennainen osa avainsanatutkimusta on selvittää, kuinka kilpailtuja eri avainsanat ovat.

Optimaalisin tilanne on tietenkin silloin, jos avainsana on paljon haettu, mutta kilpailu sillä on vähäistä.

Hakumäärät ja kilpailutilanne antavat osviittaa siitä, kuinka kannattavaa tai haasteellista, jollakin avainsanalla on kilpailla näkyvyydestä luonnollisissa hakutuloksissa.

2. MISTÄ LÖYDÄN AVAINSANAIDEOITA?

Avainsanaideoiden listaaminen

Avainsanatutkimuksessa päästään alkuun ideoimalla ja tarkastelemalla palveluita tai tuotteita asiakkaiden näkökulmasta.

Listaa siis aluksi kaikki sanat, joilla ajattelisit potentiaalisten asiakkaiden etsivän tarjoamaasi tietoa, palveluita tai tuotteita.

Yksittäisten sanojen lisäksi kannattaa pohtia ja listata myös pidempiä lausekkeita, joilla kohderyhmä voisi tehdä hakuja.

Pitkän hännän avainsanat

Pitkän hännän avainsanat tai hakutermit ovat useammista sanoista koostuvia hakulausekkeita (engl. Long-tail keyword), joilla voidaan esimerkiksi täsmentää ja tarkentaa, millaisista palveluista ja tuotteista on kyse.

Yksittäinen avainsana voi esimerkiksi hieman kärjistäen olla pelkkä “ravintola” ja täsmentävä hakulauseke puolestaan “vegaaninen ravintola Lahti”. Yksittäisten avainsanojen lisäksi myös esimerkiksi erilaisia kysymyksiä voi käyttää pitkän hännän avainsanoina, kuten vaikkapa “miten saada unta” (vrt. yksittäinen avainsana: univaikeudet).

Nykyisten hakusanojen kartoittaminen

Mikäli sinulla on jo nettisivut, ota ylös myös, millaisilla hakusanoilla sivuillesi tullaan tällä hetkellä. Hakusanoja voit tarkistaa esimerkiksi Google Search Consolesta.

Google Search Consolesta näet esimerkiksi, onko käytössäsi sellaisia avainsanoja, joilla on paljon näyttökertoja, mutta joiden sijoitus hakutuloksissa on huono. Nämä avainsanat saattaisivat olla sellaisia, joiden sijoitusta voisi olla kannattavaa pyrkiä nostamaan.

Hakukoneen automaattinen täydennys

Hyödynnä avainsanojen ideoinnissa myös Googlen automaattista täydennystä, joka näyttää mitä muita aiheeseen liittyviä hakuja on tehty.

Kirjoita siis hakukenttään jokin mielestäsi olennainen avainsana ja katso, millaisia sanaan liittyviä muita mahdollisesti potentiaalisia hakusanoja ja -fraaseja Google tarjoaa.

Voit myös jatkaa ideointia vielä tästä pidemmälle.

Poimi nyt jokin automaattisen täydennyksen tarjoamista hakusanoista, kirjoita se vuorostaan hakukenttään ja katso millaisia vaihtoehtoja Googlen automaattitäydennys tälle hakusanalle ehdottaa.

Aiheeseen liittyvät haut Googlessa

Ennakoivan hakutoiminnon lisäksi hyviä avainsanaideoita löytyy usein myös hakutulossivun lopusta.

Jos esimerkiksi aiheesi liittyy kotisivuihin, tee haku sanalla “kotisivut” ja skrollaa halutulossivun loppuun. Sieltä löydät Googlen tarjoamat aiheeseen liittyvät haut. Nämä haut ovat takuulla suosittuja Googlessa.

Jos haluat kartoittaa vielä lisää sopivia avainsanoja, klikkaa yksi aiheeseen liittyvistä hauista ja toista sama juttu.  

Työkalut avainsanojen ideointiin

Kun kaikki mieleen tulevat ja Googlea apuna käyttäen keksityt avainsanaideat on listattu, on aika ottaa käyttöön avainsanojen suunnitteluun tarkoitetut työkalut.

Avainsanojen suunnitteluun on olemassa lukuisia erilaisia ilmaisia ja maksullisia työkaluja.

Googlen avainsanojen suunnittelija

Yksi yleisimmistä on Googlen avainsanojen suunnittelija (engl. Google Keyword Planner).

Avainsanojen suunnittelija on itseasiassa kehitetty maksullisten mainosten avainsanojen suunnitteluun, mutta sitä voi hyödyntää ilmaiseksi myös avainsanatutkimukseen, vaikkei loisikaan mainoskampanjoita.

Avainsanojen suunnittelijan saat käyttöösi luomalla tilin Googlen mainontatyökaluksi suunniteltuun Google Adsiin. Ennen tilin luomista kannattaa kysyä avainsanatutkimusta myös palveluntarjoajaltasi, koska esimerkiksi meillä se voidaan tehdä sisällöntuotannon yhteydessä. (Voit pyytää avainsanatutkimuksen meiltä myös vaikka kirjoittaisit tekstit muuten itse.)

Avainsanojen suunnittelijalla voit löytää uusia avainsanoja sekä kartoittaa avainsanojen hakumääriä ja kilpailutilannetta.

Lisää avainsanideoita

Voit aloittaa hakemalla uusia avainsanaideoita syöttämällä hakukenttään tietyn kategorian tai itse keksimäsi avainsanaideat, jonka jälkeen työkalu listaa sinulle uusia ideoita, joista voit poimia sinulle sopivimmat.

Jos esimerkiksi etsit kotisivuihin liittyviä avainsanaideoita, voit kirjoittaa hakukenttään “kotisivut” ja “nettisivut” ja tehdä haun.

Tämän jälkeen avainsanojen suunnittelija tarjoaa muita potentiaalisia avainsanaideoita, kuten “kotisivut yritykselle”, “nettisivujen teko”, “nettisivut yritykselle”, “ilmaiset kotisivut”, “wordpress kotisivut”, “nettisivut hinta” ja niin edelleen.

Voit jälleen poimia sieltä sopivimmat listaasi.

Kilpailijoiden avainsanojen analysointi

Myös kilpailijoiden avainsanoja kannattaa hyödyntää.  
 
Voit syöttää avainsanojen suunnittelijaan kilpailijasi verkko-osoitteen ja etsiä tuloksia joko koko sivustolta tai joltain yksittäiseltä nettisivulta:

Ja avainsanojen suunnittelija listaa sinulle jälleen lisää uusia ideoita.

3. MITEN VALITSEN SOPIVIMMAT AVAINSANAT?

Avainsanaideoiden rajaaminen

Nyt kun sinulla on monipuolinen kattaus erilaisia potentiaalisia avainsanoja, on aika valita niistä sopivimmat. Tarkoituksena ei siis suinkaan ole käyttää kaikkia listattuja avainsanoja vain valikoida niistä sinun tarpeisiisi sopivimmat.

Olennaista on selvittää avainsanojen hakumääriä suhteessa niiden kilpailutilanteeseen. Jos avainsana on todella kilpailtu, on myös todella vaikeaa saada sillä luonnollista näkyvyyttä (ilman maksettua mainontaa).

Lisäksi avainsanojen valinnassa kannattaa huomioida hakujen tarkoitus, eli millaista sisältöä avainsanoilla etsitään ja tarjotaan.

Avainsanojen hakumäärät

Googlen avainsanojen suunnittelija soveltuu myös hakumäärien ja kilpailutilanneen analysoimiseen, joten voit jatkaa eteenpäin samalla sovelluksella.

Syötä itse listaamasi ja avainsanasuunnittelijan tarjoamat avainsanaideat kohtaan “Katso hakujen määrä ja ennusteet”.

Aiemmat mittarit ‑välilehdeltä saat selville esimerkiksi, kuinka monta hakua sanoilla on keskimäärin tehty kuukaudessa.

Parhaita avainsanoja ovat sellaiset, joilla tehdään paljon hakuja, mutta joiden kilpailu on pientä.

Avainsanojen kilpailutilanne

Hakumäärien lisäksi on tärkeää kartoittaa, kuinka kilpailtuja avainsanat ovat. Mitä kilpaillumpi avainsana, sitä vaikeampaa sanalla on pärjätä luonnollisissa hakutuloksissa.

Aiemmat mittarit ‑välilehdeltä saat osviittaa myös siitä, onko avainsanojen kilpailu pientä, keskitasoa vai suurta.

Jos haluat lisätietoa avainsanojen suunnittelijasta, käy lukemassa myös artikkelimme Ota Keyword planner avuksi sisällön suunnitteluun.

Ketä vastaan kilpailet?

Myös ihan googlettamalla eri avainsanoja saat tärkeää informaatiota siitä, miten vaikeaa tai kannattavaa tietyillä avainsanoilla on lähteä tavoittelemaan näkyvyyttä.

Laita kaavailemasi avainsana hakuun ja katso ketä vastaan kilpailet. Ensimmäisenä luonnollisissa hakutuloksissa näkyvät sivut ovat kilpailijoitasi, mikäli tavoitteenasi on yltää lopulta Googlen parhaisiin sijoituksiin.

Jos ensimmäisenä hakutuloksissa on ns. korkean auktoriteetin sivustoja, kuten vaikkapa Wikipedia, ei avainsanalla välttämättä kannata yrittää lähteä kilpailemaan.

Kuinka vaikeaa kilpaileminen on?

Analysoi kilpailijoidesi sivuja: kuinka kattavat ja perusteelliset tekstit sekä laadukkaat sivut heillä on? Mitkä ovat mahdollisuutesi tuottaa vielä paremmat ja kattavammat sisällöt kuin heillä?  
 
Jos vastassa on todella kovia luita, on todennäköisesti järkevämpää lähteä ainakin aluksi tavoittelemaan näkyvyyttä jollain toisella vähemmän kilpaillulla avainsanalla. Sama pätee myös silloin, jos sinulla ei vielä ole hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeitä ulkoisia linkkejä.  

Mikäli näkyvyyttä halutaan saavuttaa kilpailluilla avainsanoilla, on varauduttava siihen, että se vaatii paljon työtä ja aikaa. Pärjätäkseen kilpailussa yrityksen on tarjottava sivustovierailijoilleen parempaa sisältöä kuin kilpailijansa.  

Mitä se edellyttää?

On kirjoitettava kattavammat, mielenkiintoisemmat, houkuttelevammat ja hyödyllisemmät sisällöt kuin muilla. On todennäköisesti tuotettava uutta sisältöä (esimerkiksi blogitekstien muodossa) ja päivitettävä vanhaa sisältöä säännöllisesti.

Lisäksi on totta kai tarjottava myös muilla tavoin parempi käyttäjäkokemus, esimerkiksi kaikille näytöille skaalautuvilla, visuaalista silmää miellyttävillä ja supernopeilla verkkosivuilla.

Ylipäänsä on otettava sisällön lisäksi huomioon myös muut hakukoneoptimoinnin kannalta olennaiset seikat aina ulkoisista linkeistä sivustovierailijoiden kävijämääriin ja sivujen ikään sekä linkkirakenteisiin.

Hakukoneoptimointiin vaikuttavista tekijöistä voit lukea lisää esimerkiksi artikkeleistamme Ohjeet hakukoneoptimointiin ja Hakukoneoptimointi Googlessa – 205 vaikuttavaa tekijää.

Pitkän hännän avainsanat

Yksittäisillä yhdestä sanasta koostuvilla avainsanoilla kilpailu on yleisesti ottaen vaikeampaa. Jo siitäkin syystä, että tällaisilla sanoilla haetaan mitä erilaisempia asioita, informaatiosta ja termin selityksestä palveluntarjoajiin.

Useammasta sanasta koostuvilla avainsanoilla tehdään yksityiskohtaisempia hakuja, eikä kilpailu luonnollisesti ole yhtä kovaa. Pitkän hännän avainsanoja kannattaakin hyödyntää etenkin silloin, kun kilpailu yksittäisillä avainsanoilla on vaikeaa.

Pitkän hännän avainsanojen merkitys korostuu kuitenkin etenkin englannin kielessä, jossa kilpailu yksittäisillä sanoilla on todella kovaa ja hakumäärät valtavia.

Englannissa pitkän hännän avainsanoilla viitataan yleensä vähintään neljästä sanasta koostuviin fraaseihin ja kysymyksiin. Vaikka kilpailu näin pitkillä hakusanoilla on suomen kielessäkin todella vähäistä, ovat myös hakumäärät useimmiten niin pieniä, että voi olla järkevää suosia mieluummin kahdesta tai kolmesta sanasta koostuvia pitkän hännän avainsanoja.

Avainsanojen hakutarkoitus

Hakumäärien ja kilpailutilanteen lisäksi näkyvyyden kannalta on tärkeää selvittää, miten hyvin sivu vastaa avainsanan hakutarkoitusta.

Haetaanko kyseisellä avainsanalla esimerkiksi etupäässä kaupallista sisältöä vai esimerkiksi informaatiota jostakin aiheesta? Tämän tarkistaminen on helppoa ja tapahtuu yksinkertaisesti googlettamalla.

Ennen kuin valitset avainsanojasi, muista siis tarkistaa, millaista sisältöä hauilla löytyy Googlen ensimmäiseltä hakutulossivulta.

Miltä näyttää, poikkeaako tulokset niistä hakusyistä, joilla toivoisit liikennettä omalle sivustollesi?Mikäli näin on, et todennäköisesti tule saamaan hyvää näkyvyyttä avainsanalla, koska Google haluaa tarjota mahdollisimman osuvia hakutuloksia käyttäjilleen.

Google laskee hakutulostasi, jos sivuillesi klikkaavat kävijät poistuvat sieltä nopeasti huomatessaan, ettei sivusi vastaa heidän hakutarkoituksiaan.

Avainsanojen pitää siis olla yhteneväisiä sisällön kanssa. Esimerkiksi pelkkien klikkausten toivossa ei kannata käyttää jotakin tiettyä sanaa, jos sivuilla ei puhuta siitä mitään. Sivustovierailijat tulevat pettymään ja poistuvat sivuiltasi nopeasti, jos se ei vastaa heidän etsimäänsä.

4. MITEN KÄYTÄN AVAINSANOJA SIVUILLA? 

Avainsanojen merkitys näkyvyydelle

Kuten artikkelin alussa todettiin, ei tarkoituksena suinkaan ole selvittää vain, mitkä avainsanat ovat suosittuja, eikä etenkään kyllästää sivuja näillä avainsanoilla. Päinvastoin – tällainen toiminta saattaa pahimmassa tapauksessa laskea sivuston näkyvyyttä, sillä Google kyllä tunnistaa ylioptimoidun sisällön.

Sen sijaan Google haluaa tarjota käyttäjilleen laadukasta sisältöä, joka vastaa käyttäjiensä hakusyitä. Avainsanojen käyttö sekä niitä vastaavat kattavat sisällöt ovat keino tehdä sisällöt saavutettaviksi niistä aidosti hyötyville sivustovierailijoille.

Sopivien avainsanojen kartoittaminen on tärkeää, mutta vähintään yhtä tärkeää on tarjota helppolukuista, informatiivista ja perusteellista, eli laadukasta sisältöä.

Mihin avainsanoja sitten käytetään?

Suunniteltaessa verkkosivujen sisältöä kannattaa nyrkkisääntönä pitää, että jokaiselle palvelulle ja/tai tuotteelle tehdään oma alasivunsa. Tämä on tärkeää hakukoneoptimoinnin kannalta.

Näin ollen myös jokaiselle sivulle ja artikkelille suunnitellaan omat avainsanansa. Esimerkiksi meillä on omat sivunsa niin WordPress-kotisivuille, sisällöntuotannolle, logosuunnittelulle kuin chatboteillekin.

Näin kaikki tärkeimmät avainsanat saadaan myös sivujen linkkeihin ja pystytään tarjoamaan kustakin aihealueesta kattavat sisällöt.

Yksittäistä sivua ei kuitenkaan kannata optimoida vain yhden avainsanan varaan vaan sivulla kannattaa käyttää myös muita aihepiiriin kiinteästi liittyviä termejä ja esimerkiksi tärkeimmän avainsanan synonyymejä. Tähän löytyy varmasti vinkkejä avainsanatutkimuksen aikana kerätystä kattavasta avainsanaidealistasta.

Avainsanojen varioinnista ja synonyymien käytöstä voit lukea lisää artikkelistamme Käytä avainsanan synonyymeja kotisivuillasi.

Linkin lisäksi tärkein avainsana on hyvä löytyä sivun tärkeimmästä h1-otsikosta sekä leipäteksteistä.

Tärkeintä on, että avainsanaa on käytetty luonnollisena osana tekstiä. Tässä kohtaa laatu siis korvaa määrän. Huomaa kuitenkin, että mitä pidempi teksti on, sitä useammin avainsana todennäköisesti esiintyy, ilman että siitä syntyy toisteisuuden vaikutelmaa.

Varsinaisen tekstin lisäksi samoja avainsanoja käytetään myös halutulossivulla näkyvissä metaotsikoissa ja metakuvauksissa. Metateksteissä avainsanojen tavoitteena on ennen kaikkea kertoa hakuja tekeville käyttäjille, vastaako sivu hakua ja toisaalta houkutella käyttäjä klikkaamaan itsensä juuri sinun verkkosivuillesi.

Maltti on valttia ja sitten on Google Ads

Avainsanojen optimoinnissa on hyvä muistaa, etteivät tulokset synny yhdessä yössä, vaan vaativat pitkäjänteistä työtä, testaamista ja malttia. Mikäli haluat saada näkyvyyttä Googlessa nopeasti, kannattaa panostaa myös maksettuun mainontaan.

Avainsanoja käytetään myös maksetussa Google Ads -hakusanamainossassa, jonka suunnitteluun ja toteutukseen Avainsanojen suunnittelijakin on kehitetty.

Maksetulla hakusanamainonnalla voidaan varmistaa sivujen näkyvyys luonnollisten hakutulosten ylä- tai alapuolella, esimerkiksi silloin, jos kilpailu luonnollisissa hakutuloksissa on kovaa. Silloinkin on tärkeää, että sivuilla on käytetty avainsanatutkimuksen perusteella harkiten valittuja sanoja ja fraaseja.

Miten verkkosivut pärjäävät hakutuloksissa?

Sivujen sijoitusta ja kehitystä tietyillä avainsanoilla kannattaa tietenkin myös seurata ja tarvittaessa muokata sivuja ja avainsanoja tulosten perusteella.

Google Search Consolen avulla voit seurata, miten hyvin sivustosi pärjää hakutuloksissa.

Työkalun avulla voit esimerkiksi käydä säännöllisesti läpi, miten kotisivut löytyvät Googlesta tietyillä avainsanoillasi ja päivittää tekstejä sen mukaan. Voit esimerkiksi panostaa heikosti näkyvyyttä saavien avainsanojen sisältöihin kirjoittamalla niistä uusia blogiartikkeleja.

Työkalun käytöstä voit lukea lisää artikkelistamme Google Search Consolella seuraat hakukonenäkyvyyttäsi.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä