Verkkokauppaostaminen on nykypäivää

Verkkokaupan osuus kokonaismyynnistä kasvaa koko ajan. FiComin teettämän tutkimuksen mukaan jopa puolet suomalaisista on tehnyt tuotehankintoja verkossa.

Verkkokauppaostamista pidetään vaivattomana ja helppona vaihtoehtona ja ostoksia voi rauhassa esimerkiksi sovittaa kotona. Toki myös palvelut ovat tuotteistettavissa ja niitäkin myydään jo hyvin paljon verkossa. Kannattaakin siis miettiä verkkomyynnin tuomia mahdollisuuksia juuri sinun yrityksesi perspektiivistä.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen

Mitä kannattaa huomioida, kun valitset verkkokauppa-alustaa

Mikä sitten on paras alusta verkkokaupalle? Eri verkkokauppa-alustojen vertailu saattaa tuntua haastavalta ja sopivan ratkaisun löytäminen aiheuttaa päänvaivaa.

Siksi päätimme vertailla yleisimmät alustat puolestasi. Seuraavat asiat kannattaa ottaa huomioon, kun valitset verkkokaupalle alustaa:

  • Verkkokauppa-alustan tulee olla juuri sinun yrityksesi tarpeisiin sopiva tai sellaiseksi muokattavissa. Alusta, joka toimii kaverillasi, ei välttämättä ole alkuunkaan sinun yrityksesi toimintoihin sopiva.
  • Valitse alusta, jossa verkkokaupan päivitys ja ylläpito eivät ole vain yhden osaajan takana. Tämä siksi, ettet joudu ongelmiin, mikäli alustaa tarjoava yritys lopettaakin yllättäen toimintansa tai juuri kyseisen palvelun tarjoamisen.
  • Verkkokaupan tulee toimia ympäri vuorokauden viikon jokaisena päivänä, joten valitse luotettava kumppani.
  • Jotta sinulla jäisi mahdollisimman paljon aikaa omaan ydinosaamiseesi, tulee verkkokaupan olla helposti käytettävä ja simppeli. Ethän varmastikaan halua taistella teknisten ongelmien kanssa?
  • Mikäli haluat saada alustan edullisesti, tulee varautua siihen, että tulet käyttämään reilusti aikaasi verkkokaupan pystyttämiseen. Muistathan, että aika on yksi arvokkaimmista pääomistasi.
  • Varmista, että verkkokauppa-alusta on responsiivinen eli toimii varmasti myös mobiilissa. Suomalaiset tekevät noin 40% verkko-ostoksistaan mobiilissa.

Listasimme neljä yleisintä ja hyväksi havaittua verkkokauppa-alustaa: 

WooCommerce

WooCommerce Verkkokauppa

Mikäli nettisivusi on rakennettu WordPressillä, hyödyt eniten verkkokauppalisäosasta, jonka voi asentaa suoraan yrityksesi kotisivuille. Sinun ei tarvitse opetella uutta järjestelmää, sillä lisäosien käyttöjärjestelmät mukailevat WordPressiä. Pääset myös kätevästi kirjautumaan verkkokauppaan, nettisivuille ja blogiin samoilla tunnuksilla. Kaikki on niin sanotusti saman katon alla.

WooCommerce on yksi maailman yleisimmistä verkkokauppa-alustoista. Se on ilmaiseksi ladattavissa ja lisättävissä WordPress-alustalle. WooCommercen yleisyyden takia myös sen kehittäjiä on alalla paljon, joten vaarana ei ole yksin jääminen ilman tukea. Aina löytyy ammattilainen, joka voi auttaa sinua verkkokauppapulmissasi. Myös päivityksiä tehdään aktiivisesti.

Vaikka WooCommercen lataaminen on ilmaista, osa sen lisäosista on maksullisia. Muutamalla moduulilla pärjää kuitenkin jo hyvin pitkälle, esimerkiksi maksamiseen ja ulkoisen ilmeen muokkaukseen tarvittavilla lisäosilla. Hinnat eivät ole kuitenkaan päätähuimaavia ja ostat vain ne lisäosat, joita tarvitset. Et siis maksa turhasta.

Hinnaltaan WooCommerce verkkokauppa-alusta on erittäin kilpailukykyinen. Jos teet kaiken itse, pääset liikkeelle domainin ja ylläpidon hinnalla. Mikäli haluat kuitenkin käyttää aikasi mieluummin ydinosaamiseen, kannattaa harkita työn tai osan työstä teettämistä ammattilaisella. Tämä toki nostaa verkkokaupan perustamiskuluja, mutta on säästetyn aikasi väärti.

WooCommercen verkkokauppa-alusta sopii monen mittaluokan verkkokaupparatkaisuihin. Koska järjestelmä perustuu avoimeen lähdekoodiin, on se muokattavissa täysin liiketoiminnan kehittyessä. WooCommercen avulla voit myydä lähes mitä tahansa, eikä se ole sidottu tietyntyyppiseen tuotteeseen tai palveluun.

Shopify

Shopify Verkkokauppa

Shopify voi olla oikea ratkaisu, jos haluat tyylikkään verkkokaupan, etkä pidä teknisestä säätämisestä.

Shopify toimii pilvipalvelun kautta. Se on niin sanottu Saas-palvelu, eli Software as a service -tyyppinen ratkaisu. Tämä tarkoittaa sitä, että vuokraat palvelun, mutta et omista sitä. Maksat kuukausittaisen summan, joka on halvimmillaan 29 dollaria kuukaudessa, mikä vastaa noin 26 euroa. Edullisimpaan versioon kuuluu jonkin verran ominaisuuksia, esimerkiksi luottokorttimaksut maksutapoina. Lisäksi Shopify veloittaa provisiona 0,5–2 prosenttiosuuden ulkoisista maksutavoista.

Shopifyn keskihintaista versiota voi kokeilla 14 päivää ilmaiseksi, jonka jälkeen voit päättää haluatko jatkaa sillä vai downgreidata edullisempaan versioon.

Shopifyn hyvänä puolena on se, että päivitykset hoituvat automaattisesti, eikä sinun tarvitse huolehtia niistä. Shopify on WooCommercen tapaan helppokäyttöinen ja suurin osa sen käyttäjistä onkin perustanut itse kauppansa. Parhaimmillaan saat perustettua kaupan muutamassa tunnissa.

Huonona puolena Shopifyssa on se, ettei verkkokauppa-alustaa ole toistaiseksi saatavilla suomeksi. Tekstit täytyy siis itse kääntää, mikä ei ole vaativa tehtävä, jos englannin kieli ei tuota ongelmia.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

Magento

Magento verkkokauppa

Magento on keskisuuren tai suuren yrityksen vaihtoehto verkkokauppa-alustaksi. Sen parhaiden ominaisuuksien kavalkadi tulee esiin varsinkin silloin, kun myynnissä on hyvin suuri valikoima tuotteita.

Magento skaalautuu vaivattomasti yrityksen toimintojen muuttuessa tai laajentuessa. Alusta perustuu avoimeen lähdekoodiin ja on näin ollen muokattavissa juuri sellaiseksi kuin verkkokaupan tarve on. Vaikka Magento onkin avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alusta, kehitetään sitä myös kaupallisesti ja sen takana onkin vahva kehittäjäyhteisö. Mikään kotikoodarin unelma Magento ei tosin ole, vaan luultavimmin tulet tarvitsemaan ammattilaisen apua. Tämä nostaa totta kai verkkokaupan ylläpitokuluja.

Perusasioiden, kuten ylläpidon ja hallinnan puolesta Magento on kuitenkin helppokäyttöinen. Plussaa tulee myös siitä, että se sisältää jo itsessään runsaasti ominaisuuksia, joten tarvetta lukuisten lisämoduulien hankinnalle ei välttämättä ole.

Magenton perustamiskulut liikkuvat useissa tuhansissa, joten alkupääomaa täytyy olla jonkin verran. Jos kuitenkin kaipaat järeämpää verkkokauppa-alustaa ja myyt paljon, eivät kulut suhteessa myynnin määrään ole kohtuuttomat.

MyCashflow

MyCashflow Verkkokauppa

MyCashflow on suomalainen vaihtoehto verkkokauppa-alustaksi. Se tarjoaa Shopifyn tavoin valmiita paketteja, mutta myös koodiin on mahdollista tehdä muutoksia. Mikäli ymmärrät koodikielen päälle, saat muokattua tätä alustaa juuri haluamallasi tavalla.

Edullisimman alustan hinta on 49 € kuukaudessa ja kuten Shopifyssakin, onnistuu paketin päivittäminen näppärästi laajemmaksi, jos kaipaat kauppaasi lisäominaisuuksia. Pienin verkkokauppa-alustapaketti mahdollistaa maksimissaan 200 tuotteen lisäämisen kauppaan. Jos tuotevalikoimasi on suppea, on tämä alusta varsin oiva ratkaisu.

Myös MyCashflowta voi kokeilla ilmaiseksi kuukauden ajan. Tuossa ajassa ehdit jo rakentaa verkkokauppasi ja päättää haluatko jatkaa kyseisellä verkkokauppa-alustalla.

Yhteenveto

Yrityksellesi parhaan verkkokauppa-alustan löytäminen ei loppujen lopuksi ole kovin hankalaa. Varsinkin, kun sinulla on tiedossasi yrityksesi kohderyhmä ja tuotteet, joita heille myyt. Jokaisessa verkkokauppajärjestelmässä on hyvät ja huonommat puolensa, eikä voida suorilta käsin sanoa, mikä niistä on ylivoimaisesti paras.

Yleisen paremmuuden sijaan kannattaakin miettiä alustan ominaisuuksien ja hinnan sopivuutta juuri sinun yrityksesi tarpeisiin. Se, mikä sopii millekin yritykselle, riippuu paljon myynnin volyymista ja myytävien tuotteiden määrästä. Huomioitava seikka on myös se, kuinka paljon haluaa käyttää aikaansa verkkokauppansa kehittämiseen.

Me Helpolla suosittelemme, että sinä yrittäjänä käyttäisit aikasi ja energiasi omaan ydinosaamiseesi. Tunnet parhaiten oman alasi ja myymäsi tuotteet ja palvelut. Aika kannattaa käyttää esimerkiksi tuotekehitykseen ja kassavirran kasvattamiseen sen sijaan, että paneutuu täysin uuteen osa-alueeseen.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen