Helpotkotisivut

Kotisivut yritykselle

Yrittäjien kotisivukumppani 12 vuoden ja 3000+ sivuston kokemuksella

Toteutamme yrityksesi tarpeisiin räätälöidyt verkkosivut, joilla:

  • Parannat hakukonenäkyvyyttäsi
  • Saat enemmän liidejä
  • Kehität liiketoimintaasi

Hanki myyntiä lisäävät uudet verkkosivut

Pyydä maksuton tarjous täyttämällä lomake – olemme yhteyksissä arkisin 24 tunnin sisällä.

Maksuton arvio -lomake

Harkinnassa uudet kotisivut yrityksellesi?

Aloita pohtimalla, millainen sivusto palvelisi yrityksesi tavoitteita parhaiten.

Tämän tietopaketin luettuasi tiedät mm.:

  • Miten myyntiä edistävät kotisivut suunnitellaan
  • Parhaat kotisivu-alustat
  • Mitä peruspaketit maksavat
  • Mitä ottaa huomioon, kun tekee kotisivut itse
  • Mitä ilmaisia vaihtoehtoja on tarjolla
kotiilma.fi
Lukuaika < 1 min
crazyhorse.fi
Lukuaika < 1 min
ajviemarit.fi
Lukuaika < 1 min
finapipor.fi
Lukuaika < 1 min

Kotisivujen ostajan opas [2025]

Ennen muihin sisältöihin sukeltamista, otetaan aluksi muutama UKK.

Kotisivujen hinta riippuu sivuston laajuudesta, toiminnallisuuksista ja toteutustavasta.

Suuntaa antava hintataulukko tyypillisistä mikroyrityksen (alle 10 työntekijää) kotisivuista:

Yksinkertaiset kotisivut350–600 €
Huolitellut kotisivut700–2500 €
Laaja sivusto2600–5 000 €

Huomioi myös vuosikustannukset (n. 120-250 €), kuten verkkotunnus, webhotelli, ylläpito ja sähköpostilaatikot. Paras tapa saada tarkka hinta-arvio on pyytää tarjous verkkosivujen tekijältä omien tarpeidesi pohjalta.

Voit myös laskea hinnan hintalaskurillamme.

Aktiivisella yrityksellä verkkosivut toimivat yrityksen digitaalisena käyntikorttina, parantavat näkyvyyttä hakukoneissa, luovat uskottavuutta ja tarjoavat asiakkaille tietoa palveluista tai tuotteista. Ilman kotisivuja yritys menettää ainakin osan potentiaalisista asiakkaistansa kilpailijoille, joilla on houkuttelevat kotisivut. Yrityksen alkutaipaleella Facebook-sivut voivat riittää, mutta mahdollisimman nopeasti kannattaa hankkia myös nettisivut.

Kotisivujen tekeminen itse voi on edullisin vaihtoehto ja ilman aikaisempaa kokemusta helppokäyttöisillä verkkosivualustoilla voi päästä ihan kelpo lopputulokseenkin. Tämä vaihtoehto voi toimia erityisesti pienille yrityksille, joilla on yksinkertaiset tarpeet ja halu oppia itse tekemään ja päivittämään sivuja.

Miinuspuolena itse tehdyt sivut voivat viedä paljon aikaa ja jättää amatöörimäisen kuvan yrityksestä, jos tekninen osaaminen ei ole riittävää. Ammattilaisen tekemät verkkosivut taas ovat yleensä visuaalisesti houkuttelevampia, hakukoneoptimoituja ja toiminnallisesti luotettavampia. Jos haluat tehokkaat ja myyvät kotisivut, ulkopuolisen asiantuntijan apu on usein sijoitus, joka maksaa itsensä nopeastikin takaisin.

Paras alusta kotisivuille riippuu yrittäjän tarpeista, budjetista ja teknisestä osaamisesta. WordPress on maailman suosituin kotisivualusta yli 44 % osuudellaan. Se on alustana joustava, hakukoneystävällinen ja laajennettavissa monilla erilaisilla lisäosilla.

Vaikka WordPress-sivustoja pystyy tänä päivänä rakentamaan helposti vedä ja pudota -tyylisten editoreiden avulla, ovat Webnode, Weebly, Wix ja Squarespace vielä amatööriystävällisempiä. Eli jos teet sivut täysin itse ilman minkäänlaista kokemusta tai ulkopuolista apua (asennus, teeman alustus, webhotellin hankinta, jne.), suosittelen tutustumaan näihin 4 jälkimmäiseen alustaan.

Mikäli tarvitset myös verkkosivuillesi verkkokaupan, on WordPress todennäköisesti paras vaihtoehto siinä tapauksessa. Jos taas teet pelkän verkkokaupan, on Shopify erinomainen valinta. Yrityksen kannattaakin valita alusta sen mukaan, millaisia toiminnallisuuksia tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa.

Ilmaisia kotisivualustoja on saatavilla useita, mutta niiden käyttöön liittyy usein rajoituksia. Webnode, Wix, WordPress.com, Weebly ja Google Sites tarjoavat maksuttomat versiot, mutta ilmaisversioissa on käyttöä haittaavia ominaisuuksia.

Yleisimpiä ilmaisten alustojen käyttöä haittaavia ominaisuuksia ovat:

  • Mainokset
  • Ei omaa domainia (esim. yrityksesi.wixsite.com)
  • Ei pääsyä analytiikkaan
  • Rajoituksia tallennustilassa
  • Rajoituksia vierailijamäärissä

”Ilmaisia lounaita ei ole olemassa”

Sanonta pätee tässäkin, sillä ilmaisten alustojen tehtävä on koukuttaa käyttäjä tekemään sivustoaan eteenpäin, kunnes jossain kohtaa hän hoksaa, ettei ilmainen versio todellisuudessa välttämättä riitäkään. Useimmilla tämä tulee eteen oman domain (yrityksesinimi.fi) kohdalla.

Tehty työ roskiin vai käsi lompakolle?

Sivusto on tässä vaiheessa saatettu työstää jo sen verran pitkällä, ettei enää viitsi heittää tehtyä työtä roskiin. Samaan aikaan uuden alustan opettelu saattaa tuntua liian isolta kynnykseltä, joten ilmainen käyttäjä muuttuukin maksulliseksi käyttäjäksi.

Ilmaiset alustat sopivat hyvin harrasteprojekteihin tai kevyen liiketoiminnan koeponnistukseen, mutta vakavasti otettavien yrityksien kannattaa hankkia heti alussa kunnon kotisivut. Tekee ne sitten itse tai ammattilaisen toimesta.

Ammattimainen ja selkeä ulkoasu, looginen ja mukaansatempaava sisältö, sekä laadukkaat kuvat ja muut visuaaliset elementit luovat positiivisen ensivaikutelman ja tekevät yrityksestä luotettavamman. SSL-salaus (https://) on tärkeä merkki sivuston turvallisuudesta ja selaimet ilmoittavatkin sen puutteesta ”ei turvallisena”. Myös selkeä navigointi ja sivuille upotetut hyvät asiakasarvostelut lisäävät luotettavuutta. Vilkkuvat mainokset tai muuten sekava sivusto ilman selkeitä yhteystietoja on merkki epäluotettavuudesta.

1. Kotisivujen tarkoitus

Mitä haluat sivuillasi saavuttaa? Kun tiedät, nettisivusi voidaan rakentaa palvelemaan näitä tavoitteita.

Yleisimpiä käyttötarkoituksia yrityksen nettisivuille ovat:

  • Potentiaalisten asiakkaiden yhteydenottojen kerääminen
  • Palveluiden, tuotteiden ja osaamisen esitteleminen
  • Myynti verkkokaupassa
  • Yrityksen luotettavuuden kasvattaminen

2. Kotisivut lisäävät uskottavuutta

Nettisivut ovat yrityksen kasvot verkossa ja osoitus siitä, että yritys on olemassa. 99,9 % yrityksistä tarvitsevat uskottavuuden lisäämiseksi vähintään ”käyntikorttisivun”, jossa on yhteystietojen lisäksi esittely toiminnasta. Käyntikorttisivut riittävät yrityksille, joille hakukonenäkyvyys ei ole kriittistä. Yleensä sivustolta halutaan kuitenkin enemmän.

3. Kotisivualustan valinta

Nettisivut yritykselle voi isommalla budjetilla koodata tyhjästä, tai käyttää edullista valmista kotisivualustaa.

Valitsemasi alusta määrittää mm.:

  • Millaisia ominaisuuksia saa käyttöön
  • Kuinka helppoa muokkaaminen on
  • Millaista tukea on saatavilla

Rakennamme vuodessa yrityksille yli 150 nettisivua maailman suosituimmalla verkkosivualustalla WordPressillä, jonka monipuolisuus ja luotettavuus tekee siitä erinomaisen alustan yritysten kotisivuille.

4. Tee kotisivut itse pikkurahalla

Ilmaisia kotisivuvaihtoehtoja on jonkin verran ja käydään läpi niitä tarkemmin seuraavassa osiossa. Ennen sitä kerron helppokäyttöisistä kotisivualustoista, joilla pystyy tekemään edulliset kotisivut itse. Alustoilla (pl. Squarespace) on usein ilmainen vaihtoehto, joka ei tosin lopulta riitä suurimmalle osalle yrittäjistä.

Hintavertailussa on valittu jokaisesta paketti, johon saa:

  • Oman domainin
  • Google Analyticsin (mm. kävijäseuranta)
  • Sivuston ilman mainoksia
  • Fonttien ja värien valinnat
ALUSTAPAKETTI€ / VUOSI
WordPress.comPremium96 €
WebnodeStandard162 €*
WeeblyProfessional168 €
WixLight204 €
SquarespaceBusiness204 €

Hinnat ovat (alvittomia) vuosihintoja, sillä kk-paketti on yleensä paljon arvokkaampi.

*Kannattaa varautua myös yllättäviin lisäkustannuksiin:

Esim. Webnodessa (vasta maksuvaiheessa) selviää, että sivuston turvallisuudesta tulisi maksaa erikseen 30 €/v ja varmuuskopioista (backupit) toiset 30 €/v lisää. Yllättävät lisäkustannukset ovat Webnoden kassalla siis 60 €/v, joka nostaakin kokonaishinnan 162 € ->> 222 €/v.

5.1. FI Domain aiheuttaa lisätöitä

Suurin osa suomalaisista yrittäjistä haluaa yritykselleen .fi-päätteisen domainin. Tämä aiheuttaa kotisivu-alustojen käyttäjille ylimääräistä päänvaivaa, sillä palvelut eivät myy .fi-domaineja, vaan ne ostetaan esimerkiksi Helpotkotisivut.fi, Zonerin, Louhen tai muun virallisen verkkotunnusvälittäjän kautta.

FI Domainin yhdistäminen

FI-domainin oston jälkeen sinun tulee yhdistää domain kotisivupalveluun. Jatkossa maksat kotisivupalvelusta yhteen paikkaan, domainista ja ammattimaisesta sähköpostilisenssistä (kuten Microsoft 365 tai Google Workspace) toiseen paikkaan.

Vaihtoehto, kaikki palvelut samasta paikasta

Yhtenä vaihtoehtona on hankkia kaikki verkkosivuihin liittyvät palvelut Helpotkotisivut.fi kautta.
Tällöin saat yhdeltä luukulta edullisella vuosimaksulla:

  • WordPressin parhaalla teemalla
  • Webhotellin
  • Turvallisuuspäivitykset
  • Varmuuskopioinnin
  • 24/7 monitoroinnin
  • Domainin
  • Sähköpostilisenssit
  • Tukea kotisivuihin

Mikäli kärsivällisyys kotisivujen rakentamisessa loppuu, saat lisäksi suomenkielistä apua nopeasti.

6. Ilmaiset kotisivut: plussat & miinukset

Osa pienyrittäjistä harkitsee tekevänsä kotisivut yritykselleen itse säästääkseen ja saadakseen sivut ilmaiseksi. Joillekin yrityksille tämä voi olla aivan toimiva valinta, kun taas useimmat yritykset tarvitsevat ammattilaisen tekemät verkkosivut, jotka tukevat yrityksen liiketoimintaa.

Tiedätkö jo haluavasi ammattilaisen suunnittelemat tehokkaat kotisivut yrityksellesi tai haluatko kuulla asiantuntijan suositukset vanhojen nettisivujesi tai Google-näkyvyytesi parantamiseksi?

Ota silloin yhteyttä alla olevalla lomakkeella, niin mietitään yhdessä parhaat ratkaisut yrityksellenne.

Jos kuitenkin mietit vielä, voisiko itse tehty sivusto sopia yrityksellesi, tämän osion luettuasi tiedät enemmän itse tehtyjen verkkosivujen hyvistä ja huonoista puolista sekä erilaisista ilmaisista kotisivuratkaisuista.

+ Ilmaisilla sivuilla pääset alkuun ilman kustannuksia

Varsinkin juuri aloittaneella yrityksellä saattaa olla suuri tarve säästää kaikessa missä suinkin voi, joten ajatus ilmaisista kotisivuista voi olla hyvin houkutteleva.

Mikäli budjettisi ei salli rahallista investointia kotisivuihin yrityksellesi, itse tehdyt ilmaiset sivut voivat olla kelvollinen ratkaisu. Jos tuoreella yrityksellä on vähän rahaa, mutta paljon ylimääräistä aikaa, sen ajan voi käyttää hyödyksi kotisivujen parissa.

+ Et maksa ominaisuuksista, joita et tarvitse

Sivujen tekeminen itse voi sopia yrityksellesi myös silloin, jos sivuston sisällöt ja hakukonenäkyvyys eivät ole sinulle tärkeitä, vaan yrityksesi kotisivut ovat vain paikka, josta sinut tuntevat asiakkaat löytävät yhteystietosi ja lisätietoa palveluista tai niiden hinnoista.

Jos haluat kotisivut yrityksellesi vain käyntikortiksi, pärjäät luultavasti aivan hyvin itse tehdyillä ilmaisilla sivuilla.

− Sivujen tekeminen vie aikaa

Kotisivujen tekeminen voi olla huomattavan aikaa vievä projekti, varsinkin kun joudut todennäköisesti opettelemaan kokonaan uuden järjestelmän sitä varten.

Vaikka suosituimmat ilmaiset kotisivualustat ovat nopeita ja käyttäjäystävällisiä, sivujen tekemiseen ja hiomiseen voi ensikertalaiselta tai tietotekniikkaa heikommin osaavalta tekijältä silti mennä kauan.

− Joudut kirjoittamaan itse sivujen tekstisisällöt

Sivuston tekstisisältöjen tuottamiseen täytyy varata runsaasti aikaa. Usein tekstien kirjoittamiseen ja hiomiseen kuluukin enemmän aikaa kuin itse sivujen rakentamiseen.

Sivujesi tekstit ovat käytännössä niiden myyntipuhe, jolla kävijät houkutellaan ottamaan yhteyttä, joten niihin pitää myös panostaa kunnolla. Hyvät tekstisisällöt ovatkin yrityksen kotisivujen tärkein elementti ja hyvänä kakkosena tulee saadut asiakaspalautteet (Google-arvostelut).

− Et välttämättä saa kaikkea tarvitsemaasi ilmaiseksi

Ilmaiset kotisivualustat auttavat käyttäjiä sivujen ulkoasun ja perusrakenteen luomisessa, mutta monet tärkeät asiat, kuten esim. domainin saa käyttöön vasta lisämaksusta.

Monimutkaisempiin ominaisuuksiin kuten varauskalenteriin tai kieliversioihin tarvitaan jo maksullista versiota. Myös sivujen hakukoneoptimointi vaatii yleensä ulkopuolista apua.

− Itse tehtyihin verkkosivuihin voi jäädä piileviä vikoja

Jos yrittäjä päättää tehdä kotisivut yritykselle itse, hänen kannattaa varautua siihen, ettei nettisivuprojekti välttämättä mene kerralla oikein. Varsinkin jos hänellä ei ole aiempaa kokemusta verkkosivujen tekemisestä, yllättävät tekniset haasteet voivat olla jopa todennäköisiä.

Vaikka tällaiset tekniset ongelmat ovatkin myöhemmin korjattavissa, ne voivat helposti jäädä pitkäksi aikaa huomaamatta. Yrittäjä voi esimerkiksi jäädä kuukausiksi odottelemaan yhteydenottoja sivujensa kautta, vain huomatakseen, että tekninen ongelma estää sivuston näkymisen Googlessa tai sivujen yhteydenottolomakkeiden toiminnan.

7. Ilmaiset kotisivualustat vertailussa

Jos ilmainen kotisivu tuntuu parhaalta ratkaisulta yrityksellesi, jokin seuraavista maksuttomista vaihtoehtoista on todennäköisesti paras valinta sinulle.

7.1. WordPress

Alunperin blogeja varten suunniteltu WordPress on maailman suosituin kotisivu-alusta. Sille on tarjolla valtava valikoima erilaisia valmiita teemoja, joiden avulla sivuista saa tehtyä hyvin erilaisia. Ammattilaiset voivat tehdä WordPressiin omia teemoja ja lisäosia, joten niitä löytyy WP:lle paljon enemmän kuin millekään muulle ilmaiselle alustalle.

Teemoissa on yleensä valmis layout, joka määrittää, miltä valmiit sivut tulevat näyttämään. Käyttäjä voi vaihtaa kuvat ja tekstit, eikä hänen näin ollen välttämättä tarvitse omata taiteellista silmää saadakseen miellyttävän näköiset kotisivut. Parhaissa teemoissa käyttäjä pääsee myös muokkaamaan sivujen rakennetta ja ulkoasua vapaasti.

Monet wordpressin teemoista ovat maksullisia, mutta tarjolla on myös paljon tyylikkäitä täysin ilmaisia WordPress-teemoja.

WordPressistä on tarjolla kaksi eri vaihtoehtoa:

  • WordPressin omassa hostingissa toimiva wordpress.com
  • Ammattilaisten käyttämä WordPress.org, josta käyttäjä lataa WordPressin ja hankkii sillä rakentamilleen sivuille domainin ja palvelintilat muualta

WordPress.com:in ilmaisessa versiossa käyttäjän sivuilla ei ole omaa domainia, mutta päivittämällä palvelun maksulliseen versioon sivuille saa uniikin domainin.

Me teemme asiakkaidemme verkkosivut WordPressin monipuolisella Kadence-teemalla ja Gutenberg-lohkoeditorilla, joilla sivuista pystyy tekemään juuri sellaiset, kuin asiakas tarvitsee. Kyseessä on maksullinen teema, mutta asiakkaamme saavat sen sivuilleen käyttöön ilman lisämaksua.

Kotisivut yritykselle vaivattomasti.
Esimerkiksi nämä sivut olemme tehneet Kadencella.

7.2. Webnode

Webnode on sveitsiläisomisteinen palvelu, jonka suosittu kotisivutyökalu löytyy myös suomenkielisenä. Webnode on helppokäyttöinen verkkosivualusta, jossa käyttäjä valitsee haluamansa valmiin sivupohjan ja lisää sen päälle omat sisältönsä. Webnodella käyttäjä pystyy aika helposti tekemään yksinkertaisia sivuja, mutta vähänkään vaativampiin sivuratkaisuihin se soveltuu huonosti.

Webnoden ilmaisessa versiossa kotisivuille ei tule omaa domainia, vaan domain tulee muotoon yrityksesi.webnode.fi. Webnoden maksullisissa sivupaketeissa käyttäjä saa domainin (ei koske .fi-päätettä) ensimmäiseksi vuodeksi kaupan päälle.

7.3. Wix

Wix on Webnodea monipuolisempi työkalu, jonka käyttö on pyritty tekemään mahdollisimman helpoksi. Wixin valmiiden sivupohjien valikoima on hyvin laaja, ja käyttäjä pystyy myös helpommin muuttamaan sivupohjien eri elementtien sommittelua mieleisekseen.

Wixin suurin vahvuus onkin juuri sen joustavuus, ja sillä voi aivan hyvin luoda yksinkertaiset kotisivut yrityksellesi. Laajempiin tai monimutkaisempiin sivustoihin kuten verkkokauppoihin se ei kuitenkaan ole paras valinta.

Myös Wixissä käyttäjän täytyy päivittää maksulliseen versioon, jos haluaa sivuilleen oman domainin. Wix tarjoaa maksullisen palvelun käyttäjille domainin (ei koske .fi-päätettä) vuodeksi ilmaiseksi.

7.4. Weebly

Ilmaisista kotisivualustoista Weebly on yksi helppokäyttöisimpiä. Weeblyssä kotisivut rakennetaan visuaalisella rakentajalla, jossa käyttäjä voi hiirellä raahata elementit paikoilleen.

Valitettavasti sivuston layoutia ei kuitenkaan pääse muokkaamaan yhtä vapaasti kuin esimerkiksi Wixissä, mikä kannattaa ottaa huomioon, jos päätät rakentaa kotisivut yritykselle Weeblyllä. Rajallisten layoutin muokkausmahdollisuuksien takia yritykset eivät saa sivuistaan välttämättä täysin itsensä näköisiä.

Weeblyssäkin oman domainin käyttö sivuilla vaatii päivittämistä johonkin palvelun maksullisista versioista.

7.5. Squarespace

Squarespace ei ole ilmainen, mutta alustaa voi kokeilla 14 vuorokautta maksutta ja järkevän paketin saa 204 € vuosihintaan. Palvelu on nostettu tähän verrokiksi hyvän rakennusmoottorinsa ja hyvien valmiiden teemojen ansiosta, joilla pystyy tekemään näyttäviä sivuja suhteellisen helposti. Plussana myös, että järjestelmä on nopea oppia.

Alustalle tarjolla olevien lisäosien ja teemojen määrä on pienempi kuin WordPressissä, mutta Squarespace vastaa itse kaikista palvelussa käytettävistä lisäosista, joten niiden toimintavarmuus on erittäin hyvä.

7.6 Voit myös tehdä itse vain osia sivuistasi

Jos haluat säästää yrityksesi kotisivuissa, mutta osaavalle tukihenkilölle saattaisi olla tarvetta, voit tehdä kotisivut yrityksellesi itse ja kääntyä ammattilaisen puoleen kysymyksissä ja vinkeissä.

Kauttamme saat WordPressin ilmaiseksi alustettuna, jolla voit itse rakentaa sivusi tämän hetken parhaalla WP-teemalla ja vieläpä ilman koodausosaamista.

Maksat domainista ja WP-ylläpidosta 20 €/kk, sekä lisätuesta tarpeesi mukaan.

8. Kotisivujen tekijän valinta

Mikäli et itse tee yrityksesi kotisivuja, tekijän valinta on kaikkein kriittisin asia onnistumista ajatellen. Valitsetko edullisimman tekijän vai panostatko osaamiseen ja kunnon sivustoon? Moni toivoo löytävänsä ns. kultaisen keskitien, jossa hinta ja laatu kohtaavat.

Tekijän valinnassa 10 tärkeintä osa-aluetta:
1️⃣ Referenssit, laatu ja tyyli
2️⃣ Kokemus ja alustaosaaminen
3️⃣ Hinta
4️⃣ SEO-osaaminen
5️⃣ Arvostelut
6️⃣ Integraatio- ja teknologiaosaaminen
7️⃣ Kommunikointi ja reagointinopeus
8️⃣ Ongelmanratkaisutaidot
9️⃣ Toimitusaika
🔟 Asiakaspalvelu ja jälkituki

Meillä:

  • Sisällöntuottaja kirjoittaa hakukoneoptimoidut tekstit
  • Graafikko suunnittelee visuaalisen ilmeen
  • Sivuston toteuttaja rakentaa verkkosivut
  • Tukihenkilösi huolehtii päivityksistä ja jälkimuutoksista

Kuulostaa varmasti kalliilta, mutta
tuhansien sivustojen kokemuksella prosessi on hiottu sulavaksi ja hintalaatu-suhde kuntoon.

Vaikka joka paikalle on tarvittaessa oma ammattilaisensa,
voi palveluita käyttää juuri omien tarpeidensa mukaan.
Suurin osa asiakkaista esimerkiksi kirjoittaa tekstit itse ja monelle kelpaa kevyempikin ulkoasusuunnittelu sivuston toteuttajan toimesta. Tällöin projektille tarvitaan vain 1 henkilö, eli oma luotettava sivuston suunnittelija – vähän niin kuin freelancer.

9. Freelancer vai toimisto?

Kun valitset verkkosivustosi toteuttajaa, yksi valinta tulee tehdä freelancerin ja toimiston välillä. Molemmilla vaihtoehdoilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, joten valintaasi vaikuttavat mm. tarpeesi, budjettisi, projektin laajuus ja jatkotuen tarve.

TOIMISTOFREELANCER
Hinta❌ Kalliimpi✅ Edullisempi
Kommunikaatio❌ Useampi henkilö✅ Suora ja nopea
Joustavuus❌ Kankeampi✅ Ketteryys
Resurssit✅ Monipuoliset❌ Rajalliset
Osaaminen✅ Erikoistuneet asiantuntijat❌ Yksittäinen asiantuntija
Kehitys ja skaalautuvuus✅ Skaalautuu paremmin❌ Rajoitetumpi
Aikataulut✅ Varmempi aikataulu❌ Riippuvainen yhdestä henkilöstä
Pienet muutokset✅ Valmiina tukemaan❌ Ei aikaa auttaa
Jatkotuki✅ Luotettavampi tuki❌ Haasteellista
Toiminnan jatkuvuus✅ Varmempaa❌ Epävarmaa

Tämä on karrikoitu taulukko ja todellisuudessa osa-alueet riippuvat täysin tekijästä. Esim. kokemattomalla freelancerilla voi olla todella paljonkin aikaa asiakkaalle, sillä projekteja ei ole välttämättä vielä liikaa. Kokeneella, jokaisen osa-alueen taitavalla freelancerilla hinta voi taas olla toimistoa kalliimpi.

10. Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa, jotta sivustosi löytyisi Googlesta myös ilman maksettua mainontaan.

Hakukoneoptimoinnissa sivusto optimoidaan käyttäjiä ja hakukoneita varten. Hakukoneoptimointia tehtäessä kaikki lähtee alustasta ja sivuston rakenteesta, joten näkyvyys tulee ottaa huomioon jo sivustoa suunniteltaessa.

Sivujen hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat mm.:

1️⃣Sivuston linkkirakenne. Tärkeimpiä avainsanoja varten olisi hyvä olla oma alasivu.

2️⃣Sivujen sisältö. Alasivun teksteissä ja otsikoissa on tärkeää käyttää avainsanaa ja synonyymejä, joilla kyseisen sivun halutaan saavan näkyvyyttä.

3️⃣Sivujen latausnopeus. Hitaat sivut ovat huonoja käytettävyydeltään ja Google tarjoaa mahdollisuuksien mukaan nopeampi sivustoja.

4️⃣Sivuston sisäiset linkit. Mitä selkeämmin sivustosi linkkirakenne ja sen sisäiset linkit on toteutettu, sitä helpompi Googlen ja käyttäjien on löytää tärkeät alasivut.

5️⃣Sivujesi linkkiprofiili. Mitä enemmän sivuillesi johtaa backlinkkejä Googlen arvostamilta muilta sivustoilta, sitä enemmän se parantaa oman sivustosi näkyvyyttä.

6️⃣Kuvien metatiedot. Kuvat kannattaa nimetä kuvaavasti ennen sivuille lisäämistä ja asettaa niiden yhteyteen alt-teksti, joka kertoo mitä kuvassa on ja edistää kuvan mahdollisuutta löytyä myös Googlen kuvahausta.

7️⃣Metaotsikot ja metakuvaukset. Kirjoittamalla hyvän metaotsikon ja kuvauksen, parannat sivusi klikkausprosenttia ja nostat sivuasi hakutuloksissa.

Lue yksityiskohtaisemmin, miten sivuston hakukoneoptimointi tehdään.

11. Liidien kerääminen

Yrittäjille yhteydenottojen eli liidien kerääminen kotisivujen kautta on usein sivuston tärkein tehtävä. Yli 90 % asiakkaista vertailee ja tutkii tuotteita ja palveluita verkossa ennen ostopäätöksen tekemistä.

Liidien hankintaan räätälöidyt nettisivut:

  • Löytyvät hakukoneista
  • Vakuuttavat ihanneasiakkaasi
  • Ohjaavat yhteydenottoon

11.1. Yhteydenottolomakkeet

Sivulle tultaessa kävijälle kannattaa tarjota heti kaikki päätöksentekoon tarvittava tieto ja yhteydenottolomake kannattaa sijoittaa heti sivun yläosaan. Lomakkeen yläreunaan kannattaa kirjoittaa myyvä teksti, joka perustelee, miksi lomake kannattaisi täyttää.

11.2. Chatbot

Oikein mietityllä kysymyksellä chatbot houkuttelee kävijän klikkaamaan ja aloittamaan keskustelun, joka tehostaa liidienhankintaa. Botit tarjoavat nopeita vastauksia, ohjaavat kävijöitä oikean tiedon pariin ja keräävät yhteystietoja 24/7. Sivukohtaisesti personoidut botit ja tekstisisältöön upotetut inpage-botit lisäävät yhteydenottojen todennäköisyyttä entisestään.

11.3. Mobiiliversiossa klikattavat puhelinnumerot

Klikattavat puhelinnumerot mobiilissa lisäävät soittoja, sillä ne tekevät yhteydenotosta vaivatonta – soittaminen onnistuu yhdellä napautuksella ilman manuaalista näppäilyä.

11.4. Ilmaiset lisäsisällöt

Uutiskirjeen tai ilmaisen PDF-oppaan tilaaminen on tapa madaltaa kynnystä, jos vierailija ei ole vielä valmis suoraan yhteydenottoon. Mielenkiintoiset lisämateriaalit auttavat lämmittelemään liidiä ja lisäävät yhteydenoton todennäköisyyttä myöhemmin.

11.5. Popup-lomake

Popup-liidilomake on tehokas tapa kerätä yhteystietoja herättämällä kävijän huomio oikealla hetkellä. Se voidaan ajastaa avautumaan esimerkiksi 2min vierailun jälkeen tai kun tiettyä sivua on tarkasteltu vaikkapa 30 sekuntia. Näin se tavoittaa kiinnostuneet kävijät heidän tutustuttua sisältöihin ensin.

11.6. Exit-intent Popup

Exit-intent-popup on työkalu, joka aktivoi kävijän jättämään yhteystietonsa ennen hänen poistumistaan sivustolta. Tämä antaa viimeisen mahdollisuuden muuttaa poistuva kävijä liidiksi. Jos luet tätä sisältöä tietokoneella, kokeile toiminnallisuutta viemällä hiiri selaimesi yläreunaan poistuaksesi sivustolta.

11.7. Remarketing-mainonta

Remarketing-mainonta auttaa liidien keräämisessä kohdentamalla mainokset käyttäjille, jotka ovat vierailleet sivustollasi. Mainokset seuraavat heitä muilla sivustoilla, muistuttaen brändistäsi ja houkutellen heitä palaamaan sivustollesi.

12. Visuaalinen ilme

Verkkosivujen visuaalinen ilme on keskeinen tekijä ensivaikutelman luomisessa. Pienetkin yksityiskohdat, kuten fonttivalinnat ja sivuston asettelu, voivat tehdä suuren vaikutuksen. Huolellisesti suunniteltu layout, harmoninen värimaailma ja laadukkaat kuvat auttavat välittämään luotettavan ja ammattimaisen vaikutelman.

Visuaalista ilmeeseen vaikuttavat mm.:

  • Värit
  • Fontit
  • Kuvat
  • Tyyli (moderni, rento, jne.)
  • Graafiset elementit
  • Ikonit
  • Infograafit

13. Nettisivujen kuvat

Verkkosivujen kuvat vaikuttavat merkittävästi sivustosta ja yrityksestä herääviin mielikuviin.

1️⃣Ammattilaisen ottamat ja huolellisesti valitut kuvat lisäävät uskottavuutta ja välittävät brändistä positiivista mielikuvaa.

2️⃣Kuvapankkikuvat voivat toimia vaihtoehtona, mutta kannattaa välttää kaikkein geneerisimpiä vaihtoehtoja.

3️⃣Kännykkäkuvat riittävät joissain tapauksissa, kuten blogeissa tai some-upotuksissa, mutta niiden tulee olla huolella otettuja ja hyvin valaistuja.

Mikäli budjetti ei veny säännöllisiin kuvauspäiviin ammattikuvaajan kanssa, parhaan lopputuloksen saat yhdistämällä omat, ammattimaisemmin otetut kuvat ja harkiten valitut kuvapankki- ja kännykkäkuvat.

13.1. Ilmaiset kuvapankit

Koska verkkosivuprojektit eivät ole ilmaisia, kuvat saattavat olla ainakin yksi vaihtoehto, jossa voi harkita pihistävänsä.

Tässä lista ilmaisista kuvapankeista:

13.2. AI-kuvat

Mikäli haluaisit tehdä tekoälyllä ilmaisia kuvia verkkosivuillesi, kokeile esim. Stable Diffusion Online -palvelua.

Tekoälyllä tehtyjä kuvia kannattaa hyödyntää verkkosivuilla harkiten, sillä AI-kuvista usein tunnistaa, että ne on tehty tekoälyllä. Itselleni se ei jätä välttämättä aina kovinkaan hyvää vaikutelmaa. Blogeissa AI-kuvia tunnutaan hyödyntävän paljon, mutta jos jokaisen postauksen kärkeä koristaa AI-kuva, tulee siitä itselleni fiilis, että millaistahan muu sisällön taso on?

Näin kerran uuden maanrakennusfirman sivut:

Jossa oli kivat ja yhtenäiset tekoälyllä toteutetut kuvat, tai näin ainakin ensin ajattelin. Sitten aloin tarkastella kuvia tarkemmin ja huomasin, että osalta maanrakennusukoista puuttui käsiä ja muita ruumiinosia. Tuli huvittunut fiilis ja mietin, että lieköhän toimintakin yhtä ”kädetöntä”? 😂

14. Ikonit

Ikonit rikastuttavat verkkosivujen visuaalista ilmettä, lisäävät silmäiltävyyttä, nopeuttavat navigointia ja parantavat käytettävyyttä.

Ilmaiset ikonipankit:

Flaticon
Font Awesome
Google Fonts
Heroicons
Remix Icon
Iconmonstr
The Noun Project

15. Sivustorakenne

Selkeä ja looginen sivustorakenne parantaa käytettävyyttä ja auttaa kävijöitä löytämään etsimänsä tiedon nopeasti, mikä vaikuttaa myös hakukonenäkyvyyteen. Verkkosivujen suunnittelussa kannattaa huomioida niin kävijöiden tarpeet, kuin yrityksen tavoitteet – sekava rakenne voi ajaa potentiaaliset asiakkaat kilpailijan sivuille.

1️⃣Hyvä kävijäpolku ohjaa vierailijat haluttua reittiä, esimerkiksi kohti yhteydenottoa tai tilausta. Tämä kannattaa suunnitella jo alusta lähtien, jotta sivustosta muodostuu selkeä ja johdonmukainen kokonaisuus.

2️⃣Järkevä linkkirakenne auttaa kävijöitä navigoimaan ja tarjoaa heille sisältöä, jonka toivot heidän näkevän. Samalla se tekee alasivuista helpommin löydettäviä.

3️⃣Alasivut selkeyttävät sisältöä, joten tärkeät palvelut kannattaa esitellä omilla sivuillaan sen sijaan, että ne olisi koottu yhdelle laajalle ”Palvelut”-sivulle. Esimerkiksi lumilinkoja vuokraavan yrityksen olisi hyvä luoda erillinen alasivu, kuten yritys.fi/vuokraa-lumilinko-rovaniemi, jolloin palvelu on helpompi löytää ja myös esitellä asiakkaille.

16. Kotisivujen tekstisisällöt

Hyvä tekstisisältö tekee sivustosta kiinnostavan, vakuuttaa kävijän, pitää hänet sivustolla ja ohjaa toimintaan. Tekstin tulee olla selkeää, helposti luettavaa ja visuaalisesti silmäiltävää. Väliotsikot, kappalejaot ja ranskalaiset viivat parantavat luettavuutta ja hakukonenäkyvyyttä. Hyvin kirjoitettu sisältö ei vain informoi, vaan myös houkuttelee toimintaan.

Hyvä teksti vastaa nopeasti keskeisiin kysymyksiin:

  • Mitä palvelua tai tuotetta tarjotaan?
  • Miten se hyödyttää asiakasta?
  • Miksi valita juuri sinun yrityksesi?
  • Mitä se maksaa?

16.1. Sisältöjen vaikutus hakukonenäkyvyyteen

Hakukoneita varten on tärkeää käyttää pääavainsanoja ja synonyymeja, joita käytettäessä haluaisit löytyä hakutuloksista.

Esimerkki:
Haluat tulla löydetyksi avainsanalla “laminaattilattian asentaminen”

Kirjoita kattava, opastava ja muutenkin laadukas sisältö aiheesta. Tarkista, millaisia hakutuloksia Google tarjoaa haluamallasi avainsanalla, sillä se kertoo, millainen sisältö on relevanttia.

17. Sivuston ylläpito WordPressissä

Sivuston teknisiin tehtäviin keskittyvä ylläpito eroaa asiakkaan tekemistä muokkauksista, kuten sisällön päivityksistä tai uusien sivujen luomisesta.

WordPress-ylläpito sisältää:

  • Webhotellin
  • WordPress-, teema- ja lisäosapäivitykset
  • Ajantasaisen tietoturvan
  • 24/7-monitorointipalvelun
  • Tuen kotisivuihin

24/7-monitorointimme varmistaa sivustosi häiriöttömän toiminnan ja nopean reagoinnin ongelmatilanteissa. Lisäksi tarjoamme kattavan tuen teknisiin kysymyksiin ja sivuston muokkaukseen, jotta voit keskittyä liiketoimintaasi huoletta.

18. Domain

Suurin osa suomalaisista yrityksistä haluaa FI-domainin. Sen rekisteröinti on aina tehtävä Traficomin hyväksymän virallisen verkkotunnusvälittäjän (esim. helpotkotisivut.fi/domain/) kautta. Suomessa verkkotunnusvälitystä säätelee Traficom, eikä yksityishenkilöt tai yritykset voi rekisteröidä .fi-domainia suoraan Traficomilta.

Traficom perii 9 € vuosimaksun, jonka verkkotunnusvälittäjä veloittaa asiakkaalta lisäten usein oman katteensa. Siksi domain voi maksaa esim. 20 €/v. Jotkut saattavat tarjota domainin jopa ilmaiseksi muiden palveluiden yhteydessä, kattaen kulut lisämyynnillä.

Verkkotunnusvälittäjien kautta saa usen myös kaikki muut yleisimmät domainpäätteet, kuten com, net, org, jne.

19. Sähköpostit

Vaikka sähköposti ei suoraan liity kotisivuihin, hankitaan ammattimaiset osoitteet (esim. nimi@yritys.fi) yleensä samalla. Saatavilla on ilmainen webmail, mutta sen luotettavuus, roskapostisuodatus, käyttöliittymä ja tilan määrä eivät useimpia yrittäjiä tyydytä. Microsoft 365 ja Google Workspace tarjoavat pilvitallennustilan, kalenteritoiminnot ja erinomaisen sähköpostikokemuksen myös puhelimella.

20. Verkkosivuston tietosuoja

Tietosuojavaatimukset kiristyvät vuosi vuodelta, ja yritysten verkkosivujen on pysyttävä mukana muutoksessa.

20.1. GDPR-yhteensopiva tietosuojaseloste

Löytyykö nettisivuiltasi yhteydenottolomake, Google Analytics tai jokin muu tapa, jolla kerätään henkilötietoja? Lataa Word-pohja tietosuojaselosteen tekemiseen.

Tietosuojaselosteessa on kerrottava selkeästi mm.:

  • Mitä tietoja kerätään?
  • Kuka tietoja kerää?
  • Mihin tietoja käytetään?
  • Mistä tiedot saadaan?
  • Missä tiedot säilytetään?
  • Kuinka kauan tietoja säilytetään?
  • Kävijän lakisääteiset oikeudet omiin henkilötietoihinsa

20.2. Evästebanneri

Sivuston on ilmoitettava evästeiden käytöstä ja pyydettävä lupa niihin. Kävijän täytyy voida helposti hyväksyä tai kieltäytyä evästeistä, eikä analytiikka saa aktivoitua ilman suostumusta.

20.3. SSL-suojaus

SSL-sertifikaatti varmistaa tietoturvallisen yhteyden ja osoittaa sivuston luotettavuuden. Se parantaa myös hakukonenäkyvyyttä, sillä Google suosii SSL-suojattuja ja turvallisempia sivuja.

21. Verkkosivuston analytiikka

Verkkosivujen analytiikkatyökalut auttavat sivuston omistajia ymmärtämään kävijöiden käyttäytymistä ja sivuston suorituskykyä.

21.1. Google Analytics (GA4)

Ilmainen ja ylivoimaisesti suosituin vaihtoehto pk-yritysten analytiikkaan on Google Analytics 4 (GA4).

GA4 saat selville mm.:

  • Kävijämäärät
  • Mistä kävijät tulevat
  • Suosituimmat alasivut
  • Sivuilla vietetyn ajan
  • Mitä kävijät tekevät sivustolla
  • Mitkä painikkeet saavat eniten klikkauksia
  • Kuinka moni vierailee vain 1 sivulla
  • Kävijöiden sijainnit
  • Palaavat kävijät

21.2. Microsoft Clarity (videotallenteet + lämpökartat)

Microsoft Clarity on ilmainen työkalu, joka kerää käyttäjien vierailuja videotallenteina ja näyttää lämpökartat. Videotallenteista näet tarkasti, mitä kävijät ovat tehneet. Lämpökartat kertovat, mihin he ovat kiinnittäneet huomionsa ja kuinka pitkälle he ovat skrollanneet sivuilla. Clarity tuo lisäymmärrystä siitä, miten ihmiset käyttäytyvät sivustolla ja auttaa tekemään sivustosta paremman.

21.3. Google Search Console

Google Search Consolen avulla voit seurata hakusanojen tuomaa liikennettä, tunnistaa sivuston teknisiä virheitä ja korjata niitä, sekä analysoida, mitkä sivut saavat eniten kävijöitä milläkin avainsanalla. Yrittäjän kannattaa hyödyntää Searc

Nyt on korkea aika nostaa teidänkin verkkosivut uudelle tasolle

Tehdään verkkosivuistanne yrityksesi työjuhta ja väsymätön liidikone. Kone, jonka käyttäjät löytävät hakukoneiden kautta ja jossa käyttäjät viihtyvät ja tekevät sivuston omistajan, eli sinun toivomia toimenpiteitä.

Leo Sävel
Kotisivut yritykselle lomake FOOTER