Kotisivut yritykselle
Mistä ja miten saat oikeanlaiset kotisivut?
Tässä 34 kohdan Mega-oppaassa kerromme kaiken, mitä sinun tulee tietää hankkiessasi nettisivuja yrityksellesi vuonna 2023.
Tarjoamme sinulle ammattilaisten näkökulman verkkosivuihin. Artikkelin luettuasi tiedät muun muassa:
- Mistä kotisivut yritykselle kannattaa hankkia?
- Mikä yrityksen verkkosivuilla on oikeasti tärkeää?
- Miten sivustosta tehdään houkutteleva?
- Mitä nettisivut yritykselle voivat maksaa?
- Ja paljon muuta..
Sisältö
Osa 1
Yrityksen kotisivujen tarkoitus
Sivujen käyttötarkoituksella määrität, millaiset kotisivut tarvitset yrityksellesi. Oli tarkoituksesi sitten saavuttaa lisää liidejä ja kasvattaa verkkokauppasi myyntiä, on hyvä aloittaa kysymyksellä: Mitä haluat kotisivuillasi saavuttaa?
Mieti, miksi olet hankkimassa kotisivut yrityksellesi
Yrityksesi verkkosivuprojekti kannattaa aloittaa hyvin yksinkertaisella kysymyksellä:
Mitä haluat kotisivuillasi saavuttaa?
Kun tiedät, mihin sivujasi on tarkoitus käyttää, sivusto voidaan rakentaa palvelemaan näitä tavoitteita mahdollisimman hyvin.
Yleisimpiä käyttötarkoituksia yrityksen nettisivuille ovat:
- liidien kerääminen eli potentiaalisten asiakkaiden yhteystietojen hankkiminen
- yrityksen toiminnan, tuotteiden, palveluiden ja osaamisen esitteleminen
- tuotteiden ja palveluiden myynti verkkokaupassa
- yrityksen luotettavuuden osoittaminen
Sivuston käyttötarkoitus määrittää sen, millaiset kotisivut yrityksellesi tarvitset. Myös budjetti täytyy mitoittaa sen mukaan, kuinka laajat ja monipuoliset sivujen pitää olla.
Mihin yksinkertainen käyntikorttisivu riittää?
Pienemmät sivustot ovat niin sanottuja “käyntikorttisivuja”, jotka ovat yrityksen kasvot verkossa ja osoitus siitä, että yritys on ylipäätään olemassa.
Uskallamme väittää, että 99,9 % yrityksistä tarvitsevat vähintään käyntikorttisivun. Jos joku etsii yritystäsi Googlesta, eikä löydä minkäänlaisia sivuja, hän alkaa nopeasti epäillä onko yrityksesi edes todellinen.
Käyntikorttisivut riittävät yrityksille, joiden ei tarvitse löytyä hakukoneilla tai houkutella asiakkaita sivujen kautta.
Yleensä yritykset kuitenkin haluavat sivuiltaan enemmän.
Kotisivut tehokkaaseen liidien hankintaan
Useimmille yrittäjille yhteydenottojen eli liidien kerääminen kotisivujen kautta on elinehto ja sivujen tärkein tehtävä.
Tilastokeskuksen vuonna 2021 tekemän tutkimuksen mukaan 93 % 16–89-vuotiaista suomalaisista käyttää nettiä ja 85 % tekee verkossa tavaroita tai palveluita koskevaa tiedonhankintaa.
Kun ihmiset hakevat tarjoamiasi tuotteita tai palveluita netissä, todennäköisesti haluat, että he löytäisivät sinut kilpailijasi sijaan. Liidien hankintaan räätälöidyt verkkosivut ovat yrityksellesi tehokas väylä tavoittaa asiakaskuntasi ja houkutella heidät ottamaan yhteyttä.
Tuotteiden myynti verkkokaupassa
Useat yritykset haluavat myös myydä tuotteitaan suoraan nettisivujensa kautta. Monille tuotteille yrityksen oma verkkokauppa onkin todella tehokas myyntikanava.
Saatavilla on useita suosittuja verkkokauppa-alustoja, kuten WooCommerce ja Shopify. Verkkokaupoissa sivuston tekninen toimivuus ja helppokäyttöisyys on tavallistakin tärkeämpää, joten kannattaa jutella sivustoammattilaisen kanssa, millainen verkkokaupparatkaisu sopii yrityksellesi parhaiten.
Osa 2
Alustan ja tekijän valinta
Nettisivut voidaan rakentaa monella eri alustalla riippuen voimavaroistasi, budjetistasi ja tarpeistasi. Mikään ei estä sinua toteuttamasta kotisivujen rakennusprosessia itse. Ammattilaisten apu on kuitenkin suositeltavaa valjastaa käyttöön, kun omat taidot eivät riitä.
Tästä luvusta saat tarvittavat tiedot oikean alustan ja tekijän valintaan.
Kotisivut WordPressillä vai muulla alustalla?
Myös sillä on merkitystä, miten sivut teknisesti toteutetaan. Nettisivut yritykselle voi joko koodata käytännössä tyhjästä isolla rahalla, tai käyttää valmista kotisivualustaa.
Ellei verkkosivuille tarvita uniikkeja toiminnallisuuksia, kannattaa yritysten yleensä aina valita mieluummin jokin valmis kotisivualusta.
Valitsemasi alusta vaikuttaa muun muassa siihen, millaisia ominaisuuksia sivuilla voidaan käyttää tai kuinka helppoa uusien sisältöjen lisääminen on.
Itse olemme päättäneet rakentaa yrityksille nettisivuja maailman suosituimmalla verkkosivualustalla WordPressillä, jonka monipuolisuus ja luotettavuus tekee siitä erinomaisen alustan yritysten kotisivuille.
Toteutamme sivustot WordPressin omalla Gutenberg-lohkoeditorilla sekä Kadence-teemalla, joilla verkkosivuja ei tarvitse koodata joka kerta alusta asti.
Näin voimme kokonaan uuden sivustorungon rakentamisen sijaan keskittyä asiakkaalle eniten lisäarvoa tuottaviin asioihin, kuten sivujen käytettävyyteen, konversio-optimointiin ja uniikkiin ulkoasuun.
Voiko nettisivut yritykselle tehdä itse?
Jos sinulla riittää tarpeeksi osaamista ja paljon ylimääräistä aikaa, mikään ei estä sinua rakentamasta yrityksesi kotisivuja itse.
WordPressiin on saatavilla valtava määrä niin ilmaisia kuin maksullisiakin teemoja, joten valinnanvaraa on. Parhaat teemat ovat niitä, joissa sivun ulkoasua pääsee vapaasti muokkaamaan.
WordPressin lisäksi kotisivujen rakentamiseen on tarjolla paljon muitakin alustoja, kuten Squarespace, Webnode ja Wix.
Usein suunnitelma rakentaa sivusto itse kaatuu siihen, ettei yrityksessä kenenkään aika riitä julkaisualustan ja verkkosivujen suunnittelun hienouksien opetteluun.
Siksi yrityksen nettisivut hankintaankin yleensä ammattilaiselta.
Jos tarvitset sivuillesi ammattiapua, valitse sopiva tekijä
Kotisivuja yrityksille tarjoaa suuri joukko yrityksiä yhden suunnittelijan toiminimistä suuriin mainostoimistoihin asti. Osaaminen, tyyli ja hintataso voivat vaihdella paljonkin eri tekijöiden välillä.
Mihin tekijää valitessasi kannattaa kiinnittää huomiota?
- Tutustu verkkosivujen suunnittelijan työnäytteisiin ja katso pidätkö hänen tyylistään.
- Katso, mitä tekijä kertoo palveluistaan ja osaamisestaan.
- Lue muiden asiakkaiden kokemuksia suunnittelijasta.
Kun löydät lupaavalta vaikuttavan tekijän, kannattaa ottaa yhteyttä ja kertoa toiveistasi yrityksesi nettisivujen suhteen. Keskustelu tekijän kanssa ei vielä sido sinua mihinkään, mutta se antaa sinulle arvokasta tietoa siitä, millainen sivustoratkaisu yrityksellesi sopii.
Osa 3
Kotisivujen hinta
Hinta on polttava kysymys monelle kotisivuja hankkivalle. Budjetti kannattaa olla ennen kaikkea realistinen ja suhteutettu omiin tarpeisiin. Kannattaa pohtia myös teknologisia ratkaisuja – mihin panostaa ja mistä taas voit pihistää?
Hintahaarukka 500 – 5000 €
Mitä kotisivut yritykselle sitten maksavat? Se on kysymys, jota verkkosivuammattilaisilta kysytään jatkuvasti.
Jos sivuston ei tarvitse olla hyvin laaja tai teknisesti monimutkainen, usein kotisivujen hinta ammattilaisen toteuttamana on noin 500 – 5000 €.
Meidän suunnittelemien kotisivujen alkaen hinnan voit laskea helposti kotisivujen hintalaskurilla.
Yli 95 % Suomessa toimivista yrityksistä ovat mikroyrityksiä, joiden sivustoprojektit mahtuvat yleensä tuohon hintahaarukkaan. Käytännössä ylähintarajaa verkkosivuille ei kuitenkaan ole, ja laajempi sivusto monipuolisemmilla ominaisuuksilla voi helposti olla huomattavasti kalliimpi.
Ole realistinen sivustobudjettisi suhteen
Joskus käy niin, ettei nettisivuihin käytettävissä oleva raha riitä aivan kaikkeen, mitä sivuille haluaisit.
Silloin saatat joutua miettimään, täytyykö sivuilta jättää pois jotain olennaista vai saisitko budjettiasi ehkä venytettyä esimerkiksi jakamalla laskua pienempiin osiin.
Varsinkin pienillä yrityksillä voi olla suuri houkutus valita sivustoratkaisu pääosin projektin hintalapun perusteella, mutta sen sijaan on järkevämpää keskittyä hinta-laatusuhteeseen.
Olennaista on, että saat budjetillasi yrityksellesi mahdollisimman hyvät sivut.
Nyt on korkea aika nostaa teidänkin verkkosivut uudelle tasolle
Tehdään verkkosivuistanne yrityksesi työjuhta ja väsymätön liidikone. Kone, jonka käyttäjät löytävät hakukoneiden kautta ja jossa käyttäjät viihtyvät ja tekevät sivuston omistajan, eli sinun toivomia toimenpiteitä.
Osa 4
Sivuston ulkoasu
Sivuston ulkoasu välittää mielikuvia, herättää huomiota sekä kommunikoi suoraan niitä selaaville, esimerkiksi asiakkaille. Oikeiden kuvien ja logon valinta ovat oleellinen osa brändäystä.
Tästä luvusta saat vinkit, miten vaikuttaa sivujesi ulkoasulla.
Sivustosi ulkoasun täytyy vedota kohderyhmääsi
Olennainen osa verkkosivujen suunnittelua on oikeiden mielikuvien välittäminen. Sivustosi visuaalisella ilmeellä on valtava vaikutus siihen, millaisen käsityksen kävijä saa yrityksestäsi saapuessaan ensi kertaa sivuillesi.
Miltä yrityksesi nettisivujen sitten pitäisi näyttää?
Mielikuvien välittämisessä pieniltäkin tuntuvilla asioilla voi olla suuri merkitys. Esimerkiksi sivuilla käytettävien värien ja fonttien valinta on tärkeä. Fontti voi olla tyyliltään vaikkapa moderni, klassinen tai rennon huoleton.
Kun sivuillasi on hyvin suunniteltu layout, houkutteleva värimaailma ja oikein valitut kuvat, pystyt antamaan yrityksestäsi luotettavan ja ammattitaitoisen vaikutelman.
Logo on tärkeä osa yrityksesi ilmettä
Tyylikäs ja yhtenäinen ilme esimerkiksi yrityksesi kotisivuilla, käyntikorteissa ja esitteissä auttaa yritystäsi erottumaan kilpailijoista ja jäämään paremmin ihmisten mieleen.
Keskeinen osa yrityksen visuaalista ilmettä on tunnistettava logo.
Logo on yleensä yrityksen näkyvin visuaalinen elementti, joka voi olla näkyvillä esimerkiksi yrityksen autoissa, työvaatteissa tai ikkunateippauksissa. Logolla voidaan tuoda esille muun muassa yrityksen persoonaa ja toimialaa.
Hyvä logo on riittävän yksinkertainen, jotta sitä pystyy käyttämään myös pienessä koossa tai mustavalkoisena.
Oikeiden kuvien valinta
Kun olet hankkimassa yrityksellesi uudet kotisivut, kannattaa pysähtyä miettimään, mitä kuvia sivuille on tarkoitus käyttää ja mistä ne hankitaan.
Se, millaisia kuvia sivuille kannattaa valita riippuu paljon yrityksestäsi ja toimialastasi.
Jos yrityksesi nojaa vahvasti henkilökohtaiseen brändiisi, kannattaa naamasi luultavasti tuoda näkyvästi esille sivujen kuvituksessa. Mikäli yritys ei vahvasti henkilöidy tiettyihin ihmisiin, kannattaa kuvilla ennemmin välittää mielikuvia ja esitellä yrityksen osaamista.
Ovatko yrityksesi tuotteet tai palvelut ovat niin sanotusti valokuvauksellisia, eli niistä saa otettua hyviä kuvia?
Siinä tapauksessa autenttisia kuvia kannattaa ehdottomasti hyödyntää sivuillasi. Esimerkiksi ravintoloiden, kampaamoiden tai rakennusyritysten potentiaalisille asiakkaille on tärkeää nähdä, miltä työnjälkesi näyttää, joten ammattivalokuvaajan ottamat valokuvat töistäsi ovat mainio keino vakuuttaa heidät.
Jos kuvien autenttisuudella ei ole merkitystä, vaan tarkoitus on vain välittää mielikuvia, ovat kuvapankkikuvat hyvä ja edullinen valinta.
Kuvapankkien tarjonta on nykyään niin laaja, että niistä löytyy laadukkaita ja omaperäisiä kuvia myös ammattimaisille kotisivuille. Esimerkiksi itse hyödynnämme usein työssämme laajaa Shutterstock-kuvapankkia.
Osa 5
Sivustorakenne
Sivuston rakenne kannattaa huomioida osana sivujen käyttäjäystävällisyyttä ja hakukonenäkyvyyttä. Hyvin rakennettu asiakaspolku sekä selkeä rakenne vahvistavat suoraan yrityksesi verkkosivuista saamia hyötyjä ja vaikuttavat positiivisesti liiketoimintaan.
Sivustorakenne vaikuttaa käytettävyyteen ja hakukonenäkyvyyteen
Sivuston rakenne on kriittinen osa kotisivujen käytettävyyttä ja hakukonenäkyvyyttä. Ihmiset arvostavat omaa aikaansa, eivätkä halua tuhlata sitä eksyksissä sekavilla nettisivuilla.
Nettisivuilla puhutaan niin sanotusta 7 sekunnin säännöstä:
Kun joku tulee sivuillesi, sinulla on keskimäärin 7 sekuntia aikaa osoittaa, että sivusi tarjoavat mitä hän on etsimässä. Jos vierailija ei nopeasti löydä haluamaansa, hän lähtee pois ja kääntyy mieluummin kilpailijasi puoleen.
Järkevä linkkirakenne paitsi auttaa vierailijaa löytämään etsimänsä tiedon, myös tarjoaa kävijöille houkuttelevasti niitä asioita, joita sivuston omistaja haluaa tuoda esille.
Myös hakukoneiden on paljon helpompaa löytää sivustosi eri alasivut, jos linkitykset sivujen välillä on tehty järkevästi.
Kävijäpolku ohjaa vierailijoita haluttua reittiä
Kävijäpolku viittaa siihen reittiin, jota pitkin haluat ohjata vierailijoita sivuillasi. Se kannattaa miettiä valmiiksi jo sivujen suunnitteluvaiheessa.
Toimiva kävijäpolku opastaa kävijän sivulta toiselle ja houkuttelee tämän lopulta ottamaan yritykseen yhteyttä, tilaamaan tai tekemään muun halutun toimenpiteen.
Alasivut selkeyttävät rakennetta
Tärkeät asiat kotisivuilla kannattaa jakaa omille välilehdilleen, jotka nimetään ja otsikoidaan sen mukaan, millä hakusanoilla niiden halutaan löytyvän.
Kaikkia yrityksen tärkeimpiä palveluja ei kannata tunkea epämääräiselle “palvelut”-sivulle, jota hakukoneet eivät osaa tarjota eri palveluja etsiville asiakkaille. Sen sijaan jokaiselle tuotteelle tai palvelulle on järkevää luoda oma alasivunsa, jonne on helppo ohjata kävijöitä.
Ajatellaan esimerkiksi yritystä, joka vuokraa lumilinkoja Rovaniemellä:
Yrityksen kannattaisi luoda sivustolleen oma alasivu lumilinkojen vuokraukselle, ja määrittää sen osoitteeksi esimerkiksi “yrityksenosoite.fi/vuokraa-lumilinko-rovaniemi”. Näin Google osaa tarjota sivua paremmin hakijoille ja vuokrausaikeissa olevat asiakkaat löytävät palvelun helpommin.
Sivujen mobiiliystävällisyys on yhä tärkeämpää
Nettiä käytetään yhä useammin mobiililaitteella. Esimerkiksi Tilastokeskuksen vuonna 2019 tehdyn tutkimuksen mukaan suomalaiset olivat yleisimmin netissä kännyköillään.
Käyttäjien lisäksi myös Google suosii mobiililaitteita.
Google käyttää nykyään Mobile-First –indeksointia, eli sivujen hakukonesijoitukset määräytyvät ensisijaisesti sen mobiiliversion perusteella.
Verkkosivustot on siis olennaista tehdä niin, etteivät ne ainoastaan toimi ongelmitta älypuhelimilla ja tableteilla, vaan myös hyödyntävät tehokkaasti niiden tarjoamia mahdollisuuksia.
Osa 6
Kotisivujen tekstisisällöt
Millä sanoilla sinä kuvailisit yritystäsi, tuotteitasi tai brändiäsi? Verkkosivujen tekstisisältö on avain viestisi levittämiseen, vaikutuksen tekemiseen ja vierailijan sivuillasi pitämiseen.
Alla olevasta luvusta saat ohjeet niin hakukoneystävällisen kuin lukijalle kiinnostavankin tekstisisällön tuottamiseen.
Tekstisisällöt ovat sivujesi myyntipuhe
Siinä missä hyvä rakenne tekee sivustosta käyttäjäystävällisen, hyvät sisällöt tekevät siitä kiinnostavan ja saavat vierailijan jäämään sivuille. Yrityksen nettisivujen tekstisisällöt ovat niiden myyntipuhe, jolla kävijä saadaan vakuuttuneeksi ja houkutellaan ottamaan yhteyttä.
Millaiset hyvät sisällöt sitten ovat? Helposti muistettava nyrkkisääntö on seuraavanlainen.
Kun kävijä tulee sivulle, hänelle pitäisi mahdollisimman nopeasti käydä selväksi:
- Millainen tuote tai palvelu on kyseessä?
- Miten se hyödyttää kävijää?
- Miksi se kannattaisi tilata juuri sinun yritykseltäsi?
- Mitä tuote tai palvelu maksaa (jos palvelulla on selkeä kiinteä hinta)?
Vakuuta kohderyhmäsi heitä kiinnostavilla sisällöillä
Kotisivujesi tekstit kannattaa kirjoittaa sen mukaan, millaisen sisällön arvelet parhaiten vetoavan kohderyhmääsi. Sinun pitää antaa kävijöille syy käyttää aikaansa sivujesi parissa.
Mieti, mitä potentiaaliset asiakkaat voisivat haluta tietää yrityksestäsi ja palveluistasi, ja yritä kertoa sen mahdollisimman kiinnostavasti.
Pidemmät tekstit kannattaa jakaa helposti luettaviin osiin
Hakukoneet suosivat usein pidempiä tekstisisältöjä – yleinen nyrkkisääntö on, että joka sivulla olisi minimissään 300 sanaa ja mielellään reilusti enemmän.
Yrityksesi palveluista kannattaa siis kirjoittaa kattavasti, mutta tekstin pitää silti olla kiinnostava ja helposti luettavissa.
Tekstin helppolukuisuus ja silmäiltävyys onkin korostuneen tärkeää nettisivuilla. Hyvästä tekstisisällöstä selviää nopealla vilkaisullakin, mikä siinä on tärkeää ja miksi lukijan kannattaa lukea se.
Luettavuutta voidaan parantaa jaksottamalla teksti hyvin esimerkiksi kappalejaoilla, väliotsikoilla ja ranskalaisilla viivoilla.
Miten sisältö vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen?
Hakukoneita varten tekstissä kannattaa käyttää sellaisia avainsanoja, joilla haluat löytyä hakutuloksissa. Esimerkiksi Google priorisoi tuloksissaan sivuja, joiden osoite, otsikko ja muu tekstisisältö vaikuttavat vastaavan toisiaan.
Google pyrkii tarjoamaan käyttäjilleen hakutuloksia, jotka mahdollisimman tarkasti vastaavat sitä, mitä hakija on etsimässä.
Jos siis haluat yrityksesi nettisivujen löytyvän hakukoneilla vaikkapa avainsanalla “laminaattilattian asentaminen”, sinun pitää kirjoittaa mahdollisimman laadukkaat ja kattavat sisällöt kyseisestä aiheesta.
Hyvä käytäntö on katsoa, millaisia hakutuloksia Google tarjoaa haluamillasi avainsanoilla.
Jos esimerkiksi kaikki ensimmäisen hakutulossivun tulokset avainsanallasi ovat laajoja blogiartikkeleita aiheesta, se kertoo sinulle, millaisen sisällön Google kokee relevantiksi kyseisellä avainsanalla ja siten millaista tekstiä sinun kannattaa tuottaa omille sivuillesi.
Sisällöntuotanto ammattilaiselta
Jos tuntuu, ettet itse saa kirjoitettua riittävän houkuttelevia tekstejä yrityksesi kotisivuille, kannattaa ehdottomasti ottaa sisällöntuotannon ammattilainen avuksi.
Kirjoittamisen ammattilainen saa tuotettua myyvät ja laadukkaat tekstit sivuillesi, ja investointi sisällöntuotantoon maksaa itsensä yleensä nopeasti takaisin.
Nyt on korkea aika nostaa teidänkin verkkosivut uudelle tasolle
Tehdään verkkosivuistanne yrityksesi työjuhta ja väsymätön liidikone. Kone, jonka käyttäjät löytävät hakukoneiden kautta ja jossa käyttäjät viihtyvät ja tekevät sivuston omistajan, eli sinun toivomia toimenpiteitä.
Osa 7
Liikenteen hankinta yrityksen kotisivuille
Miksi suunnittelisit verkkosivut, joita kukaan ei löydä? Hakukoneoptimoinnin avulla varmistat, että oikea kohdeyleisösi löytää verkkosivusi.
Hakukoneoptimointi kannattaa ottaa huomioon jo osana suunnitteluprosessia ja tämä artikkeli kertoo sinulle kaiken, mitä sinun tulisi tietää hakukoneoptimoinnista.
Hakukonenäkyvyys vaatii suunnitelmallisuutta
Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) ei liity pelkästään sivujen rakenteeseen ja sisältöön, vaan se täytyy ottaa huomioon koko sivustolla. Kun hankit uudet kotisivut yrityksellesi, suunnitteluprosessissa kannattaa heti alusta lähtien miettiä, miten sivut saadaan löytymään paremmin hakutuloksissa.
Sivujen hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat muun muassa:
- Sivujen sisältö. Sivuilla on tärkeää olla kattavat ja laadukkaat sisällöt kaikille niille avainsanoille, joilla haluaisit löytyä Googlesta. Jokaisen alasivun teksteissä ja otsikoissa on tärkeää käyttää sitä avainsanaa, jolla kyseisen sivun halutaan saavan näkyvyyttä.
- Sivujen latausnopeus. Hitaat sivut ovat huonoja käytettävyydeltään, eikä Google halua tarjota niitä hakutuloksissaan.
- Sivuston linkkirakenne. Mitä selkeämmin sivustosi ja sen sisäiset linkit on toteutettu, sitä helpompi Googlen on löytää kaikki sivustosi alasivut.
- Sivujesi linkkiprofiili. Ulkoisella linkillä eli backlinkillä tarkoitetaan toisella verkkosivustolla olevaa linkkiä, joka johtaa sinun sivuillesi. Mitä enemmän sivuillesi johtaa linkkejä Googlen arvostamilta sivustoilta, sitä enemmän se kasvattaa uskottavuuttasi Googlen silmissä.
- Kuvien metatiedot. Hakukoneet eivät osaa lukea kuvia, joten kuvatiedostot pitää nimetä sopivilla avainsanoilla ennen sivuille lisäämistä ja asettaa niiden yhteyteen kuvaava alt-teksti, joka kertoo hakukoneelle mitä kuvassa on. Kun muistat lisätä kuviisi tarvittavat metatiedot, niillä on mahdollisuus löytyä myös Googlen kuvahausta.
- Metaotsikot ja metakuvaukset. Nämä tiedot ovat tehokas keino vaikuttaa siihen, kuinka moni ihminen klikkaa hakutulostasi. Kun sivu näkyy Googlessa tietyllä avainsanalla, yleensä hakutuloksen otsikkona näkyy sivulle asetettu metaotsikko. Hakutuloksen tekstinä näkyy usein sivulle määritetty metakuvaus, mutta monesti Google poimii sen tilalle muuta tekstiä sivulta, jos kokee sen vastaavan paremmin käyttäjän tekemää hakua.
Hakukoneoptimointi kaipaa usein mainontaa rinnalleen
Kun joku tekee Google-haun yrityksellesi tärkeällä avainsanalla, Google ei tarjoa hänelle pelkästään luonnollisia hakutuloksia vaan myös maksettuja Google Ads -hakusanamainoksia.
Parhaat mainospaikat on sijoitettu heti hakutulossivun kärkeen, ja ne vievät esimerkiksi puhelimella niin paljon tilaa ruudulla, että hakija joutuu skrollaamaan sivua alaspäin ennen kuin luonnolliset hakutulokset tulevat kunnolla näkyviin.
Vaikka suuri osa Googlen käyttäjistä tutustuu myös luonnollisiin hakutuloksiin löytääkseen etsimänsä, keskimäärin noin 20 % käyttäjistä päätyvät klikkaamaan jotain mainoksista.
Jos kaikki kilpailijasi mainostavat Googlessa tietyllä avainsanalla ja sinä et, menetät vääjäämättä potentiaalisia asiakkaita kilpailijoillesi.
Yleensä paras käytäntö onkin panostaa samanaikaisesti sekä luonnolliseen että maksettuun näkyvyyteen.
Osa 8
Liidien kerääminen sivuston kautta
Matalan kynnyksen yhteydenotot onnistuvat esimerkiksi näppärästi toteutettujen lomakkeiden ja asiakaspalvelu chatbotit. Mutta miten pidät huolta, että myös ne asiakkaat, jotka eivät ole vielä valmiita ostamaan, ottavat yhteyttä?
Vastaus tähän ja paljon muuta löytyvät tästä luvusta.
Vaivattomat yhteydenottolomakkeet
Jos haluat saada sivustosi kautta yhteydenottoja, yhteydenotosta on tehtävä mahdollisimman vaivatonta. Mitä matalampi kynnys sivujen kävijällä on ottaa sinuun yhteyttä, sitä todennäköisemmin hän myös tekee niin.
Hyvä käytäntö on lisätä sivustosi jokaiselle olennaiselle sivulle helppokäyttöinen yhteydenottolomake sen sijaan, että ohjaisit hänet erilliselle yhteydenottosivulle.
Ihanteellinen tilanne on se, että kävijä saa sivulle tullessaan kaiken yhteydenottopäätökseen tarvittavan tiedon nopeasti ja voi helposti ottaa yhteyttä sivun lomakkeella.
Lomake kannattaa yleensä lisätä lähelle sivun yläosaa, jotta kävijä varmasti näkee sen. Yleensä vain murto-osa sivujen kävijöistä skrollaa sivun alalaitaan saakka.
Matalan kynnyksen chatbot
Yhä useammalla sivustolla käytetään nykyään chatbotteja matalan kynnyksen yhteydenotto- ja asiakaspalvelukanavana. Chatbotit perustuvat valmiisiin keskusteluketjuihin, jotka rakentuvat valmiista kysymyksistä ja vastausvaihtoehdoista.
Chatbotilla voit helposti tarjota sivujesi kävijöille perustietoa palveluistasi ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin sekä ohjata häntä kohti yhteydenottoa.
Suosittu vaihtoehto on widget-tyyppinen chatbot, jonka ikoni tai keskusteluikkuna näkyy kävijälle jatkuvasti esimerkiksi sivun alanurkassa hänen surffatessaan sivuston alasivulta toiselle. Chatbotteja voidaan myös upottaa suoraan tietyn sivun sisältöihin.
Call to action eli CTA
CTA:lla eli toimintakehotuksella pyritään innostamaan ihmiset toimimaan halutulla tavalla. Call to action voi olla vaikkapa yrityksen nettisivuilla tai uutiskirjeessä oleva linkki tai painike, jolla houkutellaan kävijää esimerkiksi tilaamaan jotain.
Pienetkin muutokset call to actioneissa voivat vaikuttaa suoraan siihen, paljonko yhteydenottoja saat sivujesi kautta.
Hyvä CTA:
- Herättää huomiota. CTA voi olla esimerkiksi painike, joka selkeästi erottuu muusta sivun sisällöstä visuaalisesti.
- On selkeä ja informatiivinen. Tehokkaassa call to actionissa kerrotaan selkeästi käyttäjälle, mitä tapahtuu tai miten hän hyötyy painikkeen klikkaamisesta.
- Sopii haluttuun käyttötarkoitukseen. Toimintakehotukset pitää aina räätälöidä sen mukaan, mitä haluat käyttäjän tekevän. Esimerkiksi uutiskirjeesi tilausten ja palvelusi ajanvarausten houkutteluun tarvitaan aivan erilaiset CTA:t.
- Puhuttelee kohderyhmää. On tärkeää, että CTA vetoaa siihen kohderyhmään, jota olet tavoittelemassa. Kokeile muuttaa call to actioneiden tekstiä, ja testaa mikä versio toimii parhaiten mihinkin käyttötarkoitukseen.
Miten tavoitat ne, jotka eivät vielä ole valmiita ostamaan?
Suuri osa yrityksesi nettisivujen vierailijoista eivät heti ole valmiita ostamaan tuotettasi tai tilaamaan palveluasi. Monet kävijöistä vasta vertailevat eri yrityksiä tai etsivät tietoa palvelusta, eivätkä pelkkään myyntiin keskittyvät CTA:t siksi vetoa heihin.
Kun suunnittelet verkkosivuja yrityksellesi, yritä miettiä, mitä voisit tarjota näille kävijöille, joita myyntiin tähtäävät call to actionisi eivät vielä tavoita. Esimerkiksi uutiskirjeen tai ilmaisen PDF-oppaan tilaamiseen kävijällä on yleensä matalampi kynnys, joten niiden avulla sinun on helpompi houkutella heidät jättämään sinulle yhteystietonsa.
Kun saat kävijän jättämään sinulle yhteystietonsa, sinun on jatkossa helppo lähestyä häntä esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin kautta.
Sivustoltasi ostamatta poistuneille kävijöille kannattaa myös kohdistaa uudelleenmarkkinointia eli remarketingia, kun he surffaavat muualla netissä. Palaava kävijä voidaan ohjata esimerkiksi erilliselle laskeutumissivulle, jossa hänelle tarjotaan ilmaista kokeilujaksoa tai muuta houkutinta, joka tekee konversion todennäköisemmäksi.
Osa 9
Sivuston ylläpitopalvelut
Kuulostavatko domainit ja pilvipalvelimet vierailta? Eikö luotettavan yrityssähköpostin tekeminen ole käynyt mielessäsi? Selvitä kaikki sivuston ylläpitopalveluista tästä luvusta.
Varaa domain hyvissä ajoin
Jotta saat sivustosi verkkoon, tarvitset domainin eli verkko-osoitteen. Monesti yhdellä yrityksellä saattaa olla hallussaan useitakin domaineja, jotka kaikki ohjaavat yrityksen kotisivuille. Domainit voit helposti varata vaikkapa meidän kauttamme.
Hyvä domain on selkeä sekä helppo muistaa ja kirjoittaa. Usein domain on esimerkiksi yrityksen nimi. Jos yrityksen nimi on kuitenkin kovin pitkä, voi jokin lyhyempi domainin nimi toimia paremmin.
Jos olet vasta perustamassa yritystä, sopivien domainien saatavuutta kannattaa selvitellä jo miettiessäsi yrityksellesi nimeä. Voi olla hyvin turhauttavaa, jos alkaessasi hankkia nettisivuja huomaatkin, että yrityksesi niminen domain on jo varattu.
Supernopeat pilvipalvelimet
Jokainen verkkosivu tarvitsee toimiakseen myös palvelintilat. Palvelimet vaikuttavat sivuston latausnopeuteen ja luotettavuuteen, jotka ovat olennaisia sivujen käytettävyydelle.
Nykyään käytännössä kaikilla sivustoilla kannattaa käyttää moderneja pilvipalvelimia, jotka ovat nopeita, luotettavia ja helposti skaalautuvia sillä ne on hajautettu useille laitteille.
Luotettava yrityssähköposti
Merkittävä osa yritysten keskinäisestä ja yritysten ja asiakkaiden välisestä kommunikaatiosta tapahtuu sähköpostin välityksellä. Siksi useimmat yritykset haluavat luotettavat domainin mukaiset sähköpostilaatikot, kuten info@yrityksennimi.fi tai etunimi.sukunimi@yrityksennimi.fi.
Hyviä ratkaisuja yrityssähköpostille ovat Microsoft 365 ja Google Workspace.
Kumpikin sähköpostipalvelu on erinomainen, joten valinta kannattaa tehdä sen perusteella, käytätkö mieluummin Googlen vai Microsoftin työkaluja. Voit hankkia kumman tahansa sähköpostin meidän kauttamme.
Osa 10
Verkkosivuston tietosuoja
Verkkosivustojen tietosuojavaatimukset ovat tiukentuneet viime vuosina yhä entisestään ja modernin yrityksen sivuston pitää pysyä muutoksessa mukana. Tässä luvussa syvennytään evästebannerien, SSL-suojauksen ja analytiikan maailmaan.
GDPR-yhteensopiva tietosuojaseloste
Verkkosivustojen tietosuojavaatimukset ovat tiukentuneet selvästi viime vuosina. Vuonna 2018 voimaan tullut EU:n tietosuoja-asetus GDPR herätti monet yritykset hankkimaan kiireesti asianmukaiset tietosuojaselosteet sivuilleen.
Hyvässä tietosuojaselosteessa sivujen kävijällä kerrotaan selkeästi, mitä tietoja hänestä kerätään ja miten niitä käsitellään. Tietosuojaselosteesta tulisi käydä ilmi:
- Kuka tietoja kerää?
- Mihin tietoja käytetään?
- Mistä tiedot saadaan?
- Missä tiedot säilytetään?
- Kuinka kauan tietoja säilytetään?
- Kävijän lakisääteiset oikeudet omiin henkilötietoihinsa
Pyydä suostumus evästeisiin evästebannerilla
Nettisivujen haltijan täytyy nykyään kertoa selkeästi sivuilla käytettävistä evästeistä ja pyytää kävijältä lupa niiden käyttöön. Käytännössä tämä vaatimus koskee kaikkia verkkosivustoja, koska lähes jokaisella sivustolla käytetään evästeitä esimerkiksi kävijäseurantaan tai jopa sivuston perustoimintoihin.
Evästebannerista tulee käydä ilmi, mihin tarkoituksiin evästeitä käytetään, ja kävijän täytyy voida helposti kieltäytyä niistä.
Tarve hankkia suostumus evästeiden käyttöön asettaa myös teknisiä vaatimuksia esimerkiksi sivuston kävijäseurannalle. Seuranta täytyy asentaa niin, ettei se lähde päälle, ennen kuin kävijä on ehtinyt hyväksyä analytiikkaevästeet.
SSL-suojaus suojaa liikenteen
SSL-suojaus luo suojatun yhteyden sivuston käyttäjän tietokoneen ja palvelimen välillä, jotta ulkopuoliset eivät pääse urkkimaan käyttäjän ja sivuston välillä kulkevaa dataa.
SSL-sertifikaatin tarkoituksena on osoittaa kävijälle, että sivuston haltija on luotettava taho, joka on asianmukaisesti suojannut sivustovierailijan lähettämät tiedot. Sivujen kävijä tunnistaa SSL-suojatun sivuston osoiterivillä näkyvästä lukkosymbolista.
Google arvostaa SSL-suojattuja sivustoja, joten SSL-sertifikaatilla on positiivista vaikutusta myös hakukonenäkyvyyteen.
Asenna sivustolle riittävä analytiikka
Jotta tiedät, kuinka hyvin sivustosi palvelee asettamiasi tavoitteita, yrityksesi nettisivut tarvitsevat kattavat seurantatyökalut. Hyvän seurannan avulla pysyt tarkasti kärryillä sivujesi liikennemääristä, hakukonenäkyvyydestä ja myynnistä.
Hakukonenäkyvyyden ja sivujen toiminnan seuraamiseen on tarjolla paljon maksullisia työkaluja, mutta alla olevia työkaluja pystyt hyödyntämään täysin ilmaiseksi:
Google Analytics 4 on erinomainen työkalu sivujesi kävijäliikenteen seuraamiseen. Sen avulla näet helposti muun muassa sivustosi ja sen yksittäisten alasivujen kävijämäärät, sivuilla vietetyn ajan ja miten kävijät liikkuvat sivustosi sisällä.
Konversioseuranta kertoo sinulle, kuinka moni kävijä on tehnyt sivuillasi konversioiksi määrittämiäsi toimia. Konversio voi olla esimerkiksi ostoksen tekeminen, yhteydenottolomakkeen lähettäminen tai uutiskirjeen tilaaminen.
Konversioseurannan voit asentaa vaikkapa Google Analyticsin tai Google Tag Managerin kautta. Eri mainosjärjestelmät, kuten Google Ads ja Meta vaativat omat konversioseurantansa.
Google Search Console tarjoaa mahdollisuuden seurata sivustosi luonnollista Google-näkyvyyttä. Search Consolesta voit katsoa muun muassa sivustosi näkyvyyttä eri avainsanoilla ja tarkistaa nopeasti, onko Google indeksoinut kaikki sivustosi alasivut.
Microsoft Clarity kerää videotallenteita kävijöiden käynneistä sivustollasi. Clarityn avulla pystyt tarkastelemaan joko yksittäisten käyttäjien selailua sivustollasi tai lämpökarttoja sivustosi eri alasivuista.
Lämpökartat näyttävät sinulle, mitä ihmiset ovat klikanneet sivulla ja kuinka pitkälle he ovat skrollanneet sivulla. Näin pystyt hyvin seuraamaan, mihin kävijöiden huomio oikeasti kiinnittyy milläkin sivullasi.
Nyt on korkea aika nostaa teidänkin verkkosivut uudelle tasolle
Tehdään verkkosivuistanne yrityksesi työjuhta ja väsymätön liidikone. Kone, jonka käyttäjät löytävät hakukoneiden kautta ja jossa käyttäjät viihtyvät ja tekevät sivuston omistajan, eli sinun toivomia toimenpiteitä.