yhdistyksen kotisivut

Laadukkaat web-sivut yrityksellesi

Oletko hankkimassa yrityksellesi webbisivuja, muttet tiedä mistä lähteä liikkeelle?

Kokosimme tähän artikkeliin 10 kohtaa, joista nettisivujen suunnittelu koostuu. 

1. Alustan valinta

Olipa kyseessä sitten aivan uuden yrityksen web-sivut tai tarve uudistaa vanhat, jo parhaat päivänsä nähneet verkkosivut, kannattaa aivan ensimmäiseksi miettiä omiin tarkoituksiin soveltuvaa verkkosivualustaa.

Saatavilla on niin ilmaisia tee-se-itse-vaihtoehtoja kuin maksullisia kotisivuratkaisuja.

Sanomattakin kuitenkin lienee selvää, että mitä merkittävämpi rooli verkkosivuillasi on liiketoimintasi kehittämisessä, sen tärkeämpää on panostaa osaavaan web-designeriin nettisivuprojektissa.

2. WordPress-sivusto

Oma valintamme sivustoon maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä, WordPress (=WP), joka on turvallinen, laadukas ja tehokas valinta minkä tahansa verkkosivujen toteutukseen.

WP taipuu niin laajaksi verkkosivustoksi, blogialustaksi, onepage-sivuksi kuin verkkokaupaksikin. WordPress-nettisivujen kokoa ei ole rajoitettu, mikä tarkoittaa, että sivustoa voidaan esimerkiksi laajentaa toiminnan kehittyessä.

Visuaaliselta ilmeeltään WP-sivuista voidaan kustomoida kunkin yrityksen brändi-ilmeen mukainen, täysin yksilöllinen kokonaisuus.

Me Helpoilla kotisivuilla rakennamme asiakkaidemme WP-sivut Kadence-teemaa hyödyntäen, jolloin aikaa ei kulu koodaamiseen ja pystymme tarjoamaan yksilöllisiä toteutuksia erinomaisella hinta-laatusuhteella.

Huolella rakennettua WordPress-sivustoa on myös helppo kenen tahansa oppia käyttämään ilman aiempaa kokemusta verkkosivuista, mikä mahdollistaa esimerkiksi sisällön päivittämisen ilman ulkopuolista apua.

Lue lisää WordPress-alustasta.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

3. Sivuston tavoite

Websivuston suunnittelussa kannattaa aina lähteä liikkeelle sivuston tavoitteista. Ennen kuin sivuston rakentamista aloitetaan, on tärkeää pohtia, mitä sivuilla oikein halutaan saavuttaa.

Onko nettisivujen tavoitteena esimerkiksi hankkia uusia liidejä, kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja myyntiä vai tarjota informaatiota nykyisille asiakkaille?

Onko hakukonenäkyvyys tärkeää vai toimivatko sivut ainoastaan käyntikorttina niille, jotka jo tietävät yrityksestäsi muuta kautta ja osaavat etsiä verkkosivujasi nimellä?

Vasta kuun tiedetään, mitä sivuilla halutaan saavuttaa, ne voidaan rakentaa palvelemaan näitä tavoitteita mahdollisimman hyvin.

4. Sivuston rakenne

Yksi websivuston suunnittelun keskeisimmistä vaiheista on rakenteen suunnittelu. Eli millaisia sivuja sivustolle tulee, mihin ne sijoitetaan ja mikä on niiden hierarkia suhteessa toisiinsa.

Huolella suunnittelulla rakenteella on positiivisia vaikutuksia sekä hakukonenäkyvyyteen että sivujen käyttäjäkokemukseen.

Hyvä rakenne on sellainen, jossa jokaiselle tärkeällä palvelulle/tuotteelle on oma sivunsa. Ja jokainen tärkeä alasivu löytyy helposti ja on verrattain lähellä etusivua. Toisin sanoen tärkeille sivuille siirtyminen etusivulta ei ole kovin monen klikkauksen päässä.

Selkeä rakenne ja yksinkertainen navigointivalikko parantavat myös sivuston käyttäjäkokemusta ja tekevät sivustolla surffailusta miellyttävää ja helppoa.

5. Tekstisisältö

Yksi tärkeimmistä asioista, johon sivuston suunnittelussa kannattaa panostaa, on laadukkaat tekstisisällöt.

Teksteillä on kaksi tärkeää tehtävää verkkosivuilla. Hyvät tekstit auttavat paitsi vakuuttamaan sivustovierailijat, myös hakukoneet siitä, että sivuja kannattaa tarjota Google-hakuja tekeville käyttäjille.

Mikäli sivuilla ei ole kattavia, laadukkaita tekstejä, sivuston luonnollinen sijoitus Googlessa ei todennäköisesti tule olemaan kovin hyvä.

Tekstien suunnittelussa tulisi ottaa huomioon muun muassa oikeiden avainsanojen käyttäminen, tekstin rakenne, pituus ja luettavuus.

Tarkempia ohjeita nettisivujen sisältöjen kirjoittamiseen voit lukea esimerkiksi artikkelistamme Sisällöntuotanto kotisivuille – 5 vinkkiä tekstien kirjoittamiseen.

6. Visuaalinen ilme

Seuraavaksi tulisi suunnitella websivuston visuaalinen ilme.

Onnistunut visuaalinen ilme on yrityksen brändin mukainen. Se antaa yrityksestä ammattimaisen ja luotettavan ensivaikutelman sekä ohjaa sivustovierailijoita ostopolulla eteenpäin kohti verkkosivuille asettuja tavoitteita.

Hyvä layout tekee sivuston silmäilystä helppoa ja vaikuttaa näin positiivisesti käyttäjäkokemukseen.

Visuaalisen ilmeen suunnittelu koostuu käytännössä muun muassa värimaailman, fonttien ja kuvien valinnasta sekä teksti- ja kuvaelementtien sijoittelusta sivustolle.

Visuaalisen ilmeen suunnitteluun voit tutusta tarkemmin artikkelissamme Graafinen suunnittelu.

7. Tekninen toteutus

Kun sivuston rakenne, layout, tekstit ja kuvat on suunniteltu valmiiksi, voidaan aloittaa sivuston varsinainen rakentaminen, eli tekninen toteutus.

Teknisessä toteutuksessa on tärkeää ottaa huomioon, että sivut toimivat ja näyttävät hyvältä kaiken kokoisilla näytöillä ja erilaisilla selaimilla.

Sivut tulee optimoida niin, että niiden latausaika on mahdollisimman lyhyt ja esimerkiksi kuvatiedostot riittävän pieniä, etteivät ne hidasta sivujen latautumista.

8. Nettisivujen ylläpito

Kun sivut on saatu julkaistua, siirrytään ylläpitovaiheeseen, jossa sivuja päivitetään, pidetään ajan tasalla ja pyritään varmistamaan niiden katkeamaton toimivuus sekä turvallisuus.

Ylläpitoon liittyviä valintoja, joita nettisivuprojektin aikana tulee tehdä, ovat esimerkiksi webhotellin ja domainin valinta.

Webhotelli on ikään kuin nettisivujesi koti, jonka valinta vaikuttaa nettisivujesi nopeuteen ja käyttäjäkokemukseen. Domain eli verkkotunnus puolestaan määrittää yrityksesi www-osoitteen, jolla potentiaaliset asiakkaat löytävät verkkosivusi netistä.

Lue lisää websivuston ylläpidosta.

9. Hakukoneoptimointi

Nettisivujen julkaisun jälkeenkään ei kannata jäädä laakereilleen lepäämään, sillä parhaimmatkaan nettisivut eivät toimi, jos potentiaaliset asiakkaat eivät löydä tietään sivuille.

Kävijäliikennettä voidaan kasvattaa parantamalla sivuston löydettävyyttä hakukoneissa. Puhutaan hakukoneoptimoinnista.

Hakukoneoptimointi koostuu erilaisista sivuston tekniseen toteutukseen, sisältöön ja ulkoisiin linkkeihin liittyvistä toimenpiteistä, joiden tavoitteena on parantaa sivujen löydettävyyttä Googlesta halutuilla avainsanoilla.

Käytännössä hakukonenäkyvyyttä voidaan esimerkiksi parantaa kirjoittamalla tietyille avainsanoille optimoituja blogiartikkeleita verkkosivuille.

Tarkemmat ohjeet hakukoneoptimointiin voit lukea esimerkiksi artikkelista Hakukoneoptimointi WordPressillä 2022.

10. Digimarkkinointi

Luonnollisen näkyvyyden parantaminen vie aikaa ja vaatii säännöllistä työtä. Siksi sivuston löydettävyyttä ei kannata jättää pelkän hakukoneoptimoinnin varaan, vaan hyödyntää sen rinnalla myös maksettua mainontaa.

Google-mainonta on yleensä pienyrittäjälle kaikkein kustannustehokkain mainosmuoto. Hakusanamainonnan avulla verkkosivut voidaan nosta heti Googlen hakutulossivun kärkeen, niin sanotuille mainospaikoille ja ohjata tällä tavoin palveluita ja tuotteita etsivät käyttäjät yrityksen nettisivuille.

Parhaisiin tuloksiin päästään yleensä yhdistämällä hakusanamainontaan myös Google Remarketing eli uudelleenmarkkinointi.

Tällöin verkkosivuilla jo vierailleille ja sieltä poistuneille käyttäjille näytetään yrityksen mainoksia heidän surffaillessaan muualla netissä, esimerkiksi eri uutissivustoilla.

Googlen mainontavaihtoehtoihin voit tutustua tarkemmin täällä.

Mikäli web-sivujen hankkiminen tai uudistaminen on ajankohtaista ja haluat jutella tarkemmin siitä, millainen ratkaisu soveltuisi parhaiten teidän tarpeisiinne, ota rohkeasti yhteyttä oheisella lomakkeella.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel