/ / Google Search Consolella seuraat hakukonenäkyvyyttäsi

Google Search Consolella seuraat hakukonenäkyvyyttäsi

Google Search Consolella seuraat hakukonenäkyvyyttäsi
Googlen Search Consolen avulla voit seurata muun muassa sitä, miten hyvin sivustosi pärjää hakutuloksissa. Näin Search Console toimii.

Mikä on Google Search Console?

Google Search Console on ilmainen työkalu, jonka avulla nettisivujen toimintaa voi tehokkaasti seurata. Search Consolella kuka tahansa, jolla on verkkosivut, voi helposti selvittää, miten Google näkee kyseisen sivuston.

Search Console kertoo muun muassa sen, millä hakutermeillä sivusi näkyvät parhaiten Googlen luonnollisissa hakutuloksissa, kuinka moni googlettaja on klikannut tiensä sivuillesi ja kuinka moni muu sivusto on linkittänyt sinun sivuillesi. Nämä kaikki ovat keskeisiä kotisivujesi tehokkuuden mittareita, joita on tärkeää tarkkailla.

Seuraamalla säännöllisesti sivujesi toimintaa Google Search Consolella huomaat nopeasti, mikäli sivujesi näkyvyys tärkeillä avainsanoilla alkaa laskea tai jos sivuillasi ilmenee hakukonenäkyvyyteesi vaikuttavia teknisiä ongelmia. Näin ehdit puuttua tilanteeseen hyvissä ajoin.

Näin pääset käyttämään Google Search Consolea

Search Consolen käyttöön tarvitset vain aivan tavallisen Google-tilin, jollainen esimerkiksi jokaiselta gmail-sähköpostin käyttäjältä jo löytyy valmiiksi. Voit myös helposti käydä luomassa itsellesi uuden Google-tilin maksutta.

Kirjaudu sisään Google Search Consoleen Google-tililläsi, jolloin Google kysyy sinulta, minkä sivuston haluat lisätä Search Consoleen. Syötä kenttään sivustosi tarkka osoite, ja paina “Lisää sisältö”-painiketta.

Seuraavaksi sinun pitää vahvistaa olevasi lisäämäsi sivuston oikea omistaja. Valitse Search Consoleen avautuvasta ikkunasta haluamasi vahvistustapa ja noudata järjestelmän antamia tarkempia ohjeita. Voit tutustua tarjolla oleviin vahvistustapoihin täältä. Vahvistettuasi verkkosivustosi pääset käyttämään Search Consolea.

Helpot kotisivut lisää kaikkien asiakkaidensa sivut Google Search Consoleen heidän puolestaan. Asiakas voidaan lisätä käyttäjätilille mukaan, ja antaa hänelle tarpeen mukaan esimerkiksi vain katseluoikeudet Search Consoleen tai täydet käyttöoikeudet kaikkiin muutoksiin.

Esittelemme seuraavaksi Google Search Consolen tärkeimmät ominaisuudet:

Sivustosi yleiskatsaus

Yleiskatsaus-sivulle Google kerää yhteenvedon siitä, miten sivustosi toimii Google-haussa. Yleiskatsaus kertoo muun muassa sivustosi saamat klikkausmäärät sekä sen, sisältääkö jokin sivustosi alasivuista ongelmia, jotka vaikuttavat hakutuloksiisi. Tekniset ongelmat ovat esimerkiksi voineet estää Google hakurobotteja pääsemästä tietylle sivulle.

Yleiskatsaus ei anna erityisen syvällistä näkemystä sivustosi toiminnasta, mutta siitä voit nopeasti tarkistaa sivustosi yleisen kehityssuunnan.

Google-näkyvyytesi kehitys

Kehitys-sivulta pääset katsomaan huomattavasti yksityiskohtaisempaa tietoa hakukonenäkyvyydestäsi, kuten sen, miltä hakusijoilta sivustosi keskimäärin löytyy eri hakutermeillä.

Kehitys-sivun ylälaidassa olevasta viivakaaviosta näet kuinka monta kertaa sivustosi eri alasivut ovat yhteensä näkyneet hakutuloksissa, paljonko ne ovat saaneet klikkauksia ja mikä hakutulosten keskimääräinen klikkausprosentti sekä sijaintisi hakutuloksissa on ollut.

Kaavion alta löytyy taulukko, jossa on yksityiskohtainen selonteko sivustosi hakunäkyvyydestä. Taulukosta näkyy muun muassa, kuinka hyvin sivusi ovat menestyneet hakutuloksissa eri laitteilla ja mitkä sivuistasi ovat olleet kaikkein suosituimpia.

Olennaisin tieto löytyy taulukon “kyselyt”-sarakkeesta, joka kertoo, kuinka monta kertaa sivusi ovat näkyneet Googlen hakutuloksissa milläkin hakutermillä, ja monta kertaa näitä hakutuloksia on klikattu. Klikkaamalla taulukosta hakutermiä pääset katsomaan tarkemmat tiedot keskimääräisestä sijoituksestasi ja klikkausprosentistasi kyseisellä termillä.

Voit myös valita Kehitys-sivun ylälaidasta “Uusi”-painikkeen takaa uuden kyselyn, johon voit syöttää haluamasi hakutermin, jolloin näet suoraan miten sivusi sillä löytyvät.

Sinun kannattaa käydä säännöllisesti läpi miten yrityksesi verkkosivut löytyvät Googlesta tärkeillä avainsanoillasi, jotta tiedät mitkä osat sivustoasi kaipaavat tehokkaampaa hakukoneoptimointia.

Näin näymme Googlessa Logosuunnittelu-hakusanalla:

Hakukonenäkyvyys tietyllä avainsanalla

URL-tarkastus

URL-tarkastuksen avulla voit tarkistaa, miten Google-hakemisto näkee sivusi ja pyytää Googlea tarkistamaan eli indeksoimaan koko sivustosi tai yksittäisen alasivun uudestaan.

Tämä kannattaa tehdä esimerkiksi silloin, kun teet tärkeitä muutoksia sivuillesi. Jos esimerkiksi parannat sivustosi sisältöjä hakukoneoptimointia varten, mutta et erikseen käy indeksoimassa muuttunutta sivua, Google ei ole muutoksista tietoinen ennen kuin Googlen botit sattuvat seuraavan kerran tarkistamaan sivustosi.

Jos tarkistuspyyntöä ei tehdä, Googlelta voi mennä pitkään, ennen kuin se reagoi sivuille tehtyihin muutoksiin. Googlen ohjeiden mukaan indeksoinnissa kestää yleensä 1-4 viikkoa. Kun pyydät Googlea indeksoimaan sivun, tämä prosessi nopeutuu huomattavasti.

Sivujesi kattavuus Googlessa

Kattavuus-sivulta voit tarkistaa, kuinka monta sivustosi alasivua löytyy Googlen tietokannoista ja ovatko jotkin sivut vielä indeksoimatta. Se myös näyttää kaikki sivusi, jotka Google on hylännyt teknisten tai muiden virheiden takia, ja kertoo millainen virhe on kyseessä.

Kattavuus-sivu kannattaa tarkistaa säännöllisin väliajoin, jotta tulet nopeasti tietoiseksi mahdollisista ongelmista sivuillasi ja pystyt korjaamaan ne ajoissa.

Google Search Consolella voimme seurata linkityksiä kotisivuillemme.

Linkit vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen

Sivuillesi johtavat linkit

Luotettavista lähteistä sivuille ohjatut backlinkit ovat olennainen osa nettisivujen hakukoneoptimointia, sillä ne toimivat suosituksina kyseisen nettisivun laadusta. Google Search Consolen linkit-sivulta pääset katsomaan kaikki sivuillesi johtavat sisäiset ja ulkoiset linkit eri osoitteista.

Jos nettisivuillesi on linkitetty vain hyvin vähän, kannattaa linkkejä alkaa tietoisesti kerätä. Voit lukea hakukonenäkyvyyttä parantavien linkkien hankkimisesta lisää aihetta käsittelevästä artikkelistamme.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä