/ / Hakukoneoptimointi Googlessa, 205 vaikuttavaa tekijää

Hakukoneoptimointi Googlessa, 205 vaikuttavaa tekijää

|
Nettisivujen hakukoneoptimointi askarruttaa monia. Siksi listasimme yhteen artikkeliin ne asiat, jotka sivujen näkyvyyteen vaikuttavat.

Miksi kirjoitimme tämän artikkelin?

Hakukoneoptimointi on teema, jota meiltä kotisivujen suunnittelijana kysytään jatkuvasti. Useimmiten kysymykset liittyvät yrittäjän omien kotisivujensa verkkonäkyvyyteen Googlessa.
Yleisimpiä kysymyksiä ovat:
”Miksi yritykseni ei löydy Googlesta?”
”Milloin sivut alkavat löytyä Googlen hakutuloksista?”
”Miten pystyn parantamaan sivujeni löydettävyyttä Googlessa?”

Lyhyesti sanottuna: pitkälle pääsee, kun on nopea ja käyttäjäystävällinen sivusto, jossa on reilusti hyvää sekä päivittyvää sisältöä.

Kuitenkin yhtä ja tyhjentävää vastausta kysymykseen on yleensä hankala antaa, sillä Google-näkyvyyteen vaikuttaa niin monen eri tekijän summa.

Artikkelin taustaa

Tässä artikkelissa hakukoneoptimointiin vaikuttavista tekijöistä (205) on todellisuudessa vain osa, sillä Google päivittää algoritmejään jatkuvasti. Google ei myöskään kerro julkisesti kaikista hakukoneoptimointiin vaikuttavista tekijöistä. Osa tekijöistä on siis testaukseen ja kokemukseen perustuvia johtopäätöksiä tai arvauksia.

Erilaisia oppaita ja 10-15 kohdan ”tee näin” -vinkkejä hakukoneoptimointiin on paljon ja useimpia niistä kannattaa noudattaakin. Halusimme kuitenkin kirjoittaa suomeksi kattavamman listauksen hakukoneoptimointiin vaikuttavista tekijöistä, joiden tarkoituksena on auttaa kokonaiskuvan hahmottamisessa.

Tämä artikkeli on käännetty englannista suomeksi. Alkuperäisen artikkelin on kirjoittanut Backlinkon Brian Dean ja alkuperäiseen englanninkieliseen artikkeliin pääset tästä linkistä: http://backlinko.com/google-ranking-factors
Alkuperäinen artikkeli on kirjoitettu vuonna 2014, joten moni asia on ehtinyt muuttua. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö 205 tekijän listaa kannattaisi käydä läpi ja hyödyntää omassa toiminnassaan.

Artikkeli on saanut osakseen myös kritiikkiä esimerkiksi moz.com osalta: https://moz.com/blog/the-myth-of-googles-200-ranking-factors
Mikäli aihe kiinnostaa enemmänkin, suosittelen lukemaan myös em. moz.com -julkaisun kommentteineen popparien kera ja vetämään niiden pohjalta omat johtopäätökset.

Artikkelin 10 pääkategoriaa

Artikkeli on jaettu 10 eri pääkategoriaan, jotka ovat: Verkkotunnusvaikuttajat, Sivutason vaikuttajat, Sivustotason vaikuttajat, Paluulinkkivaikuttajat, Käyttäjän toimenpiteet, Erityiset algoritmin säännöt, Somevaikuttajat, Brändivaikuttajat, Sivun sisäiset roskapostivaikuttajat ja Sivun ulkopuoliset roskapostivaikuttajat.

Verkkotunnusvaikuttajat

verkkotunnusvaikuttajat

1. Verkkotunnuksen ikä

Google ottaa huomioon verkkotunnuksen iän, eli ajan minkä se on ollut rekisteröityneenä. Se ei kuitenkaan ole kovin tärkeä tekijä hakukoneoptimoinnissa.

2. Avainsana esiintyy ylätason verkkotunnuksessa

Ei anna samaa boostia kuin ennen. Avainsana antaa kuitenkin signaalin asiaankuuluvuudesta, joka on hyvä asia hakukoneoptimoinnin kannalta. Yhä nykyään hakukone lihavoi avainsanat, jotka esiintyvät domain-nimessä.

3. Avainsana verkkotunnuksen ensimmäisenä sanana

Sivustoilla, joiden verkkotunnus alkaa avainsanalla on etua verrattuna niiden sivustojen verkkotunnuksiin, joissa avainsana sijaitsee keski- tai loppuvaiheessa verkkotunnusta, tai että verkkotunnukseen ei sisälly avainsanaa lainkaan.

4. Verkkotunnuksen rekisteröinnin kesto

Googlen patentti linjaa, että jos verkkotunnus on rekisteröity suoraan moneksi vuodeksi, kuuluu se todennäköisemmin tärkeämmälle sivustolle verrattuna esimerkiksi vain vuoden mittaiseen verkkotunnuksen rekisteröintiin. Näin ollen verkkotunnuksen pidemmästä rekisteröinnin kestosta on hyötyä hakukoneoptimoinnin kannalta.

5. Avainsana esiintyy aliverkkotunnuksessa

Avainsanan aliverkkotunnuksessa esiintymisen on osoitettu tehostavan sijoitusta Googlessa.

6. Verkkotunnuksen historia

Verkkotunnuksen useat hylkäämiset ja omistajanvaihdokset voivat vihiä Googlea nollaamaan verkkotunnukseen ja sen historiaan liitetyt linkitykset ja uskomukset.

7. Exact Match Domain (Tarkalleen hakusanaa vastaava verkkotunnus)

Tarkalleen hakusanaa vastaava verkkotunnus antoi aiemmin paljon etua hakukonenäkyvyydessä. Nykyään keinoa käyttämällä voi saada tehostusta näkyvyyteen vain, jos sivusto muutenkin on pääpiirteissään korkealuokkainen ja sisältää laadukasta sisältöä.

8. Julkiset vastaan yksityiset WHOIS-tiedot

Yksityiset WHOIS-tiedot eli tapa, jolla piilotetaan verkkotunnuksen tietoja, ei Googlen mukaan automaattisesti tarkoita mitään pahaa hakukonenäkyvyyden kannalta, mutta on yksi tekijä joka nostaa epäilyksiä verkkotunnusta ja sivustoa kohtaan.

9. Rangaistu WHOIS-käyttäjä

Kun Google on huomannut käyttäjän omistaman verkkotunnuksen alaisuudessa roskasisältöä, se tutkii tarkasti myös muut käyttäjän omistamat verkkotunnukset ja sivustot.

10. Kansallinen ylätason verkkotunnus

Kansallinen ylätason verkkotunnus, kuten vaikkapa .fi, auttaa Googlea kohdistamaan sivustoa näkymään verkkotunnuksen määräämässä maassa. Toisaalta se myös rajoittaa sivuston hakukonesijoitusta globaalisti.

Sivutason vaikuttajat

sivutason-vaikuttajat

11. Avainsana otsikkotägissä

Avainsanan löytyminen otsikkotägistä (H1, H2, H3 jne.) on verkkosivun toiseksi tärkein asia hakukoneoptimoinnissa. Siksi sivuston otsikointiin kannattaa kiinnittää huomiota.

12. Otsikkotägi alkaa avainsanalla

Tehokkain tapa käyttää avainsanaa otsikossa on sijoittaa se mahdollisimman alkuun otsikkoa. Tällä tavalla aloitetut otsikot suoriutuvat paremmin hakukonesijoituksissa kuin otsikot, joissa avainsana esiintyy otsikon loppupuolella.
Lähde

13. Avainsana metakuvauksessa

Avainsanan löytyminen kuvauksesta vaikuttaa positiivisesti hakukoneoptimointiin. Tässäkin tapauksessa on parempi, jos avainsana löytyy kuvauksen alkupäästä.

14. Avainsanan sisältyminen H1-otsikkoon

H1-otsikot ovat tärkeitä isoja otsikoita sivulla ja avainsanan löytyminen niistä tehostaa hyvin hakukoneoptimoinnin vaikutusta korreloiden suoraan.
Lähde

15. Avainsana käytetyin sana sivulla

Uskotaan, että kun avainsana on sivun käytetyin sana, se viittaa asiaankuuluvuuteen, mikä on hyvä juttu hakukoneoptimoinnin kannalta.

16. Sisällön pituus – mitä pidempi, sitä parempi

Mitä enemmän sivu sisältää sanoja ja materiaalia, sitä paremmin se tehostaa hakukoneoptimointia verrattuna lyhyisiin pintapuolisiin artikkeleihin.
Lähde

17. Avainsanatiheys

Avainsanatiheydellä Google yrittää ymmärtää mitä aihetta sivu käsittelee. Tiheyden kannattaa olla välillä 0.5% – 2.5%. Liiallinen avainsanatiheys voi haitata näkyvyyttä.

18. LSI (Latent Semantic Indexing) – avainsanan synonyymit sivun sisällössä

Käyttämällä sisällössä avainsanan synonyymejä, eli samaa tarkoittavia sanoja, voit tehostaa hakukoneoptimointia. Tämän taktiikan käyttäminen kertoo Googlelle tarkemmin sivun aiheesta. Synonyymien puuttuminen viestii toisaalta myös sisällön laadusta.

19. LSI-avainsanat otsikossa ja metakuvauksessa

Kuten websivun sisällössä, LSI avainsanojen käyttäminen otsikossa ja metakuvauksessa todennäköisesti vihjaa Googlelle sivuston aiheesta sekä asiaankuuluvuudesta.

20. Sivun latausnopeus HTML:n kautta

Sekä Google että Bing käyttävät sivun latausnopeutta vaikuttajana pisteytysjärjestelmissään. Hakurobotit voivat arvioida sivustosi nopeuden suurin piirtein sivun koodin ja tiedostokoon perusteella. Sivuston tulisi siis olla mahdollisimman kevyt ja selkeä, jotta vaikutus hakukoneoptimointiin olisi paras mahdollinen. Poikkeuksellisen raskas ja epäselkeä sivu vaikuttaa negatiivisesti hakukoneoptimointiin!

21. Sisällön kaksoiskappaleet

Sama sisältö samalla sivustolla (vaikka vähän muutettunakin) voi vaikuttaa negatiivisesti hakukoneoptimointiin. Vältä siis saman sisällön käyttämistä monesti, ja panosta uniikkiin, laadukkaaseen sisältöön.

22. Rel=Canonical

Oikein käyttämällä ”Rel=Canonical” tagia pystyy viestimään Googlelle, mistä alkuperäinen sisältö on tuotu. Tällä tavoin Google tietää, mitä kautta se indeksoi kyseisen materiaalin, ja ymmärtää paremmin kaksoiskappaleen käytön ja voi pitää sitä hyväksyttävänä.

23. Sivun latausnopeus Google Chrome -selaimen kautta

Google voi myös katsoa, kuinka sivustosi latautuu ja käyttäytyy heidän oman selaimensa, Google Chromen käyttäjillä. Latausnopeuden arvioinnissa huomioidaan palvelimen nopeus, hajautettu sisällön jakelu (CDN) ja HTML:ään liittyvät sivuston nopeussignaalit. Sivuston tulisi latautua nopeasti jokaisella selaimella.

24. Kuvien hakukoneoptimointi

Sivuilla olevat kuvat lähettävät hakukoneille tärkeää tietoa asiaankuuluvuudesta. Hakukoneet ottavat tietoa kuvista muun muassa niiden nimen, vaihtoehtoisen tekstin (alt-teksti), otsikon, kuvauksen ja kuvatekstin kautta.

25. Sisällön päivityksen ikä

Google suosii sivustoja, joiden sisältöä on vastikään päivitetty. Tämä tarkoittaa esimerkiksi artikkeleiden ja kirjoitusten päivitystä ja muokkausta muuttuvien asioiden suhteen. Sisällön päivitys on iso vaikuttaja hakukoneiden pisteytysjärjestelmässä, minkä näkee myös siitä, että Google-haussa näytetään sisällön viimeisimmän muutoksen päiväys.
Lähde

26. Sisällön päivitysten laajuus

Mitä laajemmin muokkaa tai päivittää sisältöä, sen tuoreemmalta sivusto hakukoneiden silmissä vaikuttaa. Koko sisältöosioiden lisääminen tai poistaminen on merkittävämpi päivitys Googlen silmissä kuin vain muutamien sanojen järjestyksen muuttaminen.

27. Sivun päivitystiheys

Sivun päivitystiheydellä on roolinsa sivuston tuoreena pysymiselle. Säännölliset ja aktiiviset päivitykset toimivat parhaiten hakukonenäkyvyyden optimoinnissa. Sivuston päivitystiheys kertoo myös sivuston tuoreudesta.

28. Avainsanan esiintyvyys

Jos avainsana esiintyy ensimmäisen sadan sanan joukkossa sivulla, antaa se merkittävän signaalin hakukoneille aiheesta ja asiaankuuluvuudesta.

29. Avainsana H2- ja H3-otsikoissa

Avainsanan sisältyminen H2- ja H3-alaotsikoihin on hyvä tapa lisätä jonkin verran hakukoneoptimoinnin tehokkuutta ja täsmentää hakukoneille sivun aihetta.

30. Avainsanan sanajärjestys

Avainsanan sanajärjestyksellä on merkitystä hakukoneoptimoinnissa ja hakukoneissa löytymisestä.
Paras sanajärjestys on, kun avainsanan sanat ovat luonnollisessa järjestyksessä, joilla käyttäjä todennäköisesti hakisi palvelua tai tuotetta ja toisaalta täsmälleen samassa muodossa kuin tietoa hakevan käyttäjän haussa. Tämän vuoksi avainsanatutkimus (keyword research) on todella tärkeää tehdä.

31. Laadukkaat ulkoiset linkit

Monet uskovat, että linkkaaminen korkea-auktoriteettisille sivuille tehostaa hakukoneoptimointia.

32. Ulkoisten linkitysten teemat

Hakukoneet voivat käyttää linkittämiesi sivujen teemaa kertomaan, mitä oma sivustosi käsittelee. Jos siis linkkaat sivustolle, joka kertoo siivouksista ja oma sivustosi käsittelee johdon konsultointia, Google saattaa luulla sivustosi kertovan siivouksesta.

33. Kielioppi ja oikeinkirjoitus

Oikea kielioppi sekä oikeinkirjoitus ovat signaaleja korkealuokkaisesta sivusta, muttei ole täysin varmaa, onko tämä niin tärkeä tekijä hakukoneoptimoinnin kannalta.

34. Kopioitu materiaali

Onko sivun materiaali alkuperäistä? Jos materiaali, kuten teksti, on kopioitu jostain toiselta indeksoidulta sivulta, niin luonnollisesti alkuperäinen lähde on korkea-arvoisemmassa asemassa kopioituun sisältöön nähden. Kopioitu sisältö saattaa joutua alempana sijoituksissa näkyvään lisäindeksiin.

35. Hyödyllinen lisäsisältö

Googlen linjauksen mukaan hyödyllinen lisäsisältö viittaa korkealuokkaisuuteen ja sen vuoksi nostaa hakukoneoptimoinnin tasoa. Hyödylliseksi lisäsisällöksi luetaan esimerkiksi valuuttamuuntimet, lainalaskurit ja vaikkapa interaktiiviset reseptit.

36. Ulkoisten linkkien määrä

Liiallinen määrä ulkoisia linkityksiä voi vahingoittaa hakukoneoptimointisi tehokkuutta ja niin sanotusti ”vuotaa sivun sijoitusta alemmas”.

37. Multimedia

Kuvat, videot ja muu multimedia voi vihjata hakukoneille laadukkaasta sisällöstä sivustolla, ja näin ollen parantaa sijoitusta hakukoneessa.

38. Sisäisten linkkien määrä

Tietylle yksittäiselle sivulle kohdisutiven sisäisten linkkien määrä kertoo hakukoneille kohdesivun tärkeyden muihin sivuston sivuihin verrattuna.

39. Sisäisten linkkien laatu

Sisäiset linkitykset, jotka tulevat kohdesivulle joltain sivuston muulta, arvovaltaiselta sivulta, ovat vaikutukseltaan tehokkaampia kuin linkitykset, jotka tulevat ”ei niin tärkeiltä” sivuston sivuilta.

40. Rikkoutuneet linkit

Jos sivustosi sisältää liikaa rikkoutuneita tai ei minnekään johtavia linkkejä, se voi vihjata hakukoneille, että sivu on hylätty tai jätetty huomiotta.

41. Sivuston luettavuus

Google arvioi sivuston luettavuutta, ja aikaisemmin luettavuusarviot olivatkin katsottavissa eräässä Googlen palvelussa. Hyvin luettavissa oleva sivusto todennäköisesti sijoittuu paremmin hakukoneissa, mutta toisaalta osa rinnastaa liian perustasolla luettavissa olevat tekstit sisältötehdassivustoihin, jotka hakevat vain klikkejä artikkeleillaan.

42. Mainoslinkit

Mainoslinkit eivät todennäköisesti itsessään huononna sijoittumistasi hakutuloksissa, mutta Google saattaa katsoa laatuun viittaavia asioita sivullasi tarkemmin, että et ole pelkkä ”mainossivu” tai heikkolaatuinen mainoksia näyttävä sivu.

43. HTML-virheet

Monet HTML-virheet voivat olla Googlelle merkki huonolaatuisesta sivusta. Etsi ja korjaa koodauksessa ilmeneviä virheitä aktiivisesti!

44. Sivun isäntäverkkotunnuksen auktoriteetti

Kun kaikki muut vaikuttajat ovat tasan, se sivu, jonka verkkotunnus omaa vahvemman auktoriteetin, voittaa hakukoneissa heikomman auktoriteetin omaavan sivun.

45. Sivun PageRank

Sivu, jonka PageRank pisteytys on korkeampi kuin toisen sivun, nousee yleensä korkeammalle hakutuloksissa.

46. URL-osoitteen pituus

Todella pitkä URL-osoite saattaa haitata sijoittumista hakukoneissa!

47. URL-polku

Sivu, joka on lähempänä etusivua URL-polusta katsottuna, saattaa saada hieman ”boostia” hakutuloksiin sijoittumisessa.

48. Ihmisten vaikuttaminen hakutulossivuihin

Google on hakenut patenttia järjestelmälle, joka sallii ihmisten vaikuttaa Googlen hakutuloksissa näkyviin sivuihin. Patenttia ei koskaan ole vahvistettu.

49. Sivun kategoria

Kategoria, jossa sivu esiintyy, toimii signaalina aihealueesta ja tehostaa sivun näkymistä hakukoneissa. Asiaankuulumattomaan tai vähemmän asiaankuuluvan kategorian alle kuuluminen taas heikentää tätä.

50. WordPress-tägit

WordPress-tägien käyttäminen vihjaa hakukoneille asiaankuuluvuudesta.
Lähde

51. URL-polku

Google lukee kategoriat URL-osoitteesta ja tämä saattaa antaa myös temaattisen signaalin, mistä sivu kertoo.

52. URL-merkkijono

Google lukee URL-merkkijonot, ja voi saada esimerkiksi kategorioiden URL-osoitteista signaalin siitä, mitä aihealuetta mikäkin sivu koskee.

53. Referenssit ja lähteet

Viittaaminen referensseihin ja lähteisiin voi toimia signaalina Googlelle siitä, että sivu on korkealuokkainen.
Tässä on kuitenkin tärkeää muistaa, että myös lähteen tulisi tulla korkean auktoriteetin omaavalta sivustolta. Google on toisaalta kieltänyt ulkoisten linkkien toimivan hakukonesijoitukseen vaikuttavana signaalina.

54. Luettelomerkit ja numeroinnit

Luettelomerkit sekä numerointi auttavat selventämään sisältöäsi lukijoille, ja ne tekevät sisällöstä käyttäjäystävällisempiä. Google on todennäköisesti samaa mieltä tästä, ja saattaa suosia tämän tyyppisen sisällön näkymistä.

55. Sivun tärkeysaste sivukartassa

Sivun tärkeys voidaan määrittää sivukartan kautta. Tämä merkkaus sitemap.xml-tiedostoon auttaa hakukoneita ymmärtämään, mitkä sivustosi sivut ovat tärkeimpiä.

56. Liian paljon ulkoisia linkityksiä

Jos ulkoisia linkityksiä on liikaa (Maksimina voidaan sanoa 100 ulkoista linkitystä), se voi pahimmillaan viedä lukijan huomion sivun pääasiasta. Sivuston näkyvyys hakukoneissa ei kuitenkaan tuhoudu täysin, vaikka sivulla olisi 101 ulkoista linkitystä.

57. Muiden hakusanojen määrä, joilla sivu sijoittuu hakukoneessa

Jos sivu sijoittuu myös muilla hakusanoilla kuin avainsanalla hakutuloksiin, Google voi pitää sitä signaalina sisäisestä korkealuokkaisuudesta.

58. Sivun ikä

Vaikka Google arvostaakin uutta materiaalia, vanha sivu joka päivitetään säännöllisesti, voi voittaa uuden sivun kilpailussa näkymisessä paremmalla sijoituksella.

59. Käyttäjäystävällinen sivuasettelu

Sivun asettelun tulisi olla sellainen, että sivun ydinasia olisi heti nähtävillä. Google on linjannut näin. Selkeä ja kertova ulkoasu vihjaa hakukoneille korkealuokkaisesta sivusta.

60. Rinnakkaisverkkotunnus

Googlen päivitys vuonna 2011 vähensi rinnakkaisverkkotunnusten näkyvyyttä hakukoneessa.

61. Hyödyllinen sisältö

Google voi punnita laadukkaan ja hyödyllisen sisällön välillä, kumman se nostaa korkeammalle hakutuloksissa.

 

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

Sivustotason vaikuttajat

sivustotason-vaikuttajat

62. Sisältö on arvokasta ja uniikkia

Google on linjannut, että se ”metsästää” sivustoja, jotka eivät tarjoa mitään uutta tai arvokasta sisällöllään, erityisesti vähäsisältöisiä affiliate-sivustoja.

63. Yhteydenottosivu

Google suosii sivustoja, joilta löytyy ”sopiva määrä yhteystietoja”. Bonusta saa oletettavasti, mikäli yhteystiedot täsmäävät whois-tietoihin.

64. Verkkotunnuksen TrustRank

Sivuston luotettavuus ”TrustRank” on algoritmi, joka tutkii, millaisilta sivustoilta linkitetään kohdesivulle ja kuinka monta linkkiä tarvitaan korkean luotettavuuden sivuston tason saavuttamiseen. Tämä on hyvin tärkeä ja korkeavaikutteinen asia hakukoneoptimoinnin kannalta. Mitä useampi korkea-arvoinen sivusto on linkittänyt kohdesivuston omalle sivustolleen, sen korkeampi eli parempi kohdesivuston TrustRank on.

65. Sivuston arkkitehtuuri

Hyvin toteutettu sivuston arkkitehtuuri (erityisesti siilorakenne) tarjoaa lukijalle ja Googlelle helpon tavan lukea ja organisoida temaattisesti sivuston tarjoamaa sisältöä.

66. Sivuston päivitykset

Sivuston päivitysten tiheys ja uuden sisällön lisäämisajankohta vaikuttavat siihen, kuinka raikkaalta sivusto vaikuttaa.

67. Sivujen määrä

Sivujen määrä kertoo jossain määrin auktoriteetista, mikä on hyvä asia. Ainakin laaja sisältö auttaa erottautumaan vähäsisältöisistä affiliate-sivustoista.

68. Sivukartan olemassaolo

Sivukartta helpottaa hakukoneita indeksoimaan sivuston helpommin ja perusteellisemmin, mikä johtaa sivuston parempaan näkymiseen hakukoneissa.

69. Sivuston uptime

Jos sivustosi on paljon huoltotilassa tai muuten vain ei käytettävissä, se voi vahingoittaa näkymistäsi hakutuloksissa.

70. Palvelimen sijainti

Palvelimen sijainti voi vaikuttaa esimerkiksi kohdennettujen hakujen toimivuuteen. On hyvin mahdollista, että esimerkiksi Euroopassa sijaitsevassa palvelimessa oleva sivusto näkyy eurooppalaisilla internetin käyttäjillä korkeammalla hakutuloksissa kuin muualla maailmassa. Tämä on tärkeä tieto erityisesti maantieteellisten hakujen kannalta.

71. SSL-sertifikaatti

Google on linjannut, että SSL-sertifikaatit indeksoidaan ja HTTPS-yhteys vaikuttaa parantavasti hakukonenäkyvyyteen.

72. Sopimusehdot ja yksityisyydensuoja

Näiden kahden sivujen löytyminen osoittaa, että sivusto on luotettava ja korkealuokkainen.

73. Metatietojen kaksoiskappaleet

Samojen metatietojen käyttäminen monessa eri paikassa samalla sivustolla voi jopa viedä kokonaan näkyvyytesi hakukoneissa.

74. Murupolku

Tämä on tapa lisätä käyttäjäystävällisyyttä. Se auttaa käyttäjiä ja hakukoneita ymmärtämään, missä he ovat sivustollasi. SEO-asiantuntijat ovat sitä mieltä, että tämä saattaa olla hakukoneissa sijoittumiseen vaikuttava tekijä.

75. Mobiiliystävällinen sivusto

Google pitää sivuston responsiivisuutta tärkeänä asiana. Jos sivusto on mobiiliystävällinen eli sitä voi käyttää sujuvasti mobiililaitteilla, Google nostaa sivuston hakukonenäkyvyyttä kännykkää käytettäessä. Mikäli taas sivusto on huono tai hidas käyttää mobiililaitteilla, Google rankaisee tästä ja huonontaa hakukonesijoittumista.

76. YouTube

Ei ole epäilystäkään siitä, etteivätkö YouTube videot saisi nauttia erityisasemasta Googlen hakutuloksissa. Todennäköisesti sivustoille lisätyt videot tehostavat jonkin verran sivuston hakukonenäkyvyyttä.

77. Sivuston käytettävyys

Sivusto, jota on hankala tai epämukava käyttää, voi sijoittua tämän takia huonommin hakukoneissa perustuen seuraaviin seikkoihin: sivustolla vietetty aika ja katseltujen sivujen määrä vähenevät sekä toisaalta sivustolta poistumisprosentti kasvaa.

78. Google Analyticsin ja Search Consolen käyttö

Jotkut ajattelevat, että näiden kahden työkalun käyttö tehostaa näkymistäsi hakukoneissa. On myös totta, että näiden työkalujen kautta Google saa enemmän tietoa sivustosta, ja voi toimia yksityiskohtaisemmin sen kanssa esimerkiksi poistumisprosentin määrityksessä.

79. Käyttäjien arvioinnit ja sivuston maine

Google seuraa käyttäjien palautteita arviointisivustoilta, kuten Yelp.com. Arviointisivustojen palautteet toimivat tärkeänä vaikuttajana hakukonesijoittumisessa.

Paluulinkkivaikuttajat

paluulinkkivaikuttajat

80. Linkkauksen verkkotunnuksen ikä

Linkkaus, joka tulee vanhalta verkkotunnukselta, voi olla tehokkaampi tapa tehostaa hakukoneoptimointia kuin sellainen linkkaus joka tulee uudelta verkkotunnukselta.

81. Linkkaavien pääverkkotunnusten määrä

Domainille linkkaavien pääverkkotunnusten määrä on tärkeä vaikuttaja Googlen algoritmissa.

82. Erillisistä C-luokan IP-osoitteista tulleiden linkkausten määrä

Eri C-luokan IP-osoitteista tulleiden linkkausten määrä vihjaa Googlelle laajemmasta määrästä linkkaavia sivuja, jotka osoittavat sivustoosi.

83. Linkkaavien sivujen määrä

Muulta tai jopa samalta verkkotunnukselta linkkaavien sivujen määrä on vaikuttava tekijä hakukoneoptimoinnissa.

84. ALT-teksti kuvalinkeille

Kuvalinkeille määritetty ALT-teksti (vaihtoehtoinen teksti) toimii vaikuttajana hakukoneoptimoinnissa.

85. Linkkaukset, jotka tulevat .edu tai .gov verkkotunnuksista

Google on linjannut, että se ei ota huomioon verkkotunnuspäätteitä sivuston tärkeydessä. .edu- ja .gov-päätteiset verkkotunnukset saattavat kuitenkin muodostaa tähän poikkeuksen.

86. Linkkaavan sivun auktoriteetti

Linkkaavan sivun auktoriteetti on todella vahva vaikuttaja, ja voi näin ollen vaikuttaa huomattavasti hakukonesijoitukseen merkittävästi!

87. Linkkaavan verkkotunnuksen auktoriteetti

Linkkaavan verkkotunnuksen auktoriteetti saattaa vaikuttaa linkkauksen tehokkuuteen hakukoneoptimoinnissa. Paremman auktoriteetin verkkotunnuksella varustetun sivuston linkit voi tuottaa enemmän hyötyä hakukoneoptimoinnin kannalta kuin vähemmän auktoriteriteetin sivuston linkit.

88. Linkit kilpailijoiden sivustoilta

Linkkaus, joka tulee sivustolta saman hakusanan hakutuloksissa kuin oma sivustosi, voi olla muita linkkauksia arvokkaampi.

89. Linkkaavan sivun sosiaalisen median jaot

Linkkaavan sivun sosiaalisen median jakomäärä voi vaikuttaa linkkauksen arvokkuuteen.

90. Linkkaukset huonomaineisilta verkostoilta

Linkkaukset, jotka tulevat huonomaineisilta verkostoilta ja sivustoilta voivat vaikeuttaa näkymistäsi hakukoneissa.

91. Linkkaukset vieraskirjoituksista

Linkkaukset, jotka tulevat vieraskirjoituksista, eli kirjoituksista eri sivustoon tai blogiin, ovat yleensä heikompiarvoisempia kuin esimerkiksi linkkaus, joka tulee samalta sivustolta tai blogista, mutta oikeassa yhteydessä.

92. Linkkaukset sivuston etusivulle

Linkkaukset, jotka osoittavat sivuston etusivulle, ovat todennäköisesti arvokkaampia kuin muille sivuille osoittavat linkkaukset.

93. Nofollow-linkit

Google on linjannut, että he yleisesti ottaen eivät seuraa Nofollow linkkejä, mikä tarkoittaa, että he ainakin joissain tapauksissa seuraavat niitä. Tämän kautta sivuston PageRank saattaa karata Nofollow-linkkien taakse.

94. Linkkityyppien monimuotoisuus

Jos linkkaukset tulevat prosentuaalisesti suurelta osaltaan yhdestä lähteestä, esimerkiksi erilaisista profiileista tai kommenteista, voi se vihjata Googlelle, että kyse on ”spämmäyksestä”, eli roskapostituksesta. Toisaalta linkit monimuotoisista lähteistä ovat merkkejä luonnollisesta linkkiprofiilista.

95. ”Sponsoroitu” tai muut sanat linkin yhteydessä

Jos linkin yhteyteen on kirjoitettu esimerkiksi ”sponsoroitu” tai muuta samaa tarkoittavaa, se voi alentaa linkin arvoa.

96. Linkkaukset sivun sisällössä

Linkkaukset, jotka ovat jotenkin mukana sivun omassa sisällössä, ovat arvokkaampia kuin linkit jotka löytyvät esimerkiksi tyhjiltä sivuilta tai muualta sivustolta.

97. HTTP 303 -uudelleenohjauksesta tulevat linkkaukset

HTTP 303 -uudelleenohjauksien kautta tulevat linkkaukset huonontavat PageRankia jonkin verran. Jos linkkauksia on merkittävästi, se voi vaikuttaa paljonkin PageRankiin negatiivisesti.

98. Paluulinkin ankkuroitu teksti

Paluulinkin ”ankkuroidun” tekstin on määrä kertoa enemmänkin websivusta kuin sivusta itsessään, ja todennäköisesti Google katsoo sen olevan signaali asiaankuuluvuudesta pieninä annoksina. Liiallinen ankkurointi voi viitata roskapostitukseen.

99. Sisäisen linkin ankkuriteksti

Sisäisen linkin ankkuriteksti vihjaa googlelle asiaankuuluvuudesta, vaikkakin sen painoarvo on hieman erilainen kuin paluulinkkiankkuriteksti.

100. Linkin otsikko

Niin ikään linkin otsikko (joka näkyy, kun laitat kursorin linkin päälle) on myös jonkinlainen signaali asiaankuuluvuudesta, aivan kuten ankkuritekstit.

101. Viittaavan verkkotunnuksen maakohtainen verkkotunnuspääte

Linkkaus sivustolta, jonka ylätason verkkotunnuspääte on maakoodi (esim. .fi, .de, .co.uk jne.) parantaa yleensä sijoitusa kyseisen maan hakukoneessa.

102. Linkin sijainti sisällössä

Sisällön alkupäässä sijaitseva linkki on vähän arvokkaampi kuin linkki sisällön loppupäässä.

103. Linkin sijainti sivulla

Se mistä linkki löytyy sivulta, on tärkeää hakukoneoptimoinnin kannalta. Linkki tulisi löytyä sisällöstä, eikä esimerkiksi ala- tai sivupalkista.

104. Linkkaavan verkkotunnuksen relevanssi

Jos linkkaus tulee sivustolta, jonka aihe on jotakuinkin sama kuin kohdesivuston, on linkkaus arvokkaampi kuin muiden täysin aiheeseen liittymättömien sivustojen verkkotunnuksen kautta tulevat linkkaukset. Siksi tehokas SEO-strategia keskittyy nimenomaan relevantteihin linkkauksiin.

105. Sivutason relevanssi

Aiemmassa kohdassa puhuttiin sivustosta, mutta sama logiikka pätee myös sivuihin; eli samanaiheiselta sivulta tullut linkkaus on todennäköisesti arvokkaampi kuin muulta sivulta tullut.

106. Linkkauksen yhteydessä oleva teksti

Google todennäköisesti on kehittänyt keinon, jolla se pystyy arvioimaan, onko sivuston linkkaus osa negatiivista vai positiivista palautetta. Linkkaukset, jotka tulevat positiivisuuden siivittämänä, ovat arvokkaampia verraten tavallisiin tai negatiivisssävytteisiin linkkauksiin.

107. Avainsana sivun otsikkona

Jos linkkaus tapahtuu sivulta, jonka otsikkona on kohdesivun avainsana, Google katsoo tätä hyvällä.

108. Positiivinen linkkauksen suhde

Jos linkkausten määrä sivustolle on kasvanut, Google ottaa sen merkkinä korkealaatuisuudesta.

109. Negatiivinen linkkauksen suhde

Jos linkkausten määrä sivustolle on vähentynyt, Google arvelee sivustosi sisällön laadun olevan laskussa ja saattaa alentaa PageRankia.

110. Linkkaus sivustolta, jolla on käyttäjien luomaa sisältöä

Jos linkkaus tulee sivustolta, jolle käyttäjät voivat kirjoittaa omia artikkeleita ja kirjoituksia (hubpages.com), on sillä väitetysti isompi painoarvo normaaliin linkkaukseen verrattuna.
Lähde

111. Linkkaus korkea-auktoriteettiselta sivustolta

Linkki korkean auktoriteetin omaavalta sivustolta painaa todennäköisesti enemmän kuin linkkaus, joka tulee pienemmältä, ei niin tärkeältä sivustolta.

112. Wikipedian linkkaaminen lähteeksi

Vaikka Wikipedia käyttää Nofollow-komentoa, jotkut silti uskovat, että linkkaus Wikipedialta saisi kohdesivuston näyttämään paremmalta hakukoneen silmissä.

113. Teksti linkkauksen läheisyydessä

Sanat jotka sijaitsevat linkkauksen läheisyydessä, kertovat Googlelle sivuston aiheesta ja antavat linkkaukselle enemmän painoarvoa.

114. Linkkauksen ikä

Vanhemmilla linkkauksilla on enemmän arvoa kuin uusilla linkkauksilla.

115. Linkkaukset oikeilta sivustoilta ja blogeista

Blogiverkostojen nopean kasvamisen myötä Google todennäköisesti antaa linkkauksesta, joka tulee ns. ”oikealta sivustolta”, enemmän painoarvoa kuin feikkiblogista tulleelle linkkaukselle. Google todennäköisesti käyttää brändiä ja käyttäjävuorovaikutusta näiden kahden erottelemiseksi.

116. Luonnollinen linkkiprofiili

Google katsoo hyvällä jos linkkiprofiili sivustolla on mahdollisimman luonnollinen. Tällainen sivusto sijoittuu korkealle ja on kestävämpi päivitysten kannalta.

117. Molemminpuolinen linkkaus

Google on linjannut, että sivustojen molemminpuolista linkkausta, eli ”linkkausten vaihtoa” on syytä välttää. Se herättää epäilyksiä epärehellisestä toiminnasta.

118. Käyttäjien luoman sisällön linkkaukset

Google pystyy havaitsemaan, onko linkkaus tullut sivustolta käyttäjien luoman sisällön kautta vai sivuston ylläpitäjältä. Näillä kahdella on paljon eroa painoarvossa.

119. Linkkaus HTTP 301 -sivulta

Linkkaus, joka tapahtuu HTTP 301 -sivun kautta, on todennäköisesti vähän alempiarvoinen suoraan linkkaukseen nähden.

120. Mikroformaatit (schema.org) sivulla

Mikroformaatit ovat tapa, jolla hakukoneet pystyvät lukemaan sivustoa paremmin, ja onkin hyvin todennäköistä, että nämä sivut sijoittuvat paremmin verrattuna sivuihin, jotka eivät käytä mikroformaatteja.

121. DMOZ-listaus (AOL:n omistama directory.mozilla.org www-linkkien ja avoimen sisällön listaus)

Monet uskovat, että Google antaa DMOZ-listatuille sivustoille enemmän luotettavuutta.

122. Linkkaavan sivun TrustRank

Mitä korkeammalla linkkaavan sivun TrustRank on, sitä enemmän sitä valuu kohdesivulle.

123. Lähtevien linkkien määrä

PageRank on rajallinen. Lähteviä linkkejä voi olla myös liikaa, ja vain muutaman lähtevän linkin sisältävä sivu voi hyvinkin sijoittua paremmin verrattuna sivuun, jolla niitä on paljon enemmän.

124. Linkkaukset foorumiprofiilista

Yleisen roskapostittamisen vuoksi, Google saattaa vähentää huomattavasti foorumiprofiilista tulleen linkkauksen arvoa.

125. Linkkaavan sisällön sanamäärä

Sanamäärä vaikuttaa siihen, miten Google antaa arvoa linkkaukselle. Jos linkkaus tulee sivulta, jolla on esimerkiksi yli 1000 sanaa, on se jo tehokas määrä lisäämään linkin arvoa verrattuna esim. 25-sanan tekstiotteeseen, jossa on linkki.

126. Linkkaavan sisällön laatu

Linkkaavan sivun laatu vaikuttaa oleellisesti linkkauksen arvoon, ja mitä korkealaatuisempi sivu on, sitä enemmän linkkauksella on painoarvoa. Multimedialla höystetty ja hyvin kirjoitettu sisältö voitta ahelposti nopeasti kirjoitetun ja epämääräisen sisällön.

127. Sivuston laajuiset linkit

Sivuston laajuiset linkit, eli esimerkiksi linkki joka löytyy sivupalkista ja on tällä tavoin jokaisella sivulla, luetaan yhdeksi ainoaksi linkiksi hakukoneiden silmissä.

Käyttäjän toimenpiteet

kayttajan-toimenpiteet

128. Klikkaussuhde avainsanan kautta

Jos sivulle johtavalla avainsanalla on hyvä klikkaussuhde, se voi saada tehoa hakukonenäkyvyyteen.

129. Sivuston avainsanojen klikkaussuhde (orgaaninen CTR kaikille avainasanoille)

Jos sivustolla on yleisesti ottaen hyvät klikkaussuhteet avainsanoilleen, se kertoo Googlelle luonnollisesta ihmispohjaisesta liikenteestä sivulla.

130. Sivujen poistumisprosentti

Sivut, joiden ”Bounce rate” eli sivun poistumisprosentti on korkealla, saattavat Googlen silmissä näyttäytyä huonolaatuiselta sivuilta. Tämä saattaa olla myös Googlen keino käyttää hakukoneen käyttäjiä laadun testaajina.

131. Suora liikenne sivustolle

On vahvistettu, että Google kerää tietoa Google Chromen käyttäjiltä, milloin he käyvät ja milloin eivät käy tietyllä sivustolla (ja kuinka usein). Sivustot joilla on paljon suoraa liikennettä ovat todennäköisemmin korkealaatuisempia kuin vähäisen suoran liikenteen sivustot.

132. Toistuva liikenne

Google voi myös katsoa, käyvätkö sivustolla vierailleet uudelleen sivulla jossain vaiheessa. Toistuva liikenne voi tehostaa sivuston hakukonenäkyvyyttä.

133. Blokatut sivustot

Blokattuja sivuja käytettiin aiemmin signaalina arvioimaan sivuston laatua ja aihepiiriä, mutta nykyään blokkaustoimintoa ei ole enää Googlen hakukoneessa.

134. Google Chromen kirjainmerkit

Sivut, jotka pääsevät Chrome-käyttäjien kirjainmerkeiksi, saattavat saada ”lisäboostia” hakukoneessa näkymiseen.

135. Googlen työkalupalkin data

Google käyttää käyttäjiensä työkalupalkin kautta keräämäänsä tietoa arvioimaan sivuston erilaisia hakukonesijoittumiseen vaikuttavia tekijöitä. Sivun latausajan ja haittaohjelmien lisäksi ei kuitenkaan ole tiedossa, mitä tietoja Google saa työkalupalkista.

136. Kommenttien määrä

Sivut, joilla on paljon kommentteja kertoo Googlelle käyttäjävuorovaikutuksesta ja korkeasta laadusta.

137. Sivulla käytetty aika vierailua kohden Google-haun kautta

Google ottaa tarkasti huomioon sen kuinka pitkään vierailijat viihtyvät sivulla, kun he tulevat Googlen hakutulosten kautta. Jos ihmiset viihtyvät pitkään, se on signaali korkealuokkaisesta sivustosta.

Erityiset algoritmin säännöt

erityiset-algoritmin-saannot

138. Haut ansaitsevat tuoreutta

Google antaa uudellekin sivustolle tietynlaista boostia hakukoneessa näkymiseen, jos se esimerkiksi pystyy vastaamaan hakukoneen käyttäjän hakemaan kysymykseen.

139. Haut ansaitsevat monimuotoisuutta

Google voi lisätä kysymyshakuun erilaisia tuloksia, jotta se palvelisi käyttäjään monipuolisemmin, eikä näyttäisi asiaa liian yksipuolisesti.

140. Käyttäjän selaushistoria

Google yrittää koko ajan oppia käyttäjän toimintatapoja. Sivut, joilla käyttäjä käy usein, saavat hänen omissa hakutuloksissaan tehostusta.

141. Käyttäjän hakuhistoria

Google ottaa huomioon käyttäjän aiemmat haut, ja osaa näin ollen ehdottaa parempia hakutuloksia hakuhistorian pohjalta. Hyvänä esimerkkinä jos käyttäjä hakee arvosteluja ja sitten autoja, Googlen hakukone tarjoaa seuraavaksi todennäköisesti autoarvosteluja.

142. Maantieteellinen kohdennus

Google suosii sivustoja, joilla on paikallisen palvelimen IP ja maakohtainen verkkotunnuspääte.

143. SafeSearch

SafeSearch on hakukoneeseen rakennettu työkalu ja sen ollessa päällä hakutuloksissa ei esiinny tuloksia, jotka sisältävät aikuissisältöä tai esimerkiksi kirosanoja.

144. Google+ piirit

Google näyttää hakutuloksissa korkeammalla tuloksia ihmisistä ja organisaatioista, jotka olet lisännyt Google + piireihisi.

145. DMCA-valitukset

Jos sivustolla on DMCA (Digital Millennium Copyright Act) valituksia, Google ottaa tämän huomioon ja huonontaa sivuston sijoitusta hakukoneessaan.

146. Verkkotunnusten monipuolisuus hakutuloksissa

Google haluaa tarjota monipuolisia hakutuloksia käyttäjilleen, ja on siksi lisännyt hakutulossivulla olevien eri verkkotunnusten määrää.

147. Kaupallinen haku

Google pyrkii näyttämään ensisijaisesti käyttäjän hakusanaa vastaavia palveluita, mutta näyttää joskus eri tuloksia ostoksiin liittyvien hakusanojen kanssa, kuten esimerkiksi lentohauissa.

148. Paikallinen haku

Myös paikallisissa hauissa Google pyrkii näyttämään enemmän käyttäjän hakua vastaavia kohteita, kuten lähellä olevia paikkoja verrattuna orgaanisiin tuloksiin.

149. Googlen uutislaatikko

Tietyt hakusanat voivat näyttää hakutuloksissa ajankohtaisia uutisia Googlen omalla hakukoneeseen sisäänrakennetulla sovelluksella ”uutislaatikossa”.

150. Isojen brändien suosiminen

Erään Googlen päivityksen jälkeen isot brändit alkoivat saada enemmän arvoa hakutuloksissa tietyillä lyhyillä hakusanoilla.

151. Ostoshakutulokset

Googlella on myös oma hakukoneen sisäinen sovellus orgaanisen haun yhteydessä tuotteille ja muille ostoksille, mikäli käyttäjän hakusanoilla sellaisia löytyy.

152. Kuvat hakutuloksissa

Google voi näyttää kuvia myös tavallisen haun yhteydessä, jos hakusanalla on haettu merkittävän paljon Googlen kuvahaun puolelta.

153. Googlen yllätykset hakutuloksissa

Googlella on yllätyksiä, eli ns. ”Easter eggsejä” hakutuloksissaan. Esimerkiksi Googlen kuvahaussa hakusanalla ”Atari Breakout” pääset pelaamaan klassikkopeliä!

154. Sama verkkotunnus tai brändi yhdellä hakutulossivulla

Tietynlaiset haut, kuten brändiin tai verkkotunnukseen liittyvät, pystyvät tuomaan samaan hakutulossivuun useita saman brändin tai verkkotunnuksen sivuja.

Somevaikuttajat

somevaikuttajat

155. Twiittien määrä

Kuten linkkien määrä, myös twiittien määrä voi vaikuttaa sivustosi hakukonenäkyvyyteen.

156. Twitter-profiilin auktoriteetti

Jos twiittaus tulee profiilista, jolla on esimerkiksi paljon seuraajia (esim. Bill Gates), on sillä yleensä enemmän painoarvoa kuin vasta perustetulla, vähän seuratulla Twitter-profiililla.

157. Facebook-tykkäysten määrä

Facebook-tykkäykset todennäköisesti toimivat heikkona signaalina määrittämään sivuston suosiota, vaikkakaan Google ei näe useimpia Facebook-tilejä.

158. Facebook-jaot

Facebook jaot ovat samankaltaisia kuin paluulinkit ja todennäköisesti ovat tätä kautta Facebook-tykkäyksiä arvokkaampia antamaan tehostusta hakukonenäkyvyyteen.

159. Facebook-profiilin auktoriteetti

Kuten Twitterinkin kanssa, suositusta Facebook-profiilista tulleet tykkäykset ja jaot ovat arvokkaampia kuin muut.

160. Pinterestin kiinnitykset

Pinterestin kiinnitykset toimivat hyvinä signaaleina sivuston käyttäjävirrasta ja suosiosta.

161. Äänestykset sosiaalisen median sivustoilla

Jaot muihin sosiaalisiin medioihin (esim. Reddit, Stumbleupon, Digg) toimivat myös hyvinä signaaleina sivuston suosiosta.

162. +1:n määrä Google+:ssa

Vaikka Google on linjannut, ettei se ota huomioon sivustoille kertyvää suosiota Google+:ssa ”+1” -suosio-osoitusten kautta, on vaikeaa kuvitella, että Google jättäisi huomiotta oman sosiaalisen verkkonsa.

163. Google+ tilien auktoriteetti

Olisi loogista, että jos ”+1” suosionosoitus tulisi suositummalta tililtä, niin sillä olisi enemmän arvoa verrattuna keskivertotiliin nähden.

164. Tunnettu omistajuus

Hakutuloksissa vahvistettuihin onlineprofiileihin sidotut tiedot nousevat korkeammalle hakutuloksissa kuin sisältö, jolla tällaista vahvistusta ei ole. Tämä taas johtaa luonnollisesti siihen, että huipputuloksia (vahvistetut) klikataan eniten.

165. Sosiaalisen signaalin relevanssi

Google todennäköisesti käyttää relevanssitietoja sosiaaliselta tililtä, joka jakaa sisältöä ja tekstistä, joka ympäröi linkkiä.

166. Sivuston laajuiset sosiaaliset signaalit

Sivuston laajuiset sosiaaliset signaalit saattavat lisätä sivuston kokonaisauktoriteettia, joka puolestaan lisää hakunäkyvyyttä kaikilla sen sivuilla.

Brändivaikuttajat

brandivaikuttajat

167. Brändin nimi ankkuritekstissä

Brändin upottaminen ankkuritekstiin on tehokas ja simppeli tapa korostaa brändin näkyvyyttä hakukoneissa.

168. Brändätyt haut

Ihmiset hakevat brändejä. Kun käyttäjät hakevat brändiä ja esimerkiksi sen sosiaalisen median profiileja, se auttaa Googlea arvioimaan, millainen brändi on kyseessä.

169. Sivustolla on Facebook-sivu ja tykkääjiä

Brändillä on tapana olla Facebook-sivut, joilla on paljon tykkääjiä.

170. Sivustolla on Twitter-profiili ja seuraajia

Niin ikään myös Twitter-sivu runsaalla seuraajamäärällä viestii laadukkaasta ja suositusta brändistä.

171. Virallinen LinkedIn-yritysprofiili

LinkedIn-profiilin löytyminen on vahva signaali yrityksen vakavasta liiketoiminnasta.

172. Työntekijöillä on LinkedIn-profiili

Jotkut ajattelevat, että jos työntekijöiltä löytyy LinkedIn profiili, josta näkyy työskentely brändille, toimii se signaalina korkealuokkaisesta brändistä.
Lähde

173. Someprofiilin legitimiteetti

Someprofiileissa tulisi olla mahdollisimman paljon tykkäyksiä/seuraajia/jakajia, orgaanista käyttäjävirtausta sekä myös laadukasta ja tiheästi päivittyvää sisältöä. Sosiaalisen median tili, jolla on tuhansia tykkääjiä ja vain 2 julkaisua huomataan todennäköisesti aivan eri tavalla kuin vastaava vahva tili, jolla on paljon vuorovaikutusta.

174. Brändimaininnat uutissivustoilla

Todella isoista brändeistä lukee Googlen uutisissivustoilla kaiken aikaa. Brändin maininta uutissivustoilla kertoo brändin toiminnasta ja luokasta. Itse asiassa joillakin brändeillä on jopa oma Google Uutiset -fiidi ensimmäisellä hakusivulla.

175. Yhteisviittaukset

Viittaus brändiin, kuten esimerkiksi sloganin tai nimen mainitseminen on myös eräänlainen signaali, ja Google osaa ottaa sen huomioon hakukonenäkyvyydessä. Google näkee todennäköisesti linkkaamattomat brändimaininnat brändisignaaleina.

176. RSS-tilaajien määrä

RSS tilaajien määrä kertoo Googlelle todennäköisesti brändin suosiosta ja toimii suosio-/brändisignaalina, koska Google omistaa suositun Feedburner RSS-palvelun.

177. Brändin/yrityksen liiketilat

Brändin tai yrityksen omistama liiketila, ja sen internetissä ilmoittaminen antaa Googlelle tietoa organisaation suuruudesta eli onko kyseessä iso brändi vai ei.

178. Sivusto maksaa veroja

Google saattaa katsoa, onko yritys veroja maksava vaiko ei.

Sivun sisäiset roskapostivaikuttajat

sivun-sisaiset-roskapostivaikuttajat

179. ”Pandarangaistus”

Googlen ”Panda” nimellä tullut päivitys tarkkailee sivuston erilaisia laatutekijöitä. Jos tämä algoritmi havaitsee vaikkapa huonolaatuista sisältöä, rankaisee se koko sivustoa eikä vain sivua. Tämän vuoksi on tärkeää pitää sivuston sisältö laadukkaana.

180. Linkit huonomaineisiin paikkoihin

Linkkaaminen huonomaineisiin sivustoihin, kuten vaikkapa pikavippiä tarjoaville sivustoille, voi antaa sivustollesi miinuspisteitä hakukonenäkyvyydessä.

181. Yllättävät uudelleenohjaukset

Jos uudelleenohjaus tapahtuu käyttäjää yllättävästi, voi se pahimmissa tapauksissa johtaa jopa sivuston poistamiseen indeksistä kokonaan.
Lähde

182. Häiritsevät ponnahdusikkunat ja mainokset

Ponnahdusikkunat sekä häiritsevät mainokset ovat signaali huonolaatuisesta sivusta.

183. Sivuston yli-optimointi

Tämä sisältää sivukohtaisten vaikuttajien liikakäytön, kuten avainsanan ja otsikkotägin liikakäytön, ja vähentää tätä kautta sivuston korkealaatuisuutta.

184. Sivun yli-optimointi

Googlen eräs algoritmi tutkii sivuston yksittäisiä sivuja, eikä myöskään sivukohtainen yli-optimointi ole hyväksi.

185. Mainokset sivun yläosassa

Google rankaisee, jos sivun yläosasta löytyy paljon mainoksia. Tämä on signaali huonolaatuisesta sivusta.

186. Affiliate-linkkien piilottaminen

Jos Google huomaa, että olet yrittänyt piilottaa affiliate-linkkejä liikaa sivustolle, voi se rankaista tästä ja huonontaa sijoitusta hakukoneessa.

187.Affiliate-sivustot

Jotkut ajattelevat, että affiliate-sivustoille linkkejä tarjoavat sivustot joutuvat tarkempaan syyniin Googlen puolesta.

188. Automaattinen sisältö

Jos Google epäilee, että sivuston sisältöä tehdään suuressa määrin tietokoneella generoiden, voi se rangaista tästä tai poistaa sivuston indeksistä.

189. PageRankin saaminen väkisin korkealle

Jos PageRankiin vaikuttavien asioiden kanssa menee liian pitkälle (esim. nofollow-ilmoituksilla kaikkiin ulkoisiin ja sisäisiin linkkeihin), voi se kertoa Googlelle vilpistä hakukoneoptimoinnissa.

190. IP-osoitteesta tullut roskapostaus

Jos palvelimesi IP-osoitteesta on joskus lähetetty roskapostia, voi se haitata kaikkia siinä palvelimella olevia sivuja.

191. Meta-tägien spämmäys

Jos Google ajattelee, että olet tarkoituksellisesti yrittänyt upottaa avainsanaa metatietoihin niin paljon kuin pystyt, voi se rankaista tästä ja huonontaa sivustosi sijoittumista hakukoneessa.

Sivun ulkopuoliset roskapostivaikuttajat

sivun-ulkopuoliset-roskapostivaikuttajat

192. Linkitysten äkillinen kasvaminen

Äkillinen ja ei-luonnollinen linkkitulva on merkki roskapostituksesta tai muusta ”epärehellisestä” toiminnasta.

193. ”Penguin-rangaistus”

Penguin-algoritmin rankaisemat sivustot ovat merkittävästi vähemmän esillä hakukoneissa.

194. Linkkiprofiili, jossa on runsas määrä huonolaatuisia linkityksiä

Jos linkityksiä tulee runsaasti esimerkiksi käyttäjäprofiileista tai kommenteista verrattuna muihin linkityksiin, voi se antaa signaalin yrityksestä huijata hakukoneen algoritmeja.

195. Linkkaavien verkkotunnusten relevanssi

Jos linkkejä tulee paljon sivustoilta, joilla ei ole luonnollista yhteyttä tai ne eivät jaa samaa aihealuetta, on se signaali epäilyttävästä toiminnasta.

196. Epäluonnolliset linkkivirheet

Jos sivustolla esiintyy paljon rikkinäisiä linkkejä, voi tämä johtaa sivuston putoamiseen hakukonetuloksissa.
Lähde

197. Linkitykset saman C-luokan IP-osoitteesta

Jos samassa IP-osoitteessa palvelimella sijaitsevien sivustojen linkkejä alkaa olla epäluonnollinen määrä, kyseessä saattaa olla blogiverkon linkin rakentaminen tai muu hakukoneen ”huijausyritys”.

198. ”Myrkyllinen” ankkuriteksti

”Myrkyllinen” ankkuriteksti saattaa vihjata roskaposti- tai hakkeroituun sivustoon. Myrkyllisen ankkuritekstistä saa, kun siihen sisältää termejä tyypillisistä roskapostiviesteistä. Tämä voi vahingoittaa hakukonesijoitustasi.

199. Manuaalinen rangaistus

Google voi antaa rangaistuksia myös manuaalisesti, eikä pelkästään algoritmiensa kautta.

200. Linkkien myynti

Linkitysten myynti on huono asia, ja Google saattaa rankaista tästä tiputtamalla hakukonenäkyvyyttä.

201. Google Sandbox

Uudet sivustot jotka keräävät nopeasti paljon linkkauksia, voivat joutua joksikin aikaa Googlen pitämään ”Sandboxiin” eli hiekkalaatikkoon, joka tilapäisesti vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen.

202. Google Dance

”Google Dance” voi tilapäisesti sekoittaa hakukonenäkyvyyttä, ja tällä tavalla se voi testata yrittääkö sivusto huijata algoritmeja.

203. Linkin hylkäystyökalu

Linkin hylkäystyökalun oikeaoppinen käyttö voi johtaa Googlelta saaman rangaistuksen poistamiseen. Työkalulla voi ilmoittaa Googlelle linkistä, joka on harmillinen ja jota ei itse hallitse.

204. Uudelleenarviointipyyntö

Onnistunut uudelleenarviointipyyntö voi poistaa Googlen asettaman rangaistuksen sivustolle.

205. Tilapäinen linkkaus

Google etsii sivustoja, jotka linkittävät roskapostilinkkejä ja sitten poistavat ne nopeasti. Tällä taktiikalla yritetään välttää Googlen algoritmien rangaistukset roskapostituksesta.
Lähde

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

One Comment

Comments are closed.