/ / Käytä avainsanan synonyymejä kotisivuillasi

Käytä avainsanan synonyymejä kotisivuillasi

Verkkosivut
Avainsanojen synonyymit
Hakukoneoptimoinnista puhuttaessa peräänkuulutetaan aina tärkeiden avainsanojen käyttöä, ja aivan syystä. Mutta tiesitkö, että spesifien avainsanojen lisäksi olisi tärkeää käyttää myös niiden synonyymejä?

Avainsanojen käytöstä

Avainsanat ovat ratkaisevan tärkeitä hakukoneoptimoinnin kannalta. Mutta yksinään niillä ei tehdä vielä mitään, jos sivuja ei optimoida myös muista näkökulmista, joita ovat esimerkiksi sivujen käyttäjäystävällisyys, turvallisuus, hyvä sisältö ja tekninen seo, kuten sivujen nopeusoptimointi.  Avainsanatutkimus on kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista, kun ryhdytään miettimään hakukoneoptimointia.

Käytännössä avainsanatutkimus tarkoittaa, että etsitään kaikista olennaisimpia ja osuvimpia avainsanoja käytettäväksi sivuilla, niin osoitteissa, otsikoissa, metateksteissä kuin leipätekstissäkin. Avainsanatutkimuksessa kartoitetaan erilaisia avainsanavaihtoehtoja monin eri tavoin. Käytetään Googlen Avainsanojen suunnittelijaa, selvitetään kilpailijoiden käyttämiä avainsanoja, googletetaan ja pohditaan alan asiantuntijoiden kanssa sopivimpia termejä.

Valinta tehdään puntaroimalla sitä, kuinka hyvin avainsana(t) vastaa sivun sisältöä ja kuinka todennäköisesti sitä käytetään haettaessa tämän kaltaista sisältöä. Valinta ei perustu mututuntumaan, vaan hakumäärien ja avainsanan kilpailutilanteen selvittämiseen.

Täydellisen avainsanan etsimiseen käytetään paljon aikaa, ja usein luullaan, että täyttämällä teksti tällä kyseisellä sanalla voidaan parantaa hakukonenäkyvyyttä. On kuitenkin tärkeää tietää, että yhden ja saman sanamuodon jatkuvan käyttämisen sijaan, kannattaa tekstiin aina sisällyttää avainsanan synonyymeja ja eri muotoja avainsanasta.

Miksi liiallista avainsanojen käyttöä tulisi välttää?

Tärkein syy siihen, miksi nettisivua ei koskaan kannata täyttää avainsanoilla on, että silloin tekstin luettavuus kärsii. Liiallinen avainsanojen käyttö häiritsee lukijaa, sillä usein se tarkoittaa myös liiallista toistoa ja tylsää tekstiä, joka ei tarjoa lukijalle mitään uutta. Tärkeintähän kuitenkin olisi, että teksti pystyisi tarjoamaan lukijalle hänen tarvitsemansa tiedon ja vastaamaan häntä askarruttaviin kysymyksiin mielenkiintoisesti ja helposti omaksuttavassa muodossa.

Aikoinaan tekstiä kyllä hakukoneoptimoitiin nimenomaan sisällyttämällä siihen mahdollisimman paljon tärkeitä avainsanoja, jopa avainsanalistojen muodossa. Nykyään tällainen ei enää kuitenkaan toimi, vaan hyvä näkyvyys voidaan saavuttaa ainoastaan vakuuttamalla Google aidosti laadukkaalla sisällöllä. Erinomainen sisältö on informatiivista, sujuvaa ja helposti luettavaa, eikä se näin ollen sisällä avainsanalistoja tai hirvittävää määrää. Hakukonenäkyvyyteen eivät vaikuta ainoastaan avainsanat, vaan myös tekstin kokonaisvaltainen laatu ja se, kuinka pitkään sivustovierailijat viihtyvät tekstin parissa.

Miten avainsanoja ja niiden synonyymeja sitten pitäisi käyttää?

Vaihtelu tekee tekstistä kiinnostavamman ja miellyttävämmän lukea. Sen sijaan, että tekstissä hoettaisiin jatkuvasti vaikkapa villapaita-termiä (jos se esimerkiksi olisi tärkein avainsana), vaihtoehtoina tulisi käyttää myös esimerkiksi sanoja villapusero, neulepaita ja neulepusero. Synonyymien lisäksi olisi hyvä käyttää myös avainsanaan kiinteästi liittyviä termejä, vaikka ne eivät olisikaan suoranaisia synonyymeja, kuten pusero ja neule. Tällä tavoin tekstin luettavuus paranee ja samalla hakutermien variaatio kasvaa.

Myös long tail -avainsanojen, eli useammasta kuin yhdestä tai kahdesta sanasta koostuvien hakulausekkeiden muotoa kannattaa ehdottomasti vaihdella. Tekstistä tulee nimittäin todella tökerö, jos lähestulkoon joka toinen virke alkaa “Alpakan villasta valmistetut villapaidat…”. Vaihtelua tekstiin voi tuoda käyttämällä vaikkapa lausekkeita “Kotimaiset villaneuleet” ja “Alpakkalangasta valmistetut puserot”.

Variaatiota avainsanoihin ja hakulausekkeisiin

Synonyymit ja avainsanoihin kiinteästi liittyvät fraasit ovat yksi tapa auttaa myös Googlea ymmärtämään, mistä sivustollasi on kyse. Google pyrkii tarjoamaan käyttäjilleen parasta mahdollista sisältöä ja ”rankatessaan” sivujasi se yrittää yksittäisten avainsanojen lisäksi saada myös laajemmin selville, mistä sivuillasi kerrotaan.

Yksi helppo tapa löytää variaatiota avainsanojen rinnalle on kirjoittaa avainsana Googlen hakukenttään ja hyödyntää sen täydennysominaisuutta. Tällöin hakukone arvaa, mitä olet hakemassa ja tarjoaa hakuusi liittyviä ennakointeja, jotka ovat todennäköisesti samankaltaisia kuin varsinainen hakusanasi tai hakulausekkeesi.

Avainsanaan liittyviä termejä ja fraaseja voi etsiä myös avainsanalla avautuvan hakutulossivun lopusta, kohdasta “Aiheeseen x liittyvät haut”.

Lopuksi

Synonyymien käyttö ja variaation lisääminen ei suinkaan tarkoita, etteikö avainsanoja sellaisenaan tulisi käyttää enää lainkaan. On edelleen tärkeää, että niin otsikoista kuin leipätekstistäkin löytyy tärkeimmät avainsanat myös sellaisenaan, kuin hakijat niitä käyttävät. Kyse on ennemminkin avainsanojen maltillisesta käyttämisestä ja vaihtelun lisäämisestä tekstin sujuvoittamiseksi. Erilaisten termien käyttö mahdollistaa myös sen, että sivujesi sisältö löytyy mahdollisimman monelle käyttäjälle myös silloin, kun hakijat käyttävät hakusanoina avainsanojesi synonyymejä.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Similar Posts

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *