/ / Hyvät nettisivut yritykselle – näillä kattavilla ohjeilla onnistut verkkosivuprojektissasi

Hyvät nettisivut yritykselle – näillä kattavilla ohjeilla onnistut verkkosivuprojektissasi

Opas nettisivujen hankintaan
Tarvitsetko hyvät nettisivut yrityksellesi, mutta et tiedä mistä kannattaisi aloittaa? Seuraamalla näitä ohjeita saat hankittua yrityksellesi juuri sopivat verkkosivut.

1. Nettisivutoimijoiden kilpailuttaminen

Mistä kannattaa tilata nettisivut yritykselle?

Aivan ensiksi on olennaista löytää hyvä nettisivujen tekijä yrityksellesi.

Erilaisia nettisivupalveluita tarjoavia yrityksiä löytyy runsaasti ja myös hintahaarukka niiden välillä on todella laaja. Ilman aiempaa kokemusta tai kaverin suosituksia voi olla melko haastavaa löytää oikeasti osaavaa ja omaan budjettiin sopivaa tekijää.

Keräsimme yhteen muutamia asioita, joihin on hyvä kiinnittää huomiota ja jotka kannattaa ottaa puheeksi, kun olet hankkimassa nettisivut yritykselle.

Hyvä nettisivujen hinta-laatu-suhde

Yksi merkityksellinen seikka on luonnollisesti hinta – pelkkään hintaan tuijottamisen sijaan kannattaa kuitenkin ennemmin kiinnittää huomiota siihen, mitä kaikkea nettisivupakettiin sisältyy ja millaisia palveluita yrityksesi oikeasti tarvitsee.

Useat kotisivutoimijat tarjoavat valmiiksi räätälöityjä ratkaisuja esimerkiksi kevyemmistä – yksinkertaisten onepage-sivustojen toteutukseen tarkoitetuista – paketeista kaiken kattaviin sivupaketteihin.

Valmis paketti voi tuntua helpolta ratkaisulta, mutta saattaa myöhemmin johtaa yllättäviin lisäkustannuksiin.

Kannattaa siis heti alussa selvittää, kuuluuko pakettiin kaikki verkkosivujen toiminnan kannalta välttämättömät palvelut ja toisaalta onko paketin hintaa nostamassa palveluita, joita et ehkä koe tarvitsevasi?

Räätälöity ratkaisu on yleensä paras

Nettisivukumppaniksi kannattaa mieluiten valita yritys, joka on valmis myös räätälöimään yksilöllisen verkkosivuratkaisun erilaisille yrityksille ja budjeteille sopiviksi.

Tätä mahdollisuutta voi kysyä yritykseltä suoraan, sillä usein valmiit paketit ovat suuntaa-antavia ja niitä voidaan muunnella.

Myös erilaiset hintalaskurit ovat kätevä tapa kartoittaa alustavasti.

Hintalaskurilla voi monesti laskea verkkosivujen hinnan esimerkiksi sen mukaan, kuinka laajasta sivustosta on kyse ja millaisia palveluita pakettiin halutaan sisällyttää.

Mitä muuta tarvitsen kotisivuilleni?

Nettisivujen rakentamisen lisäksi sivut tarvitsevat myös domainin, eli verkkotunnuksen sekä palvelintilat, jossa niitä ylläpidetään.

Kannattaa siis selvittää, saako ylläpitopalvelut saman katon alta.

Myös sivujen säännöllinen päivittäminen on nettisivujen toimivuuden kannalta elintärkeää ja kannattaa ehdottomasti selvittää, miten se tullaan toteuttamaan jatkossa!

Päivittämättöminä esimerkiksi erilaiset WordPress-sivujen lisäosat lisäävät niiden haavoittuvaisuutta.

Muista huomioida jatkuvat kustannukset

Yksi olennainen seikka on verkkosivujen ja sivustovierailijoiden välisen yhteyden suojaaminen.

Tämä tapahtuu niin kutsutun SSL-sertifikaatin avulla, joten kannattaa pitää huolta, että pakettiin sisällytetään myös SSL-suojaus. Tämä on tänä päivänä yleensä ilmainen ominaisuus.

Todennäköisesti tarvitset myös ammattimaisen yrityssähköpostin nettisivujesi verkkotunnuksella, johon hyviä vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Googlen Workspace– tai Microsoftin 365 -paketti.

Todennäköisesti edellä mainitut palvelut eivät sisälly valmiisiin pakettihintoihin, joten vertailtaessa palveluntarjoajia pitää muistaa selvittää myös jatkuvat kustannukset.

Millaisia palvelintiloja nettisivuyritys tarjoaa?

Kuukausittaisia kustannuksia selvitettäessä kannattaa kysyä, millaisia palvelintilaratkaisuja nettisivujen tekijä tarjoaa.

Tarjolla on usein erilaisia palvelinvaihtoehtoja, niin omia kuin jaettuja palvelimia, kotimaisia ja ulkomaisia pilvipalvelimia.

Palvelimella on väliä

Valitsemasi palvelintila vaikuttaa paitsi ylläpidon kuukausihintaan myös nettisivujen toimivuuteen ja nopeuteen. Latausnopeus jo itsessään vaikuttaa nettisivujen käyttäjätyytyväisyyteen ja hakukonenäkyvyyteen.

Mikäli valtaosa nettisivujesi käyttäjistä tulee Suomesta, kannattaa nopeuden takaamiseksi valita yritys, joka käyttää kotimaisia palvelintiloja.

Jos yritykselläsi on asiakkaita monissa eri maissa, kannattaa palvelintilat ostaa maasta, jolla on suurin merkitys kannattavuudelle.

Oma palvelin

Yleisesti ottaen ajatellaan, että varmin ja nopein ratkaisu on valita yritys, joka tarjoaa webhotellien sijaan mahdollisuuden omaan palvelimeen. 

Omilla palvelimilla ei ole muita verkkosivuja ja niitä saa juuri itselle sopivilla resursseilla, jolloin resurssien määrää voidaan esimerkiksi kasvattaa, kun sivuston liikenne kasvaa.

Oma palvelin on yleensä kalliimpi vaihtoehto kuin jaettu palvelin, joka on nimensä mukaan jaettu useamman sivuston kesken.

Jaettu palvelin

Jaettu palvelin voi kuitenkin hinta-laatu-suhteeltaan olla järkevä ratkaisu esimerkiksi hieman pienemmille ja vähemmän liikennöidyille sivustoille. Nopeuteen vaikuttaa myös se, onko palvelin jaettu esimerkiksi viiden vai sadan sivuston kesken.

Edullinen jaettukin palvelin on hyvä vaihtoehto, kun sen latausnopeus varmistetaan nopeusoptimoinnin avulla.

Nopeutta voidaan nimittäin parantaa erilaisin teknisin toimenpitein, kuten hyödyntämällä välimuistitusta ja pakkaamalla tiedostoja.

Hyvä valinta nopeuden optimointiin on esimerkiksi Aseo-palvelu, joka hoitaa sivuston teknisen nopeusoptimoinnin automaattisesti vain 5 minuutissa.

Mitä muita palveluita kannattaa kysyä?

Nettisivujen teknisen toteutuksen voi saada todella edullisestikin, jopa muutamalla sadalla eurolla. Myös webhotelli, sähköpostilaatikot ja muut ylläpitopalvelut voi saada huokein vuosihinnoin.

Nettisivujen tarkoituksesta ja tavoitteesta riippuen yleensä tarvitaan kuitenkin myös muita palveluita. Tässä muutama esimerkki palveluista, joista saattaisi olla hyötyä:

Sisällöntuotantopalvelut

Mikäli nettisivujen avulla halutaan houkutella uusia asiakkaita ja kasvattaa myyntiä, kannattaa panostaa myös mainontaan ja sivujen tekstisisältöön. 

Ilman hyviä sisältöjä potentiaaliset asiakkaat eivät löydä sivuille, saati sitten viihdy siellä pidempään. Hyvillä teksteillä on mahdollista myös vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat yrityksen asiantuntijuudesta.

Digimarkkinointi

Jos esimerkiksi Googlen hakusana-, Display- ja Remarketing-mainonta eivät kuulu omaan osaamisalueeseen, voi olla järkevää valita nettisivujen tekijäksi yritys, jolta voit ostaa myös digimarkkinointia.

Mainonnan avulla voidaan ohjata kävijäliikennettä sivustolle ja varmistaa näkyvyys hakukoneissa. 

Graafinen suunnittelu

Sisällön lisäksi nettisivujen visuaalinen ilme on tietenkin tärkeä ja vaikuttaa käyttäjäkokemukseen merkittävästi. Mikäli halutaan satsata visuaalisesti erottuvaan ilmeeseen, kannattaa valita graafikon suunnittelema layout valmiiden pohjien sijaan. 

Etenkin uusien yritysten kohdalla myös logon suunnittelu voi olla ajankohtaista, joten kannattaa kysyä, tarjoaako yritys myös graafisen suunnittelun palveluita.

Vanhojenkin nettisivujen uudistuksen yhteydessä kannattaa tarkistaa, olisiko graafisen ohjeistuksen päivittäminen ajankohtaista.

Brändi-ilmeen rakentaminen

Paras lopputulos syntyy silloin, jos verkkosivujen visuaalisen ilmeen suunnittelusta vastaava graafikko on mukana suunnittelemassa yritysilmettä laajemminkin, esimerkiksi logon, käyntikorttien, esitteiden ja muun toiminnalle tarpeellisen graafisen materiaalin muodossa.

Helpoimmalla pääset silloin, kun saat kaikki tarvittavat palvelut saman katon alta, eikä sinun tarvitse viestiä ja toimittaa materiaaleja eri palveluntarjoajien välillä.

Verkkosivut WordPressin valmiilla teemalla vai “from scratch”?

Yksi keskeisimmistä asioista verkkosivujen tekijää valittaessa on huomioida toteutustapa ja käytettävä alusta.

Nettisivut voidaan rakentaa käyttäen jotakin valmista sisällönhallintajärjestelmää, kuten esimerkiksi WordPressiä ja siihen saatavilla olevia valmiita sivunrakentajia sekä teemoja – 

tai vaihtoehtoisesti rakentaa käsityönä alusta asti koodaamalla “from scratch”, joko WordPressillä tai muulla tekniikalla.

Alusta alkaen koodaamalla on mahdollista toteuttaa supernopeat ja kevyet sivut, mutta työ itsessään on vaativampaa, hitaampaa ja siksi myös kalliimpaa. Lisäksi sivujen päivittäminen jatkossa on työläämpää ja vaatii enemmän html-osaamista.

Valmiilla teemoilla toteutettuja WordPress-alustaisia sivuja puolestaan voi opetella käyttämään ja päivittämään lähes kuka tahansa.

Nettisivujen tekijältä kannattaakin kysyä opastusta WordPressin käyttöön, jos haluaa jatkossa muokata tekstejä, lisätä kuvia tai kirjoittaa blogia sivuille ihan itse.

Sivun rakentajat ja teemat

Vaikka puhutaankin WordPressin valmiista pohjista ja teemoista, voidaan niidenkin päälle rakentaa monenlaisiin tarpeisiin soveltuvia, erinäköisiä sivustoja.

Esimerkiksi WordPressin Elementor-rakentajalla ja Hello-teemalla pystytään räätälöimään jokaiselle yritykselle omannäköisensä, yksilölliset sivut.

Sama pätee myös esimerkiksi Divi-rakentajaan ja -teemaan. Divin ja Elementorin välisiin eroavaisuuksiin voit tutustua tarkemmin artikkelissamme Elementor vs. Divi.

Mikäli siis arvostat helppokäyttöisyyttä, hyvää hinta-laatu-suhdetta ja mahdollisuutta päivittää sivuja itse, kannattaa valita WordPressin valmisteemalla toteutettavat nettisivut.

Tarjoaako yritys teknistä tukea myös jatkossa, ja miten vuorovaikutus pelaa?

Ratkaiseva tekijä kotisivuja kilpailutettaessa on verkkosivujen tyyli.

Aina kannattaa tutustua yrityksen aiemmin toteuttamiin sivuihin ja miettiä edustavatko ne sitä tyyliä, mitä halutaan. Myös kotisivuja tarjoavan yrityksen omat sivut toimivat tässä kohtaa hyvänä referenssinä.

Referenssien monipuolisuus on niin ikään hyvä merkki.

Ei ole välttämättä järkevää valita tekijää, joka on toteuttanut sivuja suppeasti ainoastaan jollekin tietylle toimialalle, jollet itse satu toimimaan juuri tällä toimialalla.

Kannattaa myös pysähtyä miettimään, mistä se kertoo, jos referenssejä on suppeasti esillä, etenkin jos kyseessä ei ole enää aivan tuore yritys.

2. Nettisivujen hinta

Mitä hyvät nettisivut yrityksellesi maksavat?

Kuten sanottu nettisivujen toteuttajaa valittaessa saattaa pää olla ensi alkuun pyörällä.

Aivan kuten muidenkin tärkeiden hankintojen yhteydessä on nettisivuja hankkiessa järkevää tehdä hintavertailua ja perehtyä huolellisesti, millaisia palveluita summalla saa.

Nettisivujen hinta koostuu monesta eri tekijästä. Suunnittelun ja toteutuksen laatu vaikuttavat tietenkin siihen, millaiseksi nettisivujen hinta muodostuu.

Luonnollisesti myös palveluiden määrä vaikuttaa hintaan. Mitä enemmän haluat sivuillesi ominaisuuksia, sitä enemmän joudut kuvettasi kaivamaan.

Nettisivujen tavoite ja hinta

Sen sijaan, että miettisit kuinka paljon verkkosivut yleisesti maksavat, kannattaa ennemminkin miettiä, millaiset nettisivut palvelevat juuri sinun yritystäsi parhaiten?

Tarvitsetko yrityksellesi nettisivut, joiden tehtävänä on toimia lähinnä käyntikortti vai ovatko verkkosivut koko myyntisi keskiössä?

Toisin sanoen: mikä on yrityksesi verkkosivujen strategia?

Useimmiten nettisivujen tavoite on myynnin kasvattaminen, mutta yhtä lailla se voi olla informaation jakaminen tai yhteydenoton helpottaminen.

Simppelin peruspaketin hinta

Perus nettisivupaketin voit saada hyvinkin edullisesti.

Meillä Helpoilla kotisivuilla peruspaketin hinta on alkaen 480 €. Tähän hintaan saa onepage-sivuston, jossa kaikki tarvittava tieto palvelunkuvauksesta yhteistietoihin löytyy yhdeltä sivulta.

Peruspaketti soveltuu mainiosti silloin, jos sivusto keskittyy esimerkiksi yhteen palveluun tai tuotteeseen, etkä tarvitse useammille eri palveluille omia alasivuja.

Laajemman nettisivupaketin hinta

Suurin osa yrityksistä tarvitsee kuitenkin laajemmat nettisivut, koska palveluita ja tuotteita on enemmän. Ja toki sivuston linkkien rakentaminen on tärkeää myös hakukonenäkyvyyttä ja kävijämäärien kasvattamista ajatellen.

Yrityksen brändin mukaiset verkkosivut ovat kuitenkin kannattava investointi, joka pitkällä tähtäimellä hyvin todennäköisesti poikii lisää uusia asiakkaita ja sitä kautta kassavirtaa.

Hintalaskurilla voit laskea sinun kotisivuprojektillesi hinta-arvion.

Ilmainen vaihtoehto

Myös itse tekemällä on mahdollista toteuttaa kotisivut, kun on riittävästi osaamista ja intoa paneutua aiheeseen.

Mikäli ilmaiset sivustovaihtoehdot kiinnostavat, lisätietoa aiheesta löytyy täältä. 

Nettisivujen rakentamiseen käytetty aika on kuitenkin pois omasta liiketoiminnastasi. Ammattilaiselle maksat tämän näkemyksestä, osaamisesta sekä ajasta, ja projekti on valmis ilman, että sinun tarvitsee kiristellä hermojasi.

Muut kulut nettisivuilla

Hankkiessasi nettisivut yritykselle niiden lopulliseen hintaan vaikuttaa myös se, millaisia lisäpalveluita sivuillesi tarvitset.

Mieti valmiiksi ainakin nämä asiat:

Kirjoitatko tekstit itse vai ulkoistatko sisällöntuotannon ammattilaisille? 

Sisällöntuotannon avulla voit varmistaa, että sivuiltasi löytyvät myyvät, informatiiviset ja oikeakieliset tekstit.

Mieti myös kuinka tärkeää hakukonenäkyvyys on sinulle?

Toisin sanoen haluatko varmistaa sivujen näkyvyyden maksullisen mainonnan avulla vai löytääkö kohderyhmäsi sivuillesi jotain muuta kautta?

Onko sinulla tarvetta graafiselle suunnittelulle?

Uusille yrittäjille esimerkiksi logo, käyntikortit ja vaikkapa flyerit voivat olla hankintalistalla nettisivujen suunnittelun yhteydessä. Uusien nettisivujen julkaisun yhteydessä on hyvä aika päivittää myös jo olemassa oleva logo.

Ylläpito ja päivitykset tuovat jatkuvia kuluja, mutta niihin kannattaa satsata

Nettisivujen suunnittelun ja toteuttamisen lisäksi myös sivuston ylläpidosta tulee lisää hintaa kotisivuprojektille.

Nopeuteen kannattaa satsata

Nettisivujen nopeus on ominaisuus, johon ei voi liikaa panostaa. Sivujen selailijat eivät jaksa odotella latautumista, vaan kääntyvät helposti kannoillaan. 

Käyttäjäystävällisyyden lisäksi nopeus on valttia myös hakukonenäkyvyydessä. Google arvottaa nopeasti toimivia verkkosivuja korkeammalle hakutuloksissa.

Maksamalla hieman enemmän ylläpidosta saat nopeammin latautuvat sivut. Vaikka tämä korottaakin hieman projektin kokonaishintaa, on nopeuteen satsaaminen sen arvoista. Ethän halua käännyttää potentiaalisia asiakkaitasi pois, koska sivut ovat hitaat?

Aivan kuten muillakin alustoilla, myös WordPressillä toteutettuihin sivuihin lisäkuluja tulee päivityksistä.

Esimerkiksi WP-lisäosat ja ‑teemat ovat jatkuvan kehityksen kohteena, jotta niillä voidaan palvella asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Päivitykset kannattaa jättää ammattilaisten käsiin manuaalisen asentamisen sijaan.

Yksilöllisiin tarpeisiin ja budjettiin sopivan nettisivukumppanin löytäminen

Nettisivuja kilpailuttaessasi saatat törmätä sekä todella halpoihin tarjouksiin että nettisivuihin, joiden hinta saattaa pyöriä useissa kymmenissä- tai sadoissatuhansissa euroissa.

Siksi on tärkeää selkiyttää ensin itselle, millaisia tavoitteita ja odotuksia palvelulle asettaa.

Usein monien kymmenien tuhansien eurojen sivustot ovat koodattu alusta loppuun saakka ja näin ollen toteuttaminen vie enemmän aikaa. Toisaalta taas edullisellakin hinnalla on mahdollista saada hyvää jälkeä aikaiseksi, mutta kannattaa pitää mielessä, ettei projekti lopu siihen, kun sivut ovat valmiit.

Jatkuvuus, ongelmatilanteet ja tuki

Jatkuvuus on tärkeää nettisivuissa, joten annat melko paljon luottoa nettisivujesi rakentajan käsiin.

Haluatko nettisivukumppanin, joka hoitaa kaiken puolestasi myös jatkossa vai onko sinulla itselläsi aikaa ja osaamista varmistaa sivujen toimivuus myös julkaisun jälkeen?

Kannattaa siis valita yhteistyökumppanikseen toimija, joka on luotettava ja jonka puoleen voit kääntyä mahdollisissa ongelmatilanteessa.

Tutki huolella referenssit ja arvostelut ennen päätöksen tekemistä. Ole myös yhteydessä potentiaalisiin kumppaneihin ja luota mielikuvaan, jonka heistä saat.

Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se luultavasti on sitä.

Hyvällä nettisivujen tekijällä on näkemystä ja kokemusta niin alasta, toimivista verkkosivuista kuin liiketoiminnastakin. Ostamalla nettisivut ammattilaiselta saat mukana myös näkemyksen kokonaiskuvasta.

Et siis maksa pelkästään nettisivujen toteutuksesta, vaan hintaan sisältyy monta sellaistakin asiaa, joita et ehkä tullut ajatelleeksi siinä vaiheessa, kun etsii sopivaa tekijää.

3. Nettisivuprosessin vaiheet eli miten helpot kotisivut syntyvät

Alkukartoitus

Helpoilla kotisivuilla jokainen nettisivuprojekti aloitetaan kartoittamalla asiakkaan tarpeet nettisivujen suhteen. Yleensä tämä tapahtuu puhelimitse ja sähköpostitse, joskus myös kasvotusten tai Microsoft Teamsin videoyhteyden välityksellä.

Voidaksemme palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla, on tärkeää kartoittaa yhdessä kotisivuille asetettavat toiveet ja tavoitteet:

Mitä kotisivuilla halutaan saavuttaa? Keitä ja millaisia tavoitteita varten nettisivut rakennetaan?

Näiden tietojen valossa pystymme selvittämään, mikä olisi paras mahdollinen rakenne sivustollesi ja millaisia toiminnallisuuksia sivuille tarvitaan.

Myyjämme käyvät kanssasi läpi, mistä muista palveluistamme yrityksesi voisi hyötyä:

Tarvitsetko esimerkiksi logon? Hauatko sivuillesi chatbotin? Onko sinulla aikaa ja riittävää osaamista kirjoittaa nettisivujen tekstit itse vai pitäisikö sisällöntuotanto ulkoistaa? Haluatko varmistaa sivujen näkyvyyden Google-mainonnan avulla?

Alkukartoituksen pohjalta saat pitävän tarjouksen sivupaketista.

Visuaalisen ilmeen suunnittelu

Kun tekstimateriaalit on saatu valmiiksi, päästään suunnittelemaan sivujen ulkoasua joko graafikon tai sivuston teknisestä toteutuksesta vastaavan koodarin kanssa.

Jompikumpi heistä on sinuun yhteydessä, riippuen siitä valitsitko nettisivupakettiisi graafikon suunnitteleman layoutin.

Visuaalinen ilme suunnitellaan niin, että se on linjassa yritysilmeen ja toiveidesi kanssa. Visuaaliseen ilmeen suunnitteluun voi sivujen ulkoasun, kuten värimaailman, fonttien, kuvien ja muiden elementtien lisäksi sisältyä logon suunnittelu.

Mikäli graafikko suunnittelee nettisivujesi layoutin, saat sen sähköpostiisi kommentoitavaksi ennen kuin sivujen tekninen toteutus aloitetaan. Tässä kohtaa sekä logon että kotisivujen ulkoasua voidaan vielä hioa kommenttiesi pohjalta.

Graafikon suunnittelemasta layoutista voit lukea lisää täältä.  

Sivujen rakentaminen, koodaus ja julkaisu

Seuraavaksi siirrytään sivuston tekniseen toteutukseen.

Sivuston tekninen toteuttaja suunnittelee ja pystyttää WordPress-nettisivut yrityksellesi sekä lisää tekstimateriaalit, kuvat ja muut elementit sivuille yhteistyössä graafikon kanssa.

Sivut toteutetaan niin, että ne toimivat ja näyttävät hyvältä kaikenkokoisilla näytöillä niin mobiilissa kuin tietokoneen näytölläkin.

Kuten sisällöntuotannossa myös sivujen teknisessä toteutuksessa huomioidaan myös hakukoneet. Esimerkiksi kuvat optimoidaan siten, että sivuston latausaika säilyy nopeana.

Lisäksi kaikille sivuille asennetaan SSL-salaus, jonka avulla suojataan liikenne sivuston palvelimen ja kävijän selaimen välillä. Tällä tavoin suojataan sivut hakkereilta ja samalla parannetaan hakukonenäkyvyyttä.

Olennainen osa sivuston rakentamista on myös käyttäjäpolun suunnitteleminen. Sivujen tekijä varmistaa, että sivuston linkkirakenne tukee yrityksen potentiaalisten asiakkaiden konvertoitumista.

Jos sivuston tavoitteena on esimerkiksi saada yritykselle mahdollisimman paljon yhteydenottoja, sivuston rakenne ja linkit suunnitellaan niin, että ne ohjaavat sivustolla vierailevat yhteydenottolomakkeeseen ja soittopainikkeeseen.

Kun sivuston demoversio on valmis, pääset testaamaan ja kommentoimaan sitä itsekin.

Sivuja voidaan vielä muokata toiveidesi mukaan ja julkaista sitten, kun olet tyytyväinen lopputulokseen.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

Mainonta

Uudet verkkosivut eivät yleensä heti nouse Googlen luonnollisten hakutulosten kärkeen, ja mitä kilpaillumpi ala on, sen vaikeampaa on myös jatkossa päästä kärkisijoille.

Jotta panostuksesi nettisivuihin ja tehty työ eivät menisi hukkaan, kannattaa sivujen näkyvyys varmistaa Google-mainonnan avulla.

Tähän tarjoamme ratkaisuksi pienyrittäjälle erinomaisesti soveltuvaa Google Ads + Remarketing ‑pakettia.

Googe Adsin avulla voit päästä heti hakutulosten parhaille paikoille ja Remarketingin avulla houkutella sivuillasi aiemmin vierailleet kävijät takaisin.

Yksilöllisesti räätälöidyt nettisivut yritykselle

Meillä kotisivuprojektin jokaisesta vaiheesta huolehtii oman alansa ammattilaiset, joten projektin aikana juttelet todennäköisesti sisällöntuottajan, graafikon ja koodarin kanssa.

Toiveesi ja tarpeesi välittyvät jokaisessa projektin vaiheessa suoraan sen toteutuksesta vastaavalle henkilölle. Näin varmistamme, että sivujen eri osa-alueista muodostuu toimiva ja yhtenäinen kokonaisuus, joka palvelee parhaalla mahdollisella tavalla yrityksen tavoitteita.

Sinä ja asiakkaasi pääsette nauttimaan uusista sivuista tyypillisesti jo noin 6–8 viikon kuluttua siitä, kun tekstimateriaalit ovat valmiit.

Omalla aktiivisuudellasi esimerkiksi tekstien ja layoutin kommentoinnin suhteen voit vaikuttaa aikataulun pitävyyteen.

4. Hyvät nettisivut yritykselle – Nämä asiat pitää olla kunnossa

Peruasiat kuntoon

Annos informatiivista sisältöä, hyppysellinen houkuttelevaa designia, reilusti nopeutta ja ripaus responsiivisuutta – niistä on hyvät nettisivut yritykselle tehty.

Hyvin suunniteltuina erilaiset lisäosat, mielenkiintoiset videot ja hyödylliset chatbotit tuovat nettisivuillesi lisäarvoa, mutta ennen hifistelyyn ryhtymistä on tärkeintä tarkistaa, että perusasiat sisällöistä nopeuteen ovat kunnossa.

Kekseliäimmätkään toiminnallisuudet ja viihdyttävimmätkään animaatiot eivät pelasta yrityksen verkkosivuja, jos sivusto latautuu hitaasti, tekstit ovat vaikeaselkoiset tai yrityksen aukioloaikoja saa etsimällä etsiä.

Pidä siis seuraavat asiat mielessä, kun haluat hankkia hyvät nettisivut yrityksellesi tai tarkista, että nykyisillä nettisivuillasi on nämä jutut reilassa.

Yritysten nettisivuilla tärkein asia on sisältö

Tekstisisältöä pidetään usein verkkosivujen tärkeimpänä asiana, eikä suotta.

Hyvä sisältö vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat, tukee hakukoneoptimointia ja tarjoaa sivustovierailijoille heidän etsimänsä informaation sekä hieman enemmän.

Visuaalisen ilmeen rinnalla kannattaa siis panostaa vähintään yhtä paljon myös tekstisisältöön.

Hyvät tekstit on helppo lukea, vaikka tekstiä olisi paljon

Hyvät sisällöt on kirjoitettu ensisijaisesti sivustovierailijoita varten.

Ne ovat helppolukuiset, hyvin jäsennellyt, kiinnostavasti kirjoitetut ja houkuttelevasti sommitellut. Tärkeimmät asiat on helppo hahmottaa nopeallakin vilkaisulla, mutta aiheesta kiinnostuneelle tekstit tarjoavat myös runsaasti hyödyllistä lisätietoa.

Avainsanatutkimus auttaa valitsemaan oikeat termit tekstiin

Hyvässä sisällössä on huomioitu verkkosivujen kannalta tärkeät avainsanat.

Tekstit on optimoitu niille sanoille ja fraaseille, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät googlehakuja tehdessään.

Avainsanatutkimus onkin asia, josta jokaisen nettisivujen omistajan olisi hyvä olla tietoinen.

Sisältöä kannattaa olla mieluummin enemmän kuin vähemmän

Hyvää sisältöä voi (ja pitääkin) olla runsaasti, mutta sen tulee olla kirjoitettu ja jäsennelty niin, ettei lukeminen vaadi ponnisteluja.

Harva jaksaa lukea pitkää tekstiä sanasta sanaan, mutta hyvin suunnitellun rakenteen ja selkeiden väliotsikoiden avulla lukija löytää etsimänsä silmäilemälläkin.

Houkutteleva design herättää mielenkiintoa ja miellyttää silmää

Yrityksen nettisivuille siirryttäessä katse kiinnittyy ensimmäisenä ulkoasuun.

Layout voi olla yllätyksellinen, simppeli, hauska tai jotain siltä väliltä, mutta jos se on sekava, tai auttamatta vanhanaikainen, vaikuttaa se yrityksestä syntyvään ensivaikutelmaan negatiivisesti.

Tullakseen luetuksi sisältö vaatii kaverikseen houkuttelevan ulkoasun

Hyvätkin nettisivut vanhenevat yllättävän nopeasti, todennäköisesti jo muutamassa vuodessa.

Teknologia kehittyy mutta myös visuaalista silmää miellyttävät trendit tulevat ja menevät.

Kömpelöllä visuaalisella ilmeellä saattaa olla jopa niin haitallinen vaikutus, ettei vierailija vaivaudu tutustumaan sen sisältöön lainkaan. Siksi tullakseen luetuksi hyvä sisältö vaatii kaverikseen myös houkuttelevaa ja kohderyhmän silmää miellyttävää designia.

Toimiva design on yleensä riittävän yksinkertainen

Toimiva ulkoasu on elementeiltään, värimaailmaltaan ja typografialtaan yhdenmukainen ja sopusointuinen.

Se kiinnittää katseen olennaisimpaan ja johdattaa sivustovierailijaa luontevasti ja vaivattomasti liikkumaan ja tutkimaan sivustoa tarkemmin.

Layout tukee brändiä ja viestii yrityksen arvoista

Hyvin suunniteltu layout tukee yrityksen brändiä, ilmentää sen arvoja sekä auttaa näin luomaan halutunlaisia mielikuvia yrityksestä ja sen tuotteista.

Toimiva layout tukee nettisivujen sisältöä ja tekee sivujen selailusta miellyttävää ja vaivatonta.

Responsiivinen layout helpottaa sivustolla surffailua

Hyvillä nettisivuilla on responsiivinen layout, mikä tarkoittaa, että sivut skaalautuvat eri kokoisille näytöille ja niiden selailu on helppoa myös esimerkiksi tabletin tai puhelimen ruudulta.

Tärkeintä on, että nettisivujen sisällöt näkyvät kokonaisuudessaan myös pienemmiltä ruuduilta, eivätkä kuvat veny tai tekstit jää puoliksi piiloon.

Hyvät sivut skaalautuvat erikokoisille näytöille

Sivuston sisällä liikkumisen tulee olla mobiilissa yhtä helppoa kuin työpöytäversiossakin.

Erilaisten toimintojen, kuten chatbottien ja yhteydenottopainikkeiden, pitää toimia moitteettomasti laitteesta riippumatta. Responsiivisuuden puute vaikuttaa negatiivisesti käyttäjätyytyväisyyden lisäksi myös hakukonenäkyvyyteen ja tietysti myyntiin.

Mobiilille voidaan tehdä myös oma layout

Koska yleensä suurin osa yritysten nettisivujen kävijäliikenteestä tapahtuu tänä päivänä mobiilissa, voi olla fiksua suunnittella jopa kokonaan oma layout mobiilia varten.

Tällöin sivuston ulkoasu ei enää pelkästään skaalaudu sopivaksi uusimmille selaimille sekä yleisimmille laitteille ja näytöille, vaan on suunniteltu nimenomaan niitä varten.

Optimoitu nopeus parantaa käyttäjäkokemusta ja hakukonenäkyvyyttä

Mikä on nettisivuilla kaikista eniten ärsytystä herättävä asia?

Automaattisten taustamusiikkien lisäksi siis…

Aika moni varmasti vastaisi hitauden ärsyttävän eniten, sillä mikään ei tapa mielenkiintoa, saati sitten hakukonenäkyvyyttä, yhtä varmasti kuin hitaasti latautuvat sivut.

Latausnopeus vaikuttaa käyttäjätyytyväisyyteen ja hakukonenäkyvyyteen

Latausnopeus on asia, jota ei voida liikaa peräänkuuluttaa, sille se vaikuttaa merkittävästi useampaankin yrityksen nettisivujen kannalta olennaiseen asiaan.

Ensisijaisesti se vaikuttaa käyttäjien tyytyväisyyteen. Harvat netinkäyttäjät malttavat jäädä odottelemaan, että vielä viimeisetkin kuvat sivustolla avautuisivat, vaan ennemmin etsivät tietoa muualta.

Huono käyttäjäkokemus vaikuttaa uskottavuuden lisäksi sivujen kävijäliikenteeseen, joka taas vaikuttaa negatiivisesti sivujen hakukonenäkyvyyteen.

Nopeusoptimoinnilla voidaan parantaa latausnopeutta

Nopeutta on onneksi mahdollista parantaa monin eri tavoin.

Ehdottomasti paras tapa on automaattinen nopeusoptimointi, joka ei vaadi manuaalista kuvien pienentämistä tai erinäisten lisäosien asentamista vaan hoitaa kaiken sen puolestasi.

Nopeammat sivut tuovat enemmän kävijöitä ja enemmän konversioita.

CTA-painikkeet rohkaisevat toimimaan ja helpottavat yhteydenottoa

CTA- eli call to action -painikkeilla tarkoitetaan muusta nettisivujen sisällöstä ja taustasta erottuvia painikkeita, jotka kehottavat sivustovierailijaa toiminaan.

Ne voivat esimerkiksi ohjata lukemaan lisätietoa toiselta sivulta, kehottaa tekemään tilaukset tai ottamaan yhteyttä.

CTA-painikkeet ohjaavat kävijää toimimaan

Painikkeita kannattaa sijoittaa sisällön joukkoon runsaasti eri kohtiin. Mitä enemmän on sisältöä, sitä enemmän tarvitaan painikkeita.

Painikkeita kannattaa upottaa etenkin pitkän tekstin joukkoon useampia ja miettiä missä kohtaa sivustovierailijat voisivat olla valmiita toimimaan, tarkoitti se sitten uutiskirjeen tilaajaksi ryhtymistä tai ostoskoriin siirtymistä.

Kotisivujen kävijäliikenteen seuranta kuntoon

Nettisivujen julkaiseminen ei suinkaan tarkoita, että seuraavat vuodet voidaan levätä laakereilla, kunnes taas koittaa aika uudistaa sivuston visuaalista ilmettä.

Olennainen osa toimivia kotisivuja on myös kävijäliikenteen seuranta. Kun sivut on julkaistu, on aika ryhtyä kehittämään niitä. 

Jatkuva kävijäliikenteen seuranta tarjoaa arvokasta tietoa, jonka valossa sivuille voidaan tehdä tarvittavia muutoksia, jotta ne palvelisivat sivustovierailijoita ja yrityksen tavoitteita entistäkin paremmin.

Analytics on monipuolinen, ilmainen analytiikkatyökalu

Google Analytics on verkkosivujen kävijäliikenteen seurantaan tarkoitettu ilmainen työkalu, joka tarjoaa monipuolista ja ennen kaikkea hyödyllistä tietoa sivustovierailijoista.

Analytiikkatyökalu tarjoaa tietoa muun muassa siitä, miten sivustovierailijat tulevat sivustolle; onko heillä suora verkko-osoite sivuille vai löytävätkö he sivut googlettamalla, tai ehkä he päätyvätkin sivulle somen kautta. Kertoopa se senkin, mistä päin maailmaa tai Suomea vierailijat tulevat.

Analytics tarjoaa tietoa myös siitä, miten sivustovierailijat liikkuvat alasivulta toiselle, kuinka kauan istunto keskimäärin kestää ja minkä sivun kautta he lopulta poistuvat nettisivustoltasi.

Lisätietoa analytiikkatyökalun ominaisuuksista voit lukea artikkelistamme: Miten hyödyn Google Analyticsista.

Ohjeet Analyticsin asentamiseen löydät täältä.

Microsoft Clarityn avulla voit selvittää, missä sijaitsevat kävijäpolkujen pullonkaulat

Konversioprosentin parantamiseksi on tärkeää selvittää, missä verkkosivujen kävijäpolkujen mahdolliset pullonkaulat sijaitsevat ja korjata ne.

Tähänkin on olemassa loistavia työkaluja, kuten esimerkiksi Microsoft Clarity

Lämpökartta kertoo sivustovierailijoiden käyttäytymisestä sivustolla.

Clarity kertoo lämpökarttojen muodossa, mitä kohtia sivustovierailijat ovat klikanneet sivuilla ja mitkä kohdat ovat mahdollisesti olleet kiinnostavia. 

Clarity tarjoaa myös mahdollisuuden seurata videotallenteiden muodossa, miten kävijät sivustolla oikeasti liikkuvat. Tallenteet voivat antaa osviittaa siitä, missä kohdin sivustolla liikkuminen rullaa mukavasti eteenpäin ja toisaalta, mihin esimerkiksi hyvin alkanut ostopolku on pysähtynyt ja mitä vierailija on tehnyt juuri ennen sivustolta poistumista.

Vastaavanlainen työkalu (joskin maksullinen) on myös esimerkiksi Lucky Orange.

Hyvät sivut generoivat liidejä

Hyvät nettisivut generoivat liidejä ja houkuttelevat potentiaalisia asiakkaita jättämään yhteystietonsa yritykselle.

Valtaosa nettisivuilla vierailevista kävijöistä ei kuitenkaan konvertoidu vieraillessaan sivuilla ensimmäistä kertaa, eli tee esimerkiksi tilausta tai jätä yhteystietojaan yritykselle.

Sivuja voidaan erilaisten analytiikkatyökalujen avulla saatujen tulosten valossa kehittää, jotta sivustovierailijat saataisiin konvertoitumaan paremmin.

Sivulta konvertoitumatta poistuneiden kävijöiden joukossa on kuitenkin myös todennäköisesti hyviä liidejä, joita ei kannata jättää hyödyntämättä.

Leadfeeder on oiva työkalu liidien generointiin

Näiden potentiaalisten liidien generointiin on olemassa erilaisia työkaluja. Esimerkiksi Googlen analytiikkaa hyödyntävä Leadfeeder on loistava tapa kerätä B2B-puolen liidejä.

Leadfeederin avulla saat tietää, mitkä kaikki yritykset ovat vierailleet verkkosivuillasi. Valitsemalla jonkun sivuillasi vierailleen yrityksen listauksesta, saat tietää, mitä kautta kävijä saapui sivustollesi, millä sivuilla hän viihtyi ja kuinka kauan.

Leadfeederin erilaisten filttereiden avulla voit määrittää, millaiset kävijät ovat yrityksesi näkökulmasta potentiaalisimpia liidejä, joista saat erikseen ilmoituksen sähköpostiisi.

Voit esimerkiksi rajata liidejä yrityksen koon, toimialan ja vierailukertojen määrän mukaan, ja tällä tavoin selvittää potentiaalisimmat kontaktit.

5. Parhaimmat lisäpalvelut nettisivuille

Kun nettisivujen perusasiat, kuten tekstit ja latausnopeus, ovat kunnossa, on aika miettiä, miten sivuista saataisiin niiden täysi potentiaali irti. Siksi kokosimme tähän loppuun vielä muutamia mielenkiintoisia lisäpalveluitamme, joihin kannattaa ehdottomasti tutustua.

Graafinen suunnittelu

Mielikuvat myyvät ja yksi keskeisimmistä mielikuviin vaikuttavista tekijöistä on yrityksen visuaalinen ilme. Yritysilme syntyy visuaalisesta kokonaisuudesta, johon kuuluvat niin yrityksen logo, nettisivujen ulkoasu kuin kaikenlaiset esitteet ja flaijeritkin.

Helpoilta kotisivuilta saat kaikki tarvitsemasi graafisen suunnittelun palvelut, saman katon alta. Halusitpa sitten mieleen jäävän logon, massasta erottuvat käyntikortit tai brändiisi sopivan layoutin, voit huoletta jättää sen ammattitaitoisen graafikkomme huoleksi.

Google Ads -mainonta

Tiesitkö, että nettisivujen löydettävyyttä ei koskaan kannata jättää pelkän luonnollisen hakukonenäkyvyyden varaan?

Jos haluat tavoittaa sivujesi kautta uusia asiakkaita, kannattaa palveluitasi etsivät asiakkaat ohjata nettisivuillesi Google Ads -hakusanamainonnan avulla!

Meiltä saat yrityksellesi tehokkaan mainoskampanjan, jota näytetään Googlen hakutulossivulla, kun potentiaaliset asiakkaasi etsivät palveluitasi tietyllä hakusanalla.

Mainosten hinta määräytyy klikkausmäärien mukaan ja voit itse määrittää kampanjallesi päiväkohtaisen budjetin.

Lue lisää hakusanamainonnasta.

Remarketing-mainonta

Kun mainonta on saatu kuntoon, on aika maksimoida potentiaalisten asiakkaiden määrä, koska keskimäärin vain 2 % sivustovierailijoista tekee tilauksen tai muun halutun toimenpiteen vieraillessaan yrityksen nettisivuilla ensimmäistä kertaa.

Remarketing-mainonnan avulla poistuneet vierailijat voidaan kuitenkin houkutella takaisin sivuille.

Meiltä saat yrityksellesi tehokkaan Remarketing-mainoskampanjan, joka näyttää mainoksiasi sivuiltasi poistuneille kävijöille heidän surffaillessaan muualla netissä.

Mainoskampanja antaa yrityksellesi toisen mahdollisuuden vakuuttaa sivustovierailijat asiakkaiksesi.

Lue lisää.

Chatbot

Haluatko hankkia lisää liidejä nettisivujesi kautta?

Nettisivuille asennettava chatbot on virtuaalinen asiakaspalvelija, joka tarjoaa matalan kynnyksen yhteydenottokanavan sivustovierailijoillesi.

Chatbot on täysin automatisoitu, eikä sinun tarvitse tehdä muuta kuin kontaktoida yhteystietonsa botin kautta jättäneet potentiaaliset asiakkaat.

Käsikirjoitamme ja asennamme chatbotin verkkosivuillesi kustannustehokkaasti ja nopeasti. Voit itse valita, kuinka monta bottia sivuillesi rakennamme ja miten toivoisit keskustelujen etenevän.

Tutustu palveluun tarkemmin.

Tarvitsetko uudet nettisivut yritykselle?

Varaa alla olevalla lomakkeella maksuton konsultaatiopuhelu, joka ei sido sinua mihinkään. Puhelussa asiantuntijamme käy kanssasi läpi yrityksesi kotisivutarpeet ja auttaa sinua kartoittamaan millaiset nettisivut palvelisivat yritystäsi parhaiten.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä