/ / Vinkki hakukonenäkyvyyden parantamiseen – Päivitä vanhat blogitekstisi

Vinkki hakukonenäkyvyyden parantamiseen – Päivitä vanhat blogitekstisi

Paivita vanhat blogitekstit
Päivittämällä vanhoja blogitekstejäsi parannat artikkeleidesi hakukonenäkyvyyttä. Lue vinkit vanhojen blogitekstien muokkaamiseen!

Sisältömarkkinointi ja vanhan sisällön päivittäminen

Olemme puhuneet paljon siitä, kuinka sisältömarkkinointi, kuten bloggaaminen, on tehokas keino houkutella uusia asiakkaita ja parantaa yrityksen kotisivujen hakukonenäkyvyyttä.

Potentiaalisille asiakkaille suunnattujen hyödyllisten artikkelien julkaiseminen vahvistaa parhaassa tapauksessa yrityksen asiantuntijuuskuvaa ja herättää asiakkaissa mielenkiintoa sekä luottamusta yritystä kohtaan. Samalla laadukas tekstisisältö ja hyvin optimoidut avainsanat sekä URL-osoite tehostavat sisällön näkyvyyttä hakukoneissa.

Usein kuitenkin unohtuu, että artikkelit myös vanhenevat. Silloin niiden hakukonenäkyvyys sekä tarpeellisuus potentiaalisille asiakkaille heikkenee. Vanhentuneiden blogitekstien (joiden eteen kirjoittaja on joskus nähnyt vaivaa) ei kuitenkaan tarvitse jäädä tarpeettomina lojumaan blogialustan perukoille ilman, että kukaan enää koskaan eksyy niitä lukemaan. Sen sijaan vanhoja blogitekstejä voidaan ja kannattaa hyödyntää uudestaan päivittämällä ja muokkaamalla niitä niin, että ne tarjoavat jälleen ajankohtaista, relevanttia tietoa lukijoille ja saavat uuden boostauksen myös hakukoneiden silmissä.

Blogitekstien hakukonenäkyvyys

Vanhoja blogitekstejä kannattaa siis käydä läpi ja muokata ajan tasalle, sillä hakukoneet arvostavat sellaisia sivustoja, joiden sisältöjä on vastikään päivitetty. Google haluaa tarjota käyttäjilleen ajankohtaista ja parasta mahdollista sisältöä, ja sisältöihin tehtävät päivitykset viestivät Googlelle, että sivujen omistaja välittää sisällöistään ja haluaa pitää ne ajan tasalla.

Tuoreen ja päivitetyn sisällön merkityksestä hakukonenäkyvyydelle kielii se, että esimerkiksi Googlen hakutuloksissa näytetään aina haetun sisällön viimeisimmän muutoksen päiväys.

Googlen silmissä on myös parempi, mitä kattavammin sivustoa on päivitetty. Siksi esimerkiksi kokonaisten tekstiosioiden poistaminen ja korvaaminen uusilla on hakukonenäkökulmasta tehokkaampaa kuin vaikkapa yksittäisten sanojen tai virkkeiden muokkaaminen.

Sivuston linkkiä ei kuitenkaan kannata korvata uudella, mikäli se edelleen sopii artikkelin sisältöön. Mikäli kestolinkkiä muokataan, vanhat linkit, jotka aiemmin ohjasivat artikkeliin, eivät enää toimi.

Päivitä tiedot ajan tasalle

Hakukoneiden lisäksi myös lukijoita kiinnostaa ajantasaiset ja relevantit blogitekstit. Vanhentunut ja virheellinen tieto ei vakuuta tekstin pariin tulleita lukijoita, vaan saattaa pahimmassa tapauksessa heikentää yrityksen uskottavuutta heidän silmissään. Vanhat blogitekstit kannattaakin käydä läpi ja tarkistaa niissä esitetyt luvut ja faktat. Vanhentunut sisältö kannattaa poistaa ja korvata uudella voimassaolevalla tiedolla.

Esimerkiksi blogiartikkelit, joissa käsitellään aiheita, joihin liittyy erilaisia lainsäädäntöön liittyviä muuttuvia kysymyksiä, on äärimmäisen tärkeää tarkistaa säännöllisin väliajoin. Kirjoitettaessa vaikkapa yrityksen kotitalousvähennyksiin oikeuttavista palveluista, on tärkeää, että verovähennyksen enimmäismäärä ja ehdot ovat voimassaolevien määräysten mukaiset.

Faktatietojen päivittämisen lisäksi olisi hyvä kiinnittää huomiota myös tekstien kirjoitusasuun ja korjata mahdolliset näppäilyvirheet sekä tökeröt lauserakenteet paremmiksi. Kirjoittaessa kehittyy koko ajan, eivätkä blogin alkutaipaleella julkaistut tekstit välttämättä ole yhtä ammattimaisia kuin uudet kirjoitukset. Toisinaan voi siis olla hyvä rohkeasti muokata myös tekstien kokonaisrakennetta, otsikoita, lauserakenteita ja tyyliä. Lopuksi on hyvä lukea koko teksti alusta loppuun ja varmistaa, että se muodostaa johdonmukaisesti etenevän kokonaisuuden.

Täydennä vanhoja blogitekstejä

Blogitekstien olisi hyvä olla aina vähintään 300 sanan mittaisia. Todella kilpailukykyinen blogiartikkeli on Googlen silmissä kuitenkin vasta silloin, kun se sisältää yli 1000 tai jopa 2000 sanaa. Mitä pidempi teksti on, sitä enemmän tärkeitä avainsanoja siihen voidaan luonnollisella tavalla sisällyttää ja sitä kattavampi kuvaus siinä voidaan aiheesta antaa. Tällä tavoin pitkä (laadukas) teksti on lyhyttä tekstiä enemmän hakukoneiden mieleen. Toisaalta lyhyempikin teksti voi pärjätä hakutuloksissa esimerkiksi silloin, jos aihe itsessään ei ole kovin kilpailtu.

Kannattaa siis käydä läpi vanhoja blogitekstejä siitä näkökulmasta, puuttuuko niistä jotain aiheen kannalta olennaista ja saisiko niistä täydentämällä optimaalisemman mittaisia. Uusia näkökulmia ja informaatiota lisäämällä voidaan helposti jopa tuplata blogitekstin pituus.

Samalla, kun tekstiä täydennetään, kannattaa myös artikkelin rakenne tarkistaa ja esimerkiksi lisätä riittävästi väliotsikoita, jos tekstin sanamäärä kasvaa huomattavasti.

Sisältöä ei kuitenkaan kannata venyttää väkisin, jos se ei tuo artikkeliin muuta lisäarvoa kuin enemmän sanoja. Lyhyt ja kiinnostava artikkeli on aina takuulla parempi kuin tuhatsanainen, joskin pitkäveteinen teksti.

Myös uudet linkit kannattaa päivittää postaukseen. Oletko kirjoittanut artikkelin julkaisun jälkeen aiheesta, joka voisi niin ikään kiinnostaa juuri tämän postauksen lukijaa? Linkitykset parantavat hakukonenäkyvyyttä, joten blogiteksteissä kannattaa linkata myös oman sivuston toisiin artikkeleihin.

 

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

Päivitä ja lisää kuvia

Myös blogiartikkeleiden kuvat on hyvä käydä läpi, ja korvata niitä tarvittaessa tuoreemmilla, nykyaikaisemmilla, houkuttelevimmilla ja laadukkaammilla versioilla. Oletko kenties kehittynyt myös kuvaajana? Kuvapankkikuvat tai vanhat itse otetut ja epätarkat kuvat kannattaa korvata uusilla yksilöllisillä ja laadukkailla otoksilla. Kuvapankkikuvat ovat kuitenkin hyvä vaihtoehto silloin, jos omia laadukkaita kuvia ei ole saatavilla.

Jos vanhan blogitekstin pituus kasvaa merkittävästi, on hyvä lisätä artikkelin joukkoon myös enemmän kuvia. Mielenkiintoiset, viihdyttävät ja informatiiviset kuvat täydentävät tekstissä sanottua, tekevät postauksesta visuaalisesti houkuttelevamman ja ennen kaikkea tekevät pitkän ja kattavan artikkelin lukemisesta kevyempää.

Lyhyt oppimäärä kuvien optimoinnista -artikkelista löydät lisää vinkkejä oikeanlaisten kuvien valintaan.

Jaa päivitetyt blogitekstit somessa

Jaetut blogipostaukset eivät elä sosiaalisessa mediassa kovin pitkään, joten niiden näkyvyyttä voi pyrkiä tehostamaan jakamalla niitä myöhemmin uudestaan esimerkiksi Facebookissa tai Instagramissa. Etenkin silloin, kun vanhat blogiartikkelit on tuotu tähän päivään ja niihin on lisätty uusia mielenkiintoisia näkökulmia, on hyvä aika jakaa ne uudestaan yrityksen somekanavissa.

Tuo ilmi, että blogitekstiä on päivitetty

Blogitekstien yhteydessä on tärkeää kertoa lukijoille, milloin artikkelia on viimeksi päivitetty. Päiväyksen avulla lukijat voivat arvioida, kuinka ajankohtaista ja relevanttia blogin tarjoama sisältö mahdollisesti on. Päiväys (esim. “Blogiteksti päivitetty 7.5.2019”) on hyvä merkitä heti tekstin alkuun.

Lopuksi

Uuden sisällön tuottamisen lisäksi kannattaa ottaa kaikki hyödyt irti myös vanhoista blogipostauksista. Herätä vanhat artikkelit uudelleen eloon ja tarjoa vain ajantasaista tietoa lukijoillesi, samalla parannat artikkelin hakukonenäkyvyyttä ja tehostat sivuston kävijäliikennettä.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä