/ / Avainsanatutkimus Googlen avainsanojen suunnittelijalla

Avainsanatutkimus Googlen avainsanojen suunnittelijalla

avainsanatutkimus
Oletko kirjoittamassa verkkosivuillesi tekstisisältöä, kuten palveluiden kuvauksia, tuote-esittelyitä tai blogiartikkeleita. Tiesithän, että sinun tulisi ensin tehdä avainsanatutkimus? Luettuasi tämän tiedät, miten sen teet.

Mikä on avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimus on äärimmäisen tärkeä osa verkkosivujen sisällöntuotantoa. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että listataan ne sanat ja useammista sanoista koostuvat lausekkeet, joilla haluttaisiin verkkosivujen löytyvän hakukoneista.

Avainsanatutkimuksen perusteella päätetään, mitä sanoja käytetään verkkosivujen linkeissä, Googlen hakutuloksissa näkyvissä metaotsikoissa ja metakuvauksissa sekä ennen kaikkea nettisivujen tekstisisällöissä, kuten otsikoissa, leipäteksteissä ja esimerkiksi blogiartikkeleissa.

Miksi avainsanatutkimus on tärkeää tehdä?

Avainsanatutkimuksen ideana on selvittää, millä hakusanoilla ja hakulausekkeilla yrityksesi kohderyhmä, eli palveluistasi ja tuotteistasi kiinnostuneet asiakkaat etsivät tarjoamasi kaltaista sisältöä. Oikeilla avainsanoilla pyritään siis omalta osaltaan lisäämään liikennettä sivustolla ja tavoittamaan oikeat kohderyhmät.

Käytetäänkö avainsanoina tuotteiden ja palveluiden nimiä? Kyllä ja ei. Yllättävän usein netinkäyttäjät etsiessään tiettyjä palveluita käyttävät itseasiassa aivan eri sanoja kuin yrittäjät puhuessaan tuotteistaan tai palveluistaan. Tämä tarkoittaa, etteivät potentiaaliset asiakkaat löydä yrityksen verkkosivuja, jos niissä ei ole käytetty oikeita avainsanoja. Oikeat avainsanat selviävät avainsanatutkimuksella.

Otetaan esimerkiksi yritys, joka tarjoaa erilaisia sadevesijärjestelmään liittyviä tuotteita ja käyttää niistä nimityksiä, kuten vesikourut ja räystäskourut. Potentiaaliset asiakkaat kuitenkin tuntevat tuotteet ränneinä, eivätkä löydä yrityksen verkkosivuja tällä kansanomaisemmalla haulla, mikäli yritys ei optimoi jotain sivustonsa alasivua tällä kyseisellä avainsanalla.

Muista siis avainsanoja valitessasi, että ne sanat, jotka sinä miellät vaistomaisesti yrityksesi tärkeimmiksi avainsanoiksi, eivät välttämättä ole sanoja, joilla kohderyhmäsi tekee hakuja.

Miten avainsanatutkimus tehdään?

Avainsanatutkimus aloitetaan kirjaamalla ylös sekä tuotteiden ja palveluiden nimiä että niitä sanoja, joilla uskotaan potentiaalisten asiakkaiden etsivän yrityksen tarjoamaa sisältöä. Tässä kohtaa on siis tärkeää yrittää asettua asiakkaiden saappaisiin.

Yksittäisten sanojen lisäksi kannattaa pohtia ja listata myös pidempiä lausekkeita, joilla kohderyhmä voisi tehdä hakuja. Pitkän hännän avainsanat tai hakutermit ovat useammista sanoista koostuvia hakulausekkeita (engl. Long-tail keyword), joilla voidaan esimerkiksi täsmentää ja tarkentaa, millaisista palveluista ja tuotteista on kyse.

Yksittäinen avainsana voi esimerkiksi hieman kärjistäen olla pelkkä “ravintola” ja täsmentävä hakulauseke puolestaan “vegaaninen ravintola Lahti”. Yksittäisten avainsanojen lisäksi myös esimerkiksi erilaisia kysymyksiä voi käyttää pitkän hännän avainsanoina, kuten vaikkapa “miten saada unta” (vrt. yksittäinen avainsana: nukahtaminen).

Miten ja miksi avainsanojen kilpailu tulisi ottaa huomioon?

Pitkän hännän avainsanoja kannattaa pyrkiä hyödyntämään etenkin silloin, jos tärkeimmät yksittäiset avainsanat ovat todella kilpailtuja. Kilpailu vaikuttaa merkittävästi hakukonenäkyvyyteen, sillä todella kilpailluilla avainsanoilla löytyy luonnollisesti myös paljon erilaisia sivuja. Pitkän hännän avainsanat ovat kuitenkin yleensä vähemmän kilpailtuja.

Mikäli näkyvyyttä halutaan saavuttaa kilpailluilla avainsanoilla, on varauduttava siihen, että se vaatii paljon työtä. Pärjätäkseen kilpailussa yrityksen on tarjottava sivustovierailijoilleen parempaa sisältöä kuin kilpailijansa. On kirjoitettava kattavammat, mielenkiintoisemmat, houkuttelevammat ja hyödyllisemmät sisällöt kuin muilla. On tuotettava uutta sisältöä (esimerkiksi blogitekstien muodossa) useammin kuin muut, ja päivitettävä vanhaa sisältöä säännöllisesti. Ja totta kai tarjottava myös muilla tavoin parempi käyttäjäkokemus, esimerkiksi kaikille näytöille skaalautuvilla, visuaalista silmää miellyttävillä ja nopeilla verkkosivuilla.

Ylipäänsä on otettava sisällön lisäksi huomioon myös lukuisat muut hakukoneoptimoinnin kannalta olennaiset seikat aina ulkoisista linkeistä sivustovierailijoiden kävijämääriin ja linkkirakenteisiin. Hakukoneoptimointiin vaikuttavista tekijöistä voit lukea lisää esimerkiksi artikkeleistamme Ohjeet hakukoneoptimointiin ja Hakukoneoptimointi Googlessa – 205 vaikuttavaa tekijää.

Miten Googlen avainsanojen suunnittelija toimii?

Sen jälkeen, kun kaikki relevantit yritykseen, sen palveluihin ja tuotteisiin liittyvät avainsanaideat on listattu, voidaan avainsanatutkimuksessa ottaa avuksi esimerkiksi Googlen ilmainen avainsanojen suunnittelija (engl. Google Keyword Planner). Ilmaisen avainsanojen suunnittelijan saat käyttöösi luomalla tilin Googlen mainontatyökaluksi suunniteltuun Google Adsiin. Ennen tilin luomista kannattaa kysyä avainsanatutkimusta myös palveluntarjoajalta, koska esimerkiksi meillä se kuuluu sisällöntuotannon hintaan.

Avainsanojen suunnittelijalla voit selvittää sekä haluamiesi avainsanojen hakumäärät ja kilpailutilanteen että löytää uusia avainsanoja. Voit aloittaa hakemalla uusia avainsanaideoita syöttämällä hakukenttään tietyn kategorian tai itse keksimäsi avainsanaideat, jonka jälkeen työkalu listaa sinulle uusia ideoita, joista voit poimia sinulle sopivia sanoja.

Avainsanojen suunnittelijaan voit myös syöttää jonkin toisen verkkosivun osoitteen ja hyödyntää esimerkiksi kilpailijoidesi sivuillaan käyttämiä hyviä avainsanoja.

Etsi oikeat avainsanat avainsanojen suunnittelijalla

Seuraavaksi voit katsoa itse listaamiesi ja avainsanasuunnittelijan tarjoamien avainsanaehdotusten hakumäärät ja ennusteet. Aiemmat mittarit -välilehdeltä saat selville esimerkiksi, kuinka monta hakua sanoilla on keskimäärin tehty kuukaudessa ja kuinka vaikeaa avainsanoilla on pärjätä kilpailussa, eli onko näiden avainsanojen kilpailu pientä, keskitasoa vai suurta.

Jos haluat lisätietoa avainsanojen suunnittelijasta, käy lukemassa myös artikkelimme Ota Keyword planner avuksi sisällön suunnitteluun.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

Mitä avainsanoilla etsitään?

Kun olet löytänyt parhaat avainsanat aiheiden, hakumäärien ja kilpailutilanteen perusteella, on hyvä tarkistaa, millaista sisältöä Google tarjoaa kärkisijoituksissaan näillä avainsanoilla. Tarjoaako Google esimerkiksi ränni-hakusanalla etupäässä kaupallista sisältöä, ja sinun verkkosivusi puolestaan tarjoavat informatiivista sisältöä esimerkiksi siitä, miten rännit tulisi asentaa?

Mikäli näin on, et todennäköisesti tule saamaan hyvää näkyvyyttä avainsanalla, koska Google haluaa tarjota mahdollisimman osuvia hakutuloksia käyttäjilleen. Google laskee hakutulostasi, jos sivuillesi klikkaavat kävijät poistuvat sieltä nopeasti huomatessaan, ettei yrityksesi myykään rännejä vaan tarjoaa “tee se itse” -rakentajille ohjeita rännien asentamiseen.

Avainsanojen pitää siis olla yhteneväisiä sisällön kanssa. Esimerkiksi pelkkien klikkausten toivossa ei kannata käyttää jotakin tiettyä sanaa, jos sivuilla ei puhuta siitä mitään. Sivustovierailijat tulevat pettymään ja poistuvat sivuiltasi nopeasti, jos se ei vastaa heidän etsimäänsä.

Ja ylipäänsä yksittäisten sanojen kuten ränni, nukahtaminen tai kylpyhuoneremontti kanssa kannattaa olla tarkkana, ja yrittää mieluummin täsmentää ja tarkentaa avainsanoja esimerkiksi hieman pidemmillä avainsanoilla, vaikka hakumäärät olisivatkin suuremmat yksittäisillä sanoilla. Kilpaillun ollessa kovaa, on todennäköisesti järkevämpää keskittää resurssit muihin vähemmän kilpailtuihin sanoihin.

Miten avainsanoja käytetään?

Suunniteltaessa verkkosivujen sisältöä kannattaa nyrkkisääntönä pitää, että jokaiselle palvelulle ja/tai tuotteelle tehdään oma alasivunsa. Tämä on tärkeää hakukoneoptimoinnin kannalta.

Näin ollen myös jokaiselle sivulle ja artikkelille suunnitellaan omat avainsanansa. Käytännössä se voi tarkoittaa, että esimerkiksi sadevesijärjestelmiin tarvittavia osia myyvällä firmalla on omat sivunsa niin räystäskouruille, kaivoille, poistoputkille kuin seinäkiinnikkeillekin.

Yksittäistä sivua ei kuitenkaan kannata optimoida vain yhden avainsanan varaan vaan sivulla kannattaa käyttää myös muita aihepiiriin kiinteästi liittyviä termejä ja esimerkiksi tärkeimmän avainsanan synonyymejä. Hyviä vinkkejä muihin samantapaisiin hakusanoihin ja hakulausekkeisiin saadaan kirjoittamalla Googlen hakukenttään hakusana ja hyödyntämällä sen ennakointiominaisuutta. Myös hakutulossivun alaosasta löytyvät Aiheeseen liittyvät haut -kohta kannattaa vilkaista läpi.

Avainsanojen varioinnista ja synonyymien käytöstä voit lukea lisää artikkelistamme Käytä avainsanan synonyymeja kotisivuillasi.

Miten verkkosivut pärjäävät hakutuloksissa?

Google Search Consolen avulla voit myös seurata, miten hyvin sivustosi pärjää hakutuloksissa. Työkalun avulla voit esimerkiksi käydä säännöllisesti läpi, miten kotisivut löytyvät Googlesta tietyillä avainsanoillasi ja päivittää tekstejä sen mukaan. Voit esimerkiksi panostaa heikosti näkyvyyttä saavien avainsanojen sisältöihin kirjoittamalla niistä uusia blogiartikkeleja. Työkalun käytöstä voit lukea lisää artikkelistamme Google Search Consolella seuraat hakukonenäkyvyyttäsi.

Yhteenvetona

Avainsanatutkimus vastaa kysymyksiisi siitä, millaisilla hakusanoilla ja hakufraaseilla potentiaaliset asiakkaasi etsivät palveluitasi tai tuotteitasi, kuinka paljon hakuja tehdään ja millaista tietoa etsitään. Avainsanatutkimuksen avulla saat tietää eri avainsanojen kilpailun, ja voit päättää, millä avainsanoilla haluat lähteä tavoittelemaan näkyvyyttä.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä