/ / Liidimagneetit osaksi sisältömarkkinointia

Liidimagneetit osaksi sisältömarkkinointia

Liidimagneetit ovat yrityksen nettisivuilta löytyviä erilaisia hyödykkeitä, jotka sivustovierailija eli potentiaalinen asiakas saa käyttöönsä annettuaan vastineeksi yhteystietonsa.

Liidimagneetti, mikä se on?

Liidimagneetti on yrityksen nettisivuilla oleva materiaali, joka houkuttelee asiakkaan jättämään yhteystietonsa yritykselle. Käytännössä liidimagneetti on useimmiten jokin todella houkutteleva tarjous tai sivustovierailijalle hyödyllinen infopaketti. Hyödyntääkseen tarjouksen tai voidakseen ladata sivuilta esimerkiksi kiinnostavan oppaan vierailijan täytyy jättää yritykselle yhteystietonsa.

Liidimagneetista hyötyvät sekä yritys että sivustovierailija. Asiakas saa joko mielenkiintoisen sisällön käyttöönsä ilmaiseksi tai jonkin hyödyllisen tarjouksen. Yritys puolestaan saa työkaluja markkinointiinsa, eli tuotteistaan tai palveluistaan kiinnostuneen potentiaalisen asiakkaan tiedot.

Liidimagneetit ovat olennainen osa tehokasta sisältömarkkinointia. Asiakkaalle lisäarvoa tuottava onnistunut sisältömarkkinointi lisää sivustovierailijoiden sitoutuneisuutta yritykseen, vahvistaa yrityksen asemaa alan luotettavana asiantuntijana ja sitä kautta vaikuttaa myös yrityksen houkuttelevuuteen asiakkaan silmissä.

Miten liidimagneetit toimivat?

Oletetaan, että yrityksellä on hyvät nettisivut, joilla käy useita sivustovierailijoita päivittäin. Analytiikan mukaan vierailijat viihtyvät yrityksen sivuilla, jotka näin ollen todennäköisesti tarjoavat myös houkuttelevaa ja mielenkiintoista sisältöä. Päällisin puolin asiat ovat siis kunnossa. 

Kiinnostavia tuotteita ja palveluita tarjoavat nettisivut eivät kuitenkaan välttämättä tuota yritykselle tarpeeksi yhteydenottoja. Kävijät poistuvat sivuilta, eikä yrittäjä tai sivun omistaja tiedä, keitä nämä potentiaaliset ostajat ovat. 

Liidimagneetit tarjoavat ratkaisun tähän ongelmaan. Liidimagneetit kertovat yrityksille, ketkä ovat olleet kiinnostuneita heidän tuotteistaan ja palveluistaan. Antamalla yhteystietonsa yritykselle sivustovierailijat kertovat kiinnostuksestaan ja antavat luvan yhteydenottoon.

Yhteystietojen ansiosta yrityksellä on mahdollisuus tarjota palveluitaan ja tuotteitaan kohdennetummin niistä kiinnostuneille potentiaalisille asiakkaille, kutsua heidät takaisin sivuille, kontaktoida heitä eri tavoin, kertoa ajankohtaisista tarjouksista tai tarjota lisätietoa heitä kiinnostavista tuotteista. 

Toimiva liidimagneetti ei välttämättä vaadi yritykseltä mitään toimenpiteitä sen jälkeen, kun sivustovierailija on täyttänyt hänelle varatun lomakkeen. Hyvin suunniteltu liidimagneetti lisääkin potentiaalisen asiakkaan automaattisesti esimerkiksi uutiskirjelistalle tai lähettää sivustovierailijalle automaattisesti sähköpostin, tarjouskoodin tai muun vastaavan materiaalin, oli se sitten pdf tai video.

Jotta kiinnostava sisältö ei menisi hukkaan, liidimagneetteja kannattaa kotisivujen lisäksi mainostaa myös esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. On hyvä pitää mielessä, että liidimagneetille voi tehdä myös oman ponnahdusikkunan, joka herättää sivustovierailijan mielenkiinnon, tai vaikkapa kokonaan erillisen laskeutumissivun.

 

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

Erilaiset liidimagneetit

Asiakkaalle lisäarvoa tuottavia hyödykkeitä on monia erilaisia. Yhteistä näille kaikille kuitenkin on, että niiden hyödyntäminen tulee tehdä asiakkaalle helpoksi. Pitkien lomakkeiden ja sähköpostivahvistusten sijasta parasta on, jos asiakas saa liidimagneetin lupaaman sisällön käyttöönsä yksinkertaisesti täyttämällä lomakkeeseen ainoastaan sähköpostiosoitteensa. Monimutkaiset liidimagneetit, jotka vaativat esimerkiksi kattavampien yhteystietojen antamista saattavat ajaa pois potentiaalisen liidin. Toki mitä arvokkaampi sisältö on, sitä enemmän vierailijaa voi pyytää tekemään sen eteen. 

Liidimagneetteja voi ajatella myös eräänlaisina liittymislahjoina. Pelkkä “Tilaa uutiskirje sähköpostiisi” -viesti ei välttämättä houkuttele. Sen sijaan “Kun liityt uutiskirjeen tilaajaksi nyt, saat 20 % alennusta seuraavasta tilaamastasi tuotteesta, tai saat tilauksen ilman toimituskuluja” saattaa jo herättää aiheesta kiinnostuneen sivustovierailijan mielenkiinnon.

1. Ladattavat oppaat ja e-kirjat

Erilaiset ladattavat oppaat ja e-kirjat ovat suosittuja liidimagneetteja, joilla voidaan tarjota lyhyitä ja tiiviitä tai kattavia tietopaketteja vastaamaan johonkin asiakkaiden tyypilliseen ongelmaan. Meillä Helpoilla kotisivuilla oli esimerkiksi aiemmin käytössä pienyrittäjille suunnattu ilmainen kotisivujen ostajan opas, jossa pyrimme vastaamaan yleisimpiin, nettisivujen hankkimista suunnittelevien asiakkaiden mieltä askarruttaviin, kysymyksiin.

Alasta riippuen tällainen ladattava opas voisi yhtä hyvin auttaa esimerkiksi kotitalouksia oikeanlaisen ilmalämpöpumpun valinnassa tai tarjota somemarkkinoinnin perusteet aiheesta kiinnostuneelle yrittäjälle.

2. Erilaiset kurssit ja videot

Webinaarit, seminaarit ja muut ilmaiset kurssit ovat myös suosittuja liidimagneetteja. Oli kyse sitten kevytyrittäjyyden, yritysbloggaamisen, kirjanpidon tai Google Ads -hakusanamainonnan perusteista, kurssin tulee olla niin mielenkiintoinen, että se herättää kohderyhmässä halun oppia aiheesta lisää. Myös esimerkiksi yksittäinen videovastaus johonkin kohderyhmää kiinnostavaan ongelmaan voi toimia liidien kerääjänä.

3. Testit tai laskurit

Erilaiset hyödylliset testit, laskurit ja kyselyt voivat myös toimia liidimagneetteina. Testi voi tietenkin olla mitä tahansa yrityksen toimialaan ja palveluihin liittyvää persoonallisuustesteistä nettisivujen hakukonenäkyvyyden testaamiseen. Yksi tyypillinen testi on sellainen, joka kertoo testaajalle, miten ja millaisista yrityksen palveluista voisi olla hänelle hyötyä. Myös erilaiset laskurit, vaikkapa rahoituksen suunnitteluun, voivat olla hyödyllisiä ostoaikeissa oleville sivustovierailijoille.

4. Ilmainen demoversio määräajaksi käyttöön

Ilmainen kokeilujakso on tehokas liidimagneetti. Asiakas saa tuotteen tai palvelun määräajaksi käyttöönsä ja pääsee testaamaan sitä ilmaiseksi ennen ostopäätöstä. Käytännössä yritys voi siis esimerkiksi tarjota käyttäjätunnuksia ohjelmistoon potentiaalisen asiakkaan yhteystietoja vastaan. Parhaassa tapauksessa ilmainen demo hoitaa myynnin myyjien puolesta.

5. Chatbotit

Myös chatbot on hyvä (ja kustannustehokas) tapa hankkia lisää liidejä. Chatbotin avulla voidaan palvella sivustovierailijoita myös normaalien aukioloaikojen ulkopuolella tarjoamalla esimerkiksi tietoa palveluista ja muista heitä tyypillisesti askarruttavista kysymyksistä sekä pyytää samalla yhteystiedot myöhempää kontaktointia varten. Esimerkiksi meillä Helpoilla kotisivuilla on käytössämme Collect.chat. Chatbotin käyttöön ja hyötyihin voit tutustua artikkelissamme Chatbot yrityksen nettisivuille.

6. Alennuskoodit

Erilaiset alennuskoodit ovat tyypillisiä liidimagneetteja. Alekoodia voidaan tarjota esimerkiksi ponnahdusikkunassa sen jälkeen, kun vierailija on hetken aikaa tutkinut sivustoa ja sen tarjontaa. Alennuskoodin saamiseksi asiakasta voidaan pyytää liittymään esimerkiksi uutiskirjeen tilaajaksi tai jättämään suoraan yhteystietonsa. Myös ilmaiset toimituskulut (esimerkiksi seuraavasta tilauksesta) voi toimia hyvänä kannustimena silloin, kun kyse on verkkokaupasta.

7. Valmiit pohjat ja templatet

Valmiit dokumenttipohjat ja erilaiset taulukot voivat toimia myös hyvin kohdennettuina liidien kerääjinä. Valmiin templaten, esimerkiksi markkinointisuunnitelmalle, sisältöstrategialle, budjettisuunnitelmalle tai vaikkapa ruokapäiväkirjalle, lataavat sivustovierailijat toimivat todennäköisesti tällä hetkellä kyseisen aiheen parissa ja ovat siksi potentiaalista kohderyhmääsi.

Lopuksi

Sisältömarkkinointi tuo yrityksen kotisivuille lisää liikennettä, mutta miten liikenne muutetaan liideiksi – Tärkeintä on tarjota niin kiinnostavaa, hyödyllistä ja houkuttelevaa sisältöä, oli se sitten oppaan, alennuskoodin tai ilmaisen kokeilujakson muodossa, että potentiaalinen asiakas on valmis jättämään yhteystietonsa vastineeksi siitä.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä