/ / Hyvin mietitty kotisivujen käyttäjäpolku kasvattaa myyntiäsi

Hyvin mietitty kotisivujen käyttäjäpolku kasvattaa myyntiäsi

Käyttäjäpolku-parantaa-konversioita
Yrityksen kotisivuille kannattaa suunnitella valmiita käyttäjäpolkuja, joita pitkin kävijöitä houkutellaan kohti konversiota. Näin se tapahtuu.

Mikä käyttäjäpolku on?

Käyttäjäpolulla tai kävijäpolulla tarkoitetaan reittiä, jota pitkin nettisivuston kävijä etenee sivuilla kohti päämääräänsä. Kun yritys miettii ennalta miten kävijöiden toivotaan sivustolla liikkuvan, vierailijoita voidaan pyrkiä ohjaamaan kohti tiettyä tavoitetta. Valmiiksi suunnitellun käyttäjäpolun on tarkoitus opastaa kävijä eri vaiheiden läpi sivulta toiselle ja houkutella tämä lopulta tekemään tilaus, ottamaan yhteyttä tai tekemään muu haluttu toimenpide eli markkinoinnin termein konversio.

Kun käyttäjäpolku on mietitty hyvin, sivun konversiomäärät kasvavat ja paljon suuremmasta osasta kävijöitä saadaan myös asiakkaita.

Miten käyttäjäpolku toimii?

Ennen kuin kävijät päätyvät tekemään tietyn konversion, yleensä heidän on ensin täytynyt käydä läpi tiettyjä vaiheita. Esimerkiksi ennen verkkokauppaostoksen tekemistä sivuilla kävijän on ensin täytynyt:

  • Löytää tiensä oikealle sivulle.
  • Löytää haluamansa tuote.
  • Lisätä se ostoskoriin.
  • Siirtyä maksamaan ostos.

Jokaisessa näistä vaiheista potentiaalinen asiakas täytyy yrittää saada houkuteltua etenemään käyttäjäpolun seuraavalle etapille, ja jokaisessa vaiheessa osa heistä myös vääjäämättä eksyy polulta. Kävijöiden määrä polulla kutistuukin vaihe vaiheelta, mikä saa sen muistuttamaan suppiloa, joka kapenee kohti sivun haltijan haluamaa tavoitetta.

Koska vain pieni osa sivulla vierailijoista kulkee kävijäpolun loppuun asti, yrityksen kannattaa hioa polun jokaista vaihetta jatkuvasti houkuttelevammaksi, jotta mahdollisimman suuri osa sivun kävijöistä tekisi halutun toimenpiteen. Seuraamalla säännöllisesti kuinka suuri osa kävijöistä etenee käyttäjäpolulla kuhunkin vaiheeseen, yritys pystyy helposti selvittämään, mitkä ostoprosessin osat karkottavat asiakkaita ja kaipaavat siten parantamista.

Seuraavaksi kerromme, mitä kävijäpolun suunnittelussa täytyy ottaa huomioon.

Tee polusta mahdollisimman selkeä

Sivuillesi saapuvat vierailijat päättävät hyvin nopeasti, haluavatko jäädä sivulle vaiko lähteä muualle. Jos sivusto ei vaikuta tarjoavan selkeästi juuri sitä, mitä kävijä on hakemassa, hän ei siellä kauaa viivy. Sivuston rakenteen, layoutin ja sisältöjen täytyykin olla niin helposti ymmärrettävät, että kävijä tajuaa heti mistä löytää haluamansa.

Jos esimerkiksi pidät verkkokauppaa, sivustosi etusivulle päätyvän kävijän on välittömästi ymmärrettävä, mistä hänen pitää klikata päästäkseen verkkokauppaasi. Kaupassa eri tuotteiden löytämisen ja selaamisen täytyy olla helppoa ja nopeaa, ja tuotteiden maksaminen tulee tehdä mahdollisimman vaivattomaksi, jotta kävijä ei turhaudu ja lähde viime hetkellä pois ostamatta.

Voit selkeyttää kotisivujasi muun muassa seuraavilla tavoilla:

  • Käytä alaotsikoita, joista vierailijalle selviää nopealla silmäilylläkin olennaisimmat asiat, jotka haluat sivuillasi kertoa.
  • Jaa tekstisisällöt lyhyisiin helppolukuisiin kappaleisiin.
  • Listaa tärkeitä asioita esimerkiksi ranskalaisilla viivoilla.
  • Käytä teksteissä helposti ymmärrettävää ja selkeää kieltä.
  • Asettele sisällöt niin, että vierailija näkee tärkeimmät asiat ensimmäisenä heti sivun yläosassa.

Näin opastamme etusivullemme saapuvaa kävijää:

Käyttäjäpolku-ohjaa-kävijöitä

Tuttuus on turvallista

Kävijät odottavat yleensä nettisivujen noudattavan tuttua kaavaa tai järjestystä, ja olettavat löytävänsä tietyt asiat tietystä kohtaa sivua. Esimerkiksi linkit sivuston eri alasivuille ovat yleensä selkeästi sivun yläreunan navigointipalkissa, yrityksen logo usein ruudun vasemmassa yläkulmassa ja verkkokaupan tuotekategoriat vasemmassa sivupalkissa. Jos sivun layout tai eri alasivujen välinen linkitys poikkeavat suuresti totutusta, kävijät eksyvät herkästi.

Sivuston rakenne ja layout kannattaa siksi tehdä kävijöille tutuksi ja turvalliseksi, ja tuoda yrityksen uniikki persoona ja tyyli esille värien, fonttien, kuvavalintojen ja sivuilla käytettävän kielen avulla.

Houkuttele kävijä toimimaan

Käyttäjäpolun joka vaiheessa potentiaalista asiakasta on tärkeää kannustaa siirtymään polulla eteenpäin. Tähän on hyvä käyttää selkeitä toimintakehotteita (call-to-action) kuten “lisää ostoskoriin”, “luo ilmainen tili” tai “jätä soittopyyntö”. Hyvällä toimintakehotteella voi olla suuri vaikutus siihen, tekeekö vierailija sivulla halutun toimenpiteen vai ei.

Kävijöiden ohjaamiseen kohti haluttua tavoitetta kannattaa hyödyntää monia muitakin keinoja, kuten iskeviä myyntilauseita ja erikoistarjousten ja uutuustuotteiden esittelyä näkyvällä paikalla. Yritä asettua potentiaalisen asiakkaan asemaan ja miettiä, mikä sinut saisi houkuteltua toimimaan.

 

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

Useita käyttäjäpolkuja tavoitteisiin

Yrityksen kotisivuja suunnitellessa ei pidä miettiä vain yhtä käyttäjäpolkua, vaan useita erilaisia polkuja. Sivustosi jokaiselta alasivulta olisi hyvä johtaa selkeät reitit haluamiisi tavoitteisiin. Saapuipa vierailija minne tahansa sivuillasi, hänet on tärkeää yrittää ohjata kohti konversiota.

Samaan tavoitteeseen voi myös johtaa useita eri reittejä. Sivulla voidaan muun muassa tarjota vaihtoehtoisia polkuja kävijöille, jotka eivät suoraan innostu tekemään haluttua toimenpidettä, vaan kaipaavat vielä lisää vakuuttelua.

Otetaan esimerkiksi kirjanpitopalveluja myyvä yritys, jonka sivuilla useat polut johtavat kohti palvelun tilaamista:

  • Kävijä tilaa palvelun suoraan sivun tilauslomakkeesta.
  • Kävijä pyytää ilmaisen konsultaatiopuhelun, joka myöhemmin johtaa palvelun tilaamiseen
  • Kävijä kysyy kirjanpitoon liittyvän kysymyksen asiakaspalvelu-chatissa ja innostuu saamiensa hyvien neuvojen ansiosta tilaamaan palvelun.
  • Kävijä tilaa yrityksen uutiskirjeen, jossa hänelle mainostetaan kirjanpito-palvelun erikoistarjousta, mikä johtaa palvelun tilaamiseen.

Kun tilauksen tekemiseen johtaa näin monta eri polkua, on paljon suurempi todennäköisyys, että sivulle tuleva vierailija saadaan houkuteltua asiakkaaksi. Jos yksi keino ei innosta kävijää tilaamaan, samalla sivulla on monia muitakin tapoja saada hänet vakuutettua.

Seuraa ja kehitä sivustoasi aktiivisesti

Käyttäjäpolkujen toimintaa kannattaa säännöllisesti tarkkailla, jotta selviää mikä toimii ja mikä ei. Hyvä ilmainen työkalu tähän on Google Analytics, josta voit lukea analytiikan hyödyntämistä käsittelevästä artikkelistamme.

Seuraamalla aktiivisesti kävijöiden liikkumista sivuillasi, voit paljon paremmin tehostaa käyttäjäpolkujasi. Jos esimerkiksi huomaat, että tietyllä alasivulla suurin osa vierailijoista eksyy polulta tai lähtee pois koko sivustolta, tiedät sen kaipaavan parantamista. Voit myös asteittain tehdä muutoksia polun eri vaiheisiin, ja seurata miten se vaikuttaa liikenteeseen polulla.

Hiomalla käyttäjäpolkujasi jatkuvasti paremmiksi, nostat kotisivujesi konversiomääriä ja pistät myyntisi kasvuun.

Kaipaatko apua kotisivujesi käyttäjäpolun parantamisessa?

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu alla olevalla lomakkeella, niin jutellaan miten yrityksesi kotisivuja voisi parantaa.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä