/ / 4 vinkkiä blogiartikkelin julkaisemiseen WordPressissä

4 vinkkiä blogiartikkelin julkaisemiseen WordPressissä

Vinkit-blogiartikkelin-julkaisemiseen
Tiedätkö, miten WordPressin blogipostaus ajastetaan tai miten avainsanoja kannattaisi hyödyntää yrityksen blogissa? Lue vastaus näihin ja muihin tärkeisiin kysymyksiin.

Ohjeita blogin julkaisemiseen WordPress-kotisivuilla

Blogin kirjoittaminen yrityksen nettisivuille on loistava tapa parantaa sivujen hakukonenäkyvyyttä sekä tarjota uusille ja vanhoille asiakkaille mielenkiintoista sisältöä. Tähän artikkeliin kokosimme 4 hyödyllistä käytännön ohjetta, jotka unohtuvat helposti, kun julkaistaan blogia yrityksen WordPress-kotisivuilla.

1. Käytä avainsanoja

Yritysblogin tarkoituksena on tarjota ensisijaisesti hyödyllistä sisältöä lukijoille, mutta yhtä lailla yrityksen nettisivujen hakukonenäkyvyys on hyvä motivaattori blogiartikkeleiden kirjoittamiseen.

Hakukoneet arvostavat sivustoja, jotka tarjoavat tasaisesti uutta mielenkiintoista sisältöä lukijoilleen. Blogi on ehkä yksinkertaisin tapa tuottaa nettisivuille uutta sisältöä ja sisällyttää sinne yrityksen hakukonenäkyvyyden kannalta olennaisia avainsanoja.

Jokainen artikkeli kannattaa kirjoittaa pitäen mielessä tietty avainsana, jolla blogipostauksen halutaan löytyvän esimerkiksi Googlesta. Kun blogi on yrityksen kotisivujen yhteydessä, blogiartikkelit auttavat parantamaan luonnollisesti myös kotisivujen näkyvyyttä.

Käyännössä avainsanalle optimoiminen tarkoittaa, että sana (tai fraasi) tulisi sisällyttää ainakin artikkelin osoitteeseen ja otsikkoon sekä itse tekstiin (riittävän monta kertaa, muttei liian).

Tee avainsanatutkimus

Hyvät avainsanat liittyvät usein esimerkiksi yrityksen tarjoamiin palveluihin tai niihin termeihin ja lausekkeisiin, joilla kyseisiä palveluita etsitään. Mutta avainsanojen valinnan pohjaksi kannattaa aina tehdä avainsanatutkimus. 

Sopivien avainsanojen kartoittamisessa ja valikoimisessa kannattaa hyödyntää myös Googlen ilmaista Avainsanojen suunnittelijaa. Työkalun avulla voi helposti selvittää eri avainsanojen hakumäärät sekä kilpailutilanteen ja sitä kautta puntaroida, mille avainsanoille olisi järkevintä kirjoittaa (=optimoida) omat blogiartikkelinsa.

Suunnittelijan avulla voi myös kätevästi tarkistaa, mitä avainsanoja kilpailijat ovat nettisivuillaan käyttäneet ja hyödyntää myös niitä omissa artikkeleissaan. Käytännön ohjeet Avainsanojen suunnittelijan käyttöön löytyvät omasta artikkelistaan.

2. Ylläpidä säännöllistä postaustahtia

Bloggaamisessa yksi olennaisimmista asioista on säännöllisyys. Se auttaa paitsi yrittäjää myös lukijoita sitoutumaan blogiin.

Postaustahti voi yhtä hyvin olla kerran kuussa tai kerran viikossa, mutta tärkeintä on sitoutua julkaisemaan postaus säännöllisesti, mieluiten jonain tiettynä päivänä. Tällä tavoin sivustovierailijoiden määrä kasvaa, kun lukijat osaavat odottaa uuden artikkelin ilmestymistä säännöllisin väliajoin.

Ajasta postaukset valmiiksi

Etenkin tiheään ilmestyvien postausten kirjoittaminen voi helposti jäädä muiden kiireiden alle. Siksi artikkeleita kannattaa suunnitella sekä kirjoittaa varastoon jo etukäteen ja ajastaa niiden julkaiseminen. Tällä tavoin blogin julkaisun ei tarvitse kärsiä myöskään esimerkiksi loman aikana.

WordPress-sivustolla blogin ajastaminen on helppoa: Kun artikkeli on kirjoitettu ja valmis, klikataan vain oikean reunan valikosta Julkaise heti -kohdasta “Muokkaa”. Sen jälkeen valitaan ajankohta, jolloin postauksen halutaan ilmestyvän ja klikataan “Ajasta”.

 

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

3. Kirjoita artikkeleihin metatekstit

Kolmas tärkeä ohje on lisätä metaotsikko ja metakuvaus jokaiseen blogiartikkeliin. Metaotsikko ja -kuvaus ovat tärkeitä, koska ne näkyvät Googlen hakutulossivulla ja kertovat hakijoille kyseisen sivun sisällöstä.

Metatekstit siis vaikuttavat osaltaan siihen, klikkaako potentiaalinen lukija artikkeliisi vai ei.

Artikkelin metaotsikkoon ja -kuvaukseen tulee kirjoittaa selkeästi (ja käyttäjiä ajatellen myös houkuttelevasti), mistä sivulla on kyse.

Metaotsikkoon ja metakuvauksen alkuun on hyvä sisällyttää myös sivun tärkein avainsana/fraasi. Otsikosta ja kuvauksesta ei kuitenkaan kannata tehdä avainsanalistaa, eli luetella peräjälkeen kaikkia mahdollisia avainsanoja.

Hyödynnä Yoast SEO -lisäosaa

Metaotsikko ja -kuvaus on helppo kirjoittaa WordPressiin saatavilla olevalla Yoast SEO -lisäosalla, joka on asennettu valmiiksi kaikille asiakkaidemme nettisivuille.

Oikea paikka löytyy kunkin artikkelisivun alaosasta.

Metaotsikkoon (SEO title) tulee automaattisesti artikkelin otsikko, mutta sitä on mahdollista myös muokata manuaalisesti.

Metakuvaus-kohtaan (Meta Description) kirjoitetaan puolestaan pidempi kuvaus sivun sisällöstä.

Otsikon ja kuvauksen ollessa optimaalisen mittaisia niiden alla oleva viiva muuttuu vihreäksi.

Metakuvaus

4. Lisää ote ja artikkelikuva

Metaotsikon ja -kuvauksen lisäksi artikkeliin kannattaa aina lisätä myös ote, joka on niin ikään lyhyt kuvaus artikkelin sisällöstä.

Ote tulee näkyviin kyseisen artikkelin kohdalle blogisivun listausnäkymään ja sen avulla on mahdollista houkutella blogia tarkasteleva käyttäjä klikkaamaan tähän nimenomaiseen artikkeliin.

Ote-kenttä, johon ote kirjoitetaan, löytyy artikkelisivulta heti Yoast SEO -kentän alapuolelta.

Bloginäkymä

Lisää artikkelikuva, joka näkyy myös artikkelin somejaoissa

Otteen oheen artikkeleista tulee blogin pääsivun syötteeseen näkyville artikkelikuva, joka näytetään niin ikään blogilistauksessa.

Artikkelikuvan lisääminen unohtuu helposti, sillä WordPressissä se pitää aina lisätä erikseen, vaikka blogiin olisikin jo lisännyt blogitekstin alussa näkyvän pääkuvan.

Artikkelikuva kannattaa lisätä aina, koska se tulee näkyviin myös silloin, kun artikkeli linkataan someen. Kuvallinen postaus erottuu esimerkiksi Facebookista helpommin ja herättää lukijoiden mielenkiinnon todennäköisemmin kuin pelkkä teksti.

Blogin artikkelikuvan lisääminen

Artikkelikuva on helppo lisätä artikkelisivun oikeasta reunasta kohdasta “Artikkelikuva”. Kuva voidaan ladata artikkeliin joko mediakirjastosta tai koneelta.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä