Vinkkejä aloittelevalle yritysbloggaajalle

Yritysblogin kirjoittaminen, kannattaako se oikeasti? Näillä käytännön vinkeillä pääset helposti alkuun yritysbloggaamisessa!

Sisältömarkkinoinnista

Kirjoitimme pari viikkoa sitten sisältömarkkinoinnista – säännöllisestä ja monikanavaisesta sisällön tuottamisesta, jossa katse on perinteisemmästä mainonnasta ja nettisivujen sisällöntuotannosta poiketen käännetty yrityksestä asiakkaaseen ja asiakaskohderyhmään.

Sisältömarkkinoinnin keskeisin idea on herättää asiakkaiden mielenkiinto yritystä kohtaan tarjoamalla säännöllisesti heitä viihdyttävää, kiinnostavaa ja aidosti hyödyttävää (ilmaista) sisältöä.

Tässä artikkelissa paneudumme siihen, miten sisältömarkkinointia voitaisiin lähteä käytännössä toteuttamaan.

Aloita sisältömarkkinointi bloggaamalla

Sisältömarkkinointia voidaan toteuttaa hyvin erilaisilla tavoilla, esimerkiksi erilaisten somesisältöjen, podcastien, videoiden, ladattavien oppaiden ja webinaarien muodossa.

Yksi helposti lähestyttävimmistä tavoista toteuttaa sisältömarkkinointia on yritysbloggaaminen. Vaikka esimerkiksi Instagram koukuttavine sisäiltöineen on monin paikoin kiilannut blogien ohi, on perinteiselle yritysbloggaamisellekin edelleen perusteensa. 

Ensinnäkin se on äärimmäisen kätevä tapa tarjota hyödyllistä tietoa lukijoille, esimerkiksi erilaisten vinkkien ja ohjeiden muodossa.

Toiseksi blogi on tehokas keino tehdä yrityksen asiantuntijuus näkyväksi ja vakuuttaa lukijat yrityksen osaamisesta.

Kolmanneksi blogi on ehdottomasti paras tapa tuottaa yrityksen kotisivuille säännöllisesti uutta sisältöä, jota hakukoneet rakastavat.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Patner

Vinkkejä aloittelevalle bloggaajalle

1. Aiheita yritysblogiin

Blogiaiheiden keksiminen saattaa aluksi tuottaa päänvaivaa. Mistä ihmeestä sitä sitten kirjoittelisi?

Aiheita suunniteltaessa tärkeintä on tuntea yrityksen kohderyhmä, jotta voi kirjoittaa aiheista, jotka kiinnostavat heitä.

Yrityksen tuotteista tai palveluista ei ehkä kannata puhtaasti mainosmielessä kirjoittaa blogiin, sillä nämä tiedothan löytyvät kaiketi nettisivultasi. Sen sijaan kannattaa hieman avartaa katsetta ja kirjoittaa aihepiiristä laajemmin.

Kattoremontteja tarjoavan yrityksen ei siis kannata välttämättä kirjoittaa postausta käyttämästään tiivistysmassasta (tai miksei, jos on jotain todella mielenkiintoista sanottavaa siitä). Mutta esimerkiksi käytännön vinkit siihen, milloin ja miten kattoa tulisi huoltaa tai mistä tunnistaa, että katto pitäisi uusia, voisivat kiinnostaa potentiaalisia asiakkaita.

Näin kattoremonttiyritys tarjoaisi hyödyllistä tietoa lukijoille ja vahvistaisi samalla identiteettiään alan asiantuntijana.

Tarjoa aidosti hyödyllistä tietoa

Kannattaa pitää mielessä, ettei blogia ole tarkoitus täyttää piilomarkkinoinnilla, vaan luottaa ennemmin siihen, että asiakkaille hyödyllinen sisältö hyödyttää pitkällä tähtäimellä myös yritystä.

Yritysblogiin ei siis kannata kirjoittaa itsestään, vaan miettiä mikä asiakkaita oikeasti kiinnostaa. Hyviä aiheita löytyy tyypillisesti esimerkiksi asiakkaiden usein esittämistä kysymyksistä.

Hyödynnä listauksia

Erilaiset listat ovat myös hyvä tapa tuottaa sisältöä blogiin. Listat tuovat vaihtelua pitkille teksteillä, ovat helpommin omaksuttavia ja tarjoavat nopeita vastauksia kiireisten lukijoiden kysymyksiin.

Sisäilmamittauksia tarjoava yritys voisi esimerkiksi kirjoittaa artikkelin, jossa olisi listattuna 5 tyypillistä merkkiä sisäilmaongelmista. Putkipinnoituksia tekevä yritys voisi puolestaan kirjoittaa 10 syytä, miksi valita putkipinnoitus perinteisen putkiremontin sijasta. Listoja kannattaa kuitenkin hyödyntää kohtuudella, jotta ne eivät kärsi inflaatiota.

Huomioi avainsanat

Aiheiden suunnittelussa katse kannattaa suunnata ensisijaisesti kohderyhmän tarpeisiin, mutta myös avainsanat pitää ottaa huomioon, jotta kukaan ylipäänsä voisi löytää tiensä tekstien pariin.

Kannattaa siis miettiä, millä avainsanalla blogitekstin halutaan löytyvän hakukoneista ja sisällyttää tämä avainsana otsikkoon ja tekstiin.

Avainsanojen valinnassa tulee huomioida, millaisilla hauilla tämän tyyppistä sisältöä etsitään hakukoneista ja kuinka kilpailtuja nämä avaisnanat ovat. Valintaan kannattaa ottaa avuksi avainsanatutkimus.

Vaikka artikkeli optimoidaan hakukoneille, on ”ylioptimointia” syytä välttää. Eli avainsanoja tulee käyttää vain siinä määrin, kun ne sopivat luonnolliseksi osaksi tekstiä.

2. Käytännön vinkkejä tekstien tuottamiseen

Tekstin tuottaminen kannattaa aina aloittaa rakenteen suunnittelulla.

Pääotsikon ja väliotsikoiden kirjoittaminen on yksinkertaisin tapa hahmotella artikkelin rakennetta ennen kirjoittamista. Kannattaa kuitenkin tarkistaa otsikot vielä uudestaan siinä vaiheessa, kun koko teksti on valmis.

Ytimekkäät otsikot, jotka kuvaavat selkeästi kunkin luvun sisältöä toimivat parhaiten ja tekevät tekstistä helposti silmäiltävän.

Otsikoinnin lisäksi kannattaa suunnitella myös artikkelin linkissä näkyvä teksti. Myös siihen tulisi sisällyttää artikkelin tärkein avainsana.

Huomioi tekstin luettavuus

Tekstikappaleet kannattaa pitää mahdollisimman lyhyinä ja ottaa huomioon, että blogia luetaan usein myös puhelimen näytöltä. Muutaman virkkeen mittaiset kappaleet eivät ole liian raskaita pieniltäkään ruuduilta luettaviksi.

Myös oikeinkirjoitussäännöt tulisi pitää mielessä, vaikka blogin tyyli olisi rento.

Näppäilyvirheitä sattuu kaikille, mutta toistuvat kirjoitusvirheet häiritsevät lukukokemusta ja saattavat antaa epäammattimaisen kuvan yrityksestä, vaikka faktat olisivatkin kohdallaan.

Jos yhdyssanat ja oikeinkirjoituskiemurat tuottavat itselle päänvaivaa, kannattaa teksti antaa jonkun toisen luettavaksi. Oikolukeminen kannattaa aina, sillä toinen silmäpari huomaa yleensä myös näppäilyvirheet helpommin.

3. Kuinka usein blogia tulisi päivittää?

Blogia ei kannata aloittaa, jos ei ole valmis panostamaan siihen ajallisesti. Sisältömarkkinointi vaatii aina sitoutumista, sillä tuloksia saadaan aikaan ainoastaan pitkäjänteisellä työllä.

Mitään yhtä oikeaa julkaisutahtia ei ole olemassa. Toisille sopii kerran viikossa, toisille kerran kuukaudessa ja toiset panostavat uusien julkaisujen sijaan muutamaan todella kattavaan artikkeliin, joita sitten täydentävät ja päivittävät säännöllisesti.

Tiheämmin päivittyvä blogi todennäköisesti sitouttaa lukijoita paremmin, mutta sivuston hakukonenäkyvyyttä voi parantaa myös vain muutamalla todella hyvällä artikkelilla.

Realistiset kirjoitus- ja julkaisupäivät kannattaa suunnitella jo etukäteen ja miettiä kuinka paljon yhden postauksen kirjoittamiseen tarvitaan resursseja. Blogin päivittämisestä on helpompi pitää kiinni kiireenkin keskellä, jos aiheet on mietitty valmiiksi ja blogipäivät lyöty lukkoon.

Kannattaa myös muistaa, ettei blogipostauksen aina tarvitse olla edes kovin pitkä. Lyhyet ja ytimekkäät kirjoitukset palvelevat usein parhaiten kiireisiä lukijoita. Ja silloin aikaa on enemmän, voi vaikka kirjoittaa tekstejä valmiiksi varastoon.

4. Somessa jakaminen ja mainostaminen

Blogiartikkelien optimoiminen auttaa lukijoita löytämään tekstisi, mutta blogia kannattaa ehdottomasti myös mainostaa.

Uusi blogiartikkeli kannattaa jakaa kaikissa yrityksen somekanavissa, kuten Facebookissa, Instagramissa ja Linkedinissä. Esimerkiksi Facebookissa jaetun artikkelin näkyvyyttä voi myös tehostaa mainostamalla sitä rahallisesti yrityksen potentiaaliselle kohderyhmälle.

Somen lisäksi yrityksen uutiskirjeet ovat mainio paikka mainostaa uusimpia blogiartikkeleita. Kerran kuussa lähetettävässä uutiskirjeessä voi esimerkiksi listata kaikki kuukauden parhaat postaukset tilaajien nähtäville.

5. Pro tip: Kilpailevasta toiminnasta kirjoittaminen

Viimeinen vinkki aloittelevalle bloggaajalle, joka haluaa saavuttaa blogin avulla verkkosivuilleen hakukonenäkyvyyttä, on kilpailevasta toiminnasta kirjoittaminen.

Luit ihan oikein. Kysymys on nimittäin siitä, että houkutellaan kilpailevaa palvelua etsivät googlettajat vaihtoehtoisen palvelun äärelle. Eli tarjotaan potentiaalisille asiakkaille vaihtoehtoa, jota he eivät välttämättä ole tulleet edes ajatelleeksi.

Otetaan esimerkki. Auton omatoimiseen huoltoon ja -pesuun tarvittavia tuotteita myyvä verkkokauppias kirjoittaa blogiartikkelin koneellisesta pesusta, vaikkei se heidän valikoimaansa kuulukaan.

Artikkeli tarjoaa näkökulman esimerkiksi siihen, miksi koneellinen harjapesu on haitallinen maalipinnalle. Tällä tavoin yritys tavoittaa myös avainsanalla ”auton konepesu” hakuja tekevät hakijat ja houkuttelee heitä auton koneellisen pesun sijaan hankkimaan tuotteet auton pesuun verkkokaupasta.

Kiinnostuitko yritysbloggaamisesta? Käy lukemassa myös, miten me Helpoilla kotisivuilla ryhdyimme bloggaamaan ja miten yritysblogin avulla houkutellaan lisää asiakkaita.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö, lähetä sähköpostia tai soita Leolle.

Leo Sävel