Verkkokaupan tuotekuvaukset

Verkkokaupan tuotekuvaukset kuntoon

Tuotekuvien ohella tuotekuvaukset eli verkkokaupan tuotetekstit ovat olennainen osa verkkokaupan myyntiä. Hyvät tekstit madaltavat ostokynnystä ja ennaltaehkäisevät tuotepalautusten syntymistä. Lue 10 vinkkiä hyvien tuotekuvausten kirjoittamiseen.

1. Miksi tuotekuvaukset ovat tärkeitä?

Valitettavan usein verkkokaupoissa törmää yhden tai kahden virkkeen mittaisiin tuotekuvauksiin, joissa ei kerrota tuotteista juuri mitään.

Taustalla saattaa olla ajatus, että hyvät kuvat hoitavat myynnin tekstien sijaan, asiakkaat tuntevat etsimänsä tuotteen, eivätkä kaipaa lisätietoa tai jopa, että asiakkaat ottavat itse yhteyttä, jos haluavat saada enemmän tietoa tuotteista.

Verkkokaupan tuotekuvaukset saattavat toki olla suppeat myös ihan ajan puutteenkin vuoksi.

Ennen ostopäätöksen tekemistä ihmiset kuitenkin nimenomaan etsivät informaatiota tuotteista, ja siksi tuotekuvauksilla on suora vaikutus verkkokaupan myyntiin.

Potentiaaliset asiakkaat etsivät tietoa tuotteiden ominaisuuksista, hyödyistä, taustoista ja soveltuvuudesta itselleen. Paljon myös vertaillaan eri verkkokauppojen tarjontaa keskenään.

Jos tuotekuvaukset kuitenkin puuttuvat tai ovat auttamatta liian suppeat, on kilpailija tietenkin väistämättä etulyöntiasemassa.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaan verkkokaupan, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevan verkkokaupan maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

2. Millainen on hyvä tuotekuvaus?

Hyvä tuotekuvaus on siis ennen kaikkea informatiivinen. Se tarjoaa kaiken ostopäätöksen tekemiseen tarvittavan tiedon tuotteesta, eivätkä ainakaan puutteelliset tiedot muodostu näin oston esteeksi.

Mitä enemmän ja tarkemmin tuotteestasi kerrot, sen helpompaa ostopäätöksen tekeminen sivustovierailijalle on.

Kattavat tuotetekstit myös auttavat ennaltaehkäisemään ylimääräisiä kyselyitä tuotteisiin liittyen sekä tietenkin hutiostoista aiheutuvia tuotepalautuksia.

Hyvät tuotekuvaukset ovat samaan aikaan mahdollisimman informatiivisia sekä vetoavia.

Pelkkien ominaisuuksien listaamisen sijasta tuotekuvauksessa kannattaa yrittää muuttaa ominaisuudet hyödyiksi. Siispä sen sijaan, että kertoisit esimerkiksi pelkästään, mistä materiaalista jokin vaate on valmistettu, kerro myös mitkä tämän materiaalin edut ovat.

Kerro ominaisuuksien lisäksi myös aina, millaisen ongelman tai haasteen tuote ratkaisee. Ja huomioi tässä myös kohderyhmä. Mieti, millaisia asioita tuotteessasi juuri he arvostavat ja millä tavoin tuote parantaisi juuri heidän elämäänsä?

Vaikka informatiiviset tuotekuvaukset jo itsessään todennäköisesti edistää myyntiäsi, kannattaa myös tekstin synnyttämiin mielikuviin kiinnittää huomiota ja pyrkiä luomaan houkutteleva kuva siitä, miltä tuotteen omistaminen ja käyttäminen tuntuu.

3. Älä kopioi valmistajan tuotekuvauksia

Liian suppeiden tuotekuvausten rinnalla toinen melko tavanomainen tuotekuvauksiin liittyvä moka on valmistajan tuotetekstien kopioiminen omaan verkkokauppaan sellaisenaan.

Valmistajan hyvin kirjoitetut ja kattavat tuotekuvaukset saattavat houkutella menemään siitä kohtaa, missä aita on matalin, mutta tämä kostautuu myöhemmin.

Kun useammalla eri verkkosivulla on käytössään tismalleen sama tuotekuvaus, se heikentää tuotteen näkyvyyttä Googlessa.

Vaikka siis hyödyntäisitkin valmistajan tuotetietoja tuotekuvauksen inspiraationa, kirjoita aina jokaiselle tuotteelle oma uniikki tuotekuvauksensa omin sanoin.

4. Huomioi myös hakukoneet

Jotta asiakkailla olisi mahdollisuus löytää tuotteesi googlettamalla sinun täytyy optimoida tuotekuvaukset paitsi käyttäjiä myös Googlea silmällä pitäen.

Voit hakukoneoptimoida tuotekohtaisen sivun tuotteen nimelle käyttämällä sitä url-osoitteessa, otsikossa ja kuvaustekstissä.

Varsinaisen tuotenimen lisäksi kannattaa tuotekuvaukseen (=leipätekstiin) ujuttaa myös muita mahdollisesti tuotteesta käytettäviä termejä ja synonyymejä, jolloin tuotteen mahdollisuudet löytyä myös näillä hakusanoilla parantuvat.

Mitä kattavamman tekstin tuotteesta kirjoitat, sen paremmat mahdollisuudet sillä on pärjätä hakutuloksissa.

Älä kuitenkaan “ylioptimoi” tekstiä, jotta kuvauksen luettavuus ei kärsi. Toisin sanoen käytä avainsanaa tekstissä vain niin usein kuin se luonnolliseksi osaksi sitä sopii.

5. Suunnittele tuotekuvauksen runko

Kun kirjoitat kattavat tuotekuvaukset, suunnittele niiden rakenne huolella.

Hyödynnä esimerkiksi väliotsikoita, kappalejakoja ja vaikkapa ranskalaisia viivoja leipätekstien lisäksi selkiyttämään lukukokemusta.

Käytä eri tuotteiden kuvauksissa samaa runkoa, jotta sivustovierailijat löytävät tarvitsemansa tiedot helposti, vaikka tekstiä olisikin runsaastikin.

6. Hanki arvosteluita

Potentiaalisia asiakkaita kiinnostaa myös toisten käyttäjien kokemukset tuotteistasi.

Tarjoa siis asiakkaillesi mahdollisuus arvostella tuotteesi. Hyvät arviot auttavat kasvattamaan verkkokauppamyyntiäsi, sillä vertaisen suositus voi olla ratkaiseva tekijä ostopäätöksessä.

7. Optimoi myös kategoriatekstit

Jaa tuotteet kategorioihin ja kirjoita jokaiseen kategoriaan oma kategoriatekstinsä. Tuotteiden kategorisointi helpottaa verkkokaupassa navigointia ja kategoriatekstit puolestaan vaikuttavat merkittävästi sivuston hakukonenäkyvyyteen.  
 

Hakukoneystävälliset verkkokaupan tuotekuvaukset (ks. kohta 4) ovat tärkeitä, mutta hakukoneoptimoidut kategoriatekstit vielä niitäkin tärkeämpiä.  
 
Jos potentiaalinen asiakas ei vielä ihan tarkalleen tiedä esimerkiksi, millaista robottiruohonleikkuria hän on ostamassa, ei hän myöskään todennäköisesti tee googlehakua avainsanalla “Stihl iMow RMI 422”, vaan käyttää haussa ehkä ennemmin sanaa “robottiruohonleikkuri”. Löydettävyyden kannalta on silloin ensiarvoisen tärkeää, että myös tälle avainsanalle on optimoitu oma alasivunsa ja tekstinsä. 
 

Kategoriasivulla tuotteet näyttelevät yleensä pääroolia ja kategoriateksti saattaa löytyä esimerkiksi vasta tuotteiden alapuolelta sivun ihan alareunasta. Kategoriateksti tuleekin harvemmin luetuksi kuin tuotekuvaukset, joten mitään ostopäätöksen kannalta olennaisia tietoja ei kannata kirjoittaa pelkästään siihen.  
 

Kategoriatekstin sisällön voi pitää melko yleisellä tasolla, kunhan varmistaa, että se on silti mahdollisimman pitkä ja sisältää oikeat avainsanat. Oikeiden avainsanojen valintaan kannattaa hyödyntää avainsanatutkimusta.  

8. Muista metatekstit

Kirjoita ainakin kaikista tärkeimmille kategoria- ja tuotesivuillesi aina myös metatekstit.

Metaotsikko ja metakuvaus näkyvät Googlen hakutulossivulla, ja niiden tehtävänä on kertoa googlehaun tehneelle potentiaaliselle asiakkaallesi sivun sisällöstä ja houkutella hänet klikkaamaan hakutulosten joukosta juuri sinun verkkokauppaasi.

Kirjoita siis kohdeyleisöösi vetoava, kategoriaa ja tuotetta kuvaava otsikko sekä kuvaus ja sisällytä kumpaankin myös kyseisen sivun tärkein avainsana.

9. Paranna verkkokauppasi näkyvyyttä artikkeleiden avulla

Jos haluat todella panostaa verkkokauppasi hakukonenäkyvyyteen, tehokkain tapa parantaa sivuston luonnollista löydettävyyttä on perustaa kaupan yhteyteen blogi ja kirjoittaa sinne kattavia artikkeleita tuotteistasi.

Artikkelit mahdollistavat tuotekuvauksia ja kategoriasivuja monipuolisemman tavan käsitellä tuotteita, ja näin ollen niiden hakukoneoptimointi on yleensä helpompaa.

Artikkeleista ei välttämättä kannata tehdä tuotteiden suoranaisia myyntisivuja, vaan tarjota lukijoille mieluummin kiinnostavaa tietoa ja sitä kautta saada heidät kiinnostumaan tuotteista. Siispä sen sijaan, että esittelisit tietyn sähkökäyttöisen ruohonleikkurin ominaisuuksia artikkelissasi, voisit kirjoittaa vaikkapa aiheesta “5 syytä, miksi siirtyä sähkökäyttöiseen ruohonleikkuriin”.

Mieti siis, millä avainsanoilla ja pidemmillä hakulausekkeilla (kuten kysymyksillä) haluaisit verkkosivujesi löytyvän netistä ja kirjoita niistä blogiartikkeleita lukijoita kiinnostavalla kärjellä.

Valitse aina kullekin artikkelille yksi pääavainsana tai -hakulauseke ja käytä sitä blogin url-osoitteessa, pääotsikossa, alaotsikoissa ja itse leipätekstissä. Hyödynnä tekstissä myös muita aiheeseen kiinteästi liittyviä termejä, joilla tehdään hakuja.

10. Testaa myös oppaiden kirjoittamista

Blogiartikkelien sijasta tai lisäksi voit rakentaa verkkokauppaasi myös erilaisia oppaita. Oppaiden avulla voit tarjota asiakkaillesi hyödyllisiä vinkkejä ja tietoa ostopäätöksen tueksi sekä parantaa samalla hakukonenäkyvyyttäsi.

Voit esimerkiksi kirjoittaa oppaan ruohonleikkurin valinnasta ja optimoida sen tälle avainsanalle samaan tapaan kuin blogiartikkelinkin.

Oppaaseen voit kätevästi upottaa linkkejä tai painikkeita verkkokauppasi eri ruohonleikkurimalleihin.

Tarvitsetko apua verkkokaupan perustamisessa? Ota yhteyttä oheisella lomakkeella, niin kartoitetaan tarpeisiisi parhaiten sopiva verkkokaupparatkaisu.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaan verkkokaupan, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevan verkkokaupan maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel