/ / Nettisivujen layoutin suunnittelu – mitä ottaa huomioon

Nettisivujen layoutin suunnittelu – mitä ottaa huomioon

|
Layoutin-suunnittelu
Nettisivujen suunnitteluprosessi lähtee yleensä liikkeelle sivujen layoutin eli ”leiskan” suunnittelusta. Nämä asiat layoutin suunnittelussa täytyy ottaa huomioon, jotta nettisivuista tulee selkeä ja visuaalisesti kiinnostava kokonaisuus.

Etusivun suunnittelusta liikkeelle

Etusivu on usein kotisivujen tärkein sivu ja siitä sivuston suunnittelu on loogisinta aloittaa. Kun kävijä tulee yrityksen sivuille, etusivu on yleensä ensimmäinen asia, jonka hän näkee. Etusivu määrittää sen, millaisen ensivaikutelman kävijä saa yrityksestä – siksi sen täytyy olla ulkoasultaan informatiivinen ja ammattitaitoisen näköinen.

Etusivun suunnittelussa myös lyödään lukkoon sivujen visuaalinen ilme väri- ja fonttivalintojen kautta. Tämä sanelee, miltä muu sivusto tulee näyttämään.

Luomupäiväkoti Sadun taikaa kotisivujen suunnittelussa lähdettiin liikkeelle logon leikkisästä ja värikkäästä ilmeestä. Logon värimaailma monesti määrää kotisivuilla käytettävät värit.

Sadun-taikaa-layout
Luomupaivakoti-Sadun-Taikaa-logo

Selkeä rakenne

Jo ensimmäisellä vilkaisulla olisi hyvä ilmetä mikä yritys on kyseessä ja mitä se tekee. Kannattaa miettiä kerrotaanko ensin lyhyesti yrityksestä vai tuodaanko mieluummin tarjottavat palvelut heti ensimmäisenä esille. Visuaalisesti toimiva tapa on kiteyttää yrityksen toiminta-ajatus sloganin tai muun tekstin avulla, joka yhdessä näyttävän kuvan kanssa toivottaa vierailijan tervetulleeksi sivustolle.

Etusivun rakenne kannattaa suunnitella heijastamaan koko sivujen sisältöä. Jos palvelut on sijoitettu useammalle välisivulle, hyvä idea on tuoda yrityksen palvelutarjonta esille etusivulla sivuston sisäisillä linkeillä. Navigointi on näin etusivulta helpompaa ja vierailija hahmottaa myös yrityksen tarjoaman toiminnan paremmin. Sivuston sisäiset linkit ovat kätevä tapa navigoida sivustolla sekä ne myös parantavat sivujen löydettävyyttä hakukoneista.

Näissä kahdessa layoutissa on hyvin samanlainen rakenne: sivuille tultaessa ensimmäisenä esille nousee yrityksen lyhyt esittely sekä sen tarjoamat palvelut.

KMT-Sahkoverkot-Layout
Paravita-layout

Layout joko valmiilla materiaaleilla tai mallikuvilla

Layout voidaan suunnitella käyttämällä asiakkaan valmiita teksti- ja kuvamateriaaleja. Jos materiaalit eivät ole vielä kasassa, voidaan sivuilla käyttää täytetekstiä ja mallikuvia, jotka myöhemmin korvataan asiakkaan omilla materiaaleilla.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

Jos tekstimateriaalia on runsaasti, kannattaa palvelut jakaa omille välisivuilleen. Jos haluaa lyhyemmin esitellä kaikki tarjottavat palvelut, voidaan ne sijoittaa myös samalle sivulle.

KMT Sahkoverkot-maastosuunnittelu-layout
ignition-palvelut-layout

Sisältöjen laadulla on merkitystä

Pelkkä hyvännäköinen layout ei kuitenkaan riitä, vaan kotisivuilla käytettävien teksti- sekä kuvamateriaalien on oltava selkeitä ja kiinnostavia. Ne innostavat kävijöitä viipymään sivustolla pidempään ja antavat houkuttelevan kuvan yrityksestä. Harva jaksaa käyttää aikaansa nettisivuilla, joiden sisällöt ovat tylsiä tai vaikeaselkoisia.

Kun hyvä layout-suunnittelu yhdistetään laadukkaisiin teksti- ja kuvasisältöihin, saadaan nettisivut vetoamaan kävijöihin niin sisällöiltään kuin visuaalisestikin.

Kaipaatko ammattilaisen apua nettisivujen layoutin suunnitteluun?

Tarvitsetko apua tai neuvoja nettisivujen ja niiden layoutin suunnitteluun? Varaa alla olevalla lomakkeella maksuton konsultaatiopuhelu, joka ei sido sinua mihinkään. Puhelussa juttelemme yrityksesi nettisivutarpeista ja käymme läpi, millaiset kotisivuratkaisut voisivat sopia parhaiten juuri sinun yrityksellesi.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä