Kestolinkin optimoiminen yksittäisille sivuille ja blogiartikkeleihin

Mikä on kestolinkki, ja miksi se kannattaa optimoida aina ennen kuin julkaistaan uusi WordPress-artikkeli?

Mitä tarkoittaa kestolinkin optimoiminen

Kestolinkin lopussa oleva polkutunnus on yksittäisten nettisivujen ja artikkeleiden URL-osoitteessa se osuus, joka identifioi juuri tämän kyseisen sivun.

Kestolinkki on yksi niistä asioista, jotka kertovat Googlelle, mistä sivulla on kyse, ja siksi onkin tärkeää huolehtia kestolinkin optimoiminen kuntoon hakukonenäkyvyyttä silmällä pitäen.

Kestolinkki näkyy myös hakuja tekevälle käyttäjälle Googlen hakutulossivulla heti metaotsikon alapuolella ja vaikuttaa osaltaan myös siihen, klikkaako vierailija itsensä sivustollesi. Metaotsikossa- ja kuvauksessa kerrotaan yleensä tarkemmin sivun sisällöstä, mutta usein kuitenkin juuri linkin tekstistä katsomme, voisiko sivu tarjota meille etsimämme tiedon.

Kestolinkin muokkaaminen WordPressissä

Kestolinkki löytyy WordPress-sivun yläkulmasta, josta sen polkutunnusta päästään näppärästi muokkaamaan yhdellä klikkauksella.

Kestolinkki muodostuu automaattiseesti esimerkiksi jokaiseen blogipostaukseen kyseisen artikkelin otsikon perusteella. Mutta usein automaattisesti muodostunut linkki ei kuitenkaan ole hakukonenäkyvyyden kannalta paras vaihtoehto. Etenkään silloin, jos artikkelin otsikko on pitkä. 

Kestolinkin optimoiminen

Jos WordPress-sivuillasi on käytössä RankMath, pääset muokkaamaan kestolinkikiä lisäosan kautta. Artikkelin oikealla puolella olevasta valikosta. 

Kestolinkki kannattaa muokata optimaaliseksi aina ennen artikkelin julkaisua. Sillä jos aikaisemmin julkaistun sivun kestolinkki muuttuu, luonnollisesti myös sen osoite vaihtuu, eivätkä esimerkiksi vanhaan blogiartikkeliin ohjatut linkit enää toimi.  Myöskään Facebookin julkaisu, jossa on mainostettu artikkelia ei enää ohjaa kävijöitä oikeaan paikkaan.

Linkin muotoilu kannattaa huomioida myös silloin, jos päivittää nettisivuilla olemassa olevaa sisältö.

Esimerkiksi aiemmin julkaistujen artikkeleiden vanhentunutta sisältöä kannattaa aika ajoin päivittää, sillä se viestittää hakukoneille, että sisällöstä välitetään ja lukijoille halutaan tarjota parasta mahdollista sisältöä. Blogiartikkelien kestolinkkien muotoilussa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että vaikka itse tekstiä päivitettäisiin myöhemmin, linkkiä ei kannata päivittää. 

Mikäli blogitekstin sisältöä halutaan muuttaa radikaalisti (ja sitä myöten myös linkkiä), kannattaa mieluummin kirjoittaa kokonaan uusi artikkeli eri näkökulmasta. Tällä tavoin on mahdollista saada enemmän näkyvyyttä molemmille aiheille.

Linkkien sisältöä ei kannata myöskään liittää liiaksi mihinkään tiettyyn ajankohtaan, jotta artikkeli kestää aikaa. Esimerkiksi ”Paras lasagneresepti vuodelle 2020” otsikoidun artikkelin linkistä kannattaa jättää mieluummin vuosiluku pois.

Tuore vuosiluku todennäköisesti houkuttelee ajankohtaisuudellaan, joten se kannattaa siksi sisällyttää artikkelin otsikkoon ja Googlen hakutuloksissa näkyvään metaotsikkoon ja -kuvaukseen, muttei linkkiin. 

Mikäli vanha kestolinkki kaikesta huolimatta halutaan vaihtaa, kannattaa vanhasta osoitteesta tehdä uudelleenohjaus uuteen osoitteeseen.

Polkutunnuksessa on käytetty sivun tärkeintä hakufraasia

Millainen sitten on hyvä kestolinkki?

Koska kestolinkki on yksi niistä asioista, jotka voivat vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen, on olennaista, että kestolinkin polkutunnuksessa käytetään sivun tärkeintä avainsanaa tai hakufraasia. (Yksittäisen avainsanan sijaan kilpailu useammasta sanasta koostuvalla lausekkeella voi olla helpompaa.)

Linkin loppuosaan tulee siis sisällyttää aina se sana tai lauseke, jolla halutaan artikkelin tai sivun löytyvän hakutuloksista. (Huom! avainsanaa pitää muistaa käyttää myös sivun otsikoissa ja leipätekstissä.)

Jos et ole varma, mitä avainsanaa käyttää, tee ensin avainsanatutkimus

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Patner

Kestolinkki on käyttäjäystävällinen

Kuten sanottu linkki näkyy myös esimerkiksi Googlen hakutuloksissa, ja siksi se kannattaakin muotoilla myös mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi.

Hakuja tekevän käyttäjän pitäisi saada jo pelkästä linkistä osviittaa siitä, mitä sivu pitää sisällään.

Siispä kannattaa miettiä, miten linkistä saisi muotoiltua mahdollisimman kuvaavan hakusanat huomioiden.

Ainakin lienee selvää, ettei linkkiin kannata jättää – lukijalle mitään sanomattomia – kirjain- tai numeroyhdistelmiä.

Hyvästä kestolinkistä on riisuttu pois kaikki turha

Vaikka WordPress osaakin muodostaa kestolinkin artikkelin otsikon mukaan, kannattaa linkki kuitenkin aina tarkistaa ja tarvittaessa muokata sitä (ainakin lyhyemmäksi).

Otsikkokin kannattaa pitää yleensä mieluummin tiiviinä ja ytimekkäänä, mutta toisinaan se vaatii myös joitakin “täytesanoja” ollakseen mahdollisimman kuvaava ja houkutteleva.

Kestolinkistä puolestaan kannattaa poistaa kaikki linkin kannalta turhat sanat ja merkit.

Kestolinkin ei välttämättä tarvitse olla lyhyt, mutta se lyhenee kyllä itsestään, kun kaikki ylimääräinen riisutaan polkutunnuksesta pois.

On kuitenkin hyvä muistaa, ettei avainsanaa (joka tietenkin sisältyy myös hyvään otsikkoon) poisteta linkistä.

Käytännössä esimerkiksi tämän artikkelin pitkähköä otsikkoa ei kannattanut jättää linkkiin sellaisenaan “Kestolinkin optimoiminen yksittäisille sivuille ja blogiartikkeleihin”.

Otsikko sisältää artikkelin lukijalle hyödyllistä tarkentavaa tietoa, joka ei kuitenkaan linkin kannalta ole välttämätöntä. Sen sijaan “Kestolinkin optimoiminen” kertoo riittävästi artikkelin sisällöstä ja sisältää artikkelin tärkeimmän avainsanan (=kestolinkki).

Se on myös sopivan lyhyt, kun linkin kannalta turhat täytesanat on poistettu.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö, lähetä sähköpostia tai soita Leolle.

Leo Sävel