/ / Kestolinkin optimoiminen yksittäisille sivuille ja blogiartikkeleihin

Kestolinkin optimoiminen yksittäisille sivuille ja blogiartikkeleihin

Verkkosivut
Mikä on kestolinkki, ja miksi se kannattaa optimoida aina ennen kuin julkaistaan uusi WordPress-artikkeli?

Miksi kestolinkki pitää optimoida

Kestolinkin lopussa oleva polkutunnus on yksittäisten nettisivujen ja artikkeleiden URL-osoitteessa se osuus, joka identifioi juuri tämän kyseisen sivun. Kestolinkki on yksi niistä asioista, jotka kertovat Googlelle, mistä sivulla on kyse, ja siksi onkin tärkeää, että myös se optimoidaan hakukonenäkyvyyttä silmällä pitäen.

Lisäksi kestolinkki näkyy myös hakuja tekevälle käyttäjälle Googlen hakutulossivulla heti metaotsikon alapuolella ja vaikuttaa osaltaan myös siihen, klikkaako vierailija itsensä sivustolle. Metaotsikossa- ja kuvauksessa voidaan tietenkin tarkemmin kertoa, mitä sivulla on, mutta usein viimekädessä linkki kertoo, voisiko sivu tarjota meille etsimämme.

Kestolinkin muokkaaminen WordPressissä

Kestolinkki löytyy WordPress-sivun yläkulmasta, josta sen polkutunnusta pääsee näppärästi muokkaamaan yhdellä klikkauksella niin halutessaan. Kestolinkki muodostuu kyllä automaattisesti otsikon mukaan esimerkiksi jokaiseen blogipostaukseen. Usein automaattisesti muodostunut linkki ei kuitenkaan ole hakukonenäkyvyyden kannalta paras vaihtoehto, etenkin jos otsikko on pitkä.

Kestolinkki kannattaa vaihtaa halutunlaiseksi aina ennen artikkelin julkaisua, koska jos aikaisemmin julkaistun sivun kestolinkki muuttuu, luonnollisesti myös sen osoite vaihtuu. Näin ollen esimerkiksi vanhaan blogiartikkeliin muiden sivuilta johtavat linkit eivät enää toimi, kun linkkiä on muokattu. Tällöin myöskään vaikkapa Facebookin julkaisu, jossa on mainostettu artikkelia, ei enää ohjaa kävijöitä oikeaan paikkaan.

Aiemmin julkaistujen artikkeleiden vanhentunutta sisältöähän kannattaa toki päivittää ajan tasalle. Se viestittää hakukoneille, että sisällöstä välitetään ja lukijoille halutaan tarjota parasta mahdollista sisältöä. Blogiartikkelien kestolinkkien muotoilussa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että vaikka itse tekstiä päivitettäisiin myöhemmin, linkkiä ei silti kannata vaihtaa.

Mikäli blogitekstin sisältöä halutaan muuttaa radikaalisti (ja sitä myöten myös linkkiä), kannattaa mieluummin kirjoittaa kokonaan uusi artikkeli eri näkökulmasta. Tällä tavoin on mahdollista saada enemmän näkyvyyttä molemmille aiheille.

Linkkien sisältöä ei kannata myöskään liittää liiaksi mihinkään tiettyyn ajankohtaan, jotta artikkeli kestää aikaa. Esimerkiksi Paras lasagneresepti vuodelle 2020 -otsikoidun artikkelin linkistä kannattaa jättää vuosiluku pois. Tuore vuosiluku toki todennäköisesti houkuttelee ajankohtaisuudellaan, joten se kannattaa siksi sisällyttää kuitenkin otsikon lisäksi esimerkiksi Googlen hakutuloksissa näkyvään metaotsikkoon ja -kuvaukseen, joita voi sitten myöhemmin päivittää.

Mikäli vanha kestolinkki kaikesta huolimatta halutaan vaihtaa, kannattaa vanhasta osoitteesta tehdä uudelleenohjaus uuteen osoitteeseen.

Polkutunnuksessa on käytetty sivun tärkeintä hakufraasia

Millainen sitten on hyvä kestolinkki? Koska kestolinkki on yksi niistä asioista, jotka voivat vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen, on olennaista, että kestolinkin polkutunnuksessa käytetään sivun tärkeintä avainsanaa tai hakufraasia. Yksittäisen avainsanan sijaan kilpailu useammasta sanasta koostuvalla lausekkeella voi olla helpompaa. Linkin loppuosaan tulee siis sisällyttää aina se sana tai lauseke, jolla halutaan artikkelin tai sivun löytyvän hakutuloksista. (Ja totta kai avainsanaa pitää muistaa käyttää myös sivun otsikoissa ja leipätekstissä.)

Kestolinkki on käyttäjäystävällinen

Kuten sanottu linkki näkyy myös esimerkiksi Googlen hakutuloksissa, ja siksi se kannattaakin muotoilla myös mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi. Hakuja tekevän käyttäjän pitäisi saada jo pelkästä linkistä osviittaa siitä, mitä sivu pitää sisällään. Siispä kannattaa miettiä, miten linkistä saisi muotoiltua mahdollisimman kuvaavan, hakusanat huomioiden. Ainakin lienee selvää, ettei linkkiin kannata jättää lukijalle mitään kertomattomia kirjain- tai numeroyhdistelmiä.

Hyvästä kestolinkistä on riisuttu pois kaikki turha

Vaikka esimerkiksi WordPress osaakin muodostaa kestolinkin artikkelin otsikon mukaan, kannattaa linkki kuitenkin aina tarkistaa ja tarvittaessa muokata sitä esimerkiksi lyhyemmäksi. Otsikkokin toki kannattaa pitää yleensä mieluummin tiiviinä ja ytimekkäänä, mutta toisinaan se vaatii myös joitakin “täytesanoja” ollakseen mahdollisimman kuvaava ja houkutteleva.

Kestolinkistä puolestaan kannattaa poistaa kaikki linkin kannalta turhat sanat ja merkit. Kestolinkin ei välttämättä ole pakko olla lyhyt, mutta usein se lyhenee, kun kaikki ylimääräinen riisutaan polkutunnuksesta pois. On kuitenkin syytä muistaa, ettei avainsanaa (joka tietenkin sisältyy myös hyvään otsikkoon) poisteta linkistä.

Käytännössä esimerkiksi tämän artikkelin pitkähköä otsikkoa ei kannattanut jättää linkkiin sellaisenaan “Kestolinkin optimoiminen yksittäisille sivuille ja blogiartikkeleihin”. Otsikko sisältää artikkelin lukijalle hyödyllistä tarkentavaa tietoa, joka ei kuitenkaan linkin kannalta ole välttämätöntä. Sen sijaan “Kestolinkin optimoiminen” kertoo riittävästi artikkelin sisällöstä ja sisältää artikkelin tärkeimmän avainsana. Se on myös sopivan lyhyt, kun linkin kannalta turhat täytesanat on poistettu.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä