/ / Hyvät nettisivut ovat yrityksesi liidikone

Hyvät nettisivut ovat yrityksesi liidikone

Hyvät kotisivut ovat yrityksen liidikone
Hyvät nettisivut houkuttelevat kävijöitä, tarjoavat vierailijoille heidän etsimänsä tiedon ja saavat kävijät toteuttamaan halutun toimenpiteen. Lue, miten nämä tavoitteet on mahdollista saavuttaa, eli millaisista osista hyvät kotisivut rakentuvat.

Hyvillä kotisivuilla perusasiat ovat kunnossa

Alkavan vuoden kunniaksi halusimme kirjoittaa yhteenvedon hyvien nettisivujen tärkeimmistä asioista. Niistä seikoista, jotka jokaisen kotisivut omistavan tai sellaisia suunnittelevan tulisi tietää ja ottaa huomioon. Näillä ohjeilla rakennat nettisivuista liidejä tuottavan koneen. Jos et lue mitään muuta artikkelia, lue tämä.

Houkutteleva visuaalinen ilme ja selkeä rakenne

Yllättävän moni näkee nettisivut ainoastaan yrityksen digitaalisena käyntikorttina, vaikka sivuilla on usein paljon muitakin tavoitteita.

Jokainen yritys tietysti määrittelee nettisivujensa tavoitteet itse, mutta hyvin usein tähtäimessä on kuitenkin liidien hankkiminen, asiantuntijuuskuvan vahvistaminen tai myynnin kasvattaminen suoraan verkkokauppaostoilla. Saavutetaanko nämä tavoitteet verkkosivujen avulla? Se riippuu tietysti monesta tekijästä. 

Kaikki alkaa ensivaikutelmasta. Kun potentiaalinen asiakas saapuu yrityksen nettisivuille ensimmäistä kertaa, millaisia mielikuvia näkymä herättää asiakkaassa? Herättääkö se luottamusta ja houkuttelee tutustumaan yritykseen tarkemmin? Vai käännyttääkö esimerkiksi auttamatta 2010-luvulle jäänyt visuaalinen ilme sivustovierailijan kannoillaan?

Kun potentiaalinen asiakas muodostaa ensivaikutelmaansa verkkosivuista ja sitä kautta myös yrityksestä, on sivuston visuaalinen ilme avainasemassa. 

Vaikka kotisivujen kehnolla ulkoasulla ei todellisuudessa olisi mitään tekemistä yrityksen asiantuntijuuden kanssa, saattaa se silti herättää negatiivisia mielleyhtymiä yrityksestä. 

Nettisivujen visuaalisella suunnittelulla on toki ensivaikutelmaa huomattavasti laajempikin merkitys, ja siksi se kannattaa jättää aina ammattitaitoisen graafikon tehtäväksi.

Taitavasti suunniteltu layout auttaa paitsi rakentamaan uskottavaa brändiä, vaikuttaa myös nettisivujen käyttäjäkokemukseen oleellisesti

Informatiivinen ja myyvä tekstisisältö

Liidienhankinnan ja myynnin edistämisen kannalta vaikuttavin tekijä on kuitenkin nettisivujen tekstisisältö. Vasta mielenkiintoinen teksti houkuttelee sivuilla vierailevan kävijän jäämään sivuille ja myy tuotteen tai palvelun. 

Hyvän sisällön edellytys on, että se puhuttelee kohderyhmää ja palvelee lukijaansa mahdollisimman hyvin. Potentiaalisen asiakkaan tulee saada sivuilta tarvitsemansa tiedot esimerkiksi ostopäätöksensä tueksi. Informatiivisuuden lisäksi tekstin pitää tarjota sivustovierailijalle mahdollisuus samaistua esitettyyn ”ongelmaan” ja sitten tarjota ratkaisu siihen. 

Tekstin avulla yritys voi erottautua kilpailijoistaan ja vakuuttaa sivustovieraiija siitä, miksi hänen tulisi valita juuri tämä tuote tai palvelu.

Hyvä teksti koostuu monista osa-alueista, jotka johdattavat sivustovierailijoita heidän ostopolullaan eteenpäin. Sivusto voi tavoitteistaan riippuen sisältää esimerkiksi informatiivisia ja myyviä palvelukuvauksia, samaistuttavia referenssitarinoita tai hyödyllisiä blogitekstejä ja yhteydenottokynnystä madaltavia prosessikuvauksia. 

Tekstit kirjoitetaan aina ensisijaisesti todellisille lukijoille, ja siksi hyvässä tekstissä on huomioitu myös hakukonenäkyvyys siten, ettei se vaikuta lukukokemukseen negatiivisesti. 

Tarkempia vinkkejä nettisivujen tekstien kirjoittamiseen voit lukea artikkelistamme Sisällöntuotanto yrityksen nettisivuille.  

Hakukoneet huomioiva kokonaisuus

Hakukoneoptimointi on myös tärkeä osa nettisivuja, joiden avulla halutaan tavoittaa uusia asiakkaita. 

Hakukoneoptimointi koostuu paitsi teknisestä optimoinnista että hakukoneet huomioivasta sisällöntuotannosta. Tavoitteena hakukoneoptimoinnissa on parantaa sivuston näkyvyyttä tietyillä hakusanoilla Googlen (tai muiden hakukoneiden) hakutuloksissa. 

Yksi tärkeimmistä hakukonenäkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä on verkkosivujen tekstisisältö. Ilman kattavaa ja hyvää sisältöä on mahdotonta saada luonnollista näkyvyyttä kilpailluilla avainsanoilla.

Olennaisinta on luoda kullekin palvelulle tai tuotteelle omat alasivunsa ja kirjoittaa jokaiseen niistä kattavat tekstisisällöt.

Sivut teksteineen optimoidaan toiminnan kannalta tärkeille avainsanoille, joilla halutaan tavoitella näkyvyyttä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tehdään avainsanatutkimus ja valitaan avainsanat, joita sitten käytetään sivun linkissä, otsikoissa ja itse teksteissä. Ylioptimointia on kuitenkin syytä välttää, eli tekstiä ei missään nimessä kannata täyttää avainsanoilla, vaan käyttää niitä vain siinä määrin, kun ne sopivat luontevaksi osaksi tekstiä. 

Yoast SEO on hyvä WordPress-sivujen lisäosa, joka kertoo mikä on otpimaalinen avainsanatiheys eri pituisille teksteille. Yoast SEOlla voidaan myös kirjoittaa kullekin sivulle omat metaotsikot ja metakuvaukset, jotka ovat tärkeitä Googlen hakutulosten kannalta.

Hyvä teksti on yleensä vähintään 300 sanan mittainen. Mikäli verkkosivujen yhteydessä on blogi, voi sivuston näkyvyyttä tavoitella kirjoittamalla myös pidempiä blogiartikkeleita tärkeille avainsanoille. 

Pelkät houkuttelevat tekstit eivät kuitenkaan vielä takaa hyvää näkyvyyttä. Näkyvyyteen vaikuttaa myös sivuston käyttäjäkokemus, johon puolestaan vaikuttavat muun muassa latausnopeus ja sivuston rakenne. 

Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että Google haluaa tarjota käyttäjilleen laadukasta sisältöä. Ja laadusta kertovat monenlaiset osa-alueet sivustolla, myös esimerkiksi ulkoisten linkkien määrä. Niinpä hakukonenäkyvyyttä parantaa myös muilta korkean auktoriteetin sivuilta tulevat linkit. 

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

Maksettu mainonta

Hakukonenäkyvyyttä ei kuitenkaan kannata jättää pelkän luonnollisen näkyvyyden varaan. Koska vaikka kirjoittaisit kattavat tekstisisällöt ja virittäisit sivun käyttäjäkokemuksen kaikin tavoin huippuunsa, ei se valitettavasti vielä takaa etusivun (tai edes toisen tai kolmannen sivun) paikkaa hakukonetuloksissa.

Kilpailu näistä paikoista on äärimmäisen kovaa ja kaikki haluavat varmasti tehdä parhaansa yltääkseen näille sijoille. Mitä kilpaillummat ala ja avainsanat ovat sekä mitä uudemmat sivut, sitä vaikeampaa on pärjätä tässä kilpailussa.

Nettisivut ovat kuitenkin melko hyödyttömät, jos niillä ei käy kukaan.
Yleensä parhaisiin tuloksiin päästäänkin hakukoneoptimoinnin ja maksetun mainonnan yhteispelillä.

Tärkein yksittäinen hyöty maksetusta mainonnasta on, että sen avulla saadaan ohjattua säännöllistä kävijäliikennettä sivustolle.

Hakusanamainonta kasvattaa kotisivujen kävijämääriä

Maksettujen hakusanamainosten avulla saadaan sivusto näkymään hakutulosten kärjessä, vaikka kilpailu luonnollisista hakukonetuloksista tärkeillä avainsanoilla olisi kovaa.

Hakusanamainonnassa yritys valitsee haluamansa avainsanat, ja Google näyttää mainoksia niille käyttäjille, jotka tekevät hakuja kyseisillä sanoilla.

Esimerkiksi parturikampaamon mainokset voidaan laittaa näkymään hakutulosten yhteydessä silloin, kun käyttäjä etsii Googlesta “hiustenleikkuuta”, “parturipalvelua” tai “kampaajaa”. Näitä termejä käyttävät hakijat ovat varsin todennäköisesti etsimässä itselleen kyseistä palvelua, joten yritys saattaa hyvinkin saada heistä maksavia asiakkaita.

Näilläkin paikoilla on kuitenkin kilpailua, ja mitä enemmän yritys on valmis maksamaan hakusanoistaan, sitä paremmalle mainospaikalle se sijoitetaan.

Googlen Display -mainonnan avulla lisää vierailijoita kustannustehokkaasti

Kävijäliikenteen kasvattamiseksi hakusanamainonnan rinnalle kannattaa ottaa myös Googlen Display-mainonta.

Kyse on Googlen Display-verkostossa eli Googlen yhteistyökumppaneiden verkkosivuilla näytettävistä teksti-, kuva- ja videomainoksista, joiden avulla pyritään ohjaamaan kävijöitä yrityksen kotisivuille. Hakukonemainonnan tavoin tässäkin yritys maksaa Googlelle mainostensa klikkauksista, jotka ovat tosin Display-mainonnassa huomattavasti edullisimpia.

Jos kiinnostuit Display-mainnonnan mahdollisuuksista, suosittelen lukemaan tämän artikkelin.

Googlen Remarketing -mainonta tavoittaa kotisivuilla aiemmin vierailleet kävijät

Kun hakusanamainonta ja Display-mainonta on saatu toimimaan, eli on saavutettu ensimmäinen tavoite, joka on nostaa kotisivujen kävijämääriä, on aika ottaa käyttöön kolmas mainontakeino, uudelleenmarkkinointi.

Kävijämäärien nousu kun ei vielä tarkoita, että saavutettaisiin välttämättä vielä sivujen varsinaisia konversiotavoitteita.

Yrityksen kotisivuilla ensimmäistä kertaa vierailevista kävijöistä 98 % poistuu sivulta konvertoitumatta, eikä enää palaa sivulle. Googlen Remarketing -mainonta onkin erittäin tehokas keino tavoittaa nämä sivulta jo kertaalleen poistuneet kävijät uudestaan.

Googlen Remarketing-mainokset ovat muuten täysin samanlaisia kuin edellä esitellyt Display-mainokset, mutta ne kohdennetaan ja näytetään nimenomaan yrityksen sivuilla aiemmin vierailleille kävijöille kun he surffailevat muualla netissä.

Yhteenveto

Hyvät nettisivut koostuvat siis monesta toisiaan tukevasta elementistä, vakuuttavasta visuaalisesta ilmeestä, houkuttelevasta tekstisisällöstä, hyvin suunnittelusta käyttäjäkokemuksesta ja eri osasista koostuvasta hakukoneoptimoinnista sekä kohderyhmät tavoittavasta mainonnasta.

Jotta saisit houkuteltua lisää kävijöitä sivuillesi, vakuutettua heidät liideiksesi ja lopulta asiakkaiksesi kannattaa nämä perusasiat katsoa kuntoon.

Jäitkö miettimään, miten saat hankittua hyvät kotisivut yrityksellesi?

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu alla olevalla lomakkeella, niin jutellaan millaisia kehitystarpeita yrityksesi kotisivuilla on, tai millaiset uudet sivut yrityksesi tarvitsee.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä