Hyvillä nettisivuilla perusasiat ovat kunnossa

Alkavan vuoden kunniaksi halusimme kirjoittaa yhteenvedon hyvien nettisivujen tärkeimmistä asioista. Niistä seikoista, jotka jokaisen kotisivut omistavan tai sellaisia suunnittelevan tulisi tietää ja ottaa huomioon. Näillä ohjeilla rakennat nettisivuista liidejä tuottavan koneen. Jos et lue mitään muuta artikkelia, lue tämä.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen

Houkutteleva visuaalinen ilme ja selkeä rakenne

Yllättävän moni näkee nettisivut yrityksen digitaalisena käyntikorttina, vaikka sivuilla on usein paljon muitakin tavoitteita.

Jokainen yritys tietysti määrittelee nettisivujensa tavoitteet itse, mutta hyvin usein tähtäimessä on esimerkiksi liidien hankkiminen, asiantuntijuuskuvan vahvistaminen tai myynnin kasvattaminen suoraan verkkokauppaostoilla. Saavutetaanko nämä tavoitteet verkkosivujen avulla? Se riippuu tietysti monesta tekijästä. 

Kaikki alkaa ensivaikutelmasta. Kun potentiaalinen asiakas saapuu yrityksen nettisivuille ensimmäistä kertaa, millaisia mielikuvia näkymä herättää asiakkaassa? Herättääkö se luottamusta ja houkuttelee tutustumaan yritykseen tarkemmin? Vai käännyttääkö esimerkiksi auttamatta 2010-luvulle jäänyt visuaalinen ilme sivustovierailijan kannoillaan?

Kun potentiaalinen asiakas muodostaa ensivaikutelmaansa verkkosivuista ja sitä kautta myös yrityksestä, on sivuston visuaalinen ilme avainasemassa. 

Vaikka kotisivujen kehnolla ulkoasulla ei todellisuudessa olisi mitään tekemistä yrityksen asiantuntijuuden kanssa, saattaa se silti herättää negatiivisia mielleyhtymiä yrityksestä. 

Nettisivujen visuaalisella suunnittelulla on toki ensivaikutelmaan suurempi merkitys, ja siksi se kannattaa jättää aina ammattitaitoisen graafikon tehtäväksi.

Taitavasti suunniteltu layout auttaa paitsi rakentamaan uskottavaa brändiä, vaikuttaa myös nettisivujen käyttäjäkokemukseen oleellisesti. 

Informatiivinen ja myyvä tekstisisältö

Liidienhankinnan ja myynnin edistämisen kannalta vaikuttavin tekijä on kuitenkin nettisivujen tekstisisältö. Vasta mielenkiintoinen teksti houkuttelee sivuilla vierailevan kävijän jäämään sivuille ja myy tuotteen tai palvelun. 

Hyvän sisällön edellytys on, että se puhuttelee kohderyhmää ja palvelee lukijaansa mahdollisimman hyvin. Potentiaalisen asiakkaan tulee saada sivuilta tarvitsemansa tiedot esimerkiksi ostopäätöksensä tueksi. Informatiivisuuden lisäksi tekstin pitää tarjota sivustovierailijalle mahdollisuus samaistua esitettyyn ”ongelmaan” ja sitten tarjota ratkaisu siihen. 

Tekstin avulla yritys voi erottautua kilpailijoistaan ja vakuuttaa sivustovieraiija siitä, miksi hänen tulisi valita juuri tämä tuote tai palvelu.

Hyvä teksti koostuu monista osa-alueista, jotka johdattavat sivustovierailijoita heidän ostopolullaan eteenpäin. Sivusto voi tavoitteistaan riippuen sisältää esimerkiksi informatiivisia ja myyviä palvelukuvauksia, samaistuttavia referenssitarinoita tai hyödyllisiä blogitekstejä ja yhteydenottokynnystä madaltavia prosessikuvauksia. 

Vaikka tekstit kirjoitetaan aina ensisijaisesti todellisille lukijoille, hyvässä tekstissä on huomioitu myös hakukonenäkyvyys siten, ettei se vaikuta lukukokemukseen negatiivisesti.

Hakukoneet huomioiva kokonaisuus

Hakukoneoptimointi on olennainen osa myyntiä edistäviä, hyviä nettisivuja. Sivujen selkeä rakenne, tyylikäs ulkoasu houkuttavine kuvineen, latausnopeus, ulkoiset linkit ja mielenkiintoiset sekä informatiiviset tekstit vaikuttavat sivujen käyttäjäystävällisyyteen ja hakukonenäkyvyyteen.

Kaikki nämä ovat edellytyksiä sille, että sivuilla on mahdollisuus päästä esimerkiksi Googlen hakukonetulosten kärkisijoille, vaan ne eivät silti ole takeita näkyvyydelle.

Yksi tärkeimmistä hakukonenäkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä onkin avainsanojen käyttäminen sivun tekstisisällöissä ja linkeissä. Tekstissä tulisi käyttää runsaasti sellaisia avainsanoja ja niiden synonyymejä, joilla halutaan sivujen löytyvän hakukoneista ja joita tiedetään potentiaalisten asiakkaiden käyttävän hakusanoina esimerkiksi Googlessa. Avainsanoja kannattaa selvittää avainsanatutkimuksen avulla.

Kohtuus kuitenkin kaikessa. Tekstin luettavuus ei saa kärsiä avainsanojen käytöstä, vaan ne on sijoitettava luonnolliseksi osaksi otsikoita ja leipätekstiä. Liiallisella ja luonnottomalla avainsanojen käytöllä saattaa olla jopa negatiivinen vaikutus näkyvyyteen.

Hakukoneoptimoidun tekstisisällön lisäksi avainsanoja tulisi käyttää myös esimerkiksi sivujen URL-osoitteissa ja Googlen hakutuloksissa näkyvissä meta titleissä ja meta descriptioneissa. Nämä ovatkin olennainen osa optimointia.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

Kotisivujen mainonta

Olipa konversiotavoitteena sitten uutiskirjelistalle liittyminen, tarjouspyynnön jättäminen, hintalaskurin käyttäminen, varsinainen ostotapahtuma tai jokin muu, on kaikkien kotisivujen tavoitteena yleensä ensin lisätä niiden liikennemäärää. Vasta sen myötä voidaan saada lisää asiakkaita tai liidejä, eli yrityksen tuotteista tai palveluista kiinnostuneita henkilöitä, jotka jättävät esimerkiksi yhteystietonsa yritykselle.

Tyylikkäät, käyttäjäystävälliset, vakuuttavat ja hakukoneoptimoidut sivut kasvattavat varmasti aina jonkin verran sivujen kävijämääriä. Liikennemäärän kasvua kannattaa kuitenkin aina tehostaa mainonnan avulla.

Kuten sanottu hakukoneoptimoinnin avulla halutaan vaikuttaa kotisivujen näkyvyyteen esimerkiksi Googlen hakukonetuloksissa ja sitä kautta lisätä kävijämääriä. Täydellisestikään optimoidut sivut eivät kuitenkaan valitettavasti läheskään aina nouse Googlen ensimmäiselle sivulle tai edes toiselle tai kolmannelle.

Kilpailu näistä paikoista on äärimmäisen kovaa ja kaikki haluavat varmasti tehdä parhaansa yltääkseen näille sijoille. Ja mitä kilpaillummat ala ja avainsanat ovat sekä mitä uudemmat sivut, sitä vaikeampaa on pärjätä tässä kilpailussa.

Hakusanamainonta kasvattaa kotisivujen kävijämääriä

Onneksi on kuitenkin olemassa Googlen hakusanamainonta, jonka avulla voidaan varmistaa paikka hakukonetulosten kärjessä.

Google myy mainostilaa sekä hakutulossivujen ylä- että alalaidassa. Käytännössä yritys siis tekee (tai teettää) hakutuloksissa näkyvän mainoksen ja määrittelee, kuinka paljon on valmis maksamaan siihen sisältyvistä avainsanoista (ts. niiden klikkauksesta).

Näilläkin paikoilla on siis kilpailua, ja mitä enemmän yritys on valmis maksamaan hakusanoistaan, sitä paremmalle mainospaikalle se sijoitetaan.

Googlen Display -mainonnan avulla lisää vierailijoita kustannustehokkaasti

Kävijäliikenteen kasvattamiseksi hakusanamainonnan rinnalle kannattaa ottaa myös Googlen Display-mainonta.

Kyse on Googlen Display-verkostossa eli Googlen yhteistyökumppaneiden verkkosivuilla näytettävistä teksti-, kuva- ja videomainoksista, joiden avulla pyritään ohjaamaan kävijöitä yrityksen kotisivuille. Hakukonemainonnan tavoin tässäkin yritys maksaa Googlelle mainostensa klikkauksista, jotka ovat tosin Display-mainonnassa huomattavasti edullisimpia.

Jos kiinnostuit Display-mainnonnan mahdollisuuksista, suosittelen lukemaan tämän artikkelin.

Googlen Remarketing -mainonta tavoittaa kotisivuilla aiemmin vierailleet kävijät

Kun hakusanamainonta ja Display-mainonta on saatu toimimaan, eli on saavutettu ensimmäinen tavoite, joka oli nostaa kotisivujen kävijämääriä, otetaan käyttöön kolmas mainontakeino. Kävijämäärien nousu kun ei vielä tarkoita, että olisi saavutettu kotisivujen varsinaiset konversiotavoitteet.

Yrityksen kotisivuilla ensimmäistä kertaa vierailevista kävijöistä 98 % poistuu sivulta konvertoitumatta, eikä enää palaa sivulle. Googlen Remarketing -mainonta onkin erittäin tehokas keino tavoittaa nämä sivulta jo kertaalleen poistuneet kävijät uudestaan.

Googlen Remarketing-mainokset ovat muuten täysin samanlaisia kuin edellä esitellyt Display-mainokset, mutta ne kohdennetaan ja näytetään nimenomaan yrityksen sivuilla aiemmin vierailleille kävijöille.

Yhteenveto

Hyvät nettisivut koostuvat monesta toisiaan tukevasta elementistä, kuten sivujen selkeästä rakenteesta, houkuttelevasta, informatiivisesta ja kävijöiden polkua ohjaavasta tekstisisällöstä sekä asiantuntevasta hakukoneoptimoinnista ja tehokkaasta kohderyhmät tavoittavasta mainonnasta. Jotta saisit houkuteltua lisää kävijöitä sivuillesi, vakuutettua heidät liideiksesi ja lopulta asiakkaiksesi, on näiden perusasioiden oltava kunnossa.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen