Hakusanamainonta-ja-display-mainonta-google-adsissa

Google-hakusanamainonta ja Display-mainonta

Googlen hakusanamainonta ja Display-mainonta ovat molemmat tehokkaita mainontakeinoja pienyrityksille. Näin hyödynnät niitä tehokkaasti.

Mikä hakuverkosto? Mikä Display Network?

Googlen hakusanamainonta tapahtuu Googlen hakuverkostossa, joka koostuu Googlen omista hakusivustoista sekä erilaisten kumppanien verkkosivuista, joilla hakusanamainontaa voidaan näyttää. Googlen omia hakusivustoja ovat muun muassa Googlen maakohtaiset hakukonesivut (kuten google.fi), Google Play ja Google Maps. Mainoksia näytetään luonnollisten hakutulosten ylä- ja alapuolella sekä joillain sivustoilla niiden vierellä.

Google Display-mainontaa puolestaan tehdään Display Networkissa eli Display-verkostossa, joka muodostuu yli kahdesta miljoonasta Googlen yhteiskumppaneiden verkkosivustosta, jotka tavoittavat potentiaalisesti jopa 92 % kaikista netinkäyttäjistä. Google maksaa yhteistyökumppaneilleen oikeudesta näyttää mainoksia heidän sivuillaan.

Google-hakusanamainonta ja Display-mainonta ovat hyvin erilaisia, ja ne soveltuvat eri käyttötarkoituksiin. Mainontatapa kannattaa aina valita sen mukaan, mitä sillä halutaan saavuttaa.

Google-hakusanamainonta tavoittaa ihmiset, jotka jo etsivät palveluasi

Google Adsin hakusanamainonta on mainio keino tavoittaa ihmiset, joilla on jo valmis tarve tietylle tuotteelle tai palvelulle. Hakusanamainonnassa yritys valitsee haluamansa avainsanat, ja Google näyttää mainoksia niille käyttäjille, jotka tekevät hakuja kyseisillä sanoilla. Hakusanamainonnassa mainosmuotona on aina tekstimainos.

Esimerkiksi parturikampaamon mainokset voidaan laittaa näkymään hakutulosten yhteydessä silloin, kun käyttäjä etsii Googlesta “hiustenleikkuuta”, “parturipalvelua” tai “kampaajaa”. Näitä termejä käyttävät hakijat ovat varsin todennäköisesti etsimässä itselleen kyseistä palvelua, joten yritys saattaa hyvinkin saada heistä maksavia asiakkaita.

Mainosten kohdennusta kannattaa lisäksi tarkentaa muun muassa maantieteellisten sijainnin mukaan. Potentiaalisimmat asiakkaat asuvat usein lähellä yritystä, joten mainosbudjetti on järkevää käyttää ensisijaisesti juuri heihin. Jos yrityksen toimialue on vaikkapa koko Etelä-Suomi, mutta suurin osa asiakkaista asuu pääkaupunkiseudulla, kannattaa mainokset rajata näkymään vain siellä.

Google veloittaa mainosalustansa käytöstä klikkausten perusteella, eli yritys maksaa Googlelle klikkaushinnan aina kun käyttäjä klikkaa mainosta siirtyäkseen yrityksen verkkosivulle. Klikkaushinnat voivat vaihdella melko paljon eri alojen ja avainsanojen välillä sen mukaan, kuinka kilpailtuja ne ovat.

Hakusanamainonnan klikkaushinnat perustuvat samoja avainsanoja käyttävien mainostajien väliseen automaattiseen huutokauppaan, joka määrittää, missä järjestyksessä mainokset näkyvät hakutulosten ohessa.

Jos muut mainostajat ovat valmiita maksamaan itselleen tärkeästä avainsanasta paljon, voi parhaiden mainospaikkojen klikkauskohtainen hinta nousta huomattavasti korkeammaksi kuin vähän kilpailluilla avainsanoilla ja aloilla. Yritys voi määrittää jokaiselle avainsanalle erikseen maksimihinnan, jonka on valmis maksamaan klikkauksesta.

Googlen Display-mainonta tekee ihmiset tietoisiksi yrityksestäsi

Siinä missä hakusanamainonta tavoittaa tiettyä palvelua jo etsivät Googlen käyttäjät, Display-mainonta puolestaan on omiaan tekemään yritystä tunnetummaksi ja ohjaamaan kävijäliikennettä yrityksen verkkosivustolle erittäin kustannustehokkaasti.

Display-verkostossa mainokset voivat olla joko teksti-, kuva- tai videomainoksia. Mainospaikkojen koko vaihtelee, ja esimerkiksi kuvamainoksille erikokoisia mainospaikkoja on toistakymmentä. Jos jokaiselle mainospaikalle halutaan erikseen tehdä sopivan kokoinen mainos, vie se mainosten tekijältä huomattavasti aikaa.

Siksi suositeltava tapa tehdä Display-mainontaa on käyttää responsiivisia display-mainoksia. Niissä mainoskampanjaan syötetään sopivia kuvia, otsikoita ja mainostekstejä, ja Google automaattisesti rakentaa niistä sopivan mainoksen kuhunkin mainospaikkaan. Tämä säästää yleensä huomattavasti työtunteja, jolloin mainonnan rakentaminen on edullisempaa.

Display-mainontaa voidaan kohdistaa muun muassa maantieteellisesti sekä kohteiden kiinnostusten mukaan. Yrityksen display-mainoksia voidaan esimerkiksi näyttää elektroniikasta kiinnostuneille ihmisille pääkaupunkiseudulla.

Hakusanamainosten tapaan Display-mainostenkin hinnoittelu on klikkausperusteinen, mutta klikkaukset ovat keskimäärin huomattavasti edullisempia kuin hakusanamainoksissa. Esimerkiksi itse maksamme blogitekstiemme mainostuksesta Googlen Display-verkostossa keskimäärin vain 0,1–0,2 € klikkaukselta. Hakusanamainonnassa klikkaushintamme ovat yleensä vähintään useita euroja kovan kilpailun vuoksi.

Tietyissä mainospaikoissa, kuten suosituilla verkkosivustoilla hintakilpailu voi kuitenkin myös Display verkon puolella olla kovempaa ja siksi myös klikkaushinnat jonkin verran suuremmat.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Patner

Remarketing-mainonta houkuttaa sivujesi kävijät palaamaan

Googlen Display-verkosto soveltuu myös erinomaisesti Remarketingiin eli uudelleenmarkkinointiin. Uudelleenmarkkinoinnissa mainontaa kohdistetaan suoraan niille ihmisille, jotka ovat jo aiemmin käyneet yrityksen verkkosivuilla. Mainokset näkyvät näille vierailijoille Display Networkin mainospaikoilla, kun he surffaavat netissä muilla sivustoilla.

Käydessään jollain sivustolla ensimmäistä kertaa, vain 2 % kävijöistä konvertoituu, eli tekee jonkin yrityksen haluaman toimenpiteen, kuten ajanvarauksen tai tuotteen ostamisen. Loput 98 % poistuvat sivustolta ja tuskin enää palaavat sinne, ellei heitä jotenkin houkutella takaisin.

Remarketing antaa yritykselle mahdollisuuden saada sivuiltaan poistuneet 98 % vierailijoista palaamaan. Saapuessaan sivustolle uudestaan kävijät myös konvertoituvat todennäköisemmin, sillä yritys on heille jo tuttu entuudestaan.

Remarketing-mainokset eroavat tavallisista Display-mainoksista vain mainoskampanjan kohdennuksen osalta. Uudelleenmarkkinointikampanjoissa Googlessa mainostajilla on käytössään kaikki samat mainosmuodot ja ominaisuudet kuin Display-kampanjoissakin.

Lyhyt yhteenveto Google Ads -mainostavoista

Google-hakusanamainonta
+ Tavoittaa kaikkein potentiaalisimmat asiakkaat, jotka jo etsivät tarjoamaasi palvelua
+ Ei keskeytä nettisurffailua, vaan mainos vastaa suoraan käyttäjän hakuun
+ Saat mainoksesi hakutulosten kärkeen
− Vain tekstimainokset
− Kalliimmat klikkaushinnat kuin muissa Google-mainoksissa

Google Display -mainonta
+ Monipuoliset mainosmuodot (teksti, kuva ja video)
+ Erittäin kustannustehokas tapa kasvattaa sivuston kävijämääriä
+ Tavoittaa potentiaalisesti 92 % netinkäyttäjistä
− Keskeyttävää mainontaa, eli mainoksen näkevä netinkäyttäjä ei ole sillä hetkellä etsimässä palveluasi

Google Remarketing -mainonta
+ Houkuttelee takaisin kävijät, jotka ovat poistuneet sivuiltasi konvertoitumatta
+ Erittäin kustannustehokasta
+ Teksti-, kuva- ja videomainokset
+ Edulliset klikkaushinnat

Tehokkainta on hyödyntää kaikkia kolmea Google-mainonnan muotoa samanaikaisesti yrityksen tarpeisiin sopivalla tavalla. Näin saat parhaiten tavoitettua kohderyhmäsi ja houkuteltua heidät konvertoitumaan.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö, lähetä sähköpostia tai soita Leolle.

Leo Sävel