/ / Kuka hyötyy eniten Google Ads -mainonnasta – miksi sen käyttäminen kannattaa?

Kuka hyötyy eniten Google Ads -mainonnasta – miksi sen käyttäminen kannattaa?

Kahvikuppi
Oikein kohdennettuna Google Ads -mainonta on kuin huomaamaton kehotus ostamiseen. Se ei häiriköi eikä keskeytä, ja googlettaja itse päättää, haluaako hän klikata mainoksen auki.

Google Adsista yleisesti

Googlesta on tullut monelle ensisijainen tiedonhaun lähde, oltiin sitten tutkimassa lähimmän ruokakaupan aukioloaikoja tai ostamassa uutta sohvaa. Google-hakuja tehdään päivittäin useita kymmeniä miljoonia jo pelkästään Suomessa. Oman yrityksen näkyvyyttä Googlessa voi helposti parantaa tekemällä Google Ads -kampanjan.

Maksetun kampanjan avulla saat yrityksesi linkit näkymään hakutuloksissa jopa ensimmäisellä sivulla, joten on hyvin todennäköistä, että googlettaja päätyy sitä kautta sivustollesi. Varsinkin, jos kampanja on taiten rakennettu niin, että oikeat hakutulokset näkyvät oikeille henkilöille.

Mainontaa yritykselle, joka haluaa kohdennetun kampanjan

Google Adsin avulla pystyt kohdentamaan yrityksesi mainostusta juuri niille, jotka ovat potentiaalisia tuotteesi tai palvelusi ostajia. Ads-kampanjan avulla tavoitat juuri oikeat henkilöt, eikä mainosbudjettisi kulu hukkaan. Päiväkohtainen budjetti on täysin itse määriteltävissä ja kampanjan voi rakentaa sellaisten suosittujen hakusanojen ympärille, joiden hinta on sinun kukkarollesi sopiva.

Google Ads -mainonta ei ole siis sokkona tehtyä hakuammuntaa. Googlen avainsanojen suunnittelijan avulla löytyvät ne kaikkein haetuimmat sanat, jotka ovat relevanteimmat juuri sinun yrityksesi toiminnan kannalta. Pähkinänkuoressa nämä sanat ovat tietenkin yrityksesi myymiä tuotteita ja palveluita (tai niihin liittyviä keskeisiä termejä) oikeassa kirjoitusasussa. Ne ovat ne sanat, joilla haluat ihmisten löytävän nettisivuillesi ja sitä kautta jatkavan ostopolkuaan eteenpäin.

Avainsanasuunnittelijan avulla löydät myös sanojen kilpailutilanteen sekä arviot klikkaushinnoista. Näin pystyt ennakoimaan kampanjasi kuluja sinulle sopivaksi.

Toisinaan alalla saatetaan käyttää tuotteista tai palveluista omaa ammattisanastoa. Tällöin palvelun etsijä käyttääkin aivan eri sanastoa hakua tehdessään ja syntyy ongelma, jossa hakija ei löydä sivuillesi. Kannattaa siis miettiä tarkkaan avainsanasuunnittelijaa apuna käyttäen ne sanat, joilla potentiaalinen asiakas löytää luoksesi.

Google Ads -mainokset vastaavat kysyntään

Google Ads -mainonnasta tekee nerokasta myös asiakkaan kannalta se, että googlettajan ei tarvitse nähdä ns. turhia, ei-relevantteja mainoksia. Usein mainonta saattaa aiheuttaa kuluttajassa vastareaktion, mikäli epäoleellista mainostusta yritetään puskea verkkokalvolle hinnalla millä hyvänsä.

Internet on muuttanut mainostusta hienovaraisempaan suuntaan. Kenelläpä ei lukisi ovessa nykyään “ei mainoksia” postiluukusta syydetyn ei-toivotun mainospaperikasan takia. Googlessa tällaista kylttiä ei tarvita, sillä tietyn tuotteen tai palvelun hakija on jo etsimässä hakusanaan liittyvää informaatiota.

Kohdennettu mainonta vastaa tähän tarpeeseen oivallisesti. Enää ei tarvitse käyttää turhaan resursseja massoille mainostamiseen.

Google-mainostus sopii hyvin pienyrittäjälle, koska kampanjan kulut ovat maltilliset

Mainostaminen Googlessa on kohtuuhintaista ja keskimääräisen päiväbudjetin voi mainostaja päättää itse. Google Ads on nk. Pay per click -mainontaa, jossa maksetaan ainoastaan toteutuneista klikkauksista, eikä esimerkiksi siitä, kuinka usein mainoksesi näkyvät missäkin kohdassa.

Mainonnan kulut ovat siis erittäin helposti hallittavissa. Jo viiden euron päiväbudjetilla voi päästä hyviin tuloksiin, riippuen tietysti siitä, kuinka kilpailtuja kampanjassa käytetyt avainsanat ovat. Suositut avainsanat nimittäin maksavat enemmän.

Kulujen kohtuullisuuden takia Google Ads -mainonta sopii erityisen hyvin pienyrittäjällekin. Ads-mainonta on helppo keino saada tärkeitä, potentiaalisten asiakkaiden tekemiä klikkauksia yrityksen sivuille.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

Google Ads -kampanjan avulla yrityksesi saa näkyvyyttä

Vaikka päättäisitkin kaikesta huolimatta luottaa ainoastaan luonnollisten hakutulosten voimaan, on yksi tosiasia kuitenkin huomioitava. Nimittäin se, että kilpailijasi todennäköisesti mainostavat joka tapauksessa.

Mainostamatta jättäminen sataa siis suoraan kilpailijoidesi laariin parantamalla heidän asemaansa markkinoilla.

Tiedosta siis myös mitä lähimmät kilpailijasi tekevät ja millaisia mainoskampanjoita heillä on. Pyri löytämään omasta palvelustasi, tuotteestasi ja/tai yrityksestäsi ne ominaisuudet, jotka erottavat sinut kilpailijastasi.

Pelkkä näkyvyys Googlessa ei tosin riitä asiakkaiden hankkimiseen. Ei voi olettaa kassan alkavan maagisesti laulaa sillä sekunnilla, kun mainoksesi näkyy Googlessa. Nykypäivän informaatiotulva aiheuttaa sen, että ihmiset tekevät entistä enemmän tuotevertailuja ennen ostopäätöksen tekemistä. Sivuston tulee siis olla myös houkutteleva ja sisällön vastata sitä mielikuvaa, joka on saanut potentiaalisen asiakkaan klikkaamaan mainostasi jo alun perin.

Kampanja on siis kokonaisuus, joka rakentuu houkuttelevasti kirjoitetusta mainoksista sekä toimivista ja selkeistä nettisivuista.

Myykö yrityksesi tuotetta tai palvelua, jota googlettaja ei tiennyt tarvitsevansa?

Mikäli myymäsi tuote tai palvelu on hyvin spesifi tai täysin uusi markkinoilla, ei potentiaalinen asiakkaasi välttämättä edes tiedä tarvitsevansa kyseistä hyödykettä.

Tässä tapauksessa kampanja kannattaa rakentaa pitäen mielessä ne hakusanat, joiden avulla googlettaja etsii vaivaansa tai ongelmaansa ratkaisua. Potentiaalinen asiakkaasi saattaa etsiä Googlesta esimerkiksi hakusanoilla “päätä särkee” ja voit vastata kysyntään mainostamalla juuri kyseisillä hakusanoilla uutta innovaatiotasi päänsäryn katkaisuun.

Haun tekijä ei siis välttämättä osaisi tehdä hakua yrityksesi tuotteella tai palvelulla, koska hän ei yksinkertaisesti tiedä siitä vielä. Google Ads -kampanjaa rakentaessa täytyy osata ajatella kokonaisuutta ja joskus myös potentiaalisten asiakkaiden ajatuksenjuoksua.

Kohdennettua avainsanamainontaa sesonkiluontoisesti

Mainonnan voit laittaa päälle ja pois silloin, kun itse sitä haluat. Ei ole siis mitään määrättyjä jaksoja, jonka aikana kampanja on automaattisesti päällä.

Erityisen hyvin Google Ads -kampanjointi sopii myös siis yrittäjille, joiden asiakasvirta ei ole jatkuvaa, vaan vaihtelee esimerkiksi sesonkien mukaan. Ads-kampanja voi olla päällä silloin, kun yrityksellä soisi olevan enemmän asiakkaita ja sen voi laittaa tauolle silloin, kun asiakkaita on tarpeeksi.

Toteutimme viime vuoden lopussa asiakkaallemme Ads-kampanjan hiljaista alkuvuotta varten. Jo helmikuun alussa kävi selväksi, että kampanja on laitettava hetkellisesti pois päältä, sillä asiakkaita alkoi tulla ovista ja ikkunoista.

Toki tämän asiakkaan myymä palvelu sattui osumaan hyvin yhteen kysynnän kanssa, eikä kilpailijoita juurikaan ollut (tai he eivät mainostaneet). Aina tulokset eivät ole näin huomattavia, mutta toisaalta ei voi tietää, ellei kokeile.

Lopuksi

Nettisivut on hyvä rakentaa jo sisällöntuotantovaiheessa niin, että ne palvelevat parhaiten Googlea ja ihmisten loputonta tiedonjanoa sekä informaation etsintää.

Google Ads -kampanja rakennetaan relevanttien hakusanojen ympärille, ja näiden hakusanojen tulee luonnollisesti löytyä myös nettisivuiltasi. Mikäli tarvitset apua nettisivujen uudistuksessa ja Google Ads -kampanjan rakentamisessa, meiltä löytyy osaamista. Ota siis yhteyttä, niin laitetaan yrityksesi digimarkkinointiasiat kuntoon!

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä