1. Keskitä yrityksen markkinointi

Varsinkin pienen yrityksen markkinointi kannattaa keskittää  niihin kanaviin ja keinoihin, jotka antavat rahalle eniten vastinetta. Pienyritysten markkinointibudjetit ovat usein varsin rajalliset, ja ne on tärkeää saada hyödynnettyä tehokkaasti.

Keskittäminen on järkevää paitsi mainoskanavan valinnan kaltaisissa suurissa linjauksissa myös yksityiskohtaisemmalla tasolla. Esimerkiksi Googlessa tehtävään hakusanamainontaan kannattaa yleensä valita vain ne avainsanat, joita käyttävät hakijat todennäköisimmin ovat kiinnostuneet tilaamaan mainostettavan tuotteen tai palvelun.

Otetaanpa esimerkki:

Jos siivouspalveluita myyvä yritys laittaa mainoksensa näkymään Googlessa avainsanoilla “kylpyhuoneen siivous” tai “vessan pesu”, saattaa mainoksilla mahdollisesti tavoittaa jonkun, joka kaipaa ammattiapua kotinsa siivoukseen.

Paljon todennäköisemmin kuitenkin kyseisiä hakutermejä käyttävät ihmiset, jotka vain etsivät netistä vinkkejä kyseisiin kodin askareisiin. Jos nämä ilman ostoaikeita olevat hakijat sitten uteliaisuuttaan klikkaavat mainosta, joutuu mainostaja maksamaan Googlelle turhaan klikkauksista.

Paljon parempi avainsana kyseiselle siivousyritykselle olisi vaikkapa kotisiivous, joka on vakiintunut termi kodin siivouspalveluille ja jolla ihmiset paljon etsivät juuri kyseisiä palveluita.

Vaikka vain tiettyihin mainoskanaviin tai avainsanoihin keskittyminen saattaa rajata osan mahdollisista asiakkaista mainonnan ulkopuolelle, on se silti kannattavaa. Jos esimerkiksi yhden mainoskanavan kautta saa tehtyä myyntiä 20 000 € kuussa ja toisen kanavan kautta vain 2000 €, ja molempien kustannukset ovat yhtä suuret, on järkevämpää käyttää koko budjetti tehokkaampaan mainoskanavaan.

Vasta kun budjetin kasvattaminen paremmassa kanavassa lakkaa olemasta tehokasta, kannattaa alkaa panostaa myös toiseksi parhaaseen markkinointikanavaan.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin

2. Kerro menestystarinoita tuotteestasi tai palvelustasi

Hyvä tapa saada potentiaaliset asiakkaat vakuuttuneiksi tuotteidesi tai palveluidesi laadusta on kertoa heille, miten muut asiakkaasi ovat niistä hyötyneet. Ihmiset kuuntelevat herkästi muiden kokemuksia yrityksestäsi, ja tyytyväisten asiakkaiden ylistävät kertomukset palveluistasi ovatkin erinomaista mainosta.

Siksi asiakastarinat ovat tehokas keino myös pienen yrityksen markkinointiin.

Tärkeintä hyvässä asiakastarinassa on kertoa konkreettisesti, miten yrityksen tuote tai palvelu auttoi asiakasta. Epämääräiset “palvelu oli hyvää” -kommentit eivät ole lainkaan niin vakuuttavia kuin yksityiskohtainen tieto siitä, mikä ongelma tai tarve asiakkaalla oli ja miten yritys sen ratkaisi.

Jos esimerkiksi tarjoamasi konsulttipalvelu on kasvattanut asiakkaasi liikevaihtoa kolmanneksella muutamassa kuukaudessa, kannattaisi nämä yksityiskohdat ehdottomasti kertoa referenssinä. Näin viestit heti potentiaalisille asiakkaillesi, millaista apua hekin voisivat saada palvelustasi.

Tyytyväisten asiakkaiden menestystarinoita kannattaa hyödyntää näkyvästi nettisivuillasi, ja ne voivat toimia erinomaisesti myös sosiaalisen median kanavissasi. Voit esimerkiksi sijoittaa verkkosivustosi jokaisen palvelusivun alkuun lyhyen kertomuksen siitä, miten kyseinen palvelu on asiakkaitasi auttanut.

Helpoin tapa kerätä positiivisia kertomuksia palveluistasi on rohkeasti pyytää niitä asiakkailtasi. Jos asiakas on tyytyväinen tarjoamaasi palveluun, hän saattaa mielellään suostua kertomaan sen kotisivuillasi. Jotkut voivat jopa haluta kertoa onnistuneen asiakaskokemuksensa videolla.

Mikäli sinun on muutoin vaikea saada hyviä kommentteja asiakkailtasi, voit koittaa kannustaa heitä tarjoamalla pieniä alennuksia tai kaupanpäällisiä.

Muista aina kertoa asiakkaalle, missä yhteyksissä haluat käyttää hänen tarinaansa, nimeään ja kuvaansa.

3. Esittele työtapojasi

Myös yrityksen työtapojen esittely toimii hyvin pienyrityksen markkinoinnissa. Kertomalla käyttämistäsi työtavoista ja -menetelmistä voit osoittaa ammattitaitoasi ja antaa avoimen ja luotettavan kuvan yrityksestäsi. Kun potentiaaliset asiakkaat ”pääsevät kurkistamaan “kulissien taakse”, heille syntyy paljon parempi kuva siitä, mistä oikein maksavat tilatessaan palvelun.

Vaikka yrityksesi toimisi kaikkien alasi yleisten käytäntöjen mukaan ja tekisi työnsä täsmälleen samoin kuin kaikki kilpailijasi, kannattaa metodeistasi silti kertoa. Mahdolliset asiakkaasi eivät välttämättä tiedä, mikä kaikki työtavoissasi on aivan tavanomaista ja mikä taas erityisen huomionarvoista. Toimintatapojesi perusasiatkin voivat kuulostaa monen korvaan hyvin vaikuttavilta.

Silloinkin kun asiakkaasi ovat hyvin perillä siitä, mitä tarjoamaasi palveluun normaalisti kuuluu, voit herättää heissä luottamusta osoittamalla, että yrityksesi tekee laadukkaasti kaikki ne asiat, joita asiakkaat odottavat palvelun pitävän sisällään.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

4. Hyödynnä sähköpostia tehokkaasti yrityksesi markkinoinnissa

Sähköpostimarkkinointi on potentiaalisesti hyvin tehokas keino tavoittaa asiakkaasi ja kertoa heille uusista tuotteistasi, tarjouksista tai muusta kohderyhmääsi kiinnostavasta. Sähköpostin avulla voit helposti pitää yhteyttä vanhoihin asiakkaisiisi ja yrittää houkutella uusia esimerkiksi uutiskirjeesi tilaajista.

Sähköpostimarkkinoinnissa oikea kohdistaminen on keskeistä. Varsinkin jos yrityksesi tarjoaa paljon hyvin erilaisia palveluita, ei täsmälleen samaa mainossähköpostia kannata lähettää täysin eri palveluista kiinnostuneille asiakkaille.

On paljon tehokkaampaa jakaa sähköpostilistasi henkilöt ryhmiin heidän intressiensä mukaan, ja mainostaa ihmisille niitä palveluita, joita he ovat aiemminkin tilanneet tai joita kohtaan he ovat osoittaneet kiinnostusta.

Muista myös kiinnittää erityistä huomiota viestisi selkeyteen ja luettavuuteen. Hyvästä markkinointisähköpostista selviää jo nopealla silmäyksellä, mistä siinä on kyse. Tuo viestissäsi nopeasti esille, mitä tarjoat vastaanottajalle ja mitä hän siitä hyötyy.

Ennen sähköpostimarkkinoinnin aloittamista muista perehtyä huolella sitä koskeviin sääntöihin. Laissa on tarkkaan säädetty, missä yhteyksissä sähköistä suoramarkkinointia saa lähettää, ja ongelmien välttämiseksi yrityksen markkinointi kannattaa jo alusta saakka hoitaa oikein.

Voit tutustua markkinointiviestien vastaanottajan oikeuksiin ja mainostajan velvollisuuksiin tarkemmin Tietosuojavaltuutetun toimiston ohjeista.

5. Luo yrityksellesi Google My Business -profiili

Jos yritykselläsi ei vielä ole Google My Business -profiilia, nyt on korkea aika käydä luomassa se. Profiilin hankkiminen on täysin ilmaista, ja sen voi helposti tehdä itse. Voit lukea tarkemmat ohjeet aihetta käsittelevästä artikkelistamme.

Google My Business on hyvä tapa parantaa yrityksesi verkkonäkyvyyttä. Sen avulla saat yrityksesi näkymään Google Mapsissa ja saatat tulla paremmin huomatuksi Googlen hakutuloksissa.

Google My Business -tilille voit laittaa esille tärkeät yritystietosi, kuten puhelinnumerosi, kotisivujesi osoitteen sekä yrityksesi sijainnin ja aukioloajat. Google My Business -profiiliisi lisätyt tiedot näkyvät olennaisten Googlen hakutulosten ohessa niin, että ne kiinnittävät helposti hakijan huomion.

Tämä tekee yrityksesi hyvin helposti lähestyttäväksi, kun kaikki olennaiset tiedot ja linkit löytyvät yhdestä paikasta. Esimerkiksi mobiililaitteilla yrityksesi puhelinnumero näkyy painikkeena, jota klikkaamalla hakija voi soittaa yrityksellesi suoraan Googlen hakutulossivulta.

Google My Business -profiiliin saat näkyville myös yrityksesi Facebook- ja Google-arvostelut. Hyvät arvostelut saavat yrityksesi vaikuttamaan luotettavalta ja arvostetulta toimijalta. Ihmiset antavat usein suurta painoarvoa sille, millaisia kokemuksia muilla asiakkailla on tietystä yrityksestä ollut.

Näin Google My Business -profiilisi voi näkyä hakutuloksissa:

Google My Business markkinointi

6. Tuo persoonasi näkyvästi esille

Yksi pienten yritysten eduista on läheinen suhde, joka asiakkaalle voi muodostua yrityksen kanssa. Pienten yritysten kanssa asiakkaat kokevat usein saavansa paljon henkilökohtaisempaa palvelua kuin suurelta ja kasvottomalta yritykseltä. Tätä pienyritysten vahvuutta kannattaa hyödyntää tuomalla persoonasi näkyvästi esille.

Yrityksesi kotisivut ja Facebook-sivu ovat erinomaisia paikkoja esitellä ihmisiä yrityksesi takana. Näin yrityksesi saa kasvot, ja potentiaalisten asiakkaiden on paljon helpompi lähestyä sitä.

Kerro yrityksesi tarina, ja päästä työntekijäsi ääneen. Tee esimerkiksi lyhyt haastattelu tai esittely kaikista yrityksessäsi vaikuttavista ihmisistä. Esittely voi koostua vaikkapa hauskasta henkilökuvasta ja muutamasta tekstikappaleesta, joissa persoonallisella tavalla kerrotaan henkilön taustasta ja kiinnostuksen kohteista.

Vielä tehokkaampaa voi olla hyödyntää videota. Lyhyet esittelyvideot, joissa sinä tai työntekijäsi kerrotte kiinnostavasti itsestänne, tekevät teidät tutuiksi kotisivujenne ja Facebook-sivunne kävijöille ja antavat positiivisen mielikuvan yrityksestäsi. Kun potentiaaliset asiakkaat kokevat jo tuntevansa ihmiset yrityksesi takana, heidän on paljon helpompi ottaa teihin yhteyttä.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin