Pyydä maksuton arvio sivustosi kehittämisestä

Kirjoittaja:
Leo Sävel
Leo on verkossa tapahtuvan asiakashankinnan seppä ja Helppojen kotisivujen toinen perustajista.
Jos haluat buustata sivustosi liikennettä ja liidimääriä, kurkkaa tästä.
Johdanto
Mietitkö, voitko myydä Amazonissa suomalaisena yrittäjänä? Et ole ainoa. Paikallisten markkinoiden ulkopuolelle laajentuminen avaa uusia myyntikanavia ja kasvumahdollisuuksia.
Tämä opas opastaa sinut myyjän tilin rekisteröinnissä, arvonlisäverosäännöissä ja Amazonin globaalin alustan listojen optimoinnissa. Aloitetaan ja ryhdytään myymään kansainvälisesti.

Voiko suomalainen myydä Amazonissa?
Artikkelin pääkohdat
- Luo vahva pohja Amazon-myynnille varmistamalla tarvittavat verotunnukset, yritystiedot ja maksuyhteydet ennen kaupankäynnin aloittamista.
- Varmista selkeät tuotekuvaukset hakukoneoptimoinnilla ja laadukkailla tuotekuvilla, jotta tavoitat kohderyhmäsi tehokkaasti ja lisäät myyntimahdollisuuksia.
- Hyödynnä Amazon FBA -palvelua varastoinnissa ja toimituksissa säästääksesi aikaa ja rahaa sekä tarjotaksesi asiakkaillesi nopeat ja luotettavat toimitukset.
- Rakenna kohdennettu markkinointistrategia Amazon Ads -työkaluilla ja seuraa tuloksia aktiivisesti parhaan tuoton saavuttamiseksi mainontainvestoinneillesi.
Pyydä maksuton arvio sivustosi kehittämisestä
Lisää liikennettä, lisää tuloksia!
Anna tiimimme auttaa yritystäsi kasvattamaan Googlen kautta saatavaa verkkosivujen kävijäliikennettä ja rakentamaan verkkosivuistanne tehokkaan myynnin työkalun.

1. Amazonin EU-markkinapaikat ja mahdollisuudet suomalaisille myyjille
Amazonin eurooppalainen verkosto kattaa markkinapaikat Saksassa, Ranskassa, Italiassa, Espanjassa ja muissa maissa. Suomalaisille yrittäjille tämä tarkoittaa suoraa pääsyä miljooniin potentiaalisiin asiakkaisiin. Valitsemalla oikeat markkinapaikat voit testata kysyntää, hinnoitella kilpailukykyisesti ja mukauttaa tuotevalikoimaasi alueellisiin mieltymyksiin. Rajat ylittävä myynti Amazonin kautta poistaa monia perinteisiä esteitä ja tarjoaa yhtenäisen myyjäliittymän varaston ja tilausten hallintaan. Kuten Amazon Suomi: Laaja opas verkkokauppaan 2025 kertoo, selkeä toimintasuunnitelma on avain menestykseen.
Laajentuminen Amazon EU:hun avaa myös Prime-etuja, nopeammat toimitusajat ja paremman asiakaskunnan luottamuksen. Pienyrittäjänä voit aloittaa yhdellä markkinapaikalla ja laajentaa toimintaa vähitellen. Amazonin tukipalveluiden, kuten käännöstyökalujen ja valuuttamuunnospalveluiden avulla, voit selviytyä kielieroista ja maksuista saumattomasti.
Oikeiden markkinapaikkojen valinta
Arvioi kuluttajien kysyntä kohdemarkkinoilla, arvioi paikallinen kilpailu ja ota huomioon toimituskulut. Aloita Suomen kaltaisilla markkinoilla, kuten Saksassa tai Ruotsissa, ennen kuin laajennat muihin alueisiin. Seuraa myyntituloksia ja asiakaspalautetta tarkasti, jotta voit hienosäätää lähestymistapaasi.
Rajat ylittävän myynnin edut
Rajat ylittävät listaukset hyödyntävät keskitettyjä varastopoolia, vähentävät yksikkökustannuksia tukkutoimituksilla ja lisäävät brändisi näkyvyyttä. Saat myös pääsyn ulkomailla asuviin Amazon Prime -jäseniin, jotka usein suosivat nopeaa ja luotettavaa toimitusta luotettavilta myyjiltä.
2. Amazon-myyjän tilin luominen ja vahvistaminen
Voit myydä Amazonissa rekisteröitymällä joko Individual- tai Professional-myyntisuunnitelmaan. Tämän mukaan Amazon myynti: Aloittelijan opas suosittelee tunnistamaan sopivan vaihtoehdon odotetun kuukausimyynnin ja tarvitsemiesi ominaisuuksien perusteella. Individual-suunnitelmassa ei ole kuukausimaksua, mutta veloitetaan tuotteiden kappalehinta, kun taas Professional-suunnitelma tarjoaa edistyneitä työkaluja kiinteällä kuukausimaksulla. Rekisteröityessäsi annat yritystietosi, yhteystietosi ja voimassa olevan suomalaisen pankkitilin, joka on liitetty hyväksyttyihin valuuttoihin.
Henkilöllisyyden vahvistaminen on erittäin tärkeää. Amazon vaatii skannatun virallisen henkilöllisyystodistuksen, osoitetodistuksen ja tiliotteen. Varmista, että kaikki asiakirjat ovat voimassa ja selvästi luettavissa. Amazon tarkistaa asiakirjat yleensä 24–48 tunnin kuluessa, mutta ruuhka-aikoina voi esiintyä viivästyksiä.
Yksityishenkilön ja ammattilaisen paketit
Yksityishenkilöiden suunnitelma sopii myyjille, joiden myynti on alle 40 tuotetta kuukaudessa. Se maksaa 0,99 € plus lisämyyntimaksut tuotteelta. Ammattilaissuunnitelma maksaa 39,99 € kuukaudessa ja sisältää tuotelistojen joukkotallennuksen, mainostyökalut ja lahjapakkausvaihtoehdot, mikä tekee siitä ihanteellisen kasvaville yrityksille.
Maksutapa- ja toimitustapa-asetusten määrittäminen
Hyväksynnän jälkeen määritä talletusmenetelmät linkittämällä suomalainen pankkitilisi. Valitse oletuslähetysmallit, joissa määritetään käsittelyaika, lähetyskustannukset ja toimitusalueet. Harkitse ilmaisen toimituksen tarjoamista, jotta voit voittaa ostoskorin ja parantaa konversiota.
3. Arvonlisävero, tulli ja verovelvollisuus suomalaisille yrityksille
Myynti Suomesta muihin EU-maihin edellyttää EU:n arvonlisäverosäännösten tuntemusta. Jos myyntisi ylittää etämyyntirajan, sinun on ehkä rekisteröidyttävä arvonlisäverovelvolliseksi kohdemaissa. Vuodesta 2025 lähtien etämyyntirajat on yhdenmukaistettu 10 000 euroon koko EU:ssa, mikä yksinkertaistaa prosessia, mutta paikallinen rekisteröityminen voi silti olla tarpeen FBA-varastoinnin osalta.
EU:n ulkopuolelle suuntautuvaan myyntiin sovelletaan tulleja ja tuontialv. Varmista, että laskuissasi on tarkat tiedot tuotteiden HS-koodeista, alkuperästä ja arvosta. Virheellinen luokittelu voi johtaa viivästyksiin, sakkoihin tai palautuksiin. Vähennä riskiä käyttämällä luotettavia logistiikkakumppaneita tai Amazonin yhteistyökumppaneiden kuljetuspalveluita.
EU:n arvonlisäverorekisteröinti ja OSS-järjestelmä
Yhden luukun järjestelmän (OSS) avulla voit ilmoittaa kaikki EU:n B2C-myynnit yhden portaalin kautta Suomessa, jolloin vältyt useilta paikallisilta rekisteröinneiltä. Toimita neljännesvuosittaiset arvonlisäveroilmoitukset kaikesta EU-myynnistä Suomen tullille, joka jakaa tulot asianomaisille jäsenvaltioille.
Tulliselvitys EU:n ulkopuolisten tilausten osalta
Ilmoita tavarat oikein käyttämällä oikeita tavarakoodeja ja arvoja. Maksa arvonlisävero ja tullit etukäteen toimitetulla tullimaksulla (DDP) toimituksessa, jotta asiakkaille tarjotaan läpinäkyvyyttä ja vältytään odottamattomilta toimituskuluilta.
4. Luo houkuttelevia tuotelistauksia ja optimoi hakukoneoptimointi
Tehokkaat listaukset yhdistävät selkeät otsikot, luetelmakohdat ja Amazonin A9-algoritmille optimoidut kuvaukset. Sisällytä paljon käytettyjä avainsanoja luonnollisesti otsikoihin, taustahaun termeihin ja tuotteen ominaisuuksiin. Kuten verkkokaupan markkinoinnin oppaassamme neuvotaan, avainsanojen sijoittelu vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen. Vältä avainsanojen täyttämistä, joka voi heikentää luettavuutta ja sijoitusta.
Kuvien tulee olla korkealaatuisia ja näyttää tuotteen useista kulmista ja kontekstuaalisessa käytössä. Käytä infograafeja korostamaan tärkeimpiä ominaisuuksia tai etuja. Enhanced Brand Content tai A+ Content (saatavilla Professional-paketeissa) -ominaisuudella voit lisätä tuotteisiisi monipuolisia asetteluja, vertailutaulukoita ja bränditarinoita erottaaksesi tuotteesi muista.
Vakuuttavien otsikoiden ja alaotsikoiden kirjoittaminen
Pidä otsikot alle 200 merkin pituisina ja aloita brändin nimellä, tärkeimmillä ominaisuuksilla, koolla ja määrällä. Sijoita tärkeimmät avainsanat alkuun, jotta ne vaikuttavat mahdollisimman paljon. Käytä alaotsikoita korostamaan tuotteen ainutlaatuisia myyntivaltteja.
Taustasanat ja indeksointi
Hyödynnä kaikki käytettävissä olevat taustakentät – hakutermit, aihe, käyttötarkoitus. Lisää synonyymit, vaihtoehtoiset kirjoitusasut ja asiakkaiden yleiset virheet. Vältä toistoja ja välimerkkejä.

5. Amazon FBA:n käyttö varastointiin, toimitukseen ja palautuksiin
Fulfillment by Amazon (FBA) -palvelun avulla voit varastoida tuotteita Amazonin varastoissa. Kuten Toimitus Kiinasta Amazon FBA:han (2025) -oppaassa neuvotaan optimoimaan lähetyskustannukset ja valmistelut.
FBA parantaa Buy Box -kelpoisuuttasi ja tarjoaa Prime-pikatoimituksen, joka voi nostaa konversioasteita merkittävästi. Sinun on valmisteltava tuotteet Amazonin pakkausohjeiden mukaisesti, luotava FBA-lähetykset Seller Centralin kautta ja merkittävä yksiköt oikein.
FBA-lähetysten valmistelu
Käytä kuormalavoja tai yksittäisiä laatikoita. Noudata tarkasti Amazonin pakkaus- ja merkintävaatimuksia. Lähetä lähetykset erissä rahtikustannusten optimoimiseksi ja seuraa varastotasoja pitkäaikaisten varastointimaksujen välttämiseksi.
Palautusten hallinta FBA:n avulla
Amazon käsittelee palautukset puolestasi, tarkastaa tuotteet ja palauttaa jälleenmyytävät yksiköt varastoon. Voit asettaa palautusten käsittely- ja poistotilaukset välttääksesi varaston sekaantumisen.
6. Mainontastrategiat ja Amazon Ads näkyvyyden parantamiseksi
Amazon tarjoaa Sponsored Products-, Sponsored Brands- ja Sponsored Display -mainoksia listojen näkyvyyden parantamiseksi. Aseta päivittäiset budjetit, tee strategisia tarjouksia ja valitse automaattinen kohdentaminen kerätäksesi alustavia tietoja ennen siirtymistä manuaalisiin kampanjoihin tarkkoilla avainsanoilla.
Analysoi ACoS (mainonnan myyntikustannukset) ja säädä tarjouksia optimoidaksesi sijoitetun pääoman tuoton. Hyödynnä kielteisiä avainsanoja suodattaaksesi pois epäolennaisen liikenteen. Vinkkejä automaattisista ja manuaalisista hintatarjouksista löydät tässä artikkelissa. Käytä Amazonin kampanjanhallintaa mainosten luomiseen, sijoitteluun ja kohderyhmien segmentointiin.
Sponsoroitujen tuotteiden taktiikat
Kohdista mainonta korkean konversion avainsanoihin ja niihin liittyviin ASIN-tunnuksiin. Aloita laaja hakutäsmäys keräämällä hakutermiraportteja ja tarkenna sitten lause- ja tarkka hakutäsmäystyypeillä. Varaa vähintään 20 % tuloista mainosmenoihin kilpailuilla kategorioilla.
Sponsoroidut tuotemerkit ja display-mainokset
Sponsoroidut tuotemerkit mahdollistavat brändin tarinankerronnan mukautetuilla mainoksilla, jotka linkittävät myymälään. Sponsoroitu näyttö tavoittaa aiemmat ostajat ja kilpailijoiden listaukset. Käytä niitä toistuvien ostojen edistämiseen ja markkinaosuuden puolustamiseen.
7. Asiakaspalvelun, arvostelujen ja palautteen tehokas hallinta
Kuten verkkokaupan analytiikkaa käsittelevässä oppaassa neuvotaan, seuraa suorituskykyä koskevia mittareita, kuten tilausten virheprosenttia, toimitusten viivästysprosenttia ja asiakaspalvelun vastausaikaa, jotta tilisi pysyy kunnossa. Korkeat arvosanat avaavat etuja, kuten premium-tuen ja ostoskoriin lisäämisen etuoikeuden.
Asiakastyytyväisyys vaikuttaa orgaaniseen sijoitukseen ja myynnin nopeuteen. Vastaa nopeasti kyselyihin Seller Centralin kautta ja käsittele ongelmat ammattimaisesti. Käytä Amazonin käytäntöjen mukaisia automaattisia sähköpostiseurantatyökaluja pyytääksesi arvosteluja ja myyjän palautetta.
Tuotearvostelujen kannustaminen
Käytä Amazonin ”Pyydä arvostelu” -painiketta tilausaikajanassa. Tarjoa erinomainen pakkaus ja avaamiskokemus, jotta saat luonnollisesti positiivisia arvosteluja. Noudata aina Amazonin palautekäytäntöjä.
Negatiivisen palautteen käsittely
Reagoi valituksiin välittömästi ja tarjoa ratkaisuja – korvaava tuote, hyvitys tai tekninen tuki. Pyydä asiakkaita kohteliaasti päivittämään arvostelunsa arvostelupyyntöominaisuuden kautta, kun ongelma on ratkaistu.
8. Kasvustrategiat, työkalut ja resurssit Amazonin laajentamiseen
Kun myynti on vakiintunut, harkitse tuotevalikoiman laajentamista, rekisteröitymistä tuotemerkkirekisteriin ja Amazon-kaupan luomista brändin näkyvyyden parantamiseksi. Käytä kolmannen osapuolen työkaluja, kuten Helium 10 tai Jungle Scout, avainsanojen tutkimiseen ja kilpailijoiden analysointiin.
Osallistu Amazonin tapahtumiin, kuten Prime Day, Black Friday ja Cyber Monday, lisätäksesi myyntiä alennetuilla budjeteilla. Valmista varastot ja mainoskampanjat etukäteen, jotta voit hyödyntää lisääntyneen liikenteen.
Kansainvälinen laajentuminen EU:n ulkopuolelle
Tutustu Amazonin markkinapaikkoihin Pohjois-Amerikassa tai Aasiassa. Mukauta listauksia kielen ja kulttuuristen mieltymysten mukaan. Noudata paikallisia määräyksiä, veroja ja toimitusehtoja ennen lanseerausta.
Automaation ja ulkoistamisen hyödyntäminen
Automatisoi hintojen uudelleenmäärittely, varastohälytykset ja asiakaspalveluviestintä integroiduilla sovelluksilla. Ulkoista kirjanpito, PPC-hallinta tai graafinen suunnittelu, jotta voit keskittyä ydinliiketoimintaan ja strategiaan.
Johtopäätökset
- Yksinyrittäjänä Amazonin EU-markkinoille lähteminen voi tuntua isolta askeleelta, mutta yhden tilin kautta pääset kätevästi myymään useisiin Euroopan maihin. Tämä tarkoittaa, että voit pienelläkin tuotevalikoimalla tavoittaa valtavan asiakaskunnan ja kasvattaa myyntiäsi omaan tahtiisi. Sinun ei tarvitse heti valloittaa kaikkia markkinoita – voit aloittaa vaikka yhdestä maasta ja laajentaa toimintaasi kokemuksen karttuessa.
- Verotusasiat saattavat aluksi huolestuttaa, mutta EU on tehnyt sen yllättävän helpoksi pienyrittäjille. Jos vuosimyyntisi EU-kuluttajille jää alle 10 000 euron, voit hoitaa arvonlisäverot kotimaan verokannan mukaan. OSS-järjestelmän avulla verojen ilmoittaminen ja maksaminen onnistuu keskitetysti yhdessä paikassa, eikä sinun tarvitse rekisteröityä verovelvolliseksi jokaisessa EU-maassa erikseen. Näin säästät aikaa ja energiaa itse liiketoiminnan pyörittämiseen.
- Menestyminen Amazonissa ei vaadi isoa markkinointibudjettia, vaan fiksuja valintoja ja systemaattista tekemistä. Panostamalla tuotelistaustesi optimointiin huolellisen avainsanatutkimuksen pohjalta, ottamalla ammattimaiset tuotekuvat ja hyödyntämällä A+ -sisältömahdollisuuksia rakennat vahvan perustan verkkokaupallesi. Kun yhdistät nämä FBA-palveluun, joka hoitaa puolestasi varastoinnin, toimitukset ja asiakaspalautukset, voit keskittyä tuotevalikoimasi kehittämiseen ja liiketoimintasi kasvattamiseen. Muista, että Amazon-myyjänä et ole yksin – verkosta löytyy aktiivisia myyjäyhteisöjä, joista saat vertaistukea ja arvokkaita vinkkejä matkan varrella.
Pyydä maksuton arvio sivustosi kehittämisestä
Samankaltaiset artikkelit