Yleisimmät Google Analytics -virheet ja korjaukset

Päivitetty 7.8.2025

Lukuaika 7 min

Pyydä maksuton arvio sivustosi kehittämisestä

Maksuton arvio -lomake
Leo Sävel

Kirjoittaja:

Leo Sävel

Leo on verkossa tapahtuvan asiakashankinnan seppä ja Helppojen kotisivujen toinen perustajista.

Kurkkaa tästä jos haluat buustata sivustosi liikennettä ja liidimääriä.

Johdanto

Yleisten Google Analytics -virheiden ymmärtäminen ja korjaaminen voi parantaa datapohjaisten päätösten laatua huomattavasti. Pienyritysten omistajat jättävät usein huomiotta yksinkertaiset asetusvirheet, mikä johtaa harhaanjohtaviin tulkintoihin. Opastamme sinut vaihe vaiheelta korjaamaan virheet ja annamme yksinyrittäjille räätälöityjä vinkkejä.

Tässä oppaassa käsitellään yleisiä seurantaongelmia, asetusten sudenkuoppia ja parhaita käytäntöjä, joilla varmistat tarkat raportit ja älykkäämmät markkinointistrategiat.

Google Analytics -tilin määrittäminen

Yleisimmät Google Analytics -virheet ja korjaukset

Artikkelin pääkohdat

  • Seuraa mainoskampanjoiden ja liikenteen lähteitä UTM-tunnisteiden avulla – näin tiedät tarkalleen, mistä asiakkaasi tulevat ja mitkä markkinointitoimet toimivat parhaiten.
  • Tarkista Google Analytics -näkymäsi säännöllisesti ja varmista, että asetukset ovat kunnossa – virheelliset suodattimet voivat vääristää tärkeää dataa.
  • Huolehdi, että aikavyöhyke ja valuutta-asetukset vastaavat yrityksesi toimintaa – näin saat luotettavaa tietoa kävijöistä ja myynnistä päätöstesi tueksi.
  • Hyödynnä Google Tag Manageria sivustosi seurannassa – se tekee muutoksista ja päivityksistä helpompia ilman, että tarvitset koodausosaamista.

Pyydä maksuton arvio sivustosi kehittämisestä

Maksuton arvio -lomake

Lisää liikennettä, lisää tuloksia!

Anna tiimimme auttaa yritystäsi kasvattamaan Googlen kautta saatavaa verkkosivujen kävijäliikennettä ja rakentamaan verkkosivuistanne tehokkaan myynnin työkalun.

Leo Sävel
Seurannan toteuttaminen Google Tag Managerin avulla

1. Google Analytics -tilin määrittäminen

Google Analytics -tilin oikea luominen on ensimmäinen askel luotettavan tietojen seurannan varmistamiseksi. Aloita kirjautumalla Google-tiliisi ja siirtymällä Analytics-asetuksiin. Varmista, että sinulla on käyttöoikeudet tai järjestelmänvalvojan oikeudet verkkotunnukseesi tai verkkosivustollesi. Valitse sopiva tilirakenne, jos hallinnoit useita sivustoja, ja erota toisistaan verkkosivustot, sovellukset ja yhdistelmät. Selkeä nimeämiskäytäntö auttaa välttämään sekaannuksia myöhemmin, erityisesti laajennettaessa. Lisäksi voit tutustua Google Analyticsin käyttöohjeisiin. Kuten tässä artikkelissa kerrotaan, Google Analytics on osa ilmaisia Google-työkaluja yrityksen kasvuun.

Oikean omaisuustyypin valitseminen

Oikean omaisuustyypin valinta – Universal Analytics tai GA4 – vaikuttaa tietomalliin ja käytettävissä oleviin ominaisuuksiin. Universal Analytics käyttää istuntoihin perustuvaa seurantaa, kun taas GA4 keskittyy tapahtumiin. Arvioi pitkän aikavälin tarpeesi ja integrointimahdollisuudet muiden Google-tuotteiden kanssa. Tämän mukaan vuoden 2024 päivitykset korostavat GA4:n tärkeyttä. Jos olet aloittanut Universal Analyticsin käytön, harkitse GA4:n käyttöä rinnakkain historiallisen jatkuvuuden varmistamiseksi. Tämä kaksoisasetus minimoi tietojen menetyksen siirtymävaiheessa.

Seurantakoodin asentaminen manuaalisesti

Manuaalisessa asennuksessa kopioi seurantasnippetti hallintapaneelista ja liitä se verkkosivustosi <head>-osioon. Varmista, että koodi näkyy jokaisella sivulla, myös dynaamisilla ja salasanasuojatuilla osioilla, jos sellaisia on. Testaa ensin staging-ympäristössä ennen tuotantoon siirtämistä. Vältä useiden snippetien sijoittamista samalle sivulle, jotta vältät päällekkäiset osumat.

Tietojen vastaanoton tarkistaminen

Asennuksen jälkeen varmista, että reaaliaikaiset raportit vastaavat käyntejäsi. Avaa reaaliaikainen yleiskatsaus ja suorita toimintoja, kuten sivunavigointia tai tapahtumia, nähdäksesi reaaliaikaiset osumat. Jos tietoja ei näy, tarkista JavaScript-virheet tai mainosten estäjät, jotka saattavat estää pyynnön. Käytä selaimen kehittäjätyökaluja tarkistaaksesi Googlen palvelimille lähetetyt verkkokutsut ja varmistaaksesi, että mittausprotokolla toimii oikein.

Aikavyöhykkeen ja valuutan asetusten määrittäminen

2. Seurannan toteuttaminen Google Tag Managerin avulla

Google Tag Manager (GTM) keskittää seurantakoodien hallinnan, mikä helpottaa päivityksiä ja vianmääritystä. GTM-kontit sisältävät analytiikka-, markkinointi- ja mukautettuja skriptejä varten tarkoitettuja tag-tunnisteita muuttamatta suoraan sivuston koodia. GTM-tilin määrittäminen edellyttää kontin luomista ja snippetin lisäämistä verkkosivustolle. Tämä lähestymistapa standardoi käyttöönoton ja vähentää manuaalisesti syötettyjen virheiden riskiä.

Tagin ja laukaisijan luominen

Luo GTM:ssä uusi tunniste Google Analyticsille valitsemalla GA-seurantatyyppi ja syöttämällä mittaus-ID. Määritä laukaisijat, kuten Kaikki sivut tai tietyt sivun katselukerrat, jotta voit hallita, milloin tunniste laukeaa. Käytä muuttujia dynaamisille arvoille, kuten tapahtumatunnuksille tai mukautetuille ulottuvuuksille. Oikea laukaisijan konfigurointi estää ei-toivotun tiedon keräämisen ja varmistaa, että tunnisteet laukeavat oikealla hetkellä.

Tagien testaaminen ja virheiden korjaus

GTM:n esikatselutilassa voit simuloida sivujen lataamista ja tapahtumia tunnisteiden käyttäytymisen tarkistamiseksi. Tarkista, mitkä tunnisteet laukesivat, mitkä laukaisijat aktivoituivat ja tutki välitetyt muuttujat. Korjaa yleisiä ongelmia, kuten väärin määritetyt laukaisijat, puuttuvat muuttujat tai estetyt verkkopyynnöt. Kun testit ovat onnistuneet, julkaise kontti, jotta muutokset tulevat voimaan.

Versioiden hallinta ja yhteistyö

Joka kerta, kun julkaiset konttiversion GTM:ssä, se saa yksilöllisen tunnuksen ja muutospäiväkirjamerkinnän. Käytä kuvaavia versio-nimiä tärkeiden päivitysten tai kampanjoiden seuraamiseen. Tee yhteistyötä tiimin jäsenten kanssa myöntämällä tarkat käyttöoikeudet: Näytä, Muokkaa, Hyväksy tai Julkaise. Selkeän versiohistorian ylläpito helpottaa palautuksia ja auditointia.

UTM-parametrien käyttö kampanjoiden tarkkaan seurantaan

3. Aikavyöhykkeen ja valuutan asetusten määrittäminen

Aikavyöhyke- ja valuutta-asetukset määrittävät, miten tiedot näkyvät raporteissa. Virheelliset asetukset voivat aiheuttaa istuntojen, konversioiden ja tulojen lukujen virheitä. Valitse tilin ja ominaisuuden asetuksista ensisijaiselle kohdeyleisöllesi tai liiketoiminnallesi sopiva aikavyöhyke. Raportointiaikavyöhykkeen ja liiketoiminta-ajan yhdenmukaistaminen varmistaa päivittäisten raporttien tarkkuuden.

Virheellisten asetusten vaikutus raportteihin

Eräs aikavyöhykkeiden yhteensopimattomuus voi jakaa istunnot useille päiville, mikä vääristää liikennemallit ja ruuhka-aikoja koskevat analyysit. Väärät valuuttakoodit vääristävät tulotietoja, erityisesti useilla valuutoilla myyvillä verkkokauppasivustoilla. Jos analytiikan kassavirta näyttää epäjohdonmukaiselta, tarkista valuutta-asetukset Näytä asetukset -kohdassa.

Asetusten säätäminen hallintapaneelissa

Siirry kohtaan Admin (Hallinta) > View Settings (Näytä asetukset) päivittääksesi aikavyöhykkeen ja valuuttan arvon. Tallenna muutokset ja tarkista raportit 24 tunnin kuluttua varmistaaksesi, että ne on sovellettu oikein. Muutokset koskevat vain tulevia raportteja, eli aiemmat tiedot säilyvät alkuperäisinä. Vuosittaisissa vertailuissa on otettava huomioon muutosten päivämäärä raporttien eroavaisuuksien vuoksi.

Usean valuutan verkkosivustojen käsittely

Jos yrityksesi käsittelee useita valuuttoja, aseta oletusvaluutta Google Analyticsissa ja muunna summat mukautettujen ulottuvuuksien tai Data Studion avulla. Vaihtoehtoisesti voit käyttää valuuttamuunnos-API:ta tulojen normalisointiin. Ilmoita selkeästi talousosastolle kaikista muunnoksista, jotta sisäinen raportointi on yhdenmukaista.

Suodattimien käyttö ja mukautettujen näkymien luominen

4. UTM-parametrien käyttö kampanjoiden tarkkaan seurantaan

UTM-parametrit liitetään URL-osoitteisiin kampanjan tietojen siirtämiseksi Google Analyticsiin. Oikein rakennetut UTM-parametrit mahdollistavat tarkat analyysit liikenteen lähteistä, välineistä ja kampanjanimistä. Käytä aina yhdenmukaisia nimeämiskäytäntöjä – pienet kirjaimet, välilyönnit sijaan väliviivat – raporttien pirstoutumisen välttämiseksi.

UTM-parametrien rakenne

Tärkeimpiä UTM-parametreja ovat utm_source, utm_medium, utm_campaign, utm_term ja utm_content. utm_source tunnistaa kanavat, kuten uutiskirjeen tai Facebookin; utm_medium ilmaisee liikennetyypin, kuten sähköpostin tai CPC:n. Käytä utm_campaign mainoskampanjoihin ja varaa utm_content A/B-testien erotteluun. Vältä liiallisia parametreja, jotka lisäävät monimutkaisuutta ilman selkeää hyötyä.

Yleisiä vältettäviä UTM-virheitä

UTM-parametrien laiminlyönti maksullisissa kampanjoissa johtaa usein siihen, että liikenne jää piiloon kategorioihin ”suora” tai ”viittaus”. Ison ja pienen kirjaimen sekoittaminen luo erillisiä merkintöjä identtisille kampanjoille. UTM_term-parametrin liiallinen käyttö yleisille avainsanoille voi sekoittaa raportit. Tarkista aina URL-osoitteet kahdesti ennen niiden julkaisemista mainoksissa tai sähköposteissa.

UTM-tunnisteiden automatisointi

Integroi UTM-tunnisteiden luonti sähköpostialustaasi tai mainostyökaluusi tunnisteiden lisäämisen automatisoimiseksi. Monet markkinointialustat tukevat dynaamisia parametreja, jotka voidaan liittää mainosryhmiin tai sähköpostikenttiin. Kuten tehokas digimarkkinointi -artikkeli neuvoo, automatisointi vähentää manuaalisia virheitä ja varmistaa, että kaikki linkit on merkitty oikein, mikä tehostaa kampanjoiden suorituskyvyn seurantaa eri kanavissa.

Google Analytics -tilin määrittäminen

5. Suodattimien käyttö ja mukautettujen näkymien luominen

Suodattimet ja näkymät auttavat räätälöimään Google Analytics -tiedot tiettyjä segmenttejä ja käyttötapauksia varten. Suodattimet voivat sisällyttää tai sulkea pois liikennettä IP-osoitteiden, isäntänimien tai pyyntö-URI-tunnisteiden perusteella. Erillisten näkymien luominen raaka-, testi- ja master-tiedoille estää tahattoman tietojen menetyksen. Säilytä aina yksi suodattamaton näkymä alkuperäisenä varmuuskopiona.

Sisäisen liikenteen poissulkeminen

Sisäiset työntekijät ja kehittäjät voivat aiheuttaa merkittävää häiriötä analytiikkaraportteihin. Poista toimiston IP-osoitealueet tai VPN-osoitteet luomalla suodatin näkymätasolla. Varmista suodatin vertaamalla suodatettuja ja suodattamattomia näkymiä testijakson aikana.

Segmentoidut näkymät

Mukautetut näkymät keskittyvät tiettyihin kohderyhmäsegmentteihin, kuten mobiilikäyttäjiin tai kirjautuneisiin käyttäjiin. Käytä suodattimia, jotta näkymään sisältyy vain tiettyjä kriteerejä, kuten laiteluokka tai käyttäjätunnus, vastaava liikenne. Yhdistettynä mukautettuihin ulottuvuuksiin ja mittareihin segmentoidut näkymät tarjoavat tarkempaa analyysiä.

Näkymien kiintiöiden ja rajoitusten hallinta

Google Analytics rajoittaa kunkin tilin näkymien enimmäismäärän. Suunnittele näkymähierarkia niin, että se sisältää tarvittavat suodattimet ylittämättä kiintiöitä. Jos tarvitset monimutkaista segmentointia, harkitse mukautettujen segmenttien käyttöä näkymien sijaan, jotta et ylitä näkymärajoituksia.

Tavoitteiden ja verkkokaupan seurannan määrittäminen

6. Tavoitteiden ja verkkokaupan seurannan määrittäminen

Tavoitteet mittaavat kriittisiä konversioita, kuten lomakkeiden lähettämistä, rekisteröitymisiä tai myyntiä. Määritä selkeät tavoitteet, jotka ovat yhdenmukaisia liiketoimintasi KPI-mittareiden kanssa, ennen kuin määrität ne Google Analyticsissa. Tavoitetyyppejä ovat kohde, kesto, sivut/näytöt istuntoa kohti ja tapahtumatavoitteet. Käytä tapahtumapohjaisia tavoitteita vuorovaikutuksille, kuten videotoistoille tai ulkoisille klikkauksille.

Tavoitteiden määrittäminen yrityksellesi

Valitse tavoitteiden tyypit, jotka heijastavat merkityksellisiä menestysmittareita. Aseta esimerkiksi kohdetavoite kiitossivulle tai kestoa koskeva tavoite vierailijoille, jotka viettävät paljon aikaa sisällön lukemiseen. Anna tavoitteille kuvaavat nimet ja seuraa konversioasteita jatkuvan optimoinnin varmistamiseksi.

Verkkokaupan raporttien määrittäminen

Ota käyttöön sekä tavallinen että laajennettu verkkokaupan seuranta, jotta voit kerätä tuotetietoja, ostotietoja ja palautustietoja. Lisää verkkokaupan seurantakoodinpätkät tai käytä Google Tag Manageria tapahtumatunnisteiden käyttöönottoon. Vahvista verkkokaupan tiedot konversioraporteissa, jotta tulojen kohdentaminen ja tuotteiden suorituskykyindikaattorit ovat tarkkoja. Lisätietoja löytyy verkkokaupan Google Analytics 4 -oppaasta.

Konversioseurannan ongelmien korjaus

Jos tavoitteiden saavuttamista tai tapahtumia ei tallenneta, tarkista GTM-esikatselutilassa, onko tunnisteiden laukaisussa virheitä. Varmista, että kiitos- tai vahvistussivuilla on oikea seurantakoodi. Tarkista kanavan vaiheet käyttäytymisvirtausraportista, jotta voit tunnistaa keskeytykset ja seurannan puutteet.

Säännöllisten tarkastusten ja ylläpidon suorittaminen

7. Säännöllisten tarkastusten ja ylläpidon suorittaminen

Säännölliset terveystarkastukset pitävät Google Analytics -tiedot tarkkoina ja käyttökelpoisina. Aikatauluta neljännesvuosittaiset tarkastukset, joissa tarkistat seurantakoodien toteutukset, suodatusten asetukset ja tavoitteiden määrittelyt. Dokumentoi kaikki muutokset jaetussa lokissa vastuullisuuden ja läpinäkyvyyden varmistamiseksi. Systemaattinen tarkastusprosessi auttaa havaitsemaan ongelmat ennen kuin ne vääristävät pitkän aikavälin datatrendejä. Voit myös hyödyntää pienyrityksen verkkosivujen tarkistuslistaa.

Google Analyticsin tarkastuslistan käyttö

Luo tarkistuslista, joka kattaa tärkeimmät alueet: ominaisuus- ja näkymäasetukset, seurantakoodin voimassaolo, tavoitteiden tarkkuus, UTM-parametrien käyttö ja suodattimien oikeellisuus. Käytä mukautettuja skriptejä tai kolmannen osapuolen työkaluja auditoinnin osien automatisointiin ja korosta epäsäännöllisyydet tietojen keräämisessä ja konfiguroinnissa.

Raporttien ja hälytysten automatisointi

Määritä Google Analyticsissa mukautetut hälytykset, jotka ilmoittavat sinulle äkillisistä liikenteen laskuista, tavoitteiden heikkenemisestä tai datapoikkeamista. Automatisoi säännölliset sähköpostiraportit tai Data Studio -koontinäytöt, jotta voit jakaa tärkeimmät mittarit sidosryhmille. Ajantasaiset hälytykset ja automatisoidut tiedot auttavat sinua ratkaisemaan ongelmat nopeasti.

Käyttäjien käyttöoikeuksien ja lupien tarkistaminen

Tarkista säännöllisesti käyttäjien roolit ja käyttöoikeudet varmistaaksesi, että vain valtuutetut henkilöt voivat muokata asetuksia. Poista käyttäjät, jotka eivät ole aktiivisia tai ulkoiset alihankkijat, jotka eivät enää tarvitse käyttöoikeuksia. Asianmukainen käyttäjien hallinta estää vahingossa tapahtuvia muutoksia, jotka voivat vaarantaa tietojen eheyden.

Johtopäätökset

  • Yrittäjänä tiedät, kuinka tärkeää on ymmärtää liiketoimintasi suuntaa – siksi analytiikan asetusten säännöllinen tarkistaminen on kultaakin kalliimpaa. Varaa kalenteristasi kerran kuukaudessa hetki tarkistaaksesi, että Google Analytics näyttää sinulle oikeita lukuja. Näin voit tehdä fiksuja päätöksiä ja keskittyä niihin toimenpiteisiin, jotka oikeasti tuovat asiakkaita ja myyntiä.
  • Markkinoinnin seuranta voi tuntua työläältä, mutta pienet rutiinit helpottavat arkea. Ota tavaksi käyttää yhdenmukaisia UTM-parametreja kaikissa mainoksissasi ja some-postauksissa. Luo myös selkeät suodattimet ja näkymät analytiikkaan. Näin näet yhdellä silmäyksellä, mitkä kanavat toimivat parhaiten juuri sinun yrityksellesi, eikä aikaa kulu turhaan numeroiden pyörittelyyn.
  • Google Tag Manager voi kuulostaa tekniseltä, mutta se on oikeasti yrittäjän paras ystävä. Sen avulla voit hallita kaikkia seurantakoodeja yhdestä paikasta, ja automaattiset hälytykset pitävät sinut ajan tasalla tärkeistä muutoksista. Tee itsellesi yksinkertainen tarkistuslista tärkeimmistä seurattavista asioista – näin varmistat, että mikään olennainen ei jää huomaamatta kiireisessäkään arjessa. Muista, että pienetkin parannukset voivat tuoda merkittäviä tuloksia pitkällä aikavälillä.
  • Menestyvä verkkoliiketoiminta vaatii jatkuvaa hienosäätöä. Käytä hetki viikoittain tarkistellaksesi tärkeimpiä mittareitasi: miten myynti kehittyy, mistä asiakkaat tulevat ja mitkä tuotteet kiinnostavat. Jos huomaat poikkeamia tai mahdollisuuksia parantaa tuloksia, tee pieniä muutoksia yksi kerrallaan. Näin pysyt kartalla yrityksesi digitaalisesta kehityksestä ilman, että analytiikasta tulee stressitekijä. Muista, että jokainen askel eteenpäin on voitto, vaikka se olisi kuinka pieni.

Pyydä maksuton arvio sivustosi kehittämisestä

Maksuton arvio -lomake

Samankaltaiset artikkelit

  • Markkinointimittareiden ymmärtäminen

    Markkinoinnin tunnusluvut [5 mittaria] (2025)

    Leo Sävel • 7.8.2025
    Kasvata myyntiä! Tärkeimmät markkinoinnin mittarit pienyrittäjille. Seuraa tuloksia & tehosta kampanjoita helposti! ✨
    Lue lisää
  • Mikä on konversioaste ja miksi se on tärkeää

    Mikä on hyvä konversioprosentti? [2025-opas]

    Leo Sävel • 7.8.2025
    Kasvata myyntiä! Löydä verkkokauppasi konversioprosentin salat & parhaat vinkit. Aloita asiakkaiden muuttaminen maksaviksi heti!
    Lue lisää
  • Miten konversio lasketaan

    Konversioprosentin laskeminen helposti 2025 (7 vinkkiä)

    Leo Sävel • 7.8.2025
    Kasvata myyntiä! Opi laskemaan konversioprosentti, valitse oikeat mittarit ja optimoi tulokset. Pienyrittäjän 2025 opas!
    Lue lisää