/ / Yritysesittelyn kirjoittaminen – Miksi ja miten kiteyttää yrityksesi toiminta nettisivuille?

Yritysesittelyn kirjoittaminen – Miksi ja miten kiteyttää yrityksesi toiminta nettisivuille?

Verkkosivut
yritysmielikuva
Yrityksen kotisivut ovat tärkeässä roolissa luomassa mielikuvaa yrityksestä. Muista saman alan toimijoista erottuminen voi tuntua haastavalta, mutta oman yrityksen vahvuuksien ollessa selkeitä olet askelen edellä kilpailijoita.

Selkiytä yrityksesi arvot ja palvelukuvaus

Voi olla, että seuraava lause kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta on tärkeää tuntea oman yrityksensä palvelulupaus ja arvot tarkkaan. Näppituntumalta voisi kuitenkin sanoa, että mitä yksinkertaisempi asia, sitä haastavampi sitä on laittaa käytäntöön ja ylläpitää.

Palvelulupauksen ja arvojen ollessa selkeät, lähtee mielikuva yrityksestä muovautumaan kuin itsestään. Brändiajattelu saattaa tuntua hyvin vieraalta ja kaukaiselta varsinkin, kun puhutaan pienyrittäjän arjen perspektiivistä. Brändiä voi kuitenkin ajatella helpommin lähestyttävämmin yksinkertaisesti mielikuvana yrityksestä.

Harva mielikuva on täysin neutraali

Mielikuvia yrityksestä voidaan aktiivisesti luoda, hioa ja kehittää sekä viedä haluttuun suuntaan.

Toinen vaihtoehto on antaa mielikuvan kehittyä itsestään, jolloin yrityksen rooli maineenhallinnassa on passiivisempi. Tällöin mielikuva muodostuu puhtaasti asiakkaiden, mahdollisten asiakkaiden ja muiden yrityksen vaikutuspiirissä olevien ihmisten toimesta.

Toisin sanoen, kaikki yritykset joutuvat tai pääsevät mielikuvien vaikutuspiiriin. Nämä mielikuvat voivat joko kannustaa ihmisiä eteenpäin ostopoluilla taikka käännyttää potentiaalisen asiakkaan pois.

Oman yrityksensä arvoja ja vahvuuksia kannattaa miettiä jo siinä vaiheessa, kun yritystä on perustamassa. Jälkikäteen mielikuvan suuntaa on vaikea lähteä muuttamaan, eikä myöhemmin kehiteltyä brändiä myöskään voi vain lätkäistä kaiken olemassa olevan päälle.

Vaikkei asialle antaisi sen kummempaa painoarvoa, lähtee mielikuva yrityksestä jo heti alkuvaiheessa kehittymään tiettyyn suuntaan. Sillä, kuinka viestit asiakkaidesi kanssa ja millä tavalla kohtaat heidät, on hyvin paljon väliä.

Näillä keinoilla sekä laadukkaalla työnjäljellä yritys on jo pitkällä omassa maineenhallinnassaan.

Heti etusivulla selväksi mikä yritys kyseessä

Yrityksen nettisivujen etusivulle kannattaa kirjoittaa kiteytetysti muutamalla tekstikappaleella yrityksestä. Etusivun teksti on helppo kirjoittaa, mikäli palvelukuvaus ja yrityksen arvot ovat etukäteen mietittynä.

Nämä muutamat tekstikappaleet ovat se ensivaikutelma, jonka pystyy antamaan vain kerran. Jos tässä vaiheessa mennään pieleen, voi mielikuvan korjaaminen olla hankalaa.

Etusivu kertoo heti sivustolle saapuvalle kannattaako sivujen tutkimista jatkaa, sillä mitä luultavammin yrityksen nimellä hakeva potentiaalinen asiakas saapuu sivustolle juurikin etusivun kautta.

Sivustolle saapuvan huomio kiinnittyy ensimmäisenä visuaaliseen ilmeeseen. Mielikuvaan ei vaikuta ainoastaan tekstisisältö, vaan vakuuttavuutta luodaan myös onnistuneesti valitun kuvamateriaalin, sivuston käytettävyyden ja graafisen ilmeen avulla.

Mielikuva luodaan siis toimivan kokonaisuuden avulla, mutta yksityiskohdat on silti hyvä pitää mielessä.

Erillinen yritysesittely-sivu – koska tarinat sitouttavat

Yritysesittely voi olla paikallaan myös erillisenä sivuna, erityisesti jos haluat tuoda enemmän esille yrityksesi historiaa ja tarinaa. Yritysesittelyssä voi tulla ilmi esimerkiksi se, mistä on lähdetty, minne on päädytty ja mihin ollaan menossa.

Näin saat esiteltyä samalla esimerkiksi henkilöstäsi kuvin tai jos olet yksinyrittäjä, pääset esittelemään itseäsi. Hyvä yritysesittely vakuuttaa ja myy. Asiakkaat sitoutuvat helpommin, jos tietävät kuka tai ketkä yrityksen taustalla vaikuttavat.

Yritysesittely piirtää tarkemman kuvan siitä, miksi yritys on perustettu, mitä yritys tekee ja mikä on syy sen olemassaoloon.

Millaisia ovat hyvät mielikuvat ja arvot

Luotettava, ammattitaitoinen, laadukas… Moni yritys kuvaa toimintaansa ja arvojaan näillä määresanoilla. Hyviä vahvuuksia, hyviä arvoja, mutta eikö näiden pitäisi olla se pohja, jolle yritystoimintaa luodaan ja jotka ovat perusedellytykset onnistuneeseen liiketoimintaan?

Edellä mainituilla sanoilla on vaikea erottua kilpailijoista, koska myös muiden yritysten arvot ovat samankaltaisia.

Millaisia sitten ovat ne vahvuudet, joita kannattaa tuoda esille? Jos yrityksesi on pienyritys tai olet yksinyrittäjä, lähtee mielikuva rakentumaan henkilöjohtoisesti. Lähtökohtana voit ajatella itseäsi – millainen olet, ja kuinka voisit tuoda näitä vahvuuksiasi myös yrityksen toimintaan ja viestintään mukaan.

Hyvä mielikuva on autenttinen, eikä se ole päälle liimattu. Jos olet henkilökohtaisella tasolla esimerkiksi introvertti, jaksaisitko päivästä toiseen pyörittää yritystä, jonka brändi on ekstrovertti? Tee siis introverttiudesta vahvuutesi.

Jos olet huumorintajuinen tyyppi, voit tuoda huumorin pilkkeen mukaan yritysesittelyyn ja markkinointiin. Mikäli persoonasi on pulppuava, anna sen näkyä yrityksesi nettisivuilla.

Tällä hetkellä esimerkiksi vastuullisuusasiat ovat ajankohtaisia, ja jos yrityksesi aktiivisesti toimii ekologisesti, kannattaa sitä nostaa yrityksen arvoissa esille.

Muista, että kaiken keskiössä on kuitenkin osaamisesi myyminen, ja tietyillä arvoilla ja vahvuuksilla tuot vain lisämaustetta. Mausteitahan voi tunnetusti käyttää liikaakin.

Nykypäivänä yrityksen markkinoinnin ja viestinnän ei tarvitse olla vakavaa ollakseen vakuuttavaa – paitsi jos vakavuus sattuu olemaan juuri sinun yrityksesi vahvuus.

Oma osaaminen kaiken keskiössä

Osaathan kertoa ne asiat, joissa olet hyvä ja joissa loistat? Ne ominaisuudet erottavat sinut kilpailijoistasi.

Mikäli osaamisesi ei ole vielä kristallisoitunut, tutustu lähimpiin kilpailijoihisi (tai ainakin heidän nettisivuihinsa ja somekanaviinsa) ja määritä osaamisesi heidän kauttaan. Luultavasti osaatte hyvin paljon samoja asioita, mutta olisiko juuri sinulla jokin erityisosaaminen, jota voisit lähteä kehittämään ja tarjoamaan potentiaalisille asiakkaille?

Monella alalla on helppo erottua kilpailijoista

Kuten sanottua, osuvan yritysesittelyn ja onnistuneen arvopohjan auki kirjoittamisella erotut kilpailijoistasi.

Monella alalla yritysten nettisivut ovat keskenään samankaltaisia. Tämä on toki hyvin ymmärrettävää, jos tarjoaa melko geneeristä palvelua tai tuotetta. Äkkiseltään kun voisi kuvitella, että yleisen alan ollessa kyseessä myös asiat täytyy kirjoittaa geneerisesti, eikä niistä edes olisi mitään mielenkiintoista kerrottavaa.

Moni ala onkin jämähtänyt tietynlaiseen kuvastoon ja tekstisisältöön. Kun olet laittamassa yrityksellesi pystyyn nettisivuja, kannattaa käydä vilkuilemassa lähimpien kilpailijoiden sivustot. Olisiko kilpailijoillasi joitakin hyviä juttuja, joita voisit sisällyttää omallekin sivustollesi, ja olisiko myös jotain sellaista, minkä voisi jättää kokonaan pois?

Juuri sinun yrityksesi voi olla se, joka lähtee purkamaan jähmettyneitä käytänteitä ja uudistaa alaa sisältä käsin. Mieti, mitä uutta annettavaa sinun yritykselläsi olisi alalle?

Hyvänä esimerkkinä tästä on eräs Helppojen kotisivujen asiakas, joka toimii kiinteistöalalla. Yritys lähti viemään hyvin perinteisenä nähtyä alaa digitaalisempaan suuntaan ja on kirjannut tämän myös yrityksen missioon.

Lopuksi

Me autamme sinua luomaan yrityksellesi ilmeen, joka vakuuttaa. Helpoilta kotisivuilta saat kaiken saman katon alta aina sivuston suunnittelusta toteutukseen sekä logosta sisällöntuotantoon.

Otathan yhteyttä, niin laitetaan yrityksesi kotisivuasiat kuntoon!

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Similar Posts

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *