/ / UKK – Usein kysyttyjä kysymyksiä kotisivuista

UKK – Usein kysyttyjä kysymyksiä kotisivuista

Usein Kysytyt Kysymykset
Onko sinulla kysyttävää kotisivuista tai niiden suunnittelusta? Listasimme yleisimmät sivujen tekijöille esitettävät kysymykset yhteen artikkeliin.

Mihin tarvitsen kotisivuja?

Se riippuu täysin yrityksestäsi ja sen tarpeista. Useimmille yrityksille verkkosivut ovat esimerkiksi tärkeä kanava uusien asiakkaiden hankkimiseen ja myynnin lisäämiseen. Kotisivuillaan yritys voi myös esitellä tuotteitaan ja palveluitaan, ja välittää keskeistä tietoa ja mielikuvia potentiaalisille ja olemassa oleville asiakkaille.

Vaikka tuntuisi, että yritykselläsi riittää töitä niin paljon kuin ehdit tehdä, on kotisivut silti hyvä olla. Ne antavat yritykselle uskottavuutta ja toimivat paikkana, josta ihmiset voivat helposti löytää keskeiset tiedot yrityksestä ja ottaa siihen yhteyttä. Tällaisessa tapauksessa yritykselle riittää yleensä hyvin suppeatkin kotisivut.

Miten kotisivujen hinta määräytyy?

Kotisivujen hinta muodostuu joko kokonaan tai lähes kokonaan niiden suunnitteluun ja toteutukseen tarvittavista työtunneista. Kun olemme keskustelleet asiakkaan kanssa siitä, millaiset kotisivut hän tarvitsee, määritämme sivuille tuntibudjetin ja teemme sen perusteella asiakkaalle hintatarjouksen.

Jos esimerkiksi asiakkaan haluamien sivujen toteutukseen kuluu 8 työtuntia, niiden hinnaksi 80 euron tuntihinnalla tulee 640 €.

Joskus asiakkaat saattavat haluta kotisivuilleen toiminnallisuuksia, joihin tarvitaan jokin maksullinen WordPressin lisäosa. Tällaisia voivat olla esimerkiksi verkkokaupat ja ajanvarauskalenterit. Selvitämme, millaisilla lisäosilla halutut ominaisuudet voidaan toteuttaa ja mitä ne maksavat. Hankimme tarvittavat lisäosat asiakkaan puolesta, ja maksullisten lisäosien hinta lisätään sivuston kokonaishintaan.

Kauanko kotisivujen tekeminen kestää?

Verkkosivujen toteutukseen vaadittava aika voi vaihdella varsin paljon, riippuen niiden laajuudesta ja monimutkaisuudesta. Mitä useampia välilehtiä sivustolle halutaan, sitä enemmän tunteja sivuprojektiin täytyy varata.

Esimerkiksi hieman suppeampi sivusto, jonne halutaan etusivu, kaksi palvelusivua sekä yhteystietosivu, voidaan toteuttaa 8 tunnissa. Jos yritys sen sijaan tarvitsee kotisivuilleen etusivun ja yhteystietojen lisäksi seitsemän eri palvelusivua ja ostaa niille kaikille sisällöntuotantoa, kannattaa sivujen toteutukseen varata noin 20 tuntia.

Tutustu kotisivuprojektin vaiheisiin tarkemmin aihetta käsittelevässä blogitekstissämme.

Voinko lisätä kotisivuilleni itse sisältöä?

Voit itse vapaasti muokata sivujasi ja lisätä sinne uutta tekstiä, kuvia ja muuta sisältöä. Kaikilla tekemillämme sivustoilla on käytössä monipuolinen ja helppokäyttöinen Divi-teema, jonka avulla asiakkaan on helppo itsekin muokata sivujaan.

Jos olet kiinnostunut tekemään itse muutoksia sivuillasi, suosittelemme katsomaan Divi-teemasta laatimiamme video-ohjeita. Videoissa opastamme Divin eri ominaisuuksien käytössä ja kerromme miten sivun eri elementtejä voidaan muokata.

Kaikki video-ohjeemme löytyvät osoitteesta www.divitheme.fi.

En ehdi/osaa tehdä hyviä sisältöjä itse. Saanko sivujen tekijältä myös sinne tarvittavat tekstit?

Helpot kotisivut tarjoaa asiakkailleen myös sisällöntuotantopalvelua. Voit tilata meiltä myyvät ja vakuuttavat tekstit esimerkiksi kotisivuille, esitteisiin, uutiskirjeisiin, asiakastiedotteisiin tai blogiin. Voimme myös oikolukea ja muokata sivujesi vanhat tekstit vakuuttavammiksi ja myyvemmiksi.

Sisällöntuottajamme keskustelee uusista tekstisisällöistä aina ensin asiakkaan kanssa. Keskustelussa hän kartoittaa, mitä asiakas teksteiltä haluaa ja selvittää olennaiset tiedot yrityksestä ja sen palveluista. Sisällöntuottaja myös tutustuu yrityksen alaan ja kilpailijoihin verkossa ennen kuin ryhtyy kirjoittamaan. Kun tekstit ovat valmiit, asiakas saa ne vielä nähtäviksi ja voi pyytää kirjoittajaa tekemään tarvittavia muutoksia.

 

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

Toimivatko tekemänne sivut myös mobiililaitteilla?

Kaikki tekemämme sivustot ovat responsiivisia, eli ne skaalautuvat automaattisesti kaiken kokoisilla näytöillä. Sivut toimivat siis hyvin niin pöytätietokoneilla, kannettavilla, tableteilla kuin älypuhelimillakin.

Tyypillisimpien näyttökokojen lisäksi esimerkiksi älypuhelimissa on kuitenkin monia eksoottisempia näyttökokoja, eikä sivuja ole kustannustehokasta optimoida aivan kaikkia näyttökokoja varten. Siksi responsiivisetkaan sivut eivät aina näytä täydellisiltä aivan jokaisella laitteella ja nettiselaimen versiolla.

Miksi sivuni eivät löydy hakukoneilla?

Sivustojen hakukonenäkyvyys on hyvin monesta tekijästä riippuva kokonaisuus, jota voidaan yrittää parantaa pitkäjänteisellä hakukoneoptimoinnilla. Hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat muun muassa sivuston ikä, sisältöjen laajuus ja laadukkuus, sivujen kävijämäärät ja kävijöiden viihtyminen sekä sivuston nopeus ja sinne ohjatut ulkoiset linkit.

Voit lukea huonon Google-näkyvyyden syistä tarkemmin artikkelistamme “Miksi yrityksesi sivut eivät näy Googlessa”.

Hakutulosten parhaista paikoista on usein kova kilpailu, ja monesti yrityksen voi olla vaikea päästä luonnollisten hakutulosten kärkeen itselleen tärkeillä hakusanoilla. Tällöin yrityksen kannattaa ottaa käyttöön Googlen hakusanamainonta Google Ads, jonka avulla yrityksen mainosta voidaan näyttää potentiaalisille asiakkaille olennaisten hakutulosten kärjessä.

Miten saan kotisivuilleni kävijöitä?

Kävijäliikenteen houkuttelemiseksi yrityksen kannattaa panostaa mainontaan sellaisissa kanavissa, josta yrityksen kohdeyleisön parhaiten tavoittaa. Hyviä mainontatapoja pienyrityksille voivat olla muun muassa Google Adsin hakusana-, Display- ja Remarketing-mainonta sekä Facebook- ja Instagram-mainonta.

Yritys voi myös tuottaa kotisivuilleen säännöllisesti julkaistavaa kohderyhmää kiinnostavaa uutta sisältöä ja jakaa sitä sosiaalisessa mediassa. Tällainen sisältömarkkinointi voi olla esimerkiksi houkuttelevia blogiartikkeleita, joita yritys jakaa ja mainostaa Facebookissa. Näin yritys voi potentiaalisesti saada sivustolleen huomattavasti lisää kävijöitä.

Mistä tiedän paljonko sivuillani käy vierailijoita?

Sivuston kävijäliikenteen seurantaan paras työkalu on Googlen ilmainen Google Analytics. Analytics kertoo tarkasti, paljonko kävijöitä sivustolla on ollut milloinkin, ja miten he liikkuvat alasivulta toiselle.

Seuraamalla sivustonsa liikennettä Google Analyticsillä yrittäjä voi saada paljon arvokasta tietoa muun muassa siitä, mitä osia yrityksen verkkosivuista kävijät suosivat ja mitä he taas karttavat. Tietojen avulla sivustoa voidaan kehittää tehokkaammaksi ja paremmin asiakkaisiin vetoavaksi.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä