1. Käytä vain olennaisia avainsanoja

Mahdollisuus markkinoinnin tehokkaaseen kohdentamiseen on yksi Google-mainonnan suurimpia etuja. Sitä etua ei kannata heittää hukkaan käyttämällä mainoksessa niin epämääräisiä tai epäolennaisia avainsanoja, että se näkyy aivan väärille ihmisille.

Jos esimerkiksi yrität markkinoida toimintaterapiaa, käyttämällä hakusanaa ‘terapia’ mainoksesi näkyisi myös käyttäjille, jotka kirjoittavat Googleen ‘mitä on terapia’ tai ‘ilmaista terapiaa kelan kautta’. On varsin epätodennäköistä, että nämä hakijat olisivat potentiaalisia asiakkaita yrityksellesi.

Järkevämpää voisi olla käyttää vaikkapa avainsanoja ‘toimintaterapeutti’, ‘toimintaterapia’ ja ‘toimintaterapiapalvelut’, joilla mainosta näytettäisiin nimenomaan kyseistä palvelua etsiville käyttäjille. Sopivien avainsanojen löytämiseksi voi käyttää vaikkapa Keyword Planner -työkalua, jolla pystyy muun muassa katsomaan arvioita klikkaushinnoista sekä siitä, kuinka käytettyjä eri hakusanat ovat.

Sopivien avainsanojen valinta ei vaikuta vain Google-mainontaan, vaan siihen täytyy kiinnittää huomiota myös kotisivujen tekstisisältöjä kirjoitettaessa. Teksteissä on tärkeää hyödyntää niitä termejä, joilla sivujen toivotaan hakukoneilla löytyvän.

Siksi teemme itse aina huolellisen avainsanakartoituksen, ennen kuin rakennamme asiakkaillemme hakusanamainontaa tai kirjoitamme uusia tekstejä asiakkaan verkkosivuille.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin

2. Kohdista Google-mainonta oikein

Googlessa mainostaja voi vapaasti valita, millä maantieteellisellä alueella mainoksia näytetään. Mainostusalueeksi voi valita vaikkapa yrityksen kotikunnan, kaikki Suomen suurimmat kaupungit tai koko maan. Sijainnin voi myös määrittää kilometrisäteenä halutusta osoitteesta. Yritys voisi esimerkiksi mainostaa 16 kilometrin säteellä toimipisteestään.

Yrityksen kannattaa miettiä tarkkaan, missä heidän potentiaalisimmat asiakkaansa asuvat, ja kohdistaa mainoksensa sen mukaisesti. Lähellä yritystä olevat mainoksen klikkaajat voivat olla paljon todennäköisempiä asiakkaita kuin kauempana asuvat.

Siksi Google-mainostaminen kannattaa kohdistaa hyvin, jotta mainosbudjetista saadaan mahdollisimman paljon irti.

3. Avainsanan vastaavuudella on väliä

Google Ads antaa määrittää jokaisen avainsanan kohdalla, kuinka tarkasti Google-haun pitää vastata avainsanaa, ennen kuin mainos näytetään. Oletuksena uuden avainsanan kohdalla käytetään laajaa vastaavuutta, jolloin mainos näkyy, kunhan tehty haku tarpeeksi muistuttaa avainsanaa tai sen synonyymejä tai muunnelmia.

Esimerkiksi jos avainsana on ’miesten kengät’, laajalla vastaavuudella mainos voi näkyä myös käyttäjälle, joka kirjoittaa Googleen ’miesten jalkineita kiinasta’. Yleensä laajan vastaavuuden käyttäminen ei ole kannattavaa.

Google-mainonnan kohdennusta voi parantaa käyttämällä avainsanojen kohdalla joko lausekevastaavuutta tai tarkkaa vastaavuutta, jolloin käyttäjän tekemän haun ja avainsanan täytyy osua paljon tarkemmin yksiin. Lausekevastaavuutta käytettäessä Google-haun täytyy sisältää mainoksen avainsana samassa järjestyksessä. Esimerkiksi Google-haku ’laadukkaat miesten kengät’ voisi näyttää yllämainitun kenkämainoksemme, mutta ’miesten edulliset kengät’ ei.

Tarkkaa vastaavuutta käytettäessä mainos näkyisi sekä haulla ’miesten kengät’ että ’kenkiä miehille’.

Näillä eri vastaavuustyypeillä on kullakin omat etunsa. Testauksen kautta selviää, mikä vaihtoehto on paras eri avainsanoille.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

4. Hyödynnä negatiivisia avainsanoja

Negatiivisten avainsanojen avulla pystyt määrittämään, millaisten hakujen yhteydessä ET halua mainoksesi näkyvän. Näin pystyt tehokkaammin estämään mainoksesi näyttämistä täysin epäolennaisten hakujen yhteydessä tai kun käyttäjä etsii Googlesta jotain negatiivista.

Google-mainonnassa näet klikkauskohtaisesti, mitä hakija on kirjoittanut Google-hakuun ennen mainoksesi klikkaamista. Näin huomaat helposti, onko mainoksesi näkynyt aivan vääränlaisten hakujen yhteydessä.

Esimerkiksi putkiremontteja tekevä yritys tuskin haluaa mainoksensa näkyvän Google-haulla ‘surkea putkimies’. Kielteiset adjektiivit kuten ‘kallis’ tai ‘huono’ ovatkin suosittuja negatiivisia avainsanoja.

Hyväksi havaituista negatiivista avainsanoista voi tehdä listan, jonka voi helposti lisätä myöhempiinkin Google Ads-kampanjoihin. Listaa kannattaa päivittää aina kun vastaan tulee uusia avainsanoja, joiden yhteydessä mainosta ei kannata näyttää.

5. Kehitä mainostasi paremmaksi A/B-testauksen avulla

Yksi suuri etu Google-mainonnassa on se, kuinka helppoa on oppia omasta tekemisestään ja kehittyä paremmaksi.

Mainoksen tehon arviointiin voit käyttää niin sanottua A/B-testausta. Siinä verrataan, toimiiko mainosvaihtoehto A vai B paremmin. Käytännössä Google Adsiin tehdään kaksi hieman erilaista mainosta, jotka vuorotellen näkyvät hakutuloksissa. Paremman klikkausprosentin saava mainos jätetään toimintaan, ja huonommin pärjäävä korvataan uudella testattavalla mainosversiolla.

Jatkuvan A/B-testauksen kautta voit hioa mainoskampanjaasi koko ajan tehokkaammaksi testaamalla uusia variaatioita mainoksesta. Eri mainostekstien ja otsikoiden lisäksi Google Adsissa kannattaa testata monia muitakin asioita, kuten muutoksia maantieteellisessä kohdennuksessa ja laskeutumissivulla.

6. Landing page kuntoon

Hyvä Google-mainos houkuttelee kävijöitä sivuillesi, mutta varsinainen myyntityö tehdään sillä sivulla, jolle mainos ohjaa kävijän. Tämä landing page eli laskeutumissivu kertoo vierailijalle, miksi hänen kannattaa käyttää yrityksen palveluita, tilata tuote tai tehdä muu haluttu toimenpide. Jos landing page ei vakuuta potentiaalisia asiakkaita, kärsii koko mainoskampanjan tuottavuus.

Hyvä landing page tarjoaa kävijälle juuri sitä, mitä mainoksessa luvataan. Kun Googlen käyttäjä klikkaa mainosta kiinnostuneena, hän myös olettaa löytävänsä linkin takaa sen, mitä on hakemassa. Siksi sivulta pitää löytyä kaikki olennainen  ja kiinnostava tieto mainostetusta asiasta mahdollisimman houkuttelevassa muodossa.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin