/ / Sisällöntuotanto kotisivuille – 5 vinkkiä tekstien kirjoittamiseen

Sisällöntuotanto kotisivuille – 5 vinkkiä tekstien kirjoittamiseen

Kotisivujen tekstisisältö on kotisivujesi tärkein yksittäinen asia. Ilman hyvää sisältöä et vakuuta potentiaalisia asiakkaitasi, vaikka verkkosivut toimisivat muuten moitteettomasti ja olisivat visuaalisesti houkuttelevat. Mutta millaista tekstisisältöä kotisivuilla pitäisi olla?

1. Kerro palveluistasi ja tuotteistasi kattavasti

Kirjoita jokaiselle verkkosivustosi yksittäiselle sivulle kattavat, informatiiviset ja houkuttelevat tekstit.

Älä tyydy luettelemaan palveluitasi ja tuotteitasi ainoastaan ranskalaisin viivoin, vaan kerro kokonaisin virkkein ja kappalein, millaisia palveluita tai tuotteita tarjoat ja kenelle.

Tee heti verkkosivustosi etusivulla selväksi, miksi sivustovierailijoidesi kannattaisi ostaa juuri sinun palveluitasi. Esittele palvelut ja tuotteet perusteellisemmin niiden omilla alasivuilla.

Pyri vastaamaan myös kunkin myyntisivun alkunäkymässä seuraaviin kysymyksiin:

Kenelle tämä on suunnattu? Miksi se on tärkeää/hyödyllistä? Mitä/mikä se on? Miten saan sen itselleni? 

Mieti, mikä on verkkosivujesi tavoite.

Haluatko esimerkiksi tavoittaa sivujen kautta uusia potentiaalisia asiakkaita tai myydä tuotteitasi verkkokaupassa? Vai onko sivujen tarkoitus toimia lähinnä käyntikorttina muuta kautta kiinnostuksensa osoittaneille asiakkaille tai tarjota informaatiota nykyisille asiakkaillesi?

Ennen kuin lähdet kirjoittamaan tekstejä, muista aina tehdä ensin avainsanatutkimus, mikäli haluat tarjota potentiaalisille asiakkaillesi mahdollisuuden löytää sivusi googlettamalla.

Avainsanatutkimuksella selvität, millaisilla hauilla kohderyhmäsi etsii palveluitasi ja tuotteitasi netissä. Hakukonenäkyvyyden parantamiseksi on tärkeää, että käytät näitä avainsanoja sivuillasi. 

Yksittäisten avainsanojen lisäksi kannattaa hyödyntää myös pidempiä hakulausekkeita eli niin kutsuttuja pitkän hännän avainsanoja.

2. Jaksota tekstiä väliotsikoilla ja kappaleilla

Selkeä rakenne koostuu otsikoista, väliotsikoista ja lyhyehköistä tekstikappaleista. Helposti luettavan ja omaksuttavan tekstin rakenne etenee aina tärkeimmistä asioista kohti lisätietoja.

Panosta ja suunnittele siis huolellisesti kunkin sivun rakenne.

Kerro sivun alussa tärkeimmät asiat ja siirry tarkentaviin yksityiskohtiin sivun loppua kohti edetessäsi. Näin kiireisinkin sivustovierailija bongaa kaikista olennaisimmat tiedot nopeasti. Pidä virkkeet maltillisen mittaisena ja vältä kapulakieltä.

Jaksota tekstiäsi ja hyödynnä väliotsikoita.

Kirjoita siis mieluummin monta lyhyttä tekstiosuutta yhden pitkän tekstin sijaan.

Valtaosa netinkäyttäjistä vierailee sivuillasi mobiililaitteella, mikä tarkoittaa, että jo muutaman virkkeen mittainen kappale täyttää esimerkiksi koko puhelimen ruudun.

Jaksota ja havainnollista tekstiäsi otsikoiden lisäksi myös kiinnostavien kuvien tai vaikkapa infograafien avulla.

Otsikoi kappaleet kuvaavasti ja houkuttelevasti, niin että sivun sisältö käy pääpiirteittäin ilmi pelkkiä otsikoitakin silmäilemällä. Otsikkoina toimivat erinomaisesti esimerkiksi kokonaiset (lyhyehköt) lauseet. Käytä otsikoissa ja leipätekstissä sivun tärkeimpiä avainsanoja.

3. Tarjoa ratkaisuja asiakkaidesi ongelmiin

Älä esittele pelkästään yritystä, vaan mieti, millaista lisäarvoa ja hyötyä tarjoat asiakkaille. Kerro siitä.

Potentiaaliset asiakkaasi haluavat lukea ennemmin, millaisia ratkaisuja sinä voit tarjota heidän “ongelmiinsa”, kuin siitä miten erinomainen yritys on.

Jos siis on mahdollista, vakuuta asiakkaasi yrityksesi asiantuntijuudesta ja luotettavuudesta mieluummin muilla keinoin kuin listaamalla yrityksen myönteisiä puolia.

Mikäli asiakas vakuuttuu palveluistasi ja tuotteistasi, häntä todennäköisesti kiinnostaa myös yritys. Näin ollen kattavampikin yritysesittely voi olla paikallaan, esimerkiksi omalla alasivullaan.

Yritysesittelyssäkin pyri vakuuttamaan asiakkaat ennemmin havainnollistavin esimerkein ja saavutuksin.

Vakuuta referensseillä.

Tyytyväisten asiakkaiden palautteet sekä yrityksen referenssit puhuvat myös puolestaan.

Mieti siis, keskittyisitkö ennemmin asiakastarinoihin ja työnäytteisiin kuin yrityksen kehumiseen.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

4. Kirjoita paljon mutta asiaa

Tekstissä enemmän on yleensä enemmän. Vaikka kappaleet on hyvä pitää lyhyinä, tekstiä kaiken kaikkiaan on hyvä olla runsaasti.

“Mutta eivät asiakkaat jaksa lukea pitkiä tekstejä”.

Väärin. Kyllä jaksavat, kun tekstikappaleet on hyvin jaksotettu!

Sitäpaitsi ei kaikkea edes tarvitse jaksaa lukea. Kuvaavien väliotsikoiden perusteella on helppo silmäillä vain ne kappaleet, jotka kiinnostuvat “juuri minua”.

Perustietojen lisäksi kannattaa siis aina tarjota myös lisätietoja niistä kiinnostuneille.

Huomioi myös hakukoneet.


Tekstin laatuun ja määrään kannattaa panostaa paitsi asiakkaiden myös hakukonenäkyvyyden vuoksi.

Google arvostaa kattavia tekstisisältöjä. Jos pelkäät, että sivustovierailijat eivät löydä etsimäänsä helposti suuren tekstimäärän vuoksi, lue uudestaan kohta 2.

Älä kuitenkaan täytä sivuja turhalla, toisteisella sisällöllä, vaan kerro monipuolisesti esimerkiksi palveluistasi, niiden hyödyistä ja tuotteiden taustoista.

Anna esimerkkejä ja kerro mahdollisuuksien mukaan myös hinnoista ja esimerkiksi osto- tai palveluprosessista. Kerro aiheesta niin tyhjentävästi, että ostopäätös voi syntyä pelkkien nettisivujen perusteella.

Mikäli hakukonenäkyvyys on sinulle tärkeää, kirjoita sivuillesi enemmän tekstiä kuin kilpailijoillasi. Älä kuitenkaan unohda sivujen käytettävyyttä, vaan kirjoita tekstit aina ensisijaisesti sivustovierailijoita varten.

5. Tuota sisältöä säännöllisesti, jos haluat pärjätä hakukonekilpailussa

Tuota säännöllisesti myös uutta, tuoretta sisältöä.

Alkuun pääset hyvin pelkillä palveluiden ja tuotteiden kuvauksilla, mutta mikäli haluat parantaa hakukonenäkyvyyttäsi, sinun täytyy panostaa myös jatkuvampaan sisällöntuotantoon.

Säännöllinen sisällöntuotanto onnistuu esimerkiksi kotisivujesi yhteydessä olevan blogin avulla. Kirjoita kohderyhmääsi kiinnostavia artikkeleita ja optimoi ne palveluidesi ja tuotteidesi kannalta olennaisille avainsanoille.

Blogi tarjoaa loistavan alustan pidemmille teksteille, mikäli haluat pitää palvelusivut hieman suppeampina.

Optimoi blogitekstit tärkeille avainsanoille.

Jos haluat löytyä googlesta esimerkiksi hakusanalla “koirankouluttaja”, kirjoita aiheesta blogiartikkeli.

Selvitä avainsanatutkimuksen avulla myös muut läheisesti toimialaasi liittyvät avainsanat ja kirjoita sitten artikkelit myös esimerkiksi avainsanoille “koiran koulutus” ja “ongelmakoiran kouluttaminen”.

Kiinnostavat artikkelit lisäävät sivujesi kävijäliikennettä, parantavat hakukonenäkyvyyttä sekä tarjoavat uusille ja nykyisille asiakkaillesi mielenkiintoista informaatiota ja hyödyllisiä vinkkejä.

Uuden sisällön tuottamisen lisäksi, muista päivittää myös jo olemassa olevia tekstejä. Pidä palveluiden ja tuotteiden kuvaukset ajan tasalla ja päivitä säännöllisesti myös vanhempia blogiartikkeleita.

Sekä sivustovierailijat että Google arvostavat, kun huolehdit, että tarjoamasi tieto on ajankohtaista.

Luonnollisen hakukonenäkyvyyden lisäksi muista satsata myös maksettuun Google Ads -mainontaan.

Lisävinkki!

Jos kirjoittaminen ei ole sinun juttusi tai haluat muuten vaan päästä hieman helpommalla, voit ulkoistaa kotisivujen tekstien kirjoittamisen myös meille.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä