·

Sisällöntuotanto kotisivuille – 5 vinkkiä tekstien kirjoittamiseen

Sisällöntuotanto on kotisivujesi tärkein yksittäinen asia. Ilman hyvää sisältöä et vakuuta hakukoneita etkä potentiaalisia asiakkaitasi. Nappaa talteen viisi vinkkiä kotisivujen tekstien kirjoittamiseen.

1. Kerro palveluistasi ja tuotteistasi kattavasti

Aiheuttaako sisällöntuotanto kotisivuille päänvaivaa? Etkö tiedä, mistä aloittaisit kirjoittamisen?

Jaa tärkeimmät palvelusi ja tuotteesi omiksi alasivuikseen ja mieti, mitä muita osioita nettisivuille tulee (etusivu, yritysesittelysivu, referenssit, jotain muuta?). Aloita kirjoittamalla kustakin aihealueesta mahdollisimman informatiivinen kuvaus.

Älä tyydy luettelemaan palveluitasi ja tuotteitasi ainoastaan ranskalaisin viivoin, vaan kerro kokonaisin virkkein ja kappalein, millaisia palveluita tai tuotteita tarjoat ja kenelle ne on suunnattu. Tee etusivulla selväksi, miksi sivustovierailijoidesi kannattaisi ostaa juuri sinun palveluitasi. Esittele palvelut ja tuotteet perusteellisemmin niiden omilla alasivuilla.

Jos sisällöntuotanto kotisivuille tuntuu hankalalta, pyri vastaamaan kunkin sivun alkunäkymässä ainakin seuraavaan neljään kysymykseen, niin pääset alkuun.

  1. Mistä tuotteesta/palvelusta on kyse?
  2. Kenelle se on suunnattu?
  3. Miten kohderyhmä hyötyy siitä? 
  4. Ja miten asiakkaan pitää toimia saadakseen sen itselleen?
Sisällöntuotanto

Kun tarvitset myyvät tekstit sivuillesi, ota yhteyttä ammattilaiseen

Hyvät tekstisisällöt ovat sivujesi myyntipuhe. Kirjoitamme sivuillesi tekstit, joilla parannat näkyvyyttäsi ja houkuttelet kävijät ottamaan yhteyttä.

Kirsi Arjaranta

Kirsi Arjaranta

Mieti, mikä on verkkosivujesi tavoite

Haluatko tavoittaa sivujen kautta uusia potentiaalisia asiakkaita tai myydä tuotteitasi verkkokaupassa? Vai onko sivujen tarkoitus toimia lähinnä käyntikorttina muuta kautta kiinnostuksensa osoittaneille asiakkaille tai tarjota informaatiota nykyisille asiakkaillesi?

Kun mietit sivustosi rakennetta ja mistä eri palveluista, tuotteista tai aiheista sinun kannattaisi kirjoittaa, hyödynnä avainsanatutkimusta. Mikäli haluat tarjota potentiaalisille asiakkaillesi mahdollisuuden löytää sivusi googlettamalla, avainsanatutkimus on todella tärkeä!

Avainsanatutkimuksen avulla selvität, millaisilla hauilla kohderyhmäsi etsii palveluitasi ja tuotteitasi netissä. Hakukonenäkyvyyden parantamiseksi on tärkeää, että teet ainakin tärkeimmille avainsanoille omat ”alasivunsa” ja käytät näitä avainsanoja kyseisten sivujen teksteissä.

Yksittäisten avainsanojen lisäksi hyödynnä mahdollisuuksien mukaan myös vähemmän kilpailtuja pitkiä hakulausekkeita eli niin kutsuttuja pitkän hännän avainsanoja (Vrt. esim. Kotisivujen hinta ja Mitä nettisivut maksavat).

2. Jaksota tekstiä väliotsikoilla ja kappaleilla

Selkeä rakenne koostuu otsikoista, väliotsikoista ja lyhyehköistä tekstikappaleista. Helposti luettavan ja omaksuttavan tekstin rakenne etenee aina tärkeimmistä asioista kohti vähemmän tärkeitä.

Suunnittele siis huolellisesti kunkin sivun rakenne.

Kerro sivun alussa tärkeimmät asiat ja siirry tarkentaviin yksityiskohtiin ja taustatietoihin sivun loppua kohti edetessäsi. Näin kiireisinkin sivustovierailija bongaa kaikista olennaisimmat tiedot nopeasti.

Pidä virkkeet maltillisen mittaisena ja vältä kapulakieltä.

Jaksota tekstiäsi ja hyödynnä väliotsikoita

Kirjoita siis mieluummin monta lyhyttä tekstiosuutta yhden pitkän tekstin sijaan.

Valtaosa netinkäyttäjistä vierailee sivuillasi mobiililaitteella, mikä tarkoittaa, että jo muutaman virkkeen mittainen kappale täyttää esimerkiksi koko puhelimen ruudun.

Jaksota ja havainnollista tekstiäsi otsikoiden lisäksi mahdollisuuksien mukaan myös kiinnostavien kuvien tai vaikkapa infograafien avulla.

Otsikoi kappaleet kuvaavasti ja houkuttelevasti, niin että sivun sisältö käy pääpiirteittäin ilmi pelkkiä otsikoitakin silmäilemällä.

Otsikkoina toimivat erinomaisesti esimerkiksi kokonaiset (lyhyehköt) lauseet. Käytä otsikoissa ja leipätekstissä sivun tärkeimpiä avainsanoja.

3. Tarjoa ratkaisuja asiakkaidesi ongelmiin

Älä esittele pelkästään yritystä, vaan mieti, millaista lisäarvoa ja hyötyä tarjoat asiakkaille. Kerro siitä.

Potentiaaliset asiakkaasi haluavat lukea ennemmin, millaisia ratkaisuja sinä voit tarjota heidän “ongelmiinsa”, kuin siitä miten erinomainen yritys on.

Jos siis on mahdollista, vakuuta asiakkaasi yrityksesi asiantuntijuudesta ja luotettavuudesta mieluummin muilla keinoin kuin listaamalla yrityksen myönteisiä puolia.

Mikäli asiakas vakuuttuu palveluistasi ja tuotteistasi, häntä todennäköisesti kiinnostaa myös yritys. Näin ollen kattavampikin yritysesittely voi olla paikallaan, esimerkiksi omalla alasivullaan.

Yritysesittelyssäkin pyri vakuuttamaan asiakkaat ennemmin havainnollistavin esimerkein ja saavutuksin.

Vakuuta referensseillä

Tyytyväisten asiakkaiden palautteet sekä yrityksen referenssit puhuvat puolestasi.

Mieti siis, voisitko keskittyä ennemmin asiakastarinoihin ja työnäytteisiin kuin yrityksen kehumiseen.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Patner

4. Kirjoita paljon mutta asiaa

Tekstissä enemmän on yleensä enemmän. Vaikka kappaleet on hyvä pitää lyhyinä, tekstiä kaiken kaikkiaan on hyvä olla runsaasti. Kerro aiheesta niin tyhjentävästi, että ostopäätös voi syntyä pelkkien nettisivujen perusteella.

“Mutta eivät asiakkaat jaksa lukea pitkiä tekstejä”.

Kyllä jaksavat, kun tekstikappaleet on hyvin jaksotettu!

Eikä kaikkea edes tarvitse lukea. Kuvaavien väliotsikoiden perusteella on helppo silmäillä tekstiä ja lukea tarkemmin itseä kiinnostavista aiheista.

Perustietojen lisäksi kannattaa siis aina tarjota myös lisätietoja niistä kiinnostuneille.

Huomioi myös hakukoneet

Tekstin laatuun ja määrään kannattaa panostaa paitsi asiakkaiden etenkin hakukonenäkyvyyden vuoksi.

Google arvostaa kattavia tekstisisältöjä. Jos pelkäät, että sivustovierailijat eivät löydä etsimäänsä helposti suuren tekstimäärän vuoksi, lue uudestaan kohta 2.

Älä kuitenkaan täytä sivuja turhalla, toisteisella sisällöllä, vaan kerro monipuolisesti esimerkiksi palveluistasi, niiden hyödyistä ja tuotteiden taustoista. Vastaa usein esitettyihin kysymyksiin ja kerro asiakastarinoita.

Anna esimerkkejä ja kerro mahdollisuuksien mukaan myös hinnoista ja esimerkiksi osto- tai palveluprosessista.

Mikäli hakukonenäkyvyys on sinulle tärkeää, kirjoita sivuillesi enemmän tekstiä kuin kilpailijoillasi. Älä kuitenkaan unohda sivujen käytettävyyttä, vaan kirjoita tekstit aina ensisijaisesti sivustovierailijoita (ei hakukoneita) varten.

5. Tuota sisältöä säännöllisesti, jos haluat pärjätä hakukonekilpailussa

Tuota säännöllisesti myös uutta, tuoretta sisältöä.

Alkuun pääset hyvin pelkillä palveluiden ja tuotteiden kuvauksilla, mutta mikäli haluat parantaa hakukonenäkyvyyttäsi, sinun täytyy panostaa myös jatkuvampaan sisällöntuotantoon.

Säännöllinen sisällöntuotanto onnistuu helpoiten kotisivujesi yhteydessä olevan blogin avulla. Kirjoita kohderyhmääsi kiinnostavia artikkeleita ja optimoi ne palveluidesi ja tuotteidesi kannalta olennaisille avainsanoille.

Blogi tarjoaa loistavan alustan pidemmille teksteille, mikäli haluat pitää palvelusivut hieman ytimekkäämpinä.

Optimoi blogitekstit tärkeille avainsanoille

Jos haluat löytyä googlesta esimerkiksi hakusanalla “koirankouluttaja”, kirjoita aiheesta blogiartikkeli.

Selvitä avainsanatutkimuksen avulla myös muut läheisesti toimialaasi liittyvät avainsanat ja kirjoita sitten artikkelit myös esimerkiksi avainsanoille “koiran koulutus” ja “ongelmakoiran kouluttaminen”.

Kiinnostavat artikkelit lisäävät sivujesi kävijäliikennettä, parantavat hakukonenäkyvyyttä sekä tarjoavat uusille ja nykyisille asiakkaillesi mielenkiintoista informaatiota ja hyödyllisiä vinkkejä.

Huom! Jos et ehdi säännöllisesti tuottaa uutta sisältöä esimerkiksi blogiartikkeleiden muodossa, kirjoita muutama todella kattava artikkeli, optimoi ne sinulle tärkeille avainsanoille ja pidä artikkelit ajantasalla päivittämällä niitä säännöllisesti.

Sekä sivustovierailijat että Google arvostavat, kun huolehdit, että tarjoamasi tieto on ajankohtaista.

Lisävinkki sisällöntuotantoon!

Laadukas sisällöntuotanto on edellytys hyvälle hakukonenäkyvyydelle, mutta etenkään kilpailluilla aloilla markkinointia ei kannata jättää pelkän luonnollisen hakukonenäkyvyyden varaan.

Sisällöntuotanto kotisivuille on siis tärkeää, mutta muista aina varmistaa maksetun Google Ads -hakusanamainonnan avulla, että potentiaaliset asiakkaat löytävät sivusi googlettamalla.

Jos kirjoittaminen ei ole sinun juttusi tai haluat muuten vaan päästä hieman helpommalla, voit ulkoistaa kotisivujen tekstien kirjoittamisen meille. Kirjoitamme tekstit puolestasi esimerkiksi puhelinhaastattelun tai Teams-tapaamisen pohjalta.

Kun sisällöntuotanto kotisivuille on kunnossa, autamme mielellämme rakentamaan myös tehokkaat hakusanamainoskampanjat sivuillesi.

Kun tarvitset myyvät tekstit sivuillesi, ota yhteyttä ammattilaiseen

Hyvät tekstisisällöt ovat sivujesi myyntipuhe. Kirjoitamme sivuillesi tekstit, joilla parannat näkyvyyttäsi ja houkuttelet kävijät ottamaan yhteyttä.

Kirsi Arjaranta

Kirsi Arjaranta