Kirjoitan tämän blogitekstin omakohtaisten kokemusten pohjalta, joten mikään autuaaksi tekevä graalin malja se ei ole. Olen huomannut, että startup-yrittäjyyteen kuuluu kuitenkin monia toimialasta riippumattomia lainalaisuuksia, joista niin B2B-, kuin B2C yrittäjienkin on syytä jakaa kokemuksia keskenään (esimerkiksi asuntosijoitajille suunnatut oppaat tai vuokrasopimuspohja eivät välttämättä heti tuo mieleen kuumaa startup-yritystä, mutta olemme kuitenkin houkutelleet yrityksen sijoittajiksi Suomen johtavia enkelisijoittajia). Toimivathan enkelisijoittajatkin lähes poikkeuksetta syndikaateissa ja jakavat kokemuksiaan.

Startup-sijoitusten perusperiaatteet:

Startup-yritys hakee perinteisesti rahoitusta toimintansa käynnistämiseen, joskus yrittäjillä ei välttämättä ole vielä lainkaan liiketoimintaa vaan ainoastaan pelkkä idea, visio ja pitchdeck. Tämä voi riittää tietyissä tilanteissa pienen ja todella suuren riskin rahoituskierroksen onnistumiseen. Yleisempää on kuitenkin, että yrittäjät käynnistävät liiketoimintansa ns. bootstrappaamalla. Bootstrapping-vaiheessa haetaan proof of conceptia eli todistetta oman liikeidean toimivuudesta. Parasta PoC:ta ovat maksavat asiakkaat, jotka todistavat, että yrittäjän idealle on ostajia.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen

1. Tunnista oikea ajankohta

Kun joku todistettavasti on valmis maksamaan yrityksen palvelusta ja alustava metriikka vielä tukee tuotteen kannattavuutta, voi olla oikea aika hakea ulkopuolista rahoitusta. Startup-yrittäjyydessä on kyse nopeudesta eli kun konsepti on todennettu, täytyy toimintaan lähteä kasvattamaan. Alkuvaiheessa kasvu voi vaatia rekrytointeja sekä panostuksia myyntiin, markkinointiin ja teknologiaan.

2. Oletko valmis sitoutumaan sijoittajiisi?

Jos yritystoimintaa rahoitetaan ulkopuolisilla riskisijoituksilla, on hyvä ymmärtää sijoittajan tavoitteet. Esimerkiksi pääomasijoitusarahastolla on yleensä jonkunlainen aikajänne, jolla kohdeyhtiöstä halutaan irtaantua. Startup-yrittäjän eli founderin täytyy tiedostaa, että riskisijoittajalta nostettu rahoitus on lupaus yrityksen myynnistä tulevaisuudessa, tällainen yritys ei yleensä tähtää tasaiseen osinkovirtaan vaan arvonnousuun ennen exitiä.

3. Julkinen rahoitus riskipääoman tukena

Useat aikaisen vaiheen sijoittajat edellyttävät, että riskisijoituksia ”vivutetaan” julkisella rahoituksella. Hyvä uutinen on, että yleensä julkinen rahoittajakin edellyttää riskisijoituksia yhtiöön, jolloin pre-seed ja seed-vaiheen yritysten on mahdollista saada BusinessFinlandilta avustusta sekä edullista lainaa rahoituskierrosten yhteydessä.  Yleinen kaava on esimerkiksi, että BusinessFinland tukee yritysten tuotekehityspanostuksia 50 % tai 70 % tukiosuudella, loput budjetoiduista teknologiainvestoinneista yritys kattaa kerätyllä rahoituksella.

4. Ole ajoissa liikkeellä

Tärkeä neuvo niin ensikertalaiselle kuin koneellekin neuvottelijalle on – ”ole ajoissa liikkeellä”. Rahoituskierrosten neuvottelu kestää usein aina pidempään kuin sitä optimistisesti ajattelisi. Erityisesti myöhemmillä kierroksilla on aina huomioitava vanhojen osakkaiden oikeudet, sekä uusien sijoittajien tarve. Yleensä aikaisessa vaiheessa startupiin sijoittavat tähän vaiheeseen erikoistuneet enkelisijoittajat, joiden jatkosijoituskäyttäytymistä seuraavien kierrosten sijoittajat tarkkailevat.

On tärkeää, että edellisen kierrosten osallistujista suurin osa osallistuisi jatkokierroksille. Jos kukaan vanhoista omistajista ei ole valmis sijoittamaan yhtiöön, se on pahin mahdollinen red flag pääomasijoitusrahastolle ja siksi neuvon ehdottomasti toimimaan kokeiden enkelisijoittajien kanssa. He tietävät tämän ja yleensä suunnittelevatkin omat sijoituksensa kahden tai useamman rahoituskierroksen päähän.

5. Nimekkäät sijoittajat tuovat uskottavuutta

Hyvät sijoittajat tuovat pöytään muutakin kuin vain rahaa. Aikaisen vaiheen enkelisijoittajat ovat usein luoneet sijoitettavan varallisuutena itse, esimerkiksi oman exitin tai työuran kautta. He ovat myös hyvin verkostoituneita, koska kuten kerroin, sijoittajat toimivat mielellään syndikaateissa. Nimekkään sijoittajan saaminen mukaan aikaisessa vaiheessa voikin tuoda yritykselle uskottavuutta.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

6. Valmistele pitch-materiaali huolella

Halutuimmat sijoittajat saavat satoja yhteydenottoja toiveikkailta foundereilta. Laadukkaan pitchdeckin tarvetta ei voi korostaa liikaa. Panosta esittelymateriaaliin ja henkilökohtaisiin yhteydenottoihin – jos haluat vastaanottajan panostavan sinuun. Netistä löytyy useita hyviä pohjia ja ohjeita pitchdeckin laatimiseen.

7. Tiimi on tärkein

Jos kuitenkin pitäisi nostaa yksi pointti yli muiden, se on startupin ydintiimin esittely. Vaikka hyvät sijoittajat antavat uskottavuutta ja voivat järjestää tapaamisia, sijoitukset tehdään nimenomaan tiimiin. Vanhan startup-sananlaskun mukaan huipputiimi voi tehdä huonollakin idealla hyvän tuloksen, mutta huono tiimi ei saa parastakaan ideaa lentoon. Lähes kaikki tuntemani sijoittajat pitävät tiimiä suurimpana, yksittäisenä vaikuttimena sijoituspäätökseen.

8. Mikä on yritykseni oikea valuaatio?

Tiimin jäsenten on oltava motivoituneita. Riittävän suuri omistus, myös useamman rahoituskierroksen jälkeen, on paras motivaattori. Rahoitusneuvotteluissa keskeisessä osassa onkin valuaatiosta sekä nostettavan rahoituksen määrästä päättäminen. Et halua antaa ensimmäisillä kierroksilla liikaa osuutta ulos, sillä jokainen kierros madaltaa ydintiimin omistusta. Riskiraha on ehkä kalleinta mahdollista rahoitusta.

Rahoituskierroksen yhteydessä ei saisi antaa yli 20 % osuutta sijoittajille kerralla. Jos haettu summa ei tule täyteen antamatta suurempaa omistusta ulos, haetun rahoituksen koko ei ole oikeassa suhteessa yrityksen nykyvaiheeseen. Pienemmällä rahoituksella voit hyväksyä pienemmän valuaation, löytää mukaan sijoittajia ja neuvonantajia ja kasvattaa yritystä ennen seuraavaa rahoituskierrosta.

Nuorella, todennäköisesti tappiollisella yrityksellä, ei ole vielä sellaista metriikkaa, josta yhtiön todellisen arvon voisi laskea. Startupin valuaatio perustuu ensisijaisesti neuvottelutulokseen ja uskomuksiin, mutta myös ns. tarinaan. Hyvä tarina on nousujohteinen, yhtiön valuaation on tärkeä nousta rahoituskierrosten välissä, joten sitä ei kannata heti ankkuroida liian ylös.

9. Mihin riskirahaa saa käyttää

Ensimmäinen rahoituskierros voi tarkoittaa foundereille ensimmäistä kertaa palkkaa yhtiöstä. Tappiollisen yhtiön riskirahoitusta ei ole kuitenkaan tarkoitettu yrityksen perustajien huippupalkan maksamiseen, mutta usein riittävän tulotason takaava palkkaus on myös sijoittajien etu – foundereiden on voitava 110 % keskittyä liiketoiminnan kehittämiseen. Yleensä ulkopuolisella rahoituksella palkataan myös uutta henkilöstöä tai ulkopuolisia konsultteja nopeuttamaan esimerkiksi tuotekehitystä.

10. Startup-yritys saa tehdä tappiota

Jokainen ymmärtää, että oma tuotekehitys ja nuoren yrityksen markkinointi ovat kallista. Perinteisille pörssisijoittajille voi olla vaikea ymmärtää, miten esimerkiksi Woltin kaltaiset satojen miljoonien tappiota tekevät yritykset voivat olla startup-maailman kuumimpia yhtiöitä. Käytännössä startup-yrityksellä on lupa tehdä saman verran tappiota, kun se on nostanut ulkopuolista riskirahoitusta.

Mikä on Fiksuvuokraus.fi?

Oma yritykseni Fiksuvuokraus.fi on asuntosijoittajille suunnattu työkalu tehokkaampaan vuokraustoimintaan ja vuokranantajana toimimisen helpottamiseksi. Oman palvelualustamme lisäksi nettisivuiltamme löytyvät mm. asunnon vuokrasopimuspohja ja paljon muita erilaisia hyödyllisiä sisältöjä asuntosijoittajalle.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen