Mikä sisältökalenteri on?

Sisältökalenteri on yrityksen sisältömarkkinoinnin suunnitelma, jossa määritetään millaista sisältöä julkaistaan milloinkin. Se on tärkeä markkinointityökalu, jonka avulla pystytään suunnittelemaan ja toteuttamaan tulevia sisältöjä jo hyvissä ajoin ennen niiden julkaisemista.

Sisältökalenteriin merkitään kaikki yrityksen kotisivuilla, sosiaalisen median kanavissa ja muilla alustoilla julkaistavat sisällöt, sekä päätetään niiden keskinäinen järjestys ja tarkat julkaisuajankohdat. Näin voidaan varmistaa sisältömarkkinoinnin säännöllisyys, johdonmukaisuus ja korkea laatu.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin

Mihin sisältökalenteria tarvitaan?

Sisältömarkkinointi täytyy suunnitella huolella, jotta sillä voidaan saada hyviä tuloksia. Jos sisältöjä ei mietitä huolella etukäteen, vaan ne ideoidaan ja toteutetaan aina vasta juuri ennen julkaisua, sisältömarkkinointia on hyvin vaikea tehdä tehokkaasti.

Aikatauluttamalla sisältökalenteriin kaikki lähitulevaisuudessa julkaistavat sisällöt, markkinoijat tietävät jo hyvissä ajoin ennakkoon, millaista sisältöä yrityksen sisältömarkkinointia varten tarvitaan. Näin sisältöjen aiheet ja sanoma voidaan suunnitella tukemaan toisiaan ja vastaamaan yrityksen tavoitteita.

Sisältökalenterin avulla markkinoijien on helppo suunnitella, kuinka usein eri tyylistä sisältöä julkaistaan. Näin voidaan pitää huoli, etteivät samat aiheet tai samantyyppiset sisällöt toistu sisältömarkkinoinnissa liian usein. Lukijat kyllästyvät nopeasti seuraamaan yrityksen julkaisuja, jos ne toistavat liikaa itseään.

Tarkka aikataulu myös auttaa yritystä varaamaan riittävästi aikaa sisällöntuotantoon. Esimerkiksi laadukasta videosisältöä tai laajaa blogiartikkelia ei tehdä hetkessä.

Kun kaikki sisällöt merkitään yhteen sisältökalenteriin, yritys saa kerralla hyvän kokonaiskuvan sisältömarkkinoinnistaan jo kauan ennen kunkin sisällön julkaisua, ja huomaa paljon todennäköisemmin mahdolliset ongelmat tai puutteet niissä.

Kuinka paljon ennakkoon kalenteri tulisi täyttää?

Tähän kysymykseen ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta, mutta yleisesti ottaen vähintään seuraavan kuukauden julkaisut kannattaa merkitä etukäteen kalenteriin. Sisältöjä voi toki suunnitella kalenteriin paljon pidemmällekin ajanjaksolle, mutta niitä saattaa olla järkevää muuttaa, jos yrityksen suunnitelmat tai tilanne muuttuvat ennen julkaisuajankohtaa.

Yksi hyvä ratkaisu on merkitä sisältökalenteriin uusien sisältöjen ja niiden julkaisun tarkat yksityiskohdat aina kuukautta etukäteen, ja suunnitella sisältömarkkinoinnin suurempia linjauksia esimerkiksi puoleksi vuodeksi kerrallaan.

Millainen sisältökalenterin tulisi olla?

Hyvän sisältökalenterin muoto ja tyyli ovat täysin vapaavalintaisia, mutta tärkeää niissä on selkeys, varsinkin jos samaa kalenteria käyttää useampi ihminen. Kalenterin rakentamiseen voi käyttää esimerkiksi Googlen kalenteria tai Google Sheetsia, joita useankin käyttäjän on helppo käyttää samanaikaisesti.

Kalenterin ulkoasuun vaikuttaa paljon se, kuinka paljon yksityiskohtia kalenteriin halutaan laittaa. Mikäli jokaisesta julkaisusta halutaan merkitä vain muutamat perustiedot, ne voidaan yleensä helposti mahduttaa tavalliseen kalenterinäkymään. Jos taas sisältökalenterissa halutaan tarkemmin suunnitella julkaistavat sisällöt, voi olla järkevämpää laatia taulukko, jossa jokaiselle olennaiselle osa-alueelle (kuten julkaisun formaatti, julkaisualusta ja perusidea) on oma sarakkeensa.

Sisältökalenteriin kannattaa merkitä eri kanavissa julkaistava sisältö omilla väreillään, jotta nopealla silmäyksellä on selvää, millä alustalla sisältö on tarkoitus julkaistu, ja pitääkö sisällöstä laatia omat versionsa eri kanaviin.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

Näin teet sisältökalenterin:

  1. Valitse haluamasi julkaisuajankohdat: Merkitse kalenteriisi jokaisen julkaisun päivämäärä ja kellonaika. Voit julkaista uutta sisältöä juuri niin usein tai harvoin kuin haluat, mutta yritä pitää julkaisuajankohdat säännöllisinä. Sopiva julkaisuväli riippuu täysin yrityksestäsi ja kohdeyleisöstäsi.
  2. Merkitse kalenteriin keskeiset päivämäärät: Sisältökalenteriin kannattaa lisätä myös tärkeät juhlapyhät ja toimialaasi tai yritykseesi liittyvät tapahtumat. Näin voit helpommin suunnitella ajankohtaisia aiheita julkaisuihisi. Julkaisupäiväsi läheisyyteen osuva keskeinen tapahtuma voi olla hyvä aihe esimerkiksi blogipostaukselle.
  3. Valitse julkaistavien sisältöjen aiheet: Suunnittele sisältöjen järjestys siten, että niiden aiheet tukevat toisiaan. Pidä huoli, etteivät toisiaan muistuttavat aiheet toistu liian usein.
  4. Valitse sisältöjen formaatti ja julkaisukanava: Päätä, millaista sisältöä kustakin aiheesta tuotetaan ja mille kanaville se julkaistaan. Mieti, mikä formaatti sopii parhaiten millekin aiheelle. Joidenkin aiheiden käsittelyyn voi kattava blogiartikkeli toimia parhaiten, kun taas toiset julkaisut toimivat parhaiten videomuodossa tai lyhyenä Facebook-postauksena. Yritä pitää johdonmukaisena se, kuinka usein esimerkiksi blogiartikkeleita tai videoita julkaistaan.
  5. Päätä, miten sisältöjä jaetaan: Sisältökalenteriin kannattaa merkitä myös se, miten eri sisältöjä aiotaan jakaa ja/tai mainostaa kohdeyleisölle. Esimerkiksi blogiartikkelit voidaan jakaa yrityksen sosiaalisen median tileillä, ja lisäksi niitä on hyvä mainostaa vaikkapa Facebook- tai Google Display-mainonnalla. Kaikkia sisältöjä ei välttämättä ole järkevää jakaa automaattisesti jokaisella kanavalla, vaan jokaiselle sisällölle kannattaa miettiä aina tehokkain levitystapa.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin