Mistä koostuu nettisivujen hinta?

Mitkä seikat vaikuttavat nettisivujen hintaan? Saako halvalla hyvät nettisivut? Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon, kun kilpailutetaan sivujen tekijöitä?

Mitä nettisivut maksavat?

Nettisivujen toteuttajaa valittaessa saattaa pää olla ensi alkuun pyörällä. Nettisivujen hintahaarukka on laaja ja erilaisia toteutustapoja lukuisia.

Aivan kuten muidenkin isojen hankintojen yhteydessä on nettisivuja hankittaessa järkevää tehdä hintavertailua ja perehtyä huolellisesti eri palveluntarjoajien tarjoamiin ominaisuuksiin.

Nettisivujen hinta koostuu monesta eri tekijästä

Kodinkoneliikkeestä saat edullisesti ostettua perusominaisuuksilla varustetun pyykinpesukoneen, mutta jos haluat enemmän ominaisuuksia, kuten vaikkapa kuivaavan ohjelman, joudut taatusti kaivamaan kuvettasi enemmän.

Sama pätee myös nettisivuihin.

Mitä enemmän ominaisuuksia ja sisältöä, sitä suurempi nettisivujen hinta.

Selvitä yrityksesi nettisivujen tärkein tehtävä

Sen sijaan että miettisit, kuinka paljon verkkosivut yleisesti maksavat, kannattaa ennemminkin miettiä, millaiset nettisivut palvelevat juuri sinun yritystäsi parhaiten?

Tarvitsetko yrityksellesi nettisivut, joiden tehtävänä on toimia lähinnä digitaalisena käyntikorttina tai tuotekatalogina vai ovatko verkkosivut kenties koko myyntisi keskiössä?

Toisin sanoen:

Mikä on yrityksesi kotisivujen tavoite?

Useimmalle yritykselle nettisivujen tavoite on myynnin kasvattaminen ja uusien asiakkaiden hankkiminen, mutta yhtä hyvin tavoite voi olla informaation jakaminen tai yhteydenoton helpottaminen.

Yksinkertaisten nettisivujen hinta

Perus nettisivupaketin voit saada hyvinkin edullisesti.

Esimerkiksi Helpoilla kotisivuilla simppleiden nettisivujen hinta on alkaen 500 €.

One page -sivu voi olla hyvä ratkaisu silloin, jos tekstiä ei ole suuria määriä ja sivu keskittyy vain yhteen tuotteeseen tai palveluun.

Tarvitsetko laajemmat sivut?

Suurin osa yrityksistä tarvitsee kuitenkin ”onepageria” laajemmat nettisivut, ja se luonnollisesti nostaa myös nettisivujen hintaa.

Säästäväinen pienyrittäjä saa hyvännäköisen sivuston 3 – 8 alasivulla noin 1000 eurolla.

Jos sivuihin halutaan panostaa enemmän ja pakettiin lisätään esimerkiksi sisällöntuotantoa, graafista suunnittelua, verkkokauppa ja vaikkapa digimarkkinointia vaihtelee nettisivujen hinta sisällön mukaan noin 1800 eurosta 15 000:een. 

Yrityksen brändin mukaiset kotisivut ovat silti kannattava investointi, joka pitkällä tähtäimellä hyvin todennäköisesti poikii lisää uusia asiakkaita ja sitä kautta lisää kassavirtaa.

Verkkosivupakettiemme hintoihin voit tutustua tarkemmin täällä

Tee-se-itse-nettisivut

Itse tekemälläkin voit toteuttaa kotisivut, mutta siihen käytetty aika on luonnollisesti pois omasta ydinliiketoiminnastasi. Ja entä sitten, kun jokin tekninen ongelma yllättää?

Ammattilaiselle maksat tämän näkemyksestä, osaamisesta sekä ajasta, ja projekti on valmis ilman, että sinun tarvitsee kiristellä hermojasi.

Jos kuitenkin uskot, että ilmaiset nettisivut ovat riittävä vaihtoehto tarpeisiisi, kurkkaa artikkelimme, jossa esittelemme suosituimmat ilmaiset nettisivualustat.

Nettisivujen hinta

8 asiaa, jotka vaikuttavat nettisivujen hintaan

Kuten sanottu simppeli sivusto voidaan teknisesti rakentaa melko edullisestikin.

Nettisivujen hinta pysyy maltillisena, kun sivut rakennetaan yksinkertaiseksi käyntikortiksi.

Mutta jos haluat oikeasti satsata erottuvaan sivustoon ja hankkia nettisivujen kautta lisää liidejä, kannattaa valmistautua panostamaan sivujen teknisen rakentamisen lisäksi myös esimerkiksi graafikon, sisällöntuottajan ja digimarkkinoijan ammattitaitoon. 

1. Sisällöntuotanto 

Yksi asia joka vaikuttaa nettisivujen kokonaishintaan, on sisällöntuotanto. Eli kirjoitatko tekstit itse vai ulkoistatko homman sisällöntuottajalle?

Tekstisisältöjen kirjoittaminen muodostuu monessa nettisivuprojektissa pullonkaulaksi, kun aikaa kirjoittamiseen ei tahdo löytyä. Tämä luonnollisesti viivästyttää projektin valmistumista, sillä nettisivut rakennetaan tekstien ympärille.

Jos oma aikasi tai osaamisesi ei riitä hyvien tekstimateriaalien tuottamiseen, kannattaa sisällöt tilata sisällöntuotannon ammattilaiselta. Sisällöntuotannon hintahaarukka on tekstien laajuudesta riippuen yleensä noin 320–1600 €.

Jos aikaa on ja kynä pysyy kädessä itselläkin, tässä voi olla kuitenkin olla mahdollisuutesi hieman nipistää kokonaishinnasta. Kannattaa kuitenkin huomioida, että sisällöntuotanto on yksi tärkeimmistä, ellei jopa kaikkein tärkein yksittäinen asia nettisivuillasi.

Jos et siis ole aivan varma, miten syntyy hakukoneet ja erilaiset kohderyhmät huomioiva, myyvä mutta informatiivinen teksti – hyödynnä sisällöntuottajan ammattitaitoa.

Vinkki: Jos haluat kirjoittaa tekstit itse, mutta haluat ammattilaisen varmistavan oikeinkirjoituksen, pyydä sisällöntuottajaa oikolukemaan tekstisi.

Lue lisää sisällöntuotannosta.

2. Digimarkkinointi 

Todennäköisesti haluat myös ohjata nettisivuillesi uusia sivustovierailijoita ja houkutella palveluidesi pariin potentiaalisia asikkaita. Tämä tapahtuu maksetun mainonnan avulla.

Mainonnan avulla voidaan varmistaa sivujesi näkyvyys esimerkiksi hakukoneissa ja ohjata kävijäliikennettä sivustolle Googlen ja muiden ulkoisten sivustojen kautta.

Jos Googlen hakusana-, Display- ja Remarketing-mainonta eivät kuulu omaan osaamisalueeseen, voi olla järkevää valita nettisivujen tekijäksi yritys, jolta voit ostaa myös digimarkkinointia.

Jos esimerkiksi haluat sivujesi löytyvän Googlen hakutulosten kärjestä, kannattaa hyödyntää Googlen hakusanamainonnan tuomat mahdollisuudet. Mainoskampanjaa voidaan näyttää potentiaalisille asiakkaille Googlessa, kun he etsivät tarjoamasi kaltaista palvelua. Mikä parasta, maksat ainoastaan toteutuneista klikkauksista.

Google-hakusanamainoskampanja kustantaa yleensä noin 75–200 €/kk (pl. klikkausbudjetti).

Lue lisää digimarkkinoinnista. 

3. Graafinen suunnittelu 

Kilpailijoista erottuva ja ammattimainen visuaalinen ilme vaikuttaa kaikista eniten siihen, millaisen ensivaikutelman sivustovierailijat saavat yrityksestäsi.

Meillä Helpoilla kotisivuilla visuaalisen ulkoasun toteutus sisältyy aina verkkosivuprojektiin. Rakennamme asiakkaan toiveiden mukaiset yksilölliset WordPress-sivut, jotka auttavat kasvattamaan luottamusta yritystä kohtaan ja antavat ammattimaisen kuvan.

Toisinaan yritysilmeeseen kannattaa kuitenkin panostaa vielä enemmän, ja näitä tilanteita varten valittavissa on erikseen myös graafikon suunnittelema layout.

Graafikon suunnittelema layout (sekä mahdolliset muut graafisen suunnittelun palvelut logosta käyntikortteihin ja mainoskuviin) nostavat toki jonkin verran nettisivujen hintaa, mutta ovat takuulla hintansa väärti.

Graafisella suunnittelulla on ensivaikutelman lisäksi merkittävä vaikutus suoraan sivujen käytettävyyteen ja sivustovierailijoiden ostokäyttäytymiseen.

Helppojen kotisivujen graafikon suunnittelema layout maksaa yleensä noin 640–1200 €.

Lue lisää graafisesta suunnittelusta. 

4. Kuvat

Laadukkaat kuvat ovat totta kai olennainen osa sivuston visuaalista kokonaisuutta.

Mikäli sinulla on jo laadukkaat yritysilmeen mukaiset kuvat ennestään, säästät nettisivuprojektissa kuluja.

Jos kuvia ei vielä ole, suosittelemme jättämään kuvien ottamisen ammattilaisen käsiin.

Kolmas (edullinen tai ilmainen) vaihtoehto on käyttää nettisivuilla kuvapankkikuvia. Ne eivät kuitenkaan koskaan valitettvasti ole yhtä autenttisia kuin ammattikuvaajan varta vasten yritystä varten ottamat kuvat.

5. Muut lisäosat ja ominaisuudet

Mitä enemmän toiminnallisuuksia ja ominaisuuksia sivuille tarvitaan, sitä korkeammaksi hintakin nousee.

Esimerkiksi ihan tavallinen yhteydenottolomake kuuluu usein nettisivujen hintaan, mutta erilaisista ajanvarauskalentereista, chatboteista ja muista lisäominaisuuksista tulee lisäkustannuksia.

Mieti siis, mitkä nettisivujen lisäominaisuudet ovat tavoitteidesi kannalta välttämättömiä ja missä puolestaan voisit säästää.

6. Tekninen toteutus

Kuten sanottu nettisivujen hinnoissa on paljon vaihtelua. Saatat törmätä todella halpoihin tarjouksiin, ja toisaalta nettisivujen hinta saattaa pyöriä useissa kymmenissä tuhansissa euroissa toteutuksesta riippuen.

Onkin tärkeää löytää juuri oman yrityksen tarpeisiin, tavoitteisiin ja budjettiin sopiva yhteistyökumppani.

Monien kymmenien tuhansien eurojen sivustot ovat yleensä koodattu alusta loppuun saakka ja siihen kuluu huomattavasti enemmän aikaa kuin esimerkiksi nettisivujen rakentamiseen WordPressin valmiiden teemojen pohjalta.

Toisaalta alusta asti ammattilaisen koodaamalla sivustosta saadaan parhaassa tapauksessa millimetrin tarkkuudella juuri toiveiden mukainen supernopea ja kevyt kokonaisuus.

Valmiiden sapluunoiden ja sivunrakentajien käyttö on kuitenkin paras tapa säästää nettisivujen hinnassa, eikä se suinkaan tarkoita lopputuloksesta tinkimistä.

Me esimerkiksi rakennamme nettisivut WordPressin omalla Gutenberg-lohkoeditorilla sekä Kadence-teemalla, joiden ansiosta sivuja ei tarvitse koodata joka kerta tyhjästä, vaan voimme keskittyä sinulle eniten lisäarvoa tuottaviin asioihin.

Tavallisesti esimerkiksi kymmenen tunnin työbudjetista saattaisi helposti kulua jo yli puolet sivurungon koodaamiseen, eikä sivujen ulkoasun hiomiseen jäisi kovinkaan paljoa aikaa.

Visuaalisen Gutenberg-sivurakentajan ja Kadence-teeman ansiosta tällaisesta budjetista kuluu kuitenkin vain noin tunnin verran sivun alustukseen ja loput 9 tuntia vodaan keskittää ulkoasun muokkaukseen.

7. Tekninen tuki

Kannattaa pitää myös mielessä, ettei verkkosivuprojekti lopu siihen, kun sivut ovat valmiit.

Jatkuvuus on tärkeää, jotta nettisivujen avulla voidaan saavuttaa niille asetettuja tavoitteita. Siksi kannattaa valita yhteistyökumppaniksi toimija, jonka puoleen voit kääntyä jatkossakin, kun haluat vaikkapa kehittää sivuja tai kohtaat teknisiä ongelmia.

Annat myös melko paljon luottoa nettisivujesi rakentajan käsiin, joten tutki huolella yrityksen referenssit ja arvostelut ennen ostopäätöksen tekemistä.

Pidä tämä mielessä:

Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se luultavasti on sitä.

Hyvällä nettisivujen tekijällä on näkemystä ja kokemusta verkkosivuista ja digitaalisista ratkaisuista laajemminkin (aina hakukoneoptimoinnista markkinointiin).

Ostamalla nettisivut ammattilaiselta saat mukana myös kokonaiskuvan ymmärryksen.

Kokenut ammattilainen lähtee suunnittelemaan nettisivuja yrityksesi strategia mielessään. Etkä siis maksa pelkästään nettisivujen teknisestä toteutuksesta, vaan hintaan sisältyy monta sellaistakin asiaa, jota et ehkä tule ajatelleeksi siinä vaiheessa, kun etsii sopivaa tekijää.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Patner

8. Ylläpito ja päivitykset

Nettisivujen suunnittelun ja toteuttamisen lisäksi myös sivuston ylläpidosta tulee lisää hintaa kotisivuprojektille. Vaikka ne tuovat jatkuvia kuluja, ei niistä kannata koskaan pihistää!

Selvitä siis aina, millaiselle palvelimelle (webhotelliin) sivut asennetaan ja mitä muuta maksulliseen ylläpitoon sisältyy. Kuuluuko hintaan esimerkiksi kuukausittaisia muutostöitä, turvallisuuspäivityksiä tai varmuuskopiointeja?

Sisältyykö ylläpitoon vakuutus, jos sivustolle sattuu jotakin?

Helpoilla kotisivuilla ylläpitopakettien kuukausihinnat vaihtelevat 19 eurosta 99 euroon, riippuen siitä, mitä kaikkea ylläpidoltasi tarvitset.

Ylläpitopakettien hintoihin voit tutustua tarkemmin täällä.

Panosta nopeuteen

Nettisivujen nopeus on ainakin yksi ominaisuus, josta ei kannata pihistää verkkosivujen hinnassa.

Maksamalla hieman enemmän ylläpidosta saat todennäköisesti nopeammin latautuvat sivut. Vaikka tämä korottaakin hieman projektin kokonaishintaa, kannattaa pitää mielessä sivuston loppukäyttäjät. Suurin osa kävijöistä on potentiaalisia asiakkaita, ja et varmastikaan halua käännyttää heitä pois hitaasti latautuvien sivujen takia.

Käyttäjäystävällisyyden lisäksi nopeus on valttia myös hakukonenäkyvyydessä, sillä myös Google arvottaa sähäkästi toimivia verkkosivuja korkeammalle hakutuloksissaan.

Nopeusoptimoitu ylläpito on loistava ratkaisu, jos haluat tarjota sivustovierailijoillesi parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen.

Jos nopeusoptimointi kiinnostaa, valitse Helppojen kotisivujen ylläpitopaketti, johon sisältyy ASEO Nopeusoptimointi.

Päivitykset

Aivan kuten muillakin toimittajilla myös WordPressillä toteutettuihin sivuihin lisäkuluja tulee myös päivityksistä.

Esimerkiksi WordPress-lisäosat ja -teemat ovat jatkuvan kehityksen kohteena, jotta niillä voidaan palvella asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.

Päivitykset kannattaa jättää ammattilaisten käsiin manuaalisen asentamisen sijaan.

Hyvät verkkosivut maksavat itsensä takaisin

Muista, että ammattitaidolla suunnitellut ja toteutetut nettisivut ovat investointi yritykseesi.

Hyvin ja huolella toteutetut sivut maksavat takuulla itsensä takaisin lisääntyneiden yhteydenottojen ja kauppojen myötä.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö, lähetä sähköpostia tai soita Leolle.

Leo Sävel