/ / Mistä koostuu nettisivujen hinta?

Mistä koostuu nettisivujen hinta?

Mitkä seikat vaikuttavat nettisivujen hintaan? Saako halvalla hyvät nettisivut? Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon, kun kilpailutetaan sivujen tekijöitä?

Mitä nettisivut maksavat?

Nettisivujen toteuttajaa valittaessa saattaa pää olla ensi alkuun pyörällä. Hintahaarukka on laaja ja erilaisia toteutustapoja on lukuisia.

Aivan kuten muidenkin isojen hankintojen yhteydessä on nettisivuja hankittaessa järkevää tehdä hintavertailua ja perehtyä huolellisesti eri palveluntarjoajien tarjoamiin ominaisuuksiin.

Nettisivujen hinta koostuu monesta eri tekijästä

Kodinkoneliikkeestä saat edullisesti ostettua perusominaisuuksilla varustetun pyykinpesukoneen, mutta jos haluat enemmän ominaisuuksia, joudut taatusti kaivamaan kuvettasi enemmän.

Sama pätee myös nettisivuihin. Mitä enemmän ominaisuuksia ja sisältöä, sitä hintavammat sivut.

Selvitä yrityksesi nettisivujen tärkein tehtävä

Sen sijaan, että miettisit kuinka paljon verkkosivut yleisesti maksavat, kannattaa ennemminkin miettiä millaiset nettisivut palvelevat juuri sinun yritystäsi parhaiten?

Tarvitsetko yrityksellesi nettisivut, joiden tehtävänä on toimia lähinnä käyntikorttina tai tuotekatalogina vai ovatko verkkosivut koko myyntisi keskiössä?

Toisin sanoen:

Mikä on yrityksesi kotisivujen strategia?

Useimmalle yritykselle nettisivujen tavoite on myynnin kasvattaminen, mutta yhtä hyvin tavoite voi olla informaation jakaminen tai yhteydenoton helpottaminen.

Yksinkertaisten nettisivujen hinta

Perus nettisivupaketin voit saada hyvinkin edullisesti.

Esimerkiksi Helpoilla kotisivuilla simppelin peruspaketin hinta on alkaen 499 €. Tähän hintaan saat etusivun lisäksi 1 – 2 sivua, esimerkiksi yhden palvelusivun ja yhteystietosivun.

Myös niin kutsuttu one page -sivu voi olla hyvä ratkaisu silloin, jos tekstiä ei ole suuria määriä ja sivu keskittyy vain yhteen tuotteeseen tai palveluun.

Tarvitsetko sittenkin laajemmat sivut?

Suurin osa yrityksistä tarvitsee kuitenkin ”onepageria” laajemmat nettisivut, ja se luonnollisesti nostaa myös projektin hintaa.

Yrityksen brändin mukaiset kotisivut ovat silti kannattava investointi, joka pitkällä tähtäimellä hyvin todennäköisesti poikii lisää uusia asiakkaita ja sitä kautta lisää kassavirtaa.

Hintalaskurimme avulla voit laskea sinun tarpeitasi vastaavalle nettisivuprojektille hinta-arvion.

Tee-se-itse-nettisivut

Itse tekemälläkin voit toteuttaa kotisivut, mutta siihen käytetty aika on luonnollisesti pois omasta ydinliiketoiminnastasi. Ja entä sitten, kun tekninen ongelma yllättää?

Ammattilaiselle maksat tämän näkemyksestä, osaamisesta sekä ajasta, ja projekti on valmis ilman, että sinun tarvitsee kiristellä hermojasi.

Mistä nettisivujen hinta koostuu?

Kuten sanottu simppeli sivusto voidaan rakentaa melko edullisestikin. Mutta jos haluat oikeasti satsata erottuvaan ja toimivaan kokonaisuuteen, kannattaa valmistautua panostamaan sivun rakentamisen lisäksi myös esimerkiksi graafikon, sisällöntuottajan ja digimarkkinoijan ammattitaitoon.

Sisällöntuotanto

Yksi asia, joka vaikuttaa nettisivujen kokonaishintaan, on sisällöntuotanto. Eli kirjoitatko tekstit itse vai ulkoistatko homman sisällöntuottajalle?

Jos aikaa on ja kynä pysyy kädessä itselläkin, tässä voi olla mahdollisuutesi hieman nipistää kokonaishinnasta. Kannattaa kuitenkin huomioida, että sisällöntuotanto on yksi tärkeimmistä, ellei jopa kaikkein tärkein yksittäinen asia nettisivuillasi.

Jos et siis ole aivan varma, miten syntyy hakukoneet ja erilaiset kohderyhmät huomioiva, myyvä mutta informatiivinen teksti – hyödynnä sisällöntuottajan ammattitaitoa.

Vinkki: Jos haluat kirjoittaa tekstit itse, mutta haluat ammattilaisen varmistavan oikeinkirjoituksen, pyydä sisällöntuottajaa oikolukemaan tekstisi.

Digimarkkinointi

Todennäköisesti haluat myös ohjata nettisivuillesi uusia sivustovierailijoita ja houkutella palveluidesi pariin potentiaalisia uusia asikkaita. Tämä tapahtuu maksetun mainonnan avulla.

Jos Googlen hakusana-, Display- ja Remarketing-mainonta eivät kuulu omaan osaamisalueeseen, voi olla järkevää valita nettisivujen tekijäksi yritys, jolta voit ostaa myös digimarkkinointia.

Mainonnan avulla voidaan varmistaa sivujesi näkyvyys esimerkiksi hakukoneissa ja ohjata kävijäliikennettä sivustolle Googlen ja muiden ulkoisten sivustojen kautta.

Graafinen suunnittelu

Kilpailijoista erottuva ja ammattimainen visuaalinen ilme vaikuttaa kaikista eniten siihen, millaisen ensivaikutelman sivustovierailijat saavat yrityksestäsi.

Graafikon suunnittelema layout (sekä mahdolliset muut graafisen suunnittelun palvelut logosta käyntikortteihin ja mainoskuviin) nostaa toki jonkin verran projektin hintaa, mutta on takuulla hintansa väärti.

Graafisella suunnittelulla on ensivaikutelman lisäksi merkittävä vaikutus suoraan sivujen käytettävyyteen sekä totta kai sivustovierailijoiden ostokäyttäytymiseen.

Kuvat

Laadukkaat kuvat ovat totta kai olennainen osa sivuston visuaalista kokonaisuutta.

Mikäli sinulla on jo laadukkaat yritysilmeen mukaiset kuvat ennestään, säästät nettisivuprojektissa kuluja. Jos kuvia ei vielä ole, suosittelemme jättämään kuvien ottamisen ammattilaisen käsiin.

Kolmas (edullinen tai ilmainen) vaihtoehto on käyttää nettisivuilla kuvapankkikuvia. Ne eivät kuitenkaan koskaan valitettvasti ole yhtä autenttisia kuin ammattikuvaajan varta vasten yritystä varten ottamat kuvat.

Muut lisäosat ja ominaisuudet

Mitä enemmän toiminnallisuuksia ja ominaisuuksia sivuille tarvitaan, sitä korkeammaksi hintakin nousee.

Esimerkiksi ihan tavallinen yhteydenottolomake kuuluu usein nettisivujen hintaan, mutta erilaisista ajanvarauskalentereista, chatboteista ja muista lisäominaisuuksista tulee aina lisäkustannuksia.

Mieti siis, mitkä nettisivujen lisäominaisuudet ovat tavoitteidesi kannalta välttämättömiä ja missä puolestaan voisit säästää.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

Valitse juuri sinun yrityksellesi sopivin kumppani

Kuten sanottu nettisivujen hinnoissa on paljon vaihtelua.

Saatat törmätä todella halpoihin tarjouksiin, ja toisaalta nettisivujen toteutuksen hinta saattaa pyöriä useissa kymmenissä tuhansissa euroissa.

Onkin tärkeää löytää juuri oman yrityksen tarpeisiin ja budjettiin sopiva yhteistyökumppani.

Monien kymmenien tuhansien eurojen sivustot ovat yleensä koodattu alusta loppuun saakka ja siihen kuluu huomattavasti enemmän aikaa kuin esimerkiksi nettisivujen rakentamiseen WordPressin valmiiden teemojen pohjalta.

Valmiiden sapluunoiden ja sivunrakentajien käyttö on paras tapa säästää nettisivujen hinnassa ilman, että tarvitsee tinkiä lopputuloksesta.

Tekninen tuki

Kannattaa pitää myös mielessä, ettei verkkosivuprojekti lopu siihen, kun sivut ovat valmiit.

Jatkuvuus on tärkeää, jotta nettisivujen avulla voidaan saavuttaa niille asetettuja tavoitteita. Siksi kannattaa valita yhteistyökumppaniksi toimija, jonka puoleen voit kääntyä jatkossakin, kun haluat vaikkapa kehittää sivuja tai kohtaat ongelmia.

Annat melko paljon luottoa nettisivujesi rakentajan käsiin, joten tutki huolella yrityksen referenssit ja arvostelut ennen ostopäätöksen tekemistä.

Pidä tämä mielessä:

Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se luultavasti on sitä.

Hyvällä nettisivujen tekijällä on näkemystä ja kokemusta verkkosivuista ja digitaalisista ratkaisuista laajemminkin (aina hakukoneoptimoinnista markkinointiin).

Ostamalla nettisivut ammattilaiselta saat mukana myös kokonaiskuvan ymmärryksen. Kokenut ammattilainen lähtee suunnittelemaan nettisivuja yrityksesi strategia mielessään.

Et siis maksa pelkästään nettisivujen toteutuksesta, vaan hintaan sisältyy monta sellaistakin asiaa, jota et ehkä tule ajatelleeksi siinä vaiheessa, kun etsii sopivaa tekijää.

Ylläpito ja päivitykset tuovat jatkuvia kuluja, mutta niihin kannattaa satsata

Nettisivujen suunnittelun ja toteuttamisen lisäksi myös sivuston ylläpidosta tulee lisää hintaa kotisivuprojektille.

Selvitä aina, millaiselle palvelimelle sivut asennetaan ja mitä muuta ylläpitoon sisältyy.

Panosta nopeuteen

Nettisivujen nopeus on ominaisuus, josta ei kannata pihistää verkkosivujen hinnassa.

Maksamalla hieman enemmän ylläpidosta saat todennäköisesti nopeammin latautuvat sivut. Vaikka tämä korottaakin hieman projektin kokonaishintaa, kannattaa pitää mielessä sivuston loppukäyttäjät.

Suurin osa kävijöistä on potentiaalisia asiakkaita, ethän halua käännyttää heitä pois hitaasti latautuvien sivujen takia?

Käyttäjäystävällisyyden lisäksi nopeus on valttia myös hakukonenäkyvyydessä, sillä Google arvottaa sähäkästi toimivia verkkosivuja korkeammalle hakutuloksissaan.

Päivitykset

Aivan kuten muillakin toimittajilla myös WordPressillä toteutettuihin sivuihin lisäkuluja tulee myös päivityksistä.

Esimerkiksi WordPress-lisäosat ja -teemat ovat jatkuvan kehityksen kohteena, jotta niillä voidaan palvella asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Päivitykset kannattaa jättää ammattilaisten käsiin manuaalisen asentamisen sijaan.

Hyvät verkkosivut maksavat itsensä takaisin

Muista, että ammattitaidolla suunnitellut ja toteutetut nettisivut ovat investointi yritykseesi.

Hyvin ja huolella toteutetut sivut maksavat takuulla itsensä takaisin lisääntyneiden yhteydenottojen ja kauppojen myötä.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä