/ / Näitä Instagram-mainonnan ominaisuuksia kannattaa hyödyntää

Näitä Instagram-mainonnan ominaisuuksia kannattaa hyödyntää

Instagram on alati kasvava somealusta, jonka hyödyntäminen markkinoinnissa on nykypäivää. Ota tästä vinkit käyttöösi onnistuneeseen Instagram-mainontaan.

Instagram-markkinointi on nykypäivää

Instagram saattaa mielikuvissasi profiloitua edelleen nuoremman väen kanavaksi, mutta kuten sanonta sen kertoo mitä nuoret edellä, sitä vanhemmat perässä. Facebookissa on jo käynyt tämä samainen ilmiö ja pikkuhiljaa vanhemmatkin ihmiset valuvat myös Instagramin puolelle.

Vaikka kohderyhmäsi ei vielä täysin olisikaan Instagramissa, kannattaa markkinoinnin saralla ennakoiminen. Muutaman vuoden kuluttua tilanne saattaa olla tyystin erilainen. Instagram on alkanut kuvapalveluna, mutta myös laadukas video- ja tekstisisältö on Instagramissa tärkeää. Niiden merkitys kasvaa koko ajan suuremmaksi.

Yritystili Instagram-mainonnan tärkeänä työkaluna

Onhan Instagram-tilisi jo yritystili? Instagramia voi käyttää yritystilinä tai yksityisenä. Tilin muutos yksityisestä yritystiliksi on helppoa, ilmaista ja kannattavaa, sillä samalla saat käyttöösi analytiikan, josta voit seurata postaustesi näkyvyyttä. Tämän avulla pystyt luomaan entistä parempaa ja kohdistetumpaa sisältöä seuraajillesi. Pystyt tarkkailemaan myös mainonnan tuomaa lisätrafiikkia Instagram-profiilissasi. 

Miten muutat tilisi yritystiliksi? 

  • Mene omalle profiilisivullesi Instagramissa 
  • Valitse “muokkaa profiilia”, joka näkyy heti infon alapuolella  
  • Paina “vaihda yritystiliksi” 
  • Valitse “yritys” ja paina jatka-painiketta 
  • Valitse seuraavaksi sopivin alaluokka tuotteellesi tai palvelullesi 
  • Tämän jälkeen Instagram kysyy yhteystietojasi, voit halutessasi lisätä yrityksesi osoitteen 
  • Seuraava vaihe yhdistää tilisi Facebookiin 

Instagram-yritystilin kannattaa inkittää Facebookin yritystiliin, jolloin pystyt jakamaan Instan sisällön näppärästi myös Facebookissa. Myös Instagramin maksetut mainoskampanjat luodaan Facebooktilin kautta. 

Muistathan, että myös yritystilin kannattaa olla sosiaalinen. On hyvä seurata muita toimijoita ja kommentoida heidän postauksiaan. Instagram ei ole yhdensuuntainen mainoskanava, vaan vuorovaikutteinen alusta, joka parhaimmillaan lisää yhteisöllisyyden tunnetta. 

Profiilisivu on yrityksesi käyntikortti

Jotta olisit Instagramin omille algoritmeille tehokkaasti löydettävissä, huomioi ainakin nämä seikat profiilisivullasi: 

  • Profiilisivulla on mahdollisimman kattavasti yrityksen tärkeimmät tiedot, eli se on informatiivinen. 
  • Käyttäjäkuvan tulisi olla tehokas, mieleenpainuva ja linjassa muun kuvamateriaalin kanssa.  
  • Valitse yrityksesi toimialaksi se, jonka avulla potentiaaliset asiakkaat löytävät luoksesi. Esimerkiksi hakusanan joogaohjaaja avulla hakija tuskin löytää luoksesi, mikäli olet merkinnyt palveluksesi liikunnanohjaaja. 
  • Käyttäjätunnuksesta kannattaa tulla ilmi yrityksesi ala. Tätä käyttäjätunnusta pystyy muuttamaan myös jälkikäteen.  
  • Muistathan, että käyttäjänimi on eri asia kuin käyttäjätunnus. Se on teksti, joka näkyy profiilissasi käyttäjätunnuksen alapuolella. Hakukonenäkyvyyden kannalta myös tähän kohtaan olisi hyvä tuoda yrityksen alaa kuvaava sana.  
  • Profiilisivulle voit lisätä aihetunnisteen, jolloin näyt hakutuloksissa, kun muut Instagram-käyttäjät hakevat kyseistä hakusanaa 

Maksettu mainonta Instagram-markkinoinnissa

Mitä isommaksi somealusta kasvaa, sitä haastavampaa on saada orgaanista näkyvyyttä. Totta kai voi ja kannattaa luoda innostavaa sisältöä muutenkin kuin mainostusmielessä.

Instagram-markkinoinnissa päämääräksi voit asettaa esimerkiksi yrityksesi tunnettuuden lisäämisen, jolloin toiveena on kävijäliikenteen lisääminen profiilissasi. Entäpä jos Instagram-kuvasyötteesi ei vastaakaan mielikuvaa, jonka mainos on antanut? Potentiaalinen asiakas saattaa tuolloin olla menetetty asiakas.

Luo siis sisältöä, joka on jo muutenkin kohderyhmällesi suunnattua, innostavaa ja mielenkiintoista. Boostaa tätä sisältöä maksetulla mainonnalla. Jos et käytä maksettua mainontaa, saatat antaa kilpailijallesi etulyöntiaseman. Joku toinen nimittäin aivan varmasti mainostaa samaa tuotetta tai palvelua ja maksettu sisältöhän menee pääsääntöisesti hakutuloksissa orgaanisen sisällön ohi.

Instagramissa maksettu mainonta on vielä toistaiseksi kohtuullisen edullista, joten miksipä et loisi kampanjaa kokeilumielessä myös Instagramiin muiden kanavien lisäksi?

Uudelleenmarkkinointi Instagramin mainontatyökaluna

Kun asiakas on käynyt sivustollasi, eikö olisi mukavaa houkutella häntä jälkikäteen palaamaan pelipaikoille? Instagramin avulla pystyt hyödyntämään uudelleenmarkkinointia. Asiakas tutkii sivuillasi vaikkapa mahdollisuutta keittiöremonttiin, jonka jälkeen kirjautuu Instagramiin. Instagramissa vastaan tuleekin sinun mainoksesi, joka pitää yrityksesi tuoreessa muistissa. Lue lisää uudelleenmarkkinoinnista aiemmasta blogitekstistämme.

Instagramin hakukoneoptimointi mainonnan apuna

Vaikka Instagram ei hakukone olekaan, on alustalla niin massiiviset määrät sisältöä, että moni käyttäjä etsii sisältöä suoraan sieltä. Instagramissakin voi “hakukoneoptimoida”. Aihetunnisteet eli hashtagit ovat Instagramin hakusanoja ja niitä kannattaa hyödyntää Instagram-mainonnassa. Aihetunniste ohjaa käyttäjän oikean sisällön luo.

Aihetunnisteita voi olla maksimissaan 30, mutta niiden liiallinen käyttö saattaa vaikuttaa tykkäysten kalastelulta. Löydä siis mieluummin muutama hyvä ja toimiva aihetunniste, joiden avulla sisältösi löydetään ja jotka ovat myös linjassa tuottamasi sisällön kanssa.

Kuvien ALT-teksti lisää hakukonenäkyvyyttä

Instagram on ottanut vastikään käyttöönsä kuvien ALT-teksti -mahdollisuuden. Tämä ominaisuus lisää Instagramin käytettävyyttä esimerkiksi näöllisesti rajoittuneiden ihmisten parissa. Samalla kun teet postauksesi kaikille saavutettavaksi, lisäät myös kuviesi näkyvyyttä. Kuvat eivät ilmesty ainoastaan Instagram-hauissa, vaan voivat pompsahtaa näkyville myös Google-hauissa. Hyvin ja oivaltavasti nimetty kuva voi näin ollen tuoda profiiliisi myös Instagramin ulkoisia kävijöitä.

Alt-teksti on tavallaan kuvan nimi, mutta se ei näy Instagram-käyttäjälle, ellei käytössä ole ruudunlukuohjelmaa. Alt-teksti siis myös kuvailee osuvasti sitä, mitä kuvassa tapahtuu.

Instagramin mukaan joka kolmas eniten katsottu tarina on yrityksen

Kun markkinoit Instagramissa, muista hyödyntää kaikki kuvanjako-ominaisuudet. 

  • Yrityksesi näkyvyyden ja brändin kannalta kuvasyöte eli feedi on se, jonka perusteella ihminen luo mielikuvan yrityksestäsi. Kuvasyötesivu on kotisivutermejä käyttäen yrityksesi etusivu.  
  • Instagramin toinen kuvanjakomahdollisuus syötteen lisäksi on niin sanottu Stories-osuus. 
  • Siinä missä syöte eli feedi on ja pysyy, Storiesiin postatut kuvat näkyvät ainoastaan 24 tunnin ajan. 
  • Storiesin ideana on tuoda seuraajille näkyville arkisempaa sisältöä, mutta se on myös hyvä keino nostaa oman syötteen kuvapostauksia. Algoritmithan eivät välttämättä anna postauksiasi kaikkien seuraajiesi nähtäville ainakaan reaaliaikaisesti, joten voit jakaa syötepostaukset helposti myös tarinoissasi.  
  • Omien kuviesi lisäksi voit Stories-osiossa uudelleenjakaa seuraajiesi kuvia ja tarinoita. Nämä toimivat tavallaan asiakaskokemuksina ja –arviointeina sekä luovat mielikuvaa vuorovaikutuksellisuudesta.  
  • Lue tästä lisäohjeita Instagram-mainontaan.

Julkaiseminen onnistuu nyt myös pöytäkoneelta

Pöytäkoneelle tai läppärille on nykyisin mahdollista saada myös Instagramin kuvanjakomahdollisuus. Tarkempia ohjeita tämän toteuttamiseen löydät tästä linkistä. Tämä on verrattain uusi ominaisuus, sillä Instagram on alun perin profiloitunut ainoastaan mobiilipohjaiseksi ja sitä pystyi pelkästään selaamaan pöytäkoneelta. Aiemmin kuvien postaaminen ja kommentointi eivät pöytäkoneelta onnistuneet. Tämä ominaisuus helpottaa ja madaltaa kynnystä, kun kuvia ei tarvitse sumplia eri laitteiden välillä. Pääset kirjoittamaan postaukset isommalla näppäimistöllä.

Hyödynnä aikataulutus ja rakenna kuvapankki

Jotta voisit käyttää mahdollisimman paljon aikaasi omaan ydinosaamiseesi, kannattaa kehittää yritykselle kuvapankki, josta tarvittaessa voi napata markkinointimateriaalia käyttöönsä. Hyvä keino on pitää kuvauspäivä, jolloin otetaan mahdollisimman paljon kuvia pankkiin käytettäväksi.

Instagram-mainonnassa tärkeää olisi säännöllisen sisällön tuottaminen. Aktiivinen päivittäminen kertoo kävijälle, että yrityksessäsi tapahtuu. Voit rakentaa useamman postauksen samalta istumalta ja jättää postaushuolesi esimerkiksi jonkin aplikaation hoidettavaksi. Tällaisia appeja ovat esimerkiksi Planoly, Later ja Facebookin oma Creator Studio.

Sisältö kertoo yrityksestäsi

Millaista on Instagram-mainonnan kannalta oleellinen sisältö, saatat kysyä. Pitääkö kuvien olla kiiltokuvamaisia ja tekstien Live, love, laugh -tyyppisiä elämänviisauksia? Ei pidä.  

Hyvä sisältö voi olla myös arkista, mikäli se edustaa yrityksesi kuvaa. Arkisuus voi olla jopa raikasta nykypäivänä, kun sisältö on usein sliipattua ja keskenään samankaltaista. Kerro tarinoita, vuorovaikuta ja kommentoi muiden sisältöä. Instagram ei ole vain yhdensuuuntainen mainoskanava, vaan se perustuu sosiaalisuuteen. Instagramin algoritmit nostavat vuorovaikutuksellisia postauksia herkemmin esille. Tämä on tärkeää Instagram-markkinoinnissa. 

PS. Jos et vielä ole valmis Instagramin maailmaan, kannattaa kuitenkin käydä varaamassa käyttäjätunnus omaksi. Tulevaisuutta ajatellen olisi ikävää, että käyttäjätunnuksesi olisikin jo jonkun muun hallussa.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä