Sisältömarkkinointistrategia

Näin teet hyvän sisältömarkkinointistrategian

Sisältömarkkinointi on tehokas keino kasvattaa yrityksesi tunnettuutta ja lisätä mielenkiintoa sen tuotteita ja palveluita kohtaan. Tarjoamalla kohderyhmällesi heitä kiinnostavaa sisältöä yrityksesi pystyy osoittamaan asiantuntijuuttaan ja ansaitsemaan positiivista huomiota. Sisällöntuotantoa ei kuitenkaan kannata aloittaa ilman yksityiskohtaista sisältömarkkinointistrategiaa.

Tavoitteet kannattaa määritellä tarkasti

Strategiaa kehittäessä aivan ensimmäiseksi tulisi päättää, mitä sisältömarkkinoinnilla halutaan saavuttaa. Asettamalla järkevät tavoitteet, pystyt suunnittelemaan millaista sisältöä kannattaa tuottaa ja kenelle.

Tavoitteet on hyvä määritellä mahdollisimman tarkasti. Sisältömarkkinoinnilla voidaan päättää lähteä hakemaan esimerkiksi yrityksen kotisivujen kävijämäärän kasvattamista, yrityksen tunnettuuden lisäämistä tai konversioprosentin parantamista.

Esimerkiksi me Helpoilla kotisivuillla halusimme lähteä kasvattamaan kotisivujemme kävijämääriä, sosiaalisen median kanaviemme seuraajien määrää ja lisäämään yrityksen tunnettuutta.

Pidä kohderyhmä mielessä miettiessäsi sisältöä

On tärkeää tietää, kenelle olet sisältöä tekemässä. Määritä kohderyhmäsi sen mukaan, millaisia tavoitteita olet asettanut ja ketä haluat sisällöilläsi tavoittaa. Mieti keitä ovat potentiaaliset asiakkaasi, ja kenelle muille haluat sisältösi suunnata.

Tutustu kohderyhmäsi intresseihin ja tarpeisiin huolella. Jotta voit tuottaa yleisöäsi kiinnostavaa sisältöä, sinun on ensin ymmärrettävä mitä he kaipaavat. Sisältömarkkinoinnissa tärkeintä on asiakaslähtöisyys – vastaamalla yleisösi tarpeisiin annat heille syyn seurata tuottamiasi sisältöjä.

Helppojen kotisivujen sisältömarkkinoinnin tärkein kohderyhmä ovat pienyrittäjät, jotka ovat kiinnostuneita viestinnästä, markkinoinnista, digitaalisuudesta ja yritysmaailman ilmiöistä. Kohderyhmäämme kuuluvat myös muut kyseisistä aiheista kiinnostuneet netinkäyttäjät.

Ideat ja aihevalinnat tyyliä tärkeämpiä

Haluttua kohderyhmää kiinnostavien sisältöideoiden keksiminen on yksi sisältömarkkinoinnin suurimmista haasteista. Päätä millaisia aiheita haluat käsitellä, ja yritä keksiä niihin kiinnostavia uusia näkökulmia. Jokaisen idean kohdalla on hyvä kysyä itseltään: ”Tarjoaako tämä sisältö jotain uutta ihmisille?”

Ideoita kannattaa kerätä valmiiksi varastoon, jotta arvokasta työaikaa ei kulu hukkaan mielikuvituksen heräämistä odotellessa.

Vaikka hyvät ideat ovatkin ykkössijalla, täytyy myös sisältöjen tyyli suunnitella ennalta. Pohdi millainen sävy puree kohdeyleisöösi parhaiten ja millaisen kuvan haluat yrityksestäsi antaa.

Helppojen kotisivujen sisältömarkkinoinnissa pyrimme tuottamaan sisältöä, joka aidosti hyödyttää ja kiinnostaa kohderyhmäämme. Tyylimme haluamme olevan ammattimainen ja asiantunteva, mutta silti rento ja helposti lähestyttävä.

Suunnittele miten sisältöä levitetään

Laadukaskin sisältö on hyödytöntä, jos se ei koskaan tavoita kohderyhmäänsä. Hyvään sisältömarkkinointistrategiaan kuuluu levityssuunnitelma, johon on valmiiksi pohdittu millä kanavilla ja milloin mitäkin sisältöä levitetään.

Levityssuunnitelmassa voidaan määritellä muun muassa mitä kanavia käytetään, miten hakukoneoptimointi tehdään, miten eri julkaisut aikataulutetaan ja tehostetaanko levitystä mainonnalla esimerkiksi Facebookissa tai Google Adsissa.

Levityssuunnitelmassamme olemme valinneet kanaviksi sähköpostin, oman blogimme sekä Facebook- ja LinkedIn-sivumme. Blogijulkaisujen levittämistä tuetaan muiden kanavien avulla. Tarvittaessa hyödynnämme myös Facebook- ja Google-mainontaa.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Patner

Miten eri kanavia käytetään

Kaikessa viestinnässä ja markkinoinnissa pitää suunnitella tarkkaan, mikä rooli milläkin kanavalla on. Kanavavalinnat tulee aina tehdä käyttötarkoituksen mukaan – mieti mitä kautta kohderyhmäsi parhaiten tavoittaa, ja mikä kanava parhaiten sopii millekin sisällölle.

Jos kohderyhmäsi esimerkiksi suosii sähköpostia ja pitkiä blogitekstejä, on sille turha yrittää tarjota videosisältöä Youtubessa. Instagram taas ei välttämättä ole paras kanava yrityksen uutispäivityksille. Ihmiset hakevat erilaista sisältöä eri kanavista, ja hyvä sisällöntuottaja valitsee käyttämänsä kanavat sen mukaisesti.

Helpoilla kotisivuilla päätimme käyttää blogiamme informatiivisen asiasisällön julkaisemiseen. Facebook-sivumme tehtävänä puolestaan on olla paikka, jossa voimme julkaista kevyempää sisältöä ja jakaa yleisöämme kiinnostavaa sisältöä ajankohtaisista aiheista. LinkedIn-profiiliamme taas käytämme vuorovaikuttamiseen eri alojen ammattilaisten kanssa.

Sähköposti on meille tärkeä kanava, jolla tulemme jatkossa viestimään suoraan kohderyhmällemme tuoreimmista blogijulkaisuistamme ja muusta kiinnostavasta uutiskirjeessämme. Sähköpostilla voimme myös välittää asiakkaillemme tuoreimmat erikoistarjoukset.

Seuraa onnistumistasi

Olennainen osa sisältömarkkinointia on tavoitteiden toteutumisen seuranta. Kun saadut tulokset mitataan ja analysoidaan, markkinoija pysyy kärryillä mikä toimii ja mikä ei. Riippuen asetetuista tavoitteista, voidaan seurata esimerkiksi sivuston kävijämääriä, sisällön parissa vietettyä keskimääräistä aikaa tai klikkimääriä.

Kerättyä dataa analysoimalla sisällöntuotantoa voidaan kehittää ja optimoida. Näin virheistä pystytään ottamaan opiksi, ja seuraavasta sisällöstä voidaan tehdä vielä parempi.

Helpoilla kotisivuilla käytämme Google Analyticsiä seuraamaan mm. kotisivujemme kävijämäärien muutosta, kävijöiden sisältöjemme parissa viettämää aikaa ja liikennettä eri sivujen välillä. Haluamme jatkuvasti oppia tekemästämme ja kehittää toimintaamme, jotta voimme tarjota yleisöllemme aina mahdollisimman kiinnostavaa sisältöä.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö, lähetä sähköpostia tai soita Leolle.

Leo Sävel