WordPress-teema

Yleensä WordPress-nettisivut rakennetaan jonkin valmiin, ilmaisen tai maksullisen, teeman päälle.

Teema on ikään kuin valmis sapluuna, joka helpottaa sivujen rakentamista. Teeman valinnalla voidaan vaikuttaa muun muassa siihen, kuinka helppoa sivuille on tehdä muutoksia, millainen sivun layout on, millaisista elementeistä sivut koostuvat ja millaisia värejä sekä fontteja näemme sivuilla.

WordPressin käyttöön tarvitaan siis lähes aina valmis teema, jos sivuista halutaan näyttävät kohtuullisella budjetilla. Ilman teemaa sivujen tekeminen vaatii syvempää koodausosaamista ja huomattavasti enemmän työtunteja. Teemoja voidaan luoda myös itse, mutta silloin tulee hallita HTML-, CSS-, JavaScript ja PHP-ohjelmointikielten salat.

Me Helpoilla rakennamme WordPress-sivut Kadence-teemalla ja WordPress:n omalla Gutenberg lohkoeditorilla.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen

Mistä teemoja voi ostaa?

Themeforest.net on teemojen markkinapaikka, josta löytyy valtaosa tarjolla olevista maksullisista teemoista. Theme Forestin valikoima on todella massiivinen ja siksi teeman etsiminen ilman selkeitä valintakriteereitä voi tuntua haastavalta.

WordPress teema -arkisto

WordPress:n omasta arkistosta löytyy paljon ilmaisia, tai ainakin osittain ilmaisia teemoja. Tutustu teemoihin täällä: fi.wordpress.org/themes/.

Millaisiin ominaisuuksiin pitäisi sitten kiinnittää huomiota, kun lähdetään valikoimaan omiin tarpeisiin parhaiten soveltuvaa teemaa? Ainakin seuraavat kysymykset olisi hyvä pitää mielessä:

  • Kuinka paljon teemaa on ostettu?
  • Millainen tekijätiimi teeman taustalla toimii?
  • Kuinka usein teemaa päivitetään?
  • Millaiset arvostelut teema on saanut muilta käyttäjiltä?
  • Millaisia lisenssejä teemaan on tarjolla?
  • Millaista tukea on saatavilla?
  • Kuinka nopea teema on?
  • Sisältyykö teemaan Page Builder eli rakentaja?

Seuraavaksi valotan jokaista valintakriteeriä yksitellen.

WordPress teeman valintakriteerit

Kuinka suosittu teema on?

Yksi tärkeimmistä valintakriteereistä, ellei jopa tärkein, on se, kuinka monta kertaa teemaa on ostettu. On fiksua valita sellainen teema, jota on ostettu paljon. Tähän on muutamakin syy. Ensinnäkin mitä suositumpi teema on, sitä todennäköisempää on, että tekijät ylläpitävät ja kehittävät sitä. Toiseksi teeman suosittuus kertoo oletettavasti myös sen toimivuudesta. Ja kolmanneksi, mitä enemmän käyttäjiä teemalla on, sitä helpompaa on saada siihen liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa apua muilta käyttäjiltä, esimerkiksi Facebook-ryhmissä ja foorumeilla.

Teeman tekijät ja päivittyminen

Teeman suosio vaikuttaa käytännössä suoraan siihen, millainen tiimi teeman taustalla on. Suositun teeman takana on todennäköisemmin isompi yritys, jolla on motivaatiota ja ennen kaikkea resursseja ylläpitää ja kehittää teemaa jatkuvasti paremmaksi. Sen sijaan harvemmin ostetun teeman taustalla saattaa häärätä pienempi tiimi tai jopa yksittäinen henkilö, joka ei välttämättä päivitä ja kehitä teemaa yhtä aktiivisesti tai ehkä laisinkaan.

Teeman säännöllinen päivittäminen onkin yksi tärkeimmistä valintakriteereistä, sillä päivitykset vaikuttavat siihen, pysyykö teema ajan tasalla, korjataanko siinä ilmeneviä mahdollisia haavoittuvaisuuksia ja bugeja aktiivisesti sekä parannellaanko teemaa käyttäjäystävällisemmäksi ja toimivammaksi.

Elegant Themes

Muiden käyttäjien arvostelut

Kannattaa myös ehdottomasti käydä lukemassa arvosteluita teemasta, ennen kuin tekee ostopäätöksen. Muiden teeman ostaneiden kritiikki tai positiivinen palaute on tottakai arvokasta tietoa. Arvosteluissa kerrotaan usein esimerkiksi siitä, kuinka helposti teemaan on saatavilla tukea. Teemojen arvosteluita löytyy Theme Forestista sekä googlettamalla.

Support eli tuki

Laajan käyttäjäyhteisön avun lisäksi kannattaa perehtyä siihen, onko teemalla oma support. Onko yhteisön tuen, eli esimerkiksi aiemmin mainittujen Facebook-ryhmien, lisäksi mahdollista saada “ihan oikeaa” teknistä tukea. Kannattaakin siis tarkistaa, sisältyykö haluamaasi teemaan tukipalvelut. Tämä ei nimittäin ole itsestäänselvyys. Toisinaan supportia ei ole saatavilla tai se taataan vain osalle lisenssiajasta, ja toisinaan support ei kuulu hintaan, vaan siitä pitää maksaa extraa.

Teknisen tuen ja asiakaspalvelun lisäksi teemojen omat yhteisöt ovat kuitenkin loistava ja ilmainen tapa saada asiantuntevaa apua.

Elegant Themes tuki

Responsiivisuus, nopeus ja muut ominaisuudet

Yhtenä valintakriteerinä kannattaa pitää responsiivisuutta. Netinkäyttö tapahtuu nykypäivänä usein mobiilissa ja siksi on tarpeen, että teema on responsiivinen, mikä tarkoittaa, että sivut skaalautuvat ja toimivat näppärästi myös esimerkiksi tabletilla ja puhelimella.

Teeman nopeuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Mitä kevyempi teema on, sitä nopeammin sivut latautuvat käyttäjälle. Sivuston nopeus vaikuttaa olennaisesti käyttäjäkokemukseen ja siksi myös Google tarjoaa sivustoa herkemmin hakutuloksissaan.

Lienee sanomattakin selvää, että valintaa tehtäessä kannattaa pitää myös mielessä omat erityistoiveet teeman suhteen: Millaisia toiminnallisuuksia sivuille tarvitaan? Tarvitsetko sivuillesi esimerkiksi ajanvarausjärjestelmän tai verkkokaupan, jotka vaativat erilliset lisäosat? Vaihtoehtoja kartoitettaessa kannattaakin selvittää, ovatko tarvitsemasi lisäosat yhteensopivia teemasi kanssa.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

Page Builder

On hyvä varmistaa, tuleeko teeman mukana jokin Page Builder, eli työkalu jonka avulla sivua on helppo rakentaa. Sivujen rakentaminen ilman Page Builderiä on erittäin työlästä ja aikaa vievää, mutta ei kuitenkaan mahdotonta.

Helpoilla kotisivuilla käytämme siis Kadence-teemaa ja WordPressin omaa Gutenberg lohkoeditoria, jonka avulla käyttäjä näkee reaaliajassa tekemänsä muutokset. Valmiiden sivujen myöhempi muokkaaminen on helppoa myös asiakkaalle.

Käyttäjäystävällisen Gutenberg-lohkoeditorin avulla hyvännäköisten sivujen toteuttaminen on mahdollista myös sellaiselle, joka ei osaa koodata.

Kustannustehokkuus

Teeman valinnassa myös hinnalla on yleensä väliä. Kuten aiemmin tuli esille, on olemassa sekä ilmaisia että maksullisia teemoja. Jälkimmäinen vaihtoehto tulee kysymykseen, mikäli halutaan satsata sivustoon ja saada se valmiiksi huomattavasti pienemmällä työmäärällä.

Maksullisten teemojen hinnoissa on suuriakin eroja, mutta kannattaa kiinnittää huomiota etenkin siihen, kuinka moneen sivuun teemaa on mahdollista annetulla hinnalla hyödyntää. Jos hieman kalliimpaa teemaa voi käyttää niin monen sivuston pohjana kuin suinkin haluaa, ja edullisempaa teemaa vain yhteen, voi hintavampi teema hyvinkin osoittautua paremmaksi hankinnaksi.

Hintoja vertailtaessa kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, sisältyykö support eli tekninen tuki hintaan.

Yhteenveto

Lopuksi vielä WordPress-teeman ostajalle kahdeksan kohdan muistilista tärkeimmistä valintakriteereistä, jotka kannattaa pitää mielessä:

  1. Valitse suosittu teema.
  2. Tsekkaa minkäkokoinen tiimi teeman taustalla on.
  3. Varmista tiheä päivitysväli.
  4. Lue muiden käyttäjien arviot teemasta.
  5. Tarkista tuen saatavuus.
  6. Valitse responsiivinen ja nopea teema.
  7. Osta teema, johon sisältyy Page Builder.
  8. Vertaile hintoja ja ominaisuuksia.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen