Artikkelissa käydään läpi, mitä kannattaa ottaa huomioon WordPress-teeman valinnassa. Kiinnitä huomiosi näihin seikkoihin, kun valitset teemaa.
WordPress-teema
WordPress on maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä, joka on pidetty alusta niin kotisivuille kuin blogeillekin. Yleensä WordPress-nettisivut rakennetaan jonkin valmiin, ilmaisen tai maksullisen, teeman päälle. Yksinkertaisesti sanottuna teema on valmis sapluuna, joka mahdollistaa helpomman sivujen rakentamisen. Teeman valinnalla voidaan vaikuttaa muun muassa siihen, kuinka helppo sivuille on tehdä muutoksia, millainen sivun layout on, millaisista elementeistä sivut koostuvat ja millaisia värejä sekä fontteja näemme sivuilla.
WordPressin käyttöön tarvitaan siis lähes aina valmis teema, jos sivuista halutaan näyttävät kohtuullisella budjetilla. Ilman teemaa sivujen tekeminen vaatii syvempää koodausosaamista ja huomattavasti enemmän työtunteja. Teemoja voidaan luoda myös itse, mutta silloin tulee hallita HTML- ja PHP-ohjelmointikielten salat.
Helpoilla Kotisivuilla käytämme valmista Divi Theme -nimistä teemaa WordPress-pohjaisten kotisivujen rakentamiseen.
Mistä teemoja voi ostaa?
Themeforest.net on teemojen markkinapaikka, josta löytyy valtaosa tarjolla olevista teemoista. Theme Forestin valikoima on todella massiivinen ja siksi teeman etsiminen ilman selkeitä valintakriteereitä voi tuntua haastavalta.

Millaisiin ominaisuuksiin pitäisi sitten kiinnittää huomiota, kun lähdetään valikoimaan omiin tarpeisiin parhaiten soveltuvaa teemaa? Ainakin seuraavat kysymykset olisi hyvä pitää mielessä:
• Kuinka paljon teemaa on ostettu?
• Millainen tekijätiimi teeman taustalla toimii?
• Kuinka usein teemaa päivitetään?
• Millaiset arvostelut teema on saanut muilta käyttäjiltä?
• Millaisia lisenssejä teemaan on tarjolla?
• Millaista tukea on saatavilla?
• Kuinka nopea teema on?
• Sisältyykö teemaan Page Builder eli rakentaja?
Seuraavaksi valotan jokaista valintakriteeriä yksitellen.
Kuinka suosittu teema on?
Yksi tärkeimmistä valintakriteereistä, ellei jopa tärkein, on se, kuinka monta kertaa teemaa on ostettu. On fiksua valita sellainen teema, jota on ostettu paljon. Tähän on muutamakin syy. Ensinnäkin mitä suositumpi teema on, sitä todennäköisempää on, että tekijät ylläpitävät ja kehittävät sitä. Toiseksi teeman suosittuus kertoo oletettavasti myös sen toimivuudesta. Ja kolmanneksi, mitä enemmän käyttäjiä teemalla on, sitä helpompaa on saada siihen liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa apua muilta käyttäjiltä, esimerkiksi Facebook-ryhmissä ja foorumeilla.
Helppojen kotisivujen käyttämää Divi-teemaa (jota ei myydä Theme Forestissa) on esimerkiksi ostettu jopa 500 000 kertaa ja käytetty laajan lisenssin ansiosta miljoonien sivujen pohjana. Theme Forestin kaikkien aikojen myydyin teema on Avada Theme, jolla on niin ikään jo yli 420 000 myytyä lisenssiä. Suosittujen teemojen laajat käyttäjäyhteisöt mahdollistavat siis helpon ja nopean tuen saannin.
Teeman tekijät ja päivittyminen
Teeman suosio vaikuttaa käytännössä suoraan siihen, millainen tiimi teeman taustalla on. Suositun teeman takana on todennäköisemmin isompi yritys, jolla on motivaatiota ja ennen kaikkea resursseja ylläpitää ja kehittää teemaa jatkuvasti paremmaksi. Sen sijaan harvemmin ostetun teeman taustalla saattaa häärätä pienempi tiimi tai jopa yksittäinen henkilö, joka ei välttämättä päivitä ja kehitä teemaa yhtä aktiivisesti tai ehkä laisinkaan.
Teeman säännöllinen päivittäminen onkin yksi tärkeimmistä valintakriteereistä, sillä päivitykset vaikuttavat siihen, pysyykö teema ajan tasalla, korjataanko siinä ilmeneviä mahdollisia haavoittuvaisuuksia ja bugeja aktiivisesti sekä parannellaanko teemaa käyttäjäystävällisemmäksi ja toimivammaksi.
Esimerkiksi käyttämäämme Divi-teemaa päivittävässä Elegant Themes ‑yrityksessä työskentelee 73 ihmistä. Diviin päivityksiä tulee jatkuvasti ja uusia layoutteja viikoittain. Teemaa korjataan ja kehitetään säännöllisesti nopeammaksi ja käyttäjäystävällisemmäksi.

Muiden käyttäjien arvostelut
Kannattaa myös ehdottomasti käydä lukemassa arvosteluita teemasta, ennen kuin tekee ostopäätöksen. Muiden teeman ostaneiden kritiikki tai positiivinen palaute on tottakai arvokasta tietoa. Arvosteluissa kerrotaan usein esimerkiksi siitä, kuinka helposti teemaan on saatavilla tukea. Teemojen arvosteluita löytyy Theme Forestista sekä googlettamalla.
Support eli tuki
Laajan käyttäjäyhteisön avun lisäksi kannattaa perehtyä siihen, onko teemalla oma support. Onko yhteisön tuen, eli esimerkiksi aiemmin mainittujen Facebook-ryhmien, lisäksi mahdollista saada “ihan oikeaa” teknistä tukea. Kannattaakin siis tarkistaa, sisältyykö haluamaasi teemaan tukipalvelut. Tämä ei nimittäin ole itsestäänselvyys. Toisinaan supportia ei ole saatavilla tai se taataan vain osalle lisenssiajasta, ja toisinaan support ei kuulu hintaan, vaan siitä pitää maksaa extraa.
Teknisen tuen ja asiakaspalvelun lisäksi teemojen omat yhteisöt ovat kuitenkin loistava ja ilmainen tapa saada asiantuntevaa apua.

Responsiivisuus, nopeus ja muut ominaisuudet
Yhtenä valintakriteerinä kannattaa pitää responsiivisuutta. Netinkäyttö tapahtuu nykypäivänä usein mobiilissa ja siksi on tarpeen, että teema on responsiivinen, mikä tarkoittaa, että sivut skaalautuvat ja toimivat näppärästi myös esimerkiksi tabletilla ja puhelimella.
Teeman nopeuteen kannattaa kiinnittää huomiota. Mitä kevyempi teema on, sitä nopeammin sivut latautuvat käyttäjälle. Sivuston nopeus vaikuttaa olennaisesti käyttäjäkokemukseen ja siksi myös Google tarjoaa sivustoa herkemmin hakutuloksissaan.
Lienee sanomattakin selvää, että valintaa tehtäessä kannattaa pitää myös mielessä omat erityistoiveet teeman suhteen: Millaisia toiminnallisuuksia sivuille tarvitaan? Tarvitsetko sivuillesi esimerkiksi ajanvarausjärjestelmän tai verkkokaupan, jotka vaativat erilliset lisäosat? Vaihtoehtoja kartoitettaessa kannattaakin selvittää, ovatko tarvitsemasi lisäosat yhteensopivia teemasi kanssa.
Pidätkö lukemastasi? Haluaisitko lisää kiinnostavaa sisältöä?
Page Builder
On hyvä varmistaa, tuleeko teeman mukana jokin Page Builder, eli työkalu jonka avulla sivua on helppo rakentaa. Sivujen rakentaminen ilman Page Builderiä on erittäin työlästä ja aikaa vievää, mutta ei kuitenkaan mahdotonta.
Helpoilla kotisivuilla käytämme siis Divi-teemaa ja sen omaa visuaalista rakentajaa, jonka avulla käyttäjä näkee reaaliajassa tekemänsä muutokset. Valmiiden sivujen myöhempi muokkaaminen rakentajan avulla on helppoa myös asiakkaalle.
Käyttäjäystävällisen Divi-rakentajan avulla hyvännäköisten sivujen toteuttaminen on mahdollista myös sellaiselle, joka ei osaa koodata.
Divin oma rakentaja on mahdollista ladata ilmaiseksi myös muihin teemoihin, jos teema itsessään ei sisällä mitään visuaalista rakentajaa. Tällöin tulee kuitenkin muistaa, että kyseinen rakentaja on suunniteltu nimenomaan Divi-teemaa silmällä pitäen, eikä sen yhteensopivuus muiden teemojen kanssa ole taattu.

Kustannustehokkuus
Teeman valinnassa myös hinnalla on yleensä väliä. Kuten aiemmin tuli esille, on olemassa sekä ilmaisia että maksullisia teemoja. Jälkimmäinen vaihtoehto tulee kysymykseen, mikäli halutaan satsata sivustoon ja saada se valmiiksi huomattavasti pienemmällä työmäärällä.
Maksullisten teemojen hinnoissa on suuriakin eroja, mutta kannattaa kiinnittää huomiota etenkin siihen, kuinka moneen sivuun teemaa on mahdollista annetulla hinnalla hyödyntää. Divi-teeman saa esimerkiksi erittäin edulliseen noin 249 dollarin hintaan. Tällä hinnalla teemaa voi käyttää niin monen sivuston pohjana kuin suinkin haluaa.
Sen sijaan esimerkiksi Avada-teeman saa 59 dollarin kertakustannuksella, mutta teemaa voidaan käyttää vain yhteen sivustoon. Toisin sanoen, jos Divi-teemalla tehdään viisikin sivustoa, tulee Avadan sijaan edullisemmaksi valita Divi.
Hintoja vertailtaessa kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, sisältyykö support eli tekninen tuki hintaan. Avadassa hintaan sisältyy puolen vuoden support ja jatkotuesta maksetaan lisähintaa. Diviin ei tarvitse erikseen ostaa tukea, vaan se sisältyy hintaan, ja teeman oma yhteisö on niin laaja, että nopea ja ammattimainen apu on taattu jo sitä kautta.
Yhteenveto
Lopuksi vielä WordPress-teeman ostajalle kahdeksan kohdan muistilista tärkeimmistä valintakriteereistä, jotka kannattaa pitää mielessä:
1. Valitse suosittu teema.
2. Tsekkaa minkäkokoinen tiimi teeman taustalla on.
3. Varmista tiheä päivitysväli.
4. Lue muiden käyttäjien arviot teemasta.
5. Tarkista tuen saatavuus.
6. Valitse responsiivinen ja nopea teema.
7. Osta teema, johon sisältyy Page Builder.
8. Vertaile hintoja ja ominaisuuksia.
Haluaisitko Divi-teeman käyttöön ilmaiseksi?
Asiakkaanamme saat Divi-teeman ilmaiseksi käyttöösi valmiiksi asennettuna. Palvelintila-asiakkaana voit rakentaa sivut itse ja kysyä tarvittaessa apua. Katso myös valmiit kotisivupakettimme tästä linkistä.