Hakukonenäkyvyys

Miksi yrityksesi sivut eivät näy Googlessa

Oletko ihmetellyt, miksi Google ei löydä sivujasi? Syy siihen, ettei sivusi näy Googlessa voi olla jokin seuraavista.

Sivujesi sisällöt ovat liian suppeat

Verkkosivun tekstisisällöt ovat kriittinen elementti sen hakukonenäkyvyydessä. Google antaa suuren painoarvon sivun sisällöille yrittäessään arvioida, kuinka hyvin sivu vastaa sitä, mitä Google-käyttäjä on etsimässä. Laadukkaat sisällöt saavat kävijät myös viipymään sivuilla pidempään, millä on suuri vaikutus hakukonenäkyvyyteen.

Hyvät tekstisisällöt kertovat kiinnostavasti ja kattavasti vain sivulla käsiteltävästä asiasta, ja niissä on käytetty riittävästi tärkeitä avainsanoja, joilla sivujen halutaan löytyvän hakutuloksissa. Jos sivustosi jokaisella sivulla on tekstiä vain vähän tai ei lainkaan, eikä olennaisia avainsanoja ja niiden synonyymejä ole käytetty, yleensä Google ei löydä sivujasi.

Jos haluat tietää lisää avainsanojen oikeanlaisesta käytöstä tekstisisällöissä, käy lukemassa myös artikkelimme Hakukoneoptimoinnin ABCD.

Sivustosi rakenne on huono

Sivuston toimiva rakenne vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen sekä helpottamalla Googlen hakurobottien työtä että parantamalla sivuston käyttäjäkokemusta, mikä johtaa usein pidempiin ja toistuviin vierailuihin sivuilla.

Sivuston linkkirakenteessa on tärkeää, että kävijä pääsee siirtymään haluamalleen sivulle sivuston sisällä mahdollisimman vähillä klikkauksilla. Käyttäjät arvostavat omaa aikaansa, eivätkä halua tuhlata sitä joutumalla turhaan harhailemaan sivustolla etsimänsä tiedon perässä. Rakenteeltaan hyvä sivusto on selkeä, ja sen käytöstä on tehty mahdollisimman nopeaa ja vaivatonta. Käyttäjäystävällinen rakenne saa kävijät viihtymään sivuilla todennäköisesti paljon pidempään.

Kun sivuston rakenne on hyvä, myös hakurobotit ymmärtävät sivustoa paremmin ja Google löytää sivujasi paljon helpommin. Sivuston sisältö kannattaa jakaa selkeästi omille alasivuilleen aihepiireittäin, ja mielellään kertoa yhdellä sivulla vain yhdestä aiheesta. Esimerkiksi jokaisella palvelullasi olisi järkevintä olla oma alasivunsa, jolla kerrottaisiin kattavasti kyseisestä palvelusta. Silloin Google todennäköisemmin tarjoaa sivujasi hakijoille, jotka käyttävät sinulle tärkeitä hakusanoja. Sivuston rakenne vaikuttaa myös Google-mainonnan laatupisteisiin.

Sivustosi alasivut ja niiden URL-osoitteet on järkevää myös nimetä kuvaavasti. Jo linkistä pitäisi pystyä päättelemään sivua avaamatta, mistä sivulla on kyse. Jos esimerkiksi tämän artikkelin osoite olisi /?p=10319&et_fb=1 eikä /miksi-yrityksesi-sivut-eivat-nay-googlessa, ei se kertoisi mitään lukijalle. Sivu ei näkyisi Googlessakaan kovin todennäköisesti.

Useimmat WordPressin teemat osaavat automaattisesti nimetä linkit sivun otsikon mukaan, mutta ne voi myös helposti määritellä itse.

Kukaan ei ole linkittänyt sivuillesi

Sivuillesi muualta johtavat linkit eli backlinkit toimivat Googlelle suosituksina sivujesi laadusta. Ne kertovat muiden netinkäyttäjien kokevan, että sivuillasi on laadukasta sisältöä, johon kannattaa linkittää. Google arvostaa erityisesti, jos oman alasi yritykset linkittävät sivuillesi.

Mitä suositumpi ja arvostetumpi sivusto linkittää sinun sivuillesi, sitä enemmän se parantaa hakukonenäkyvyyttäsi. Sivujesi keräämien backlinkkien laadun lisäksi myös niiden määrällä on suuri vaikutus – kannattaa yrittää hankkia sivuillesi niin paljon laadukkaita backlinkkejä eri lähteistä kuin suinkin mahdollista.

Tutustu backlinkkien hankkimiseen tarkemmin aihetta käsittelevässä artikkelissamme.

Sivustosi on aivan uusi

On turha olettaa, että yrityksesi uunituoreet kotisivut hyppäisivät heti ilmestyttyään luonnollisten hakutulosten kärkeen. Googlelta menee aikaa arvioida, kuinka luotettava ja laadukas sivustosi on, ja millaisten hakujen yhteydessä sitä kannattaa näyttää Googlen käyttäjille.

Voit yrittää nopeuttaa Googlen tekemää arviointia pitämällä huolen, että sivujesi hakukoneoptimointi on kunnossa. Panosta siis sivustosi sisältöihin ja rakenteeseen, kerää laadukkaita backlinkkejä sivuillesi ja ole kärsivällinen.

Jos lisäät sivustollesi myöhemmin vaikkapa uuden palvelusivun, sivu ei näy Googlessa heti, vaan voi kestää jonkin aikaa, ennen kuin Google alkaa tarjota sitä hakutuloksissaan.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Patner

Sivusi ovat hitaat, eivätkä toimi mobiilissa

Sivujen tekninen toteutus on olennainen osa hakukoneoptimointia. Google arvostaa sivustoja, jotka latautuvat nopeasti ja toimivat ongelmitta kaikilla laitteilla. Jotta sivusto toimii mahdollisimman vikkelästi, sivuilla ei tule käyttää liian suuria kuvatiedostoja tai raskasta koodia. Sivustolle kannattaa myös valita tarpeeksi nopea palvelin, jotta huono tiedonsiirtonopeus ei tee sivuista hitaita.

Mobiiliystävällisyyden takaamiseksi sivujen pitää olla responsiiviset, eli niiden täytyy skaalautua oikein ja olla käyttäjäystävälliset kaikenkokoisilla laitteilla.

Et päivitä uutta sisältöä sivuillesi

Voit parantaa sivujesi sijoitusta hakutuloksissa julkaisemalla säännöllisesti uutta ja päivittämällä vanhaa sisältöä. Vanhojen linkkien sisältöjen päivittäminen viestii Googlelle, että sivusto on elinvoimainen ja ajan tasalla. Tuottamalla säännöllisesti tuoretta sisältöä, autat Googlea löytämään sivusi.

Hyvä tapa lisätä sivuillesi jatkuvasti uutta sisältöä on kohderyhmääsi kiinnostavien blogitekstien julkaiseminen. Hyvillä blogiteksteillä voit tehokkaasti kasvattaa yrityksesi näkyvyyttä ja kotisivujesi kävijämääriä. Lue lisää yritysblogin pitämisestä ja sen hyödyistä.

Tärkeät avainsanasi ovat liian kilpailtuja

Jokainen sivusto, joka kilpailee kanssasi samoilla avainsanoilla, haluaa tietenkin päästä luonnollisten hakutulosten kärkeen. Hyvistä hakutuloksista käydään jatkuvaa kilpailua, eikä nopeaa ja vaivatonta oikotietä kärkisijoille ole. Jos helppoja pikaratkaisuja olisi olemassa, kaikki muutkin käyttäisivät niitä.

Tee Google-hakuja niillä hakutermeillä, joilla haluaisit sivujesi löytyvän, ja katso millaisia sivuja vastaan kilpailet hakutuloksissa. Ota opiksesi, miten sisällöt, rakenne ja muut sivun elementit on toteutettu kilpailevilla sivuilla, ja yritä tehdä ne asiat omilla sivuillasi vielä paremmin.

Joidenkin avainsanojen kilpailutilanne voi olla niin kova, että samoista hakutulospaikoista killpailevien uusien sivustojen on todella vaikea nousta näkyvälle paikalle Googlessa, ja siksi sivusi ei näy Googlessa haluamillasi avainsanoilla.

Silloin on hyvä miettiä, pitäisikö sivuillasi ennemmin panostaa keräämään näkyvyyttä joillain muilla relevanteilla, mutta vähemmän kilpailluilla avainsanoilla.

Et hyödynnä maksettua Google-mainontaa

Vaikka oikotietä luonnollisten hakutulosten kärkeen ei olekaan, niiden yhteydessä näkyvillä Google Ads -mainoksilla yritykselle saa halutessaan nopeasti näkyvyyttä. Googlen parhaat mainospaikat näkyvät heti hakutulosten kärjessä, ja loput mainospaikat on sijoitettu kunkin hakutulossivun loppuun ja alkuun.

Google Ads -mainonnasta on suuri apu varsinkin pienille ja uusille yrityksille, joiden monesti suppeampien sivustojen voi olla toisinaan vaikea kilpailla luonnollisissa hakutuloksissa vanhempia ja huomattavasti suurempia sivustoja vastaan. Hakukoneoptimointi ja Google-mainonta eivät kuitenkaan ole toisensa poissulkevia asioita, vaan yritysten kannattaa panostaa kumpaankin.

Lue lisää Google Ads -mainonnasta ja sen käytöstä.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö, lähetä sähköpostia tai soita Leolle.

Leo Sävel