Blogiartikkelin pituus vaikuttaa tekstin luettavuuteen ja hakukoneoptimointiin

Aiemmassa blogipostauksessamme käsiteltiin sitä, miksi jokaisen yrityksen kannattaisi ryhtyä julkaisemaan blogia kotisivuillaan. Jos et vielä tiedä miksi, käy lukemassa yritysblogeja koskeva artikkelimme. Käsillä olevassa artikkelissa vuorostaan pureudutaan kysymykseen siitä, mikä olisi paras mahdollinen pituus blogiartikkelille.

Optimaalisen mittaisella blogiartikkelilla saat tekstistä mahdollisimman lukijaystävällisen ja mahdollisimman paljon näkyvyyttä hakukoneissa.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin

Miksi blogitekstin tulisi olla pitkä?

Blogitekstin hakukonenäkyvyys ja lukijaystävällisyys eivät tietenkään ole toisiaan poissulkevia tekijöitä, päinvastoin ne liittyvät toisiinsa varsin kiinteästi. Blogin pituudella ei ole mitään merkitystä, jos sisältö on huonoa. Kehnosti kirjoitettu pitkäveteinen teksti, joka ei palvele kohderyhmäänsä, ei sijoitu korkealle hakukonetuloksissa, vaikka pituus sinällään olisikin optimaalinen.

No mikä se optimaalinen tekstin pituus sitten on? Väite “mitä pidempi, sen parempi” osuu oikeaan siinä mielessä, että pidemmällä tekstillä on helpompi vakuuttaa hakukoneet. Pitkä teksti sisältää todennäköisesti enemmän avainsanoja, jotka kaiken lisäksi sijoittuvat luonnollisemmaksi osaksi tekstiä kuin lyhyeen tekstiin väkisin ympätyt avainsanat. Tällä tavoin myös Google ymmärtää paremmin, mistä tekstissä on kyse.

Pitkän tekstin etuna hakukoneoptimoinnin kannalta on myös sen tarjoama mahdollisuus käyttää väliotsikoissa, kuvissa ja linkeissä enemmän avainsanoja. Pääavainsanojen lisäksi pitkässä tekstissä on luultavasti enemmän niin kutsuttuja long tail -hakusanoja. Näillä pitkähäntä-avainsanoilla tarkoitetaan useammasta sanasta koostuvia hakulausekkeita, jotka ovat yksittäisiä avainsanoja selkeästi vähemmän kilpailtuja.

Blogitekstin pitäisi sisältää vähintään 300 sanaa

“Mitä pidempi teksti, sen parempi” ei kuitenkaan ole kovin täsmällinen ohjenuora. Tarkempia ohjeita antaa Yoast SEO -lisäosa, joka auttaa WordPress-pohjaisten sivujen hakukoneoptimoinnissa. Yoast SEO ohjeistaa liikennevalovärien avulla parantamaan sivun hakukoneoptimointia. Se tarkistaa, onko tekstissä käytetty riittävästi kohdennettuja avainsanoja ja onko esimerkiksi metateksti eli sivun kuvausteksti sopivan mittainen.

Yoast näyttää punaista valoa, jos teksti on alle 300 sanan mittainen. Toisin sanoen blogitekstin tulisi sen mukaan sisältää aina vähintään 300 sanaa. Yoast perustaa tämän sanojen vähimmäismäärää koskevan säännön niin ikään siihen, että pidemmässä tekstissä on todennäköisesti käytetty paremmin ja luonnollisemmin avainsanoja. Lyhyessä tekstissä on haasteellisempaa käyttää runsaasti avainsanoja, ilman että tekstin luettavuus kärsii.

Yoastin käytössä kannattaa huomioida, että sen antamat ohjeet ovat suuntaa antavia. Yoast ei esimerkiksi tunnista sanojen taivutuksia avainsanojen määrää laskiessaan, jolloin se saattaa virheellisesti väittää, että tiettyä avainsanaa ei ole käytetty riittävästi hakukonenäkyvyyttä ajatellen. Google kuitenkin osaa huomioida myös sanojen taivutetut muodot. Näin ollen Yoast saattaa suositella myös sellaista toimenpidettä, joka ei Google-näkyvyyden kannalta ole relevantti.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

Blogiteksti hakukonetuloksissa

Yoastin mukaan todella kilpailukykyinen blogiartikkeli on kuitenkin vasta silloin, jos se sisältää noin 1000 sanaa tai enemmän. Näin pitkässä tekstissä on kuitenkin omat ongelmansa.

Kuten sanottu pitkälläkään tekstillä ei ole mahdollisuutta pärjätä hakukonetuloksissa, jos sisältö on huonoa. 1000 sanan pituinen teksti vaatii toimiakseen jo todella harjaantunutta kirjoittajaa. Vaikka pitkä, mutta huono teksti voi hetkellisesti nousta hakukonetuloksissa ylemmäs, pitkällä tähtäimellä sen hakukonenäkyvyys kuitenkin kärsii.

Tökerösti kirjoitettu artikkeli, jonka sisältö ei kiinnosta lukijoita, ei saa heitä viihtymään tekstin parissa, mikä taas vaikuttaa negatiivisesti hakukonetuloksiin. Tällainen epäuskottava ja lukematta jäänyt teksti ei myöskään saa osakseen somejakoja tai -tykkäyksiä, joita hakukoneet arvostavat.

Vinkit pitkän postauksen kirjoittamiseen

Pitkän blogiartikkelin tulee siis olla todella mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu, jotta sillä pystytään ylläpitämään kiireisen aamukahviaan juovan työntekijän tai yrittäjän mielenkiintoa.

Blogitekstin pituudessa kannattaa myös huomioida, että netissä selaillaan yhä useammin puhelimella, jonka näytöltä lyhyehkökin teksti tuntuu ja näyttää pitkältä. Pitkän tekstin täytyy olla todella koukuttava, jotta se tulisi luetuksi erilaisten ärsyketulvien ja heikentyneen keskittymiskyvyn aikakaudella.

Pitkässä blogipostauksessa on ensiarvoisen tärkeää huomioida tekstin luettavuus. Ytimekkäät virkkeet, lyhyehköt kappaleet ja selkeä väliotsikointi mahdollistavat sen, että pitkänkin tekstin voi halutessaan lukea läpi nopeasti selaillen.

Keskivertopituus on turvallinen valinta

Kaikkien blogiartikkelien ei siis todellakaan tarvitse olla yli 1000 sanan mittaisia. Monesti on turvallisempaa kirjoittaa hieman lyhyempiä tekstejä ja panostaa ennemmin aiheisiin, mielenkiintoiseen tyyliin ja tekstin luettavuuteen. Lopulta kaikkein tärkeintä on kuitenkin mielenkiintoisen sisällön tarjoaminen lukijoille.

Blogissa voi myös olla järkevää julkaista vaihtelevasti eri pituisia tekstejä ja seurata, miten sivujen liikenne ja blogin parissa vietetty aika vaihtelevat näiden tekstien välillä. Toisinaan paikallaan voi olla esimerkiksi lyhyempi vinkkipostaus ja toisinaan taas syväluotaavampi katsaus johonkin aiheeseen. Analytiikan seuraaminen auttaa suunnittelemaan tulevia postauksia ja optimoimaan niitä myös pituuden suhteen.

Hyvä nyrkkisääntö on panostaa aina ensin tekstin sisältöön ja vasta sitten pituuteen.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin