Paras tekijä kotisivuillesi?

Kaipaavatko yrityksesi kotisivut uudistusta? Tai oletko juuri perustanut yrityksen ja tarvitset tyylikkäät kotisivut kustannustehokkaasti? Kotisivupalveluita tarjoavia yrityksiä on runsaasti, tekijöitä on moneen lähtöön ja niiden joukosta voi olla todella haasteellista löytää itselleen sopivinta.

On kuitenkin olemassa joitakin selkeitä kriteereitä, jotka kannattaa huomioida, kun olet etsimässä sopivaa nettisivujen tekijää.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen

Kuinka paljon kotisivut maksavat?

Ensimmäinen kiinnostava asia on tietenkin hinta. Pelkän hinnan sijaan kannattaa kuitenkin ennemmin kiinnittää huomiota siihen, mitä kaikkea pakettiin sisältyy ja mitä kaikkea yrityksesi kotisivuiltaan oikeastaan haluaa?

Monet nettisivujen tekijät tarjoavat valmiiksi räätälöityjä paketteja kevyemmistä “hopeapaketeista” kaiken kattaviin “kultapaketteihin”. Valmiista paketeista ei kuitenkaan aina löydy asiakkaan tarpeisiin sopivinta ratkaisua.

Silloin kannattaakin valita kotisivukumppaniksi sellainen yritys, joka on valmis myös räätälöimään yksilöllisen kotisivuratkaisun erilaisille yrityksille ja budjeteille sopiviksi. Tätä mahdollisuutta kannattaa kysyä yritykseltä suoraan, sillä usein valmiit paketit ovat suuntaa-antavia ja valmiita muunneltaviksi.

Mitä kotisivujen ylläpito maksaa?

Kotisivujen rakentaminen ei vielä yksistään riitä, vaan niille tarvitaan myös palvelintilat. Lisäksi toimivien ja turvallisten sivujen edellytyksenä on SSL-sertifikaatti, joka salaa sivujen liikenteen. Tärkeää on myös sivun teknisten elementtien pitäminen ajantasalla. Jos esimerkiksi sivun lisäosia ei päivitetä säännöllisesti, voi sivuilla jatkossa ilmetä ongelmia.

Edellä mainitut palvelut eivät kuitenkaan sisälly valmiisiin kotisivupakettihintoihin, joten vertailtaessa palveluntarjoajia pitää muistaa selvittää myös kuukausittaiset kustannukset.

Kannattaa myös selvittää, millaisia palvelintilaratkaisuja kotisivujen tekijä tarjoaa asiakkailleen. Luotettava hosting-palvelu vaikuttaa merkittävästi sekä kotisivujen että sähköpostien toimivuuteen. Sivustovierailijat eivät nimittäin jää odottelemaan hitaasti latautuville sivuille, eikä Googlekaan arvosta sellaisia.

Sivujen nopeuden takaamiseksi on järkevää valita sellainen yritys, joka käyttää kotimaisia palvelintiloja. Jos yrityksellä on asiakkaita monissa eri maissa, kannattaa palvelintila ostaa maasta, josta enemmistö kävijöistä tulee.

Kaikista varmimman ja nopeimman ratkaisun pystyvät tarjoamaan yritykset, jotka tarjoavat webhotellien sijasta mahdollisuuden omaan palvelimeen. Vertailua tehtäessä on kuitenkin syytä pitää mielessä, että jälkimmäinen vaihtoehto on yleensä myös hieman kalliimpi.

Mitä muita palveluita tarvitset?

Kotisivujen teknisen toteutuksen voi joskus saada melko edullisestikin, muutamalla sadalla eurolla. Myös webhotelli, sähköpostilaatikot ja SSL-sertifikaatti on mahdollista saada edullisin kuukausihinnoin.

Kannattaa kuitenkin huomioida, että pelkästään hienonnäköisillä sivuilla ei yksistään tee mitään, jos ne eivät palvele yrityksen tavoitteita. Kotisivut ovat yrityksen digitaalinen käyntikortti, mutta myös paljon enemmän.

Yleensä sivujen tavoitteena on saada mahdollisimman moni siellä vierailevista käyttäjistä suorittamaan haluttu toimenpide, kuten tekemään tilaus, jättämään yhteydenottopyyntö tai tilaamaan yrityksen uutiskirje. Tämän vuoksi sisällöntuotanto ja digitaalinen markkinointi ovat niin ikään toimivien kotisivujen edellytyksiä.

Jos hakukoneoptimointi, Googlen hakusana- ja Display-mainonta eivät ole ydinosaamistasi, on fiksuinta valita kotisivujen tekijäksi sellainen yritys, jonka lisäpalveluihin kuuluvat myös sisällöntuotanto ja digimarkkinointi. Ilman näitä palveluita tyylikkäimmätkään kotisivut eivät pääse lähellekään täyttä potentiaaliaan.

Etenkin uusien yritysten kohdalla myös logon suunnittelu nousee tärkeäksi kriteeriksi. Parhaimpiin tuloksiin päästään yleensä silloin, jos sama graafikko, joka on mukana kotisivujen visuaalisen ilmeen suunnittelussa, suunnittelee myös yrityksen logon. Jos yrityksellä on tarvetta uudelle logolle tai vanhan uudistukselle, käyntikorteille tai mille tahansa esitteille ja flaijereille, kannattaa tarkistaa kuuluuko kotisivuja tarjoavan yrityksen palveluihin myös graafinen suunnittelu.

Helpointa yhteistyö on yleensä tietysti silloin, kun kaikki tarvittavat palvelut saadaan saman katon alta edullisesti, eikä asiakkaan tarvitse viestiä eri toimijoiden välillä.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

Kotisivut esimerkiksi WordPressin valmiilla teemalla vai “from scratch”?

Yksi aivan keskeisimmistä seikoista kotisivujen tekijää valittaessa on toteutustapa ja käytettävä alusta. Kotisivut voidaan rakentaa käyttäen jotakin valmista sisällönhallintajärjestelmää, kuten esimerkiksi WordPressiä ja siihen saatavilla olevia teemoja tai rakentaa WordPress-sivut käsityönä alusta asti koodaamalla “from scratch”.

Alusta alkaen koodaamalla voidaan saavuttaa erittäin nopeat ja kevyet sivut, mutta se on yleensä huomattavasti kalliimpaa. Lisäksi tällaisten sivujen päivittäminen on työläämpää ja vaatii enemmän html-osaamista.

Sen sijaan WordPress-alustaisia sivuja osaa päivittää lähes kuka tahansa. Yritys voi jatkossa itse muokata tekstejä, kirjoittaa blogia tai lisätä kuvia sivuille niin halutessaan. WordPressissä on tuhansia erilaisia teemoja, joista parhaimmat muuntautuvat monenlaisiin tarpeisiin. Esimerkiksi WordPressin Kadence-teemalla pystytään räätälöimään jokaiselle yritykselle omannäköisensä, uniikit sivut.

Mikäli sivujen helppokäyttöisyys ja mahdollisuus päivittää sivuja itse kiinnostaa, kannattaa verkkosivujen tekijäksi valita WordPress-pohjaisia sivuja tarjoava yritys.

Tarjoaako kotisivujen tekijä teknistä tukea myös jatkossa, ja miten vuorovaikutus pelaa?

Nopea reagointi ongelmatilanteissa sekä sivujen päivittyminen eli teknisen puolen ajan tasalla pitäminen ovat tärkeitä kriteerejä, ja siksi onkin hyvä varmistaa, miten hommat sujuvat sen jälkeen, kun sivut ovat valmiit ja julkaistu:

Saatko opastusta kotisivujen käytössä? Päivittyykö sivut automaattisesti tai onko niitä helppo päivittää itse? Kuuluuko yrityksen ylläpitopalveluihin myös tekninen tuki tai voiko sen ostaa lisäpalveluna?

Toimiva kommunikaatio on tietysti myös sujuvan yhteistyön edellytys. Nopeus on monesti avainasemassa etenkin silloin, jos kyse on tuntihinnoittelusta.

Paras vaihtoehto on kuitenkin sellainen palveluntarjoaja, joka pysähtyy aidosti kuuntelemaan asiakkaan toiveita kotisivujen suhteen. Sellainen, joka viitsii tarvittaessa selittää oman alansa vaikeatkin digitermit kansantajuisesti, jolloin työskentelystä tulee myös läpinäkyvämpää.

On hyvä kiinnittää huomiota myös siihen, onko kotisivujen tekijä alusta saakka kiinnostunut kuulemaan yrityksestäsi ja tavoitteistasi. Hyvien kotisivujen tekeminen vaatii tekijältä asiakkaan ja tämän kohderyhmän tuntemusta.

Miellyttääkö nettisivujen tekijän tyyli?

Myös kotisivujen tyyli on ratkaiseva seikka. Aina kannattaa tutustua nettisivujen tekijän aiemmin toteuttamiin sivuihin ja miettiä edustavatko ne sitä tyyliä, jota haluat omilta sivuiltasi.

Referenssien monipuolisuus on niin ikään hyvä merkki. Ei ole välttämättä järkevää valita tekijää, joka on toteuttanut sivuja suppeasti ainoastaan jollekin tietylle toimialalle. Kannattaa myös pohtia, mistä se kertoo, jos referenssejä ei ole lainkaan nähtävillä. Totta kai myös kotisivuja tarjoavan yrityksen omat sivut toimivat referenssinä.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen