Yritykselle blogi?

Bloggaaminen on erittäin suosittua yritysmaailmassa ja miksei olisi, blogi on kustannustehokas tapa luoda kontakteja potentiaalisiin asiakkaisiin, tuoda esille yrityksen asiantuntijuutta ja saada sitä kautta uusia asiakkaita. Ajan löytäminen blogin kirjoittamiselle voi tuntua haasteelliselta, mutta bloggaamiseen käytetty aika on yhtä merkityksellistä kuin kaikkeen muuhunkin myyntiin ja markkinointiin sijoitettu aika.

Blogimarkkinoinnin tulokset eivät näy silmänräpäyksessä ja tuottava blogi tarvitseekin toimiakseen säännöllisyyttä, suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Blogin perustaminen ja aktiivinen päivittäminen on kuitenkin palvelus omalle yritykselle, ja seuraavaksi kerrommekin miksi.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin

Blogi kasvattaa yrityksen näkyvyyttä

Blogin pitäminen on helppo väylä yrityksen näkyvyyden kasvattamiseen. Kirjoittamalla blogia yrityksellä on mahdollisuus parantaa hakukonenäkyvyyttään ja saada hakutuloksiin uusia linkkejä kotisivuilleen. Näin yritys saa enemmän liikennettä sivuilleen sekä näkyvyyttä toiminnalleen.

Yrityksen kotisivujen yhteyteen perustettu blogi lisää hakukonenäkyvyyttä monin tavoin. Ensinnäkin Google arvostaa sivustoja, joiden sisältöjä päivitetään aktiivisesti, ja mikä olisikaan parempi tapa tuottaa uutta sisältöä säännöllisesti kuin kirjoittaa blogia.

Toisekseen blogitekstit mahdollistavat asiantuntevan, laadukkaan ja runsaan sisällön tuottamisen, mikä niin ikään parantaa sivuston hakukonenäkyvyyttä. WordPressin hakukoneoptimointiin tarkoitettu Yoast-lisäosa suosittelee, että artikkelit ja alasivut ovat tekstisisällöiltään mahdollisimman kattavia. Artikkelin tulisi sisältää minimissään 300 sanaa, mutta pidemmät tekstit ovat parempia hakukoneoptimoinnin kannalta. Lisätietoa aiheesta löydät artikkelistamme Mikä on sopiva pituus blogipostaukselle?

Lisäksi blogin avulla yritys voi palvella kohderyhmäänsä tarjoamalla sille mielenkiintoista sekä hyödyllistä sisältöä ja saada käyttäjät tällä tavoin sitoutumaan ja viihtymään sivustolla pidempään. Myös vierailujen kestolla on keskeinen vaikutus sivun hakukonenäkyvyyteen.

Opi kirjoittamaan hakukoneoptimoituja sisältöjä, lue vinkit artikkeleistamme Miten tuottaa hyvää tekstisisältöä nettisivuille?  ja Hakukoneoptimoinnin ABCD.

Väline asiantuntijuuden osoittamiseen

Hakukonenäkyvyyden lisäksi blogi on erinomainen väline yrityksen asiantuntijuuden esiin tuomiseen. Asiantuntevien artikkeleiden avulla yritys voi kertoa omasta osaamisestaan ja sitä kautta vakuuttaa kävijät omasta kompetenssistaan.

Millaisista aiheista blogiin sitten kannattaisi kirjoittaa? Blogi tarjoaa itse asiassa oivallisen alustan kirjoittaa, mistä tahansa alaan liittyvästä. Tärkeintä on ottaa huomioon kohderyhmä, eli pohtia kenelle tässä ollaan kirjoittamassa ja millaiset aiheet kiinnostavat juuri tätä kohderyhmää?

Ehkä helpointa on lähteä liikkeelle kertomalla yrityksen tarjoamista palveluista ja tuotteista. Puhtaasti mainostamisen sijaan kannattaa kuitenkin kirjoittaa artikkelit sellaisesta näkökulmasta, josta on lukijoille aidosti hyötyä.

Blogissa voi kertoa myös alan uutisista, trendeistä tai vaikka ajankohtaisista tapahtumista. Monesti hyödyllisintä on antaa lukijoille erilaisia vinkkejä ja käyttöohjeita alaan tai omiin tuotteisiin ja palveluihin liittyen.

Myös yrityksen henkilöstön esitteleminen ja työtehtävien avaaminen voi olla hyödyllistä. Esittelemällä henkilökuntaa yritykselle voidaan antaa ikään kuin kasvot ja lisätä sillä tavoin kokemusta helposti lähestyttävyydestä.

Kirjoittamalla blogia houkuttelet yrityksellesi lisää asiakkaita

Blogiin kannattaa kirjoittaa ennen kaikkea sellaisista aiheista ja kysymyksistä, joihin yrityksen asiakkaat tyypillisesti etsivät vastauksia. Tällä tavoin blogilla on mahdollista tavoittaa kohderyhmä ja tarjota sille ratkaisuja samalla kasvattaen yrityksen asemaa alan asiantuntijana.

On hyvä muistaa, että yhtä tärkeää kuin on vakuuttaa kävijät yrityksen asiantuntijuudesta, on myös tarjota kohderyhmää aidosti palvelevaa sisältöä ja kasvattaa asiakkaiden tuntemusta ja tietämystä alasta. Vain kävijöille aidosti hyödyllisen tekstin kautta tavoitetaan potentiaaliset lukijat ja saavutetaan käyttäjien arvostus ja luottamus.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

Blogi houkuttelee lisää asiakkaita

Edellä on kerrottu kuinka blogin perustaminen ja laadukkaan sisällön tuottaminen parantavat yrityksen hakukonenäkyvyyttä ja auttavat yritystä ansaitsemaan asiakkaiden luottamuksen. Kun nämä tavoitteet toteutuvat, blogi myös tuo yritykselle lisää asiakkaita ja kassavirtaa.

Kiinnostava sisältö, joka vastaa kohderyhmän tarpeisiin ja kysymyksiin luo positiivisen kuvan yrityksestä. Kävijä kiinnostuu yrityksestä ja palaa blogiin mahdollisesti uudestaankin tai tilaa esimerkiksi yrityksen uutiskirjeen.

Vierailu blogissa ei välttämättä johda heti ostopäätökseen, mutta onnistunut blogiartikkeli auttaa yritystä jäämään kävijän mieleen ja esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen luo kontaktin yrityksen ja asiakkaan välille.

Toisinaan blogiartikkeli voi toki johtaa ostopäätökseen nopeamminkin. Jos ostohousut jalassa oleva asiakas esimerkiksi empii ja vertailee vielä eri yritysten välillä, saattaa asiantunteva blogiartikkeli vahvistaa kaupan. Blogi toimiikin ympäri vuorokauden yrityksen myyntiedustajana, joka voi vakuuttaa potentiaalisen asiakkaan myös silloin, kun asiakas ei tavoita myyjää.

Blogi voi parhaassa tapauksessa toimia myös pohjana vuorovaikutukselle. Blogin avulla yritys tavoittaa potentiaalisia asiakkaita, mutta viestit voivat kulkea myös toiseen suuntaan. Kommentointimahdollisuuden lisäksi blogipostauksia kannattaakin jakaa yrityksen somekanavissa, jolloin seuraajat voivat kommentoida artikkeleissa esitettyjä asioita ja samalla voidaan kerryttää arvokasta tietoa potentiaalisista asiakkaista.

Tuumasta toimeen

Innostuitko blogin hyödyistä yrityksellesi? Ryhdy toimeen ja luo suunnitelma blogillesi:

  • Mieti, kuinka usein haluat sivuillasi julkaistavan uuden mielenkiintoisen artikkelin. Lyö lukkoon viikoittaiset tai kuukausittaiset kirjoitus- ja julkaisupäivät ja sitoudu pitämään niistä kiinni.
  • Pohdi realistisesti, onko sinulla resursseja säännölliseen blogin kirjoittamiseen. On huonoa mainosta yritykselle, jos viimeisin blogipostaus on julkaistu vuosi sitten. Mikäli käytät aikasi mieluummin ydinosaamiseesi, erinomainen vaihtoehto on ulkoistaa blogin kirjoittaminen ammattilaiselle.
  • Hyödynnä olemassa olevia seuraajiasi ja päätä missä kanavissa (esim. Facebook, LinkedIn, Instagram) aiot mainostaa postauksiasi, ethän halua, että artikkelisi menee hukkaan, kun teksti ei tavoitakaan lukijoita.
  • Ideoi ja listaa yhdessä muun henkilöstön kanssa, millaisista aiheista lukijanne olisivat kiinnostuneita. Suunnittele ainakin seuraavan kuukauden aiheet valmiiksi.
  • Pidä koko ajan mielessäsi kohderyhmä, jolle artikkeleita kirjoitetaan.
  • Määritä kunkin artikkelin kohdalla, mitkä ovat sellaisia hakusanoja, joilla ihmiset etsivät tämänkaltaista sisältöä. Näitä sanoja on tärkeää käyttää artikkelin linkissä, otsikoissa ja leipätekstissä.
  • Tee kirjoittamisesta rutiini ja toista sitä, sinnikkyys palkitaan.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin