Miten valita hyvä nimi yritykselle?

Yrityksen nimen valinnassa ei kannata hätiköidä, sillä se tulee vaikuttamaan yrityksesi markkinointiin sekä mielikuviin, joita yritys herättää. Mutta tiesitkö että nimen valinnalla on vaikutuksensa myös yrityksesi näkyvyyteen verkossa?

Millainen on hyvä yrityksen nimi ja mitä seikkoja sen valinnassa tulisi ottaa huomioon? Siihen paneudumme tässä artikkelissa.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin

Muistettavuus ja iskevyys

Hyvä yrityksen nimi on luonnollisesti sellainen, joka jää mieleen.

Helposti muistettava nimi on useimmiten tarpeeksi yksinkertainen sekä äänne- että kirjoitusasultaan. Samalla se on kuitenkin jollain tapaa omaperäinen ja iskevä, sellainen joka erottuu massasta, eikä sekoitu muihin yrityksiin. Ennemmin yleensä lyhyt kuin kovin pitkä.

Yleensä hyvä nimi herättää myös jonkinlaisia mielikuvia joko yrityksestä, sen toimialasta tai molemmista. Välttämätöntä se ei tietenkään ole, mutta jos nimi herättää jonkin yritykseen tai sen toimialaan liittyvän assosiaation, se myös jää yleensä helpommin mieleen.

Silloinkin jos nimeksi valitaan sana, joka ei esimerkiksi suomen kielessä tarkoita mitään, kannattaa pohtia voisiko nimi jollain tavalla kuitenkin vihjata yrityksen toimialasta (hyvä esimerkki tästä on Ramirent).

Helppo kirjoittaa ja lausua

Kannattaa valita yritykselle nimi, joka on helppo lausua ja helppo kirjoittaa. Tämä on tärkeää, jotta asiakkaat osaavat esimerkiksi etsiä yritystä Googlesta, vaikkeivat olisikaan koskaan nähneet nimen kirjoitusasua.  

Valitse siis yrityksellesi sellainen nimi, jota et joudu tavaamaan kirjain kerrallaan potentiaalisille asiakkaillesi.  Ymmärrettävyyttä helpottaa huomattavasti, mikäli nimen ääntö- ja kirjoitusasu vastaavat toisiaan, kuten suomen kielessä on tapana. Ellet sitten halua yrityksellesi nimenomaan vieraskielistä, kansainvälisestikin toimivaa nimeä.

Yrityksen nimi ja verkkotunnus

Yksi tärkeimmistä seikoista nimen valinnassa on sen soveltuvuus domainiin eli verkkotunnukseen. Tämä on asia, joka yllättävän usein myös unohtuu. 

Ennen nimen valitsemista kannattaa siis tarkistaa, ettei samannimistä domainia ole jo varattu jollekin toiselle yritykselle. Et ehkä halua yritystäsi sekoitettavan toisen firman nettisivuihin, vaan toivot saavasi nimen mukaisen domainin itsellesi? 

Jos haluamasi domain näyttää olevan vapaana, voit rekisteröidä sen varmuuden vuoksi itsellesi jo ennen kuin täytät perustamisilmoitusta kaupparekisteröintiä varten.

Kannattaa myös miettiä, haluatko rekisteröidä yrityksesi käyttöön useampiakin verkkotunnuksia, joihin asiakkaat saattaisivat päätyä verkkosivujasi etsiessään?

Esimerkiksi sekä fi- että com-päätteisten domainien hankkiminen saattaa olla järkevää, ja samalla voit varmistaa, ettei kukaan muu ota käyttöönsä samankaltaista domainia kuin sinulla. 

Verkkotunnusta ajatellen myös nimen pituus on hyvä ottaa huomioon. Pitkää nimeä ja verkkotunnusta (vaikkapa www.kuorma-autojenvaraosatukku.fi) on vaikeampi muistaa. Lisäksi se on hankalampi esimerkiksi sähköpostiosoitteen loppuosana. 

Hakukonenäkyvyys

Yrityksen nimeä valittaessa on fiksua ottaa huomioon mahdollisuuksien mukaan myös hakukonenäkvyys.

Kannattaa siis miettiä, mikä on yrityksen toiminnan ja palveluiden kannalta tärkein avainsana ja voisiko se olla osa myös yrityksen nimeä. 

Esimerkiksi Helppojen kotisivujen nimi on valittu juurikin hakukonenäkyvyyttä silmällä pitäen. Helpot kotisivut -hakulausekkeella tehtiin nimittäin runsaasti hakuja Googlessa jo ennen kuin yritystä oli perustettu, mikä tietysti tarjosi erinomaiset lähtökohdat yrityksen hakukonenäkyvyydelle.  

Helpot kotisivut -nimessä yhdistyy mielikuva yrityksen tarjoamasta helposta palveluratkaisusta, yrityksen toimiala sekä yksi yrityksen hakukonenäkyvyyden kannalta tärkeimmistä avainsanoista.

Yleensä kun uuden yrityksen verkkosivut julkaistaan,  niiden on lähes mahdotonta sijoittua heti korkealle luonnollisissa hakukonetuloksissa tietyillä avainsanoilla. Mitä tuoreempi sivusto ja mitä kilpaillumpi ala sekä avainsanat ovat, sitä haasteellisempaa se on.

Olisi kuitenkin tärkeää päästä ensimmäiselle hakutulossijalle vähintäänkin yrityksen nimellä googlattaessa. Siinäkin voi kuitenkin kulua useampia viikkoja, sillä Google tarkistaa kaikki sivut ennen kuin se indeksoi ne hakutuloksiinsa.

Jotta ykkössijoitus yrityksen nimellä olisi mahdollinen, kannattaa nimi googlettaa ennen lopullista päätöstä. Vaikka nimeä ei olisi rekisteröity toiselle yritykselle, se saattaa olla vakiintunut johonkin ihan muuhun käyttöön.

Jos hakutuloksista käy ilmi, että nimeä käytetään jo entuudestaan runsaasti muissa yhteyksissä, voi olla että se hankaloittaa hakukonenäkyvyyden tavoittelua huomattavasti. 

Hakukonenäkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä voit lukea lisää artikkelistamme Miksi yrityksesi sivut eivät näy Googlessa? 

Mitä Patentti- ja rekisterihallitus sanoo yritysten nimistä?

PRH eli Patentti- ja rekisterihallitus tekee valitulle nimelle nimitutkimuksen, kun yritys jättää ilmoituksen kaupparekisteriin. PRH:n ilmaisessa nimipalvelussa voi kuitenkin tutkia helposti myös etukäteen, onko yritykselle kaavailtu nimi rekisteröitävissä.

Myös PRH antaa liudan ohjeita siitä, millainen nimi yritykselle voidaan rekisteröidä. Ohjeisiin onkin tärkeää tutustua sopivaa nimeä pohdittaessa. Kriteerit liittyvät muun muassa nimen yksilöitävyyteen, erottuvuuteen ja sekoitettavuuteen.

Yksilöitävyydellä tarkoitetaan sitä, että nimi ei saa olla liian yleiseen viittaava.

Nimeksi eivät sovi esimerkiksi pelkästään toiminnan laatua kuvaava nimi (Pesula Oy), pelkkää palvelua kuvaava nimi (Makeistukku Oy) tai esimerkiksi yleinen etu- tai sukunimi (Janne Oy, Virtanen Oy). Myöskään yleisiä paikannimiä, verbejä, adjektiiveja ja pelkkiä kirjain- tai numeroyhdistelmiä ei voida yksinään hyväksyä yrityksen nimeksi.

Helppojen kotisivujenkaan alkuperäistä ehdotusta ”Helpotkotisivut.fi Oy” ei sellaisenaan hyväksytty. Nimeen lisättiinkin yksilöitävyyden vuoksi perustajajäsenten sukunimien alkukirjamista muodostuva kirjainyhdistelmä ja lopulliseksi nimeksi tuli Helpotkotisivut.fi MS Oy.

Erottuvuus puolestaan tarkoittaa, että yrityksen toiminimen tulee erottua selvästi muista jo rekisteröidyistä yritysnimistä. Se ei myöskään saa olla sekoitettavissa suojattuun toiminimeen, rekisteröimättömään (toissijaiseen) tunnukseen tai tavaramerkkiin. 

PRH:n nimiohjeisiin voit tutustua tarkemmin täältä.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

Omaperäisyys

Kuten Patentti- ja rekisterihallituksen ohjeistakin käy ilmi, yrityksen nimen täytyy selkeästi erottua muista.

Erottuvuutta on mahdollista lisätä myös huumorin keinoin. Oivaltavat sanaleikit lisäävät nimen omaperäisyyttä. Ajatuksia herättävä nimi ja yritys jäävät todennäköisemmin myös paremmin mieleen.

Tässäkin kohtaa on kuitenkin hyvä jättää liika kikkailu sikseen. Hauskasta sanaleikistä huolimatta nimi ei ole hyvä, jos se ei tue yrityksen liiketoimintaa.

Oikeinkirjoitustakaan ei kannata unohtaa sanaleikeistä huolimatta. Joskus jokin tahallinen säännöistä poikkeaminen voi toki toimia tehokeinona, mutta esimerkiksi tahaton yhdyssanavirhe ei anna ammattimaista kuvaa yrityksestä.

Kohderyhmä

Yrityksen nimeä pohdittaessa täytyy huomioida myös kohderyhmät.

Maantieteellisen alueen, kunnan tai kaupungin nimen lisääminen osaksi yritysnimeä saattaa parantaa esimerkiksi hakukonenäkyvyyttä. Nimen toimivuutta on hyvä pohtia kuitenkin myös pidemmällä tähtäimellä.

Jos tulevaisuuden suunnitelmissa on laajentaa toimintaa isommalle alueelle, kotipaikkakunnan sisällyttäminen yrityksen nimeen ei välttämättä ole paras ratkaisu.

Myös kansainvälistymismahdollisuudet kannattaa huomioida nimessä, jos tähtäimessä ovat kotimaan lisäksi ulkomaan markkinat.

Maantieteellisen alueen lisäksi myös kohderyhmän iän voi ottaa huomioon.

Milleniaaleille ei välttämättä avaudu lähinnä keski-ikäisten keskuudessa käytetyt termit ja sama pätee myös toisinpäin. On syytä huomioida myös se, millaisia mielikuvia erilaiset sanavalinnat herättävät esimerkiksi eri ikäisten asiakkaiden keskuudessa.

Muistilista nimen valintaan:

  • Käy läpi PRH:n nimiohjeet
  • Tarkista PRH:n palvelusta, onko keksimäsi nimi-ideat rekisteröitävissä
  • Tarkista, että nimen mukainen domain ei ole varattu
  • Varaa domain itsellesi hyvissä ajoin ja huomioi myös eri päätteiset tunnukset
  • Huomioi verkko: soveltuuko nimi verkkotunnukseen ja miten se tukee hakukonenäkyvyyttä?
  • Erotu joukosta, mutta muista selkeys kirjoitus- ja ääntöasussa
  • Googleta nimi. Vaikka sitä ei olisi rekisteröity muille, se voi olla vakiintunut johonkin muuhun käyttöön

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin