/ / Hakukoneoptimoinnin ABCD

Hakukoneoptimoinnin ABCD

Hukkuuko sivusi ilman hakukoneoptimointia?
Haluatko parantaa nettisivujesi hakukonenäkyvyyttä? Tässä artikkelissa käymme läpi perusasiat, joiden avulla voit pistää sivusi hakukoneoptimoinnin kuntoon.

A) Selvitä hakusanat, joilla haluat sivujesi löytyvän

Hakukoneoptimointi kannattaa aina aloittaa miettimällä ensin, millaisilla hakusanoilla sivujen toivotaan näkyvän hakutuloksissa. Pohdi, mitkä sanat kuvaavat parhaiten tuotteitasi tai palveluitasi sekä mitä termejä asiakkaasi käyttävät puhuessaan palveluistasi. Varsinkin näistä jälkimmäinen on tärkeää, sillä toisinaan termeillä, joiden yrittäjä itse olettaa olevan suosittuja tehdään todellisuudessa vain hyvin vähän Google-hakuja.

Kerää keksimistäsi hakutermeistä lista keskeisiä avainsanoja, joita voit hyödyntää sivuillasi. Selvitä listan sanoille myös olennaiset synonyymit ja poikkeavat kirjoitusasut, joita hakijat saattavat käyttää etsiessään tarjoamaasi palvelua.

Hyvä työkalu avuksi avainsanojen selvittämiseen on Googlen Keyword Planner eli Avainsanasuunnittelija. Se on Google-markkinointia varten suunniteltu ilmainen työkalu, jolla käyttäjä voi muun muassa selvittää arvioita erilaisten hakusanojen kuukausittaisista hakumääristä. Avainsanasuunnittelijasta voi myös katsoa ehdotuksia sopiviksi avainsanoiksi.

Lue lisää Avainsuunnittelijan käytöstä aihetta käsittelevästä artikkelistamme.

B) Tutki mikä yhdistää sivuja, jotka nousevat yrityksellesi tärkeillä hakusanoilla hakutulosten kärkeen

Kun olet löytänyt sivujesi keskeiset avainsanat, tee Googlessa hakuja niillä. Katso millaisia sivuja luonnollisten hakutulosten kärkisijoilta löytyy ja yritä löytää niistä yhdistäviä piirteitä. Hakutulosten mainospaikkojen sivuja ei tässä yhteydessä kannata analysoida, sillä mainospaikkojen sijoittelu ei ole hakukoneoptimoinnista kiinni.

Ovatko sivut esimerkiksi hyvin kuva- tai videopainotteisia, vai ovatko visuaaliset elementit sivuosassa? Entä ovatko tekstisisällöt täynnä pikkutarkkaa faktatietoa ja lukuja, vai keskitytäänkö niissä luomaan mielikuvia palveluista? Toistuuko eri sivuilla samanlaisia visuaalisia elementtejä, osioita tai toiminnallisuuksia?

Kun tiedät miten asiat on tehty niillä sivuilla, joiden kanssa kilpailet hakutuloksissa, osaat paremmin arvioida, mitä seikkoja sinun on tärkeää huomioida omilla sivuillasi. Älä kuitenkaan sorru kopioimaan toisten sivujen ratkaisuita ja ideoita, vaan käytä niitä ohjenuorana omille sivuillesi ja tee asiat kilpailijoitasi paremmin.

 

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

C) Käytä olennaisia avainsanoja sisällöissä, sekä meta- ja kuvatiedoissa

Hyvät sisällöt ovat hakukoneoptimoinnin kriittisin osa. Nettisivuille täytyy tuottaa laadukasta tekstisisältöä, joka vakuuttaa sekä kävijät että hakukoneiden algoritmit. Googlen hakukonealgoritmi koostuu noin 200 muuttujasta, joiden perusteella Google järjestää käyttäjälle tarjottavat hakutulokset. Olennaista sisällöissä on keskeisten avainsanojen oikea käyttö.

Avainsanoja ja niiden synonyymejä on tärkeää käyttää sivujen otsikoissa, väliotsikoissa ja muussa tekstissä, jotta hakukoneille ja käyttäjille on selvää, mistä sivuilla kerrotaan. Avainsanoja kannattaa käyttää tekstissä useasti, mutta ei niin paljon, että sen lukukokemus kärsii.

Satunnaisesti täyteen samaa avainsanaa viljelty teksti ei vakuuta ketään eikä innosta kävijää jäämään sivuille. Tämä huonontaa sivujen hakukonenäkyvyyttä, sillä hakukoneet huomioivat kävijöiden sivuilla viettämän ajan.

Olennaisia avainsanoja on tärkeää käyttää sivun metaotsikossa ja metakuvauksessa, jotka voivat näkyä sivun nimen ja osoitteen yhteydessä hakutulossivulla. Hyvä metakuvaus kiteyttää hakukoneen käyttäjille ja hakualgoritmeille mitä sivu käsittelee.

Hakukoneita varten avainsanoja kannattaa käyttää sivun kuvien nimissä ja vaihtoehtoisessa tekstissä (alt-teksti), joka kertoo kuvia huonosti ymmärtävälle hakukoneelle mitä kuvassa on.

Kaikille tärkeimmille avainsanoille ja niiden synonyymeille on hyvä luoda oma alasivunsa, jotta avainsana voidaan laittaa näkyvästi sivun pääotsikkoon ja URL-osoitteeseen. Hakukoneiden on helpompi löytää sivu, jos se vaikuttaa kertovan kattavasti yhdestä tietystä aiheesta. Tämä on hyvä myös sivujen Google-mainontaa ajatellen, sillä näin sivujen mainoskampanja saa todennäköisemmin korkeat laatupisteet ja näin ollen pienemmät klikkaushinnat.

D) Hanki sivullesi linkityksiä muilta sivustoilta

On tärkeää, että saat sivuillesi mahdollisimman paljon linkityksiä korkean auktoriteetin (eli suosituilta ja hyvämaineisilta) sivustoilta. Sivuillesi ohjatut linkit (backlinkit) toimivat eräänlaisina suosituksina, jotka kertovat hakukoneille, että muut kokevat sivusi sisällön hyödylliseksi. Siksi backlinkkien kerääminen on keskeinen osa hakukoneoptimointia.

Linkityksiä sivuille kannattaa yrittää hankkia kirjoittamalla säännöllisesti kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä, joita lukijat haluavat jakaa esimerkiksi sosiaalisen median tileillään tai omilla sivuillaan. Usein tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty, eikä monilla pienillä yrityksillä ole ajallisia resursseja tuottaa säännöllisesti uutta sisältöä nettisivuilleen.

Voit luoda backlinkkejä sivullesi myös itse. Mainioita paikkoja tähän ovat esimerkiksi yrityksesi sosiaalisen median kanavat. Yritys voi helposti lisätä someprofiileihinsa backlinkin kotisivuilleen ja linkittää sivuilleen somepäivityksissään. Yrityksen kannattaa olla somessa läsnä ja aktiivinen kaikissa niissä somepalveluissa, joita sen kohderyhmä käyttää. Somen kautta yritys voi helposti levittää sisältöä potentiaalisille asiakkaille.

Yritys kannattaa lisäksi lisätä tärkeimpiin listauspalveluihin sen toimialan mukaan. Esimerkiksi TripAdvisorin ja Yelpin kaltaiset listauspalvelut ovat luotettuja ja hyvin suosittuja kansainvälisesti, ja niiden kautta saa helposti luotua korkean auktoriteetin backlinkin. Monet käyttäjät saattavat etsiä vaikkapa sopivaa ravintolaa TripAdvisorista tai majoituspaikkaa hotels.comista.

Voit lukea lisää backlinkien hankkimisesta aihetta käsittelevästä artikkelistamme.

Näillä ohjeilla pääset jo hyvään vauhtiin sivujesi hakukoneoptimoinnissa! Tutustu artikkeliimme Hakukoneoptimointi Googlessa – 205 Vaikuttavaa Tekijää ja lue lisää hakukoneoptimoinnista.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä