/ / Ethän tee näitä 13 yleistä mokaa nettisivuillasi?

Ethän tee näitä 13 yleistä mokaa nettisivuillasi?

Rumat-kotisivut
Nettisivujen tekeminen menee kokemattomilta sivunikkareilta hyvin helposti pieleen. Kasasimme listan yleisistä mokista, joihin monet sortuvat sivuillaan.

1. Layout levällään

Saavut uudelle sivustolle, ja huomaat heti joutuneesi totaalisen kaaoksen keskelle. Näyttää siltä kuin jokin futuristinen digiräjähde olisi leväyttänyt sivun elementit sekamelskaksi ympäri ruutua. Yrität hetken aikaa löytää jotain tolkkua sotkun keskeltä, mutta joudut lopulta toteamaan urakan mahdottomaksi.

Sivuston layout määrittää sen, miten teksti ja kuvat muodostavat yhdessä selkeän ja hyvännäköisen kokonaisuuden. Kehno layout on tehokas keino karkottaa vierailijoita. Kävijät eivät kauaa viihdy nettisivuilla, joille sisällöt on sijoiteltu aivan sekaisin tai sommiteltu niin ahtaasti, ettei sieltä löydä mitään.

2. Navigoinnista ei saa selkoa

Yrität siirtyä etusivulta tutustumaan yrityksen palveluvalikoimaan, mutta valikot eivät tunnu noudattavan mitään ihmisjärjellä ymmärrettävää logiikkaa. Navigointi on niin vaikeaa, että ehdit vahingossa käydä kymmenellä väärällä sivulla, ennen kuin huomaat jossain välissä päätyneesi kokonaan eri sivustolle.

Navigoinnin toimivuus on yksi verkkosivujen perusedellytyksistä. Kävijöiden täytyy pystyä suunnistamaan haluamalleen sivulle, joutumatta penkomaan läpi koko sivustoasi. Navigointipalkkia ei saa änkeä liian täyteen linkkivaihtoehtoja, vaan siitä pitää helposti löytyä linkit tärkeimmille alasivuille. Jos alasivuja on paljon, linkkejä voi laittaa pudotusvalikkojen taakse.

3. Epämääräiset linkit

Tapellessasi sivuston kelvottoman navigoinnin kanssa törmäät mystisesti nimettyihin linkkeihin, joista on mahdotonta päätellä, mihin ne johtavat. Uskaltaudut testaamaan toista linkeistä, ja tupsahdat viemärisukelluspalveluita esittelevälle sivulle, jonka otsikko on “Osta nyt!!!” ja osoite www.esimerkkiyritys.fi/129854/superhalvat-hinnat.

Jos sivuston eri sivut on nimetty epämääräisesti eivätkä niiden verkko-osoitteet kerro niistä mitään, eivät sivuja löydä sen enempää käyttäjät kuin Googlekaan. Käytä sivustollasi osoitteita, joista käy heti ilmi, mitä sivu käsittelee. Parempi verkko-osoite kuvitteellisen esimerkkimme viemärisukelluspalvelu-sivulle olisi ollut www.esimerkkiyritys.fi/viemärisukellus-palvelut.

4. Hakukoneoptimointi hakusessa

Yrität Googlata tiesi takaisin sivustolle, jonka muistat tarjoavan tarvitsemaasi palvelua. Muistat hämärästi, että sivun osoite oli mieleenpainuvan käyttäjäystävällisesti tyyliltään jotakuinkin “yritys.fi/B04349fk2k” tai mahdollisesti “firma.fi/93Jaa12345”, mutta et hoksannut ottaa osoitetta talteen. Kokeilet hakea kaikilla mahdollisilla ja mahdottomilla hakusanoilla, mutta hakukone ei tunnu tiedostavan sivuston olemassaoloa lainkaan.

Hakukoneet haluavat tarjota hakijalle sivuja, joiden sisällön ne arvelevat mahdollisimman hyvin vastaavan sitä, mitä hakija haluaa. Google muun muassa etsii sivujen sisällöistä, otsikoista ja verkko-osoitteista hakijan käyttämiä hakusanoja löytääkseen osuvimmat sivut. Käytä sivuillasi niitä avainsanoja, joilla haluat hakutuloksissa kilpailla, tai sivustosi ohitetaan surutta.

5. Sisältöihin ei ole panostettu tarpeeksi

Koitat epätoivoisesti kahlata loputtomalta tuntuvien tekstimassojen läpi. Rivit seuraavat toistaan ja kaikki sanat näyttävät sekoittuvan toisiinsa. Teksti on kirjoitettu niin tylsästi, että olet ehtinyt torkahtaa kahdesti ennen kuin olet edes sivun puolivälissä. Sinulla ei ole harmainta aavistusta, mistä sivulla yritetään kertoa, ja alat epäillä mahtoiko olla sisältöjen kirjoittajallakaan.

Kukaan ei jaksa lukea tekstisisältöjäsi, jos ne on ängetty sivulle yhtenä pitkänä pötkönä tai kirjoitettu miten sattuu. Huonosti kirjoitetut ja jäsennellyt sisällöt antavat yrityksestäsi hyvin epäpätevän kuvan, varsinkin jos teksti vilisee kirjoitusvirheitä.

Kukaan tuskin jaksaa lukea sisältöjäsi, jos ne on aseteltu sivulle näin:

Huonot-kotisivut-huono-sisältö

6. Visuaalinen puoli toteutettu kehnosti

Sivuston kuvat ovat niin huonolaatuisia, että nostalgisin tuntein alat muistella nettisivuja kaukaiselta 90-luvulta. Olet oikeastaan varsin vaikuttunut, että sivuston tekijä on mitä ilmeisimmin onnistunut kokonaan sivuuttamaan yli kahden vuosikymmenen teknologisen kehityksen.

Kävijät eivät saa kovin hyvää käsitystä yrityksestäsi, jos kotisivujesi kuvat ovat pelkkää rumaa pikselimössöä tai eivät lainkaan vastaa sitä mielikuvaa, jota sivuilla halutaan välittää. Kuvat ovat tehokas tapa luoda positiivinen mielikuva yrityksestä, joten niihin kannattaa myös panostaa.

7. Persoonattomat sivut

Sivuilla on 5000 sanaa tekstiä ja 100 kuvaa, eikä niistä yksikään tunnu kertovan yrityksestä mitään oikeasti kiinnostavaa. Et löydä koko sivustolta mitään persoonallista, mikä jotenkin erottaisi yrityksen kymmenistä muista saman alan toimijoista.

Yrityksen kotisivut ovat loistava paikka esitellä yrityksen persoonaa ja erottua edukseen. Potentiaalia ei kannata haaskata tekemällä täysin hajutonta ja mautonta kokonaisuutta, joka ei houkuta ketään. Rohkeasti omanlaisensa yritys on paljon kiinnostavampi kuin sellainen, joka hukkuu harmaaseen massaan.

Sivujen ei tarvitse miellyttää jokaista niillä kävijää, kunhan ne vetoavat yrityksen kohderyhmään.

 

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Partner

8. Sivut eivät skaalaudu responsiivisesti

Suuntaat jonkin kiinnostavan yrityksen kotisivuille, mutta läppärisi pienellä näytöllä sivuelementit asettuvat ruudulle aivan väärin. Joudut vierittämään ruutua sivusuunnassa voidaksesi edes lukea tekstirivin loppuun. Kännykällä sivut toimivat vielä huonommin – kuvat menevät tekstin päälle, joudut zoomaamaan saadaksesi fontista mitään selvää ja valikot eivät toimi lainkaan.

Nykyään yli puolet nettiselauksesta tehdään mobiililaitteilla, joten sivustojen on oltava mobiiliystävällisiä. Esimerkiksi kun lisäät uutta sisältöä kotisivuillesi, kannattaa aina tarkistaa, että se näyttää hyvältä myös mobiilissa.

9. Sivusto on hidas ja toimii miten sattuu

Sivusto latautuu etanan vauhdilla. Puolen minuutin odottelun jälkeen etusivu vaivautuu vihdoin latautumaan loppuun asti, mutta saat huomata, että puolet linkeistä ja kuvista on jäänyt jonnekin matkan varrelle.

Nettisivujen hyvään käytettävyyteen kuuluu se, että sivut toimivat luotettavasti ja latautuvat nopeasti. Sivusto pitää teknisesti toteuttaa ja pitää ajantasalla niin, että sivut eivät ole liian raskaat ladata. Sivuilla ei kannata esimerkiksi käyttää monen megatavun kokoisia kuvia, valtavia videotiedostoja tai vanhentuneita teemoja tai lisäosiä.

10. Turha kikkailu

Kun saavut yrityksen kotisivuille, ”rentouttava” taustamusiikki tai itsestään käynnistyvä äänekäs video toivottaa sinut tervetulleeksi niin että koko toimisto raikaa. Paniikki iskee, ja hikipisaroiden kohotessa otsallesi alat etsiä stop-nappulaa.

Sivuille ei kannata lisätä ääniraitoja, videoita tai monimutkaisia visuaalisia elementtejä vain siksi, että ne tuntuvat yhden ihmisen mielestä kivoilta. Jos uudet sivuelementit eivät tuo mitään aitoa lisäarvoa, ne vain turhaan hidastavat sivua ja häiritsevät käyttäjää. Älä aseta videoiden ääniraitoja käynnistymään automaattisesti, vaan anna kävijän itse päättää, haluaako laittaa äänet päälle.

11. Kävijää ei kannusteta toimimaan

Mikään yrityksen sivuilla ei edes yritä innostaa kävijöitä ostamaan mitään, ottamaan yhteyttä tai edes jättämään yhteystietojaan. Alat ihmetellä, luottaako yritys myyntityössään sivujensa sijaan paikallislehdessä mainostamiseen tai lähikaupan ilmoitustauluun.

Yrityksen kotisivuista ei ole valtavasti iloa, jos kävijät lähtevät pois palaamatta koskaan, eikä heihin saada enää minkäänlaista yhteyttä. On tärkeää, että vierailijoita myös kannustetaan toimimaan. Toimintakehotus tai Call-to-action voi esimerkiksi kannustaa kävijää tilaamaan uutiskirjeen, pyytämään hinta-arviota tai hyödyntämään erikoistarjousta.

Toimintakehotukset parantavat todennäköisyyttä, että sivuilla kävijästä voidaan saada myös asiakas.

12. Yhteystiedot hukassa

Sivusto näyttää kyllä oikein hienolta ja teknisesti kaikki on toteutettu erinomaisesti. Sisällöt ovat todella vakuuttavat, ja toimintakehotus niin innostava, että olet kiinnostunut tekemään tilauksen. Valitettavasti et vain löydä yrityksen yhteystietoja mistään.

Yhteydenotosta täytyy tehdä mahdollisimman helppoa, jotta potentiaaliset asiakkaat eivät turhaudu. Yhteystietojen tulee olla helposti saatavilla ja niistä pitää löytyä kaikki tarpeelliset tiedot kuten yrityksen virallinen nimi sekä Y-tunnus. Tärkeiden yritystietojen puuttuminen voi antaa yrityksestä hyvin epäilyttävän kuvan.

Myös yhteydenottolomakkeista kannattaa tehdä yksinkertaisia ja helppokäyttöisiä. Kävijää ei liiemmin innosta ottaa yhteyttä yritykseen, jos siitä on tehty liian työlästä.

13. Sivua ei seurata analytiikalla

Muiden vahingoista viisastuneena olet luonut omalle yrityksellesi kotisivut, joilla uskot välttäneesi kaikki nämä ongelmat. Tyytyväisenä jäät odottelemaan, että uusia asiakkaita alkaa virrata sisään ovista ja ikkunoista. Valitettavasti saat odotella pitkään, sillä olet autuaan tietämätön miten kävijät oikeasti sivuihisi reagoivat.

Sivujen liikennettä kannattaa seurata analytiikan avulla, jotta tiedät mikä kiinnostaa käyttäjiä ja mikä ei. Esimerkiksi Google Analyticsin avulla pystyt katsomaan mistä kävijät ovat sivuillesi tulleet ja miten he siellä liikkuvat. Näin pystyt oppimaan siitä, miten kävijät sivustolla toimivat ja parantamaan sivujasi.

Lukijoiden ehdotuksia

Lukijamme innostuivat kertomaan omia kokemuksiaan nettisivuilta löytämistään ongelmista. Listasimme niitä tähän:

  • Sivusto ei toimi näkövammaisten käyttämillä ruudunlukuohjelmilla, koska esimerkiksi sivujen kuvista puuttuu tärkeitä metatietoja.
  • Sivuilla ei ole SSL-sertifikaattia. Jatkossa välttämätön SSL-salaus on varsinkin vanhemmilta nettisivuilta helposti unohtunut. SSL-sertifikaateista voit lukea lisää aihetta käsittelevästä blogiartikkelistamme.
  • Sivustolla on käytössä hakutoiminto, joka ei löydä sivuilta mitään. Jos kävijät löytävät sivuilta etsimänsä helpommin Googlen kautta, on sivujen sisäinen hakutoiminto varsin turha.
  • Kotisivuihin ei ole jaksettu lainkaan panostaa, vaan niiltä löytyy vain kehotus siirtyä yrityksen Facebook-sivulle.

Varaa maksuton konsultaatiopuhelu

Seuraa meitä

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä