Miksi yritysblogi kannattaa?

Yrittäjä, olethan jo ainakin pohtinut blogiosion avaamista yrityksesi nettisivuille? Olet varmasti oman alasi asiantuntija ja omaat paljon tietoa aiheesta, joten mikset siis jakaisi tuota tietoa ja samalla houkuttelisi lisää potentiaalisia asiakkaita? Yritysblogin avulla jaat ajantasaista sisältöä yrityksestäsi ja sen toiminnoista.

Mikäli olet vasta perustamassa blogia tai aloitteleva bloggaaja, lue tästä vinkkejä, kuinka pääset alkuun.

Olitpa sitten vasta-alkaja tai jo pidempään yritysblogia kirjoittanut, näillä ohjeilla saat blogillesi lisää lukijoita.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen

Suunnitelmallisuus blogissa on avain onnistuneeseen markkinointiin

Olemalla suunnitelmallinen alusta saakka, sinun on helppo tukeutua niihin suuntaviivoihin, jotka olet blogia perustaessasi määritellyt. Tuohon suunnitelmaan on hyvä palata, mikäli inspiraatiota ei tunnu löytyvän tai olet muuten hakoteillä esimerkiksi aiheidesi suhteen.

Mieti etukäteen ainakin kohderyhmäsi, jolle blogia kirjoitat sekä blogisi aihealueet. Tutki myös mitä muut kirjoittavat samasta aiheesta ja kartoita, millä hakusanoilla tai -termeillä lukijat löytävät blogiisi.

Suunnittele blogille julkaisuaikataulu, jossa pitäydyt. Säännöllisyys blogin julkaisutahdissa on tärkeää, ei niinkään se, kuinka useasti kirjoitat. Aktiivisuus on kuitenkin valttia, joten julkaisuväli on hyvä pitää eimerkiksi kahdessa viikossa. Toki useamminkin voi blogata. Varaa blogitekstien kirjoittamiseen tarpeeksi aikaa, niin että ehdit viilata tekstiä ja sen rakennetta.

Yritysblogi ei ole mainos

Blogin kirjoittaminen on itsessään jo osa yrityksen markkinointia, mutta pyristele irti ajatusmallista, että blogissa tulisi kirjoittaa ainoastaan yrityksen tuotteista ja palveluista. Tällainen blogi nähdään herkästi mainoksena, mikä voi ajaa lukijat tiehensä.

Oman alasi asiantuntijana luultavimmin seuraat kyseisen alan uutisointia. Löydä uusia ilmiöitä, joista voisit kirjoittaa, sillä ajankohtaiset aiheet tuottavat luultavimmin eniten jakoja. Mikäli blogitekstisi sisällössä on vanhentunutta tietoa, päivitä se vastaamaan nykytilannetta. Google suosii hakutuloksissaan sivustoja, jotka päivittyvät aktiivisesti. Blogin päivittäminen on mainio keino viestittää Googlelle siitä, että sivusto on aktiivinen.

Blogitekstin jakaminen sosiaalisessa mediassa

Kun blogiteksti on markkinoinnillisesti koostettu ja hiottu valmiiksi, kannattaa se jakaa yrityksen sosiaalisen median eri kanaviin. Näin saat lisää näkyvyyttä tekstillesi ja samalla myös sisältöä somekanavillesi.

Luultavasti osa seuraajistasi seuraa yritystäsi monella eri somekanavalla. Kannattaakin jakaa nostot eri päiville esimerkiksi niin, että Facebook tänään, Instagram huomenna. Monelle eri kanavalle samanaikaisesti saman tekstin ja linkin postaaminen saattaa seuraajasta näyttää klikkien kalastelulta. Se voi jopa aiheuttaa vastareaktion, eikä seuraaja missään nimessä halua avata linkkiä.

Voit pyytää esimerkiksi yrityksesi työntekijöitä jakamaan blogitekstejä omilla kanavillaan. Varteenotettava vaihtoehto on perustaa somejakoryhmä, jossa linkitätte ristiin postauksia ja julkaisuja ja lisäätte näin näkyvyyttänne kollektiivisesti.

Herätä keskustelua…

Ei riitä, että valmis postaus jaetaan sosiaalisen median eri kanavilla saatetekstin kera ja unohdetaan sinne toivoen huippumäärää lukijoita ja jakoja. Sosiaalinen media on juuri sitä, mitä nimikin jo sanoo: sosiaalista. Se mahdollistaa keskustelevamman kulttuurin, yhteisöllisyyden lisääntymisen ja ajatustenvaihdon tuntemattomienkin ihmisten kanssa. Hyödynnä tämä aspekti, eli muista bloginostoja tehdessäsi kirjoittaa saatetekstistä mielenkiintoinen ja keskustelua herättävä. Lopussa voi olla esimerkiksi kysymys, joka tavallaan osallistaa lukijan tekstiin.

… ja huomioi lukijasi

Muista olla huomioiva lukijoitasi kohtaan ja käy reagoimassa kommentteihin, joita postauksesi on saanut sosiaalisen median jaoissa ja itse blogissa, mikäli siellä kommentointimahdollisuus on. Lisäät tällä tavalla vuorovaikutusta ja sitä myötä sosiaalisen median algoritmit nostavat postausta laajemmin näkyvämmäksi. Tämä on sinulle ilmaista markkinointia.

Vaikka hakukonesoveltuvuutta ja muita markkinointikeinoja on hyvä miettiä jo postausta kirjoittaessa, vielä tärkeämpää on kirjoittaa kiinnostavasti ja kohderyhmä huomioiden. Tekstistä paistaa helposti läpi, jos se on kirjoitettu näkyvyys edellä. Totta kai voit huomioida kaikki vinkit, joilla saadaan lisää lukijoita, mutta mikäli itse teksti ei ole kiinnostava, eivät lukijatkaan viihdy sen parissa.

Kommentteja on toki helpompi saada, jos blogin aihe on kiinnostava ja onnistut tuomaan lukijalle lisäarvoa tekstilläsi. Mieti siis kirjoittaessasi mitä uutta blogiteksti antaa lukijalleen. Moni aihe on läpikaluttu, mutta olisiko mahdollista löytää tekstille jokin uusi tulokulma? Esimerkiksi Helppojen kotisivujen yksi luetuimmista teksteistä on mokakirjoitus. Myös huumorin ja keveyden kautta voi tuoda yrityksen asiantuntijuutta esille.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

Auta muita…

Vaikka somemaailmassa onkin paljon kilpailua, pätee ”know your enemy” -sanonta tässäkin. Tunne kilpailijasi, mutta sabotoinnin sijaan auta heitä. Nosta muiden kirjoittamia omiin tuotteisiisi tai palveluihisi liittyviä kirjoituksia somessa, tee yhteistyötä ja luo yhteisöllisyyttä. Voi olla, että kilpailijasi alkaakin suosittelemaan sinua, mikäli hänen oma varauskalenterinsa on täynnä tai hän ei pysty juuri tiettyä tuotetta tarjoamaan.

Mikäli sinulla on jokin hyvä postausidea, voit yrittää ehdottaa suositulle bloggaajalle, voisitko toimia hänen blogissaan vieraskynäilijänä. Tämä palvelee myös omaa blogiasi ja sen näkyvyyttä.

… ja muut auttavat sinua

Mitä enemmän olet vuorovaikutuksessa muiden bloggaajien ja somevaikuttajien kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä he linkittävät sisältöäsi omaan sivustoonsa. Ulkoiset linkit nostavat näkyvyyttäsi Google-hauissa ja tuovat blogiisi lisää sitoutuneita kävijöitä.

Analytiikka ja maksettu mainonta apuna

Analytiikan seuraaminen auttaa sinua hahmottamaan esimerkiksi sen, mistä lukijasi blogiisi löytävät ja millä hakusanoilla. Mikäli jokin hakusana nousee ylitse muiden, kannattaa sitä käyttää jatkossakin blogiteksteissä tai jopa rakentaa postaus tuon sanan ympärille.

Googlen hauissa näkyminen ja nouseminen ylöspäin luonnollisesti on hidasta puuhaa. Ahkerankin bloggaamisen ja hakusanakikkailun vaikutukset alkavat näkyä vasta kuukausien päästä, mikä voi olla turhauttavaa. Kannattaa pohtia, käyttäisitkö alkuun maksettua mainontaa. Voit itse määritellä Google Ads -päiväbudjetin ja kampanjan voi keskeyttää milloin tahansa.

Myös Facebookissa ja Instagramissa voi luoda blogille näkyvyyskampanjan. Orgaanisen näkyvyyden saaminen kyseisillä kanavilla on nykyisten algoritmien aikakaudella haastavaa, joten maksettu mainonta boostaa mukavasti näkyvyyttä. Mainoskampanja sosiaalisessa mediassa on melko edullista ja voit itse päättää maksatko klikkausten vai näyttökertojen mukaan.

Call to action -painikkeet

Pähkinänkuoressa voitaisiin ajatella, että mieluummin 100 omistautunutta lukijaa, kuin 1000 lukijaa, joita aihe ei juurikaan kiinnosta. Haluat saada blogiisi lukijoiksi juuri ne oikeat ihmiset, joille sisältösi on relevanttia ja kiinnostavaa. Isommat seuraajaluvut tuovat totta kai blogillesi näkyvyyttä, mutta haluat varmasti myös kasvattaa asiakaskuntaasi? Tästä syystä on hyvä miettiä, kuinka saisit konvertoitua lukijat asiakkaiksi.

Mieti, mitä haluat lukijan tekevän, kun hän pääsee blogitekstisi loppuun. Esimerkiksi yhteydenottolomake tai chatbot voisi olla järkevää sijoittaa tähän kohtaan, jotta potentiaalinen asiakas tarttuisi heti tilaisuuteen. Blogitekstin loppuun kannattaa lisätä ainakin linkit, joista lukija pääsee seuraamaan yrityksen sometilejä. Myös suorajakomahdollisuus voi olla mukava lisä blogitekstien loppuun. Se madaltaa kynnystä jakaa sisältöä eteenpäin ja postausten näkyvyyden lisääntyminen taas tuo lisää lukijoita blogiisi.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen