Asiakastarinat auttavat sinua osoittamaan osaamisesi

Asiakastarinat auttavat sinua osoittamaan osaamisesi

Asiakastarinat ovat erinomainen keino esitellä yrityksesi ammattitaitoa ja herättää luottamusta. Näin hyödynnät asiakastarinoita tehokkaasti.

Asiakastarina luo uskottavuutta

Oletkin ehkä jo huomannut, että muiden asiakkaiden mielipiteillä on yleensä huomattava vaikutus ihmisten ostokäyttäytymiseen. Tiettyä tuotetta tai palvelua etsivät ihmiset lukevat usein palveluntarjoajan tai tuotteen arvosteluita netistä ennen ostopäätöstä, ja monesti koko ajatus ostoksen tekemiseen herää ylistävän arvostelun pohjalta.

Pähkinänkuoressa: hyvä asiakastarina on todiste siitä, että yrityksesi osaa asiansa ja tekee hyvää työtä. Kun asiakkaasi kertoo menestystarinan siitä, miten tarjoamasi palvelu kasvatti hänen liikevoittoaan tai muuten auttoi häntä, se on vahva suositus yrityksellesi. Asiakastarina kertoo lukijalle, että yrityksesi voisi auttaa häntäkin.

Ei siis ihme, että asiakastarinat ovat tehokas keino vaikuttaa.

Lukija haluaa samaistuttavia tarinoita

Ensimmäinen ohjeemme tarinankerrontaan: jotta asiakastarina kiinnostaa lukijoita, sen on oltava riittävän samaistuttava kohderyhmällesi.

Kannattaa siis miettiä ensin tarkasti, keitä ovat ne ihmiset, jotka haluat saada asiakastarinalla vakuutettua. Näin sinun on paljon helpompi valita asiakkaidesi joukosta se, jonka tarina parhaiten puhuttelisi tavoittelemiasi lukijoita.

Mitä enemmän tarinansa kertova asiakas ja hänen kokemuksensa vastaavat kohderyhmäsi edustajia ja heidän kokemusmaailmaansa, sitä paremmin asiakastarina voi saada heidät vakuuttumaan.

Muista ennen kaikkea tämä vinkki: erityisen hyviä ovat asiakastarinat, joissa kerrotaan, miten olet ratkaissut jonkin ongelman, josta monet potentiaaliset asiakkaasi kärsivät.

Hyvä asiakastarina on konkreettinen

Kun seuraavan kerran haastattelet asiakastasi tarinaa varten, yritä selvittää mahdollisimman paljon konkreettisia lukuja ja muita yksityiskohtia. Tarkat tiedot paitsi auttavat lukijoita ymmärtämään paremmin, millaista apua he itse voisivat yrityksesi palveluista saada, myös tekevät tarinasta paljon uskottavamman.

Vai mitä mieltä olet seuraavista esimerkeistä?

“Palvelu auttoi meitä myymään enemmän” on paljon epämääräisempää ja vähemmän vakuuttavaa kuin “Palvelu sai myyntimme kaksinkertaistumaan neljässä kuukaudessa”.

Niinpä.

Yhteenvetona voisi sanoa, että hyvässä asiakastarinassa esitellään konkreettisesti niin asiakas, hänen kohtaamansa ongelmat kuin yrityksen ongelmiin tarjoamat ratkaisutkin. Näin tarinasta käy lukijoille selväksi, millaista apua yritys pystyy heille tarjoamaan. Konkreettiset yksityiskohdat tarinassa myös tekevät sen lukemisesta paljon kiinnostavampaa.

Muistathan kuitenkin kiinnittää huomiota myös tarinan luettavuuteen. Tarkat yksityiskohdat ja luvut eivät yksinään riitä, vaan asiakastarinan pitää lisäksi olla helppolukuinen, kiinnostava ja mielellään jopa innostava.

Asiakastarinat ovat tehokas lisäys verkkosivuillesi

Mahtavia uutisia sinulle: yrityksen kotisivut ovat erinomainen alusta asiakastarinoidesi kertomiselle. Voit esimerkiksi rakentaa sivustollesi aivan oman alasivun kiinnostavalle asiakastarinalle tai sijoittaa tarinoita näyttävästi etusivullesi. Voit myös helposti lisätä lyhyitä muutaman kappaleen mittaisia asiakastarinoita palvelusivuillesi.

Muistin virkistämiseksi todettakoon vielä, että asiakkaiden tarinat ja sitaatit ovat mainio keino kasvattaa sivuillasi kävijöiden luottamusta yritystäsi kohtaan. Vaikka laadukkaat ja houkuttelevat palvelukuvaukset ovatkin olennainen osa kotisivujesi uskottavuutta, lukija ei silti niiden perusteella tiedä, kuinka hyvin yrityksesi oikeasti työnsä tekee. Sen sijaan aidoilta vaikuttavat muiden asiakkaiden tarinat yrityksen palveluiden laadusta kertovat kävijälle hyvin konkreettisesti, millaista laatua yritykseltä voi odottaa.

Muistathan, että asiakastarinoiden ei ole tarkoitus korvata monen yrityksen kotisivuilla yleisiä referenssikuvia, vaan ne tukevat toisiaan mainiosti. Esimerkiksi remontteja tekevän yrityksen kotisivuille sopii hyvin asiakastarina erityisen onnistuneesta remonttikohteesta, jota voi höystää kohteesta otetuilla korkealaatuisilla “ennen ja jälkeen” -kuvilla.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Leo Sävel
CEO, Patner

Hyödynnä asiakastarinoita mainonnassa

Seuraavaksi muutama sananen tarinoiden näkyviin tuomisesta ja mainostuksesta.

Hyviä asiakastarinoita kannattaa myös tuoda näkyvästi esille. Tarina, jossa tyytyväinen asiakas kertoo kuinka suurta apua hän on yritykseltäsi saanut voi olla erinomainen markkinointikeino. Tällainen asiakastarina voi sopia hyvin vaikkapa markkinointisähköpostiin tai Facebook-postaukseen.

Kun olet jakanut kiinnostavan asiakastarinan esimerkiksi kotisivuillasi tai Facebook-sivullasi, voit varsin kustannustehokkaasti saada sille yleisöä mainostamalla Googlessa tai Facebookissa. Facebookin mainostyökaluilla voit mainostaa joko postaustasi tai kotisivuillasi olevaa tarinaa Facebookissa. Googlen Display -mainonta puolestaan mahdollistaa sivuillesi lisätyn asiakastarinan mainostamisen Googlen laajassa yhteistyökumppaneiden verkostossa.

Asiakastarinat osana myynti- ja markkinointimateriaalejasi

Tätä et ehkä ollutkaan vielä miettinyt?

Asiakastarinat ovat myös hyvä tapa tuoda uskottavuutta myynti- ja markkinointimateriaaleihisi. Yrityksen esitteeseen tai PowerPoint-esitykseen lisätty innostava tarina on yleisölle paljon kiinnostavampaa kuin tyhjät korulauseet yrityksesi hienoudesta.

Voit esimerkiksi aina yrityksesi palvelun tai tuotteen esittelyn perään lisätä tarinan siitä, miten kyseinen tuote tai palvelu on auttanut jotain asiakastasi. Tällaisen asiakastarinan ei välttämättä tarvitse olla kovin pitkä, vaan tärkeintä on, että siinä konkreettisesti tehdään selväksi, millainen asiakkaasi ongelma oli ja miten sen ratkaisit.

Luota videon voimaan

Muistithan muuten liikkuvan kuvan tehokkuuden?

Yksi parhaista keinoista asiakastarinan kertomiselle on antaa asiakkaan itse kertoa se videolla omin sanoin. Voit esimerkiksi ladata videon omalle Youtube-kanavallesi ja upottaa videon sen jälkeen kotisivuillesi, mikä tekee videon jakamisesta ja mainostamisesta erittäin helppoa.

Videomuotoisessa tarinassa on monia etuja. Ensinnäkin ihmiset usein katselevat mielellään videosisältöjä lukemisen sijaan, mikä tekee tarinasta heti potentiaalisesti lähestyttävämmän. Osa katsojista myös mielellään jakaa kiinnostavina pitämiään videoita sosiaalisessa mediassa, mikä saattaa tuoda tarinalle ilmaista näkyvyyttä.

Toisekseen videomuotoinen tarina voi olla hyvin samaistuttava, jos asiakas osaa kertoa tarinansa luontevasti ja kiinnostavasti. Ei yleensä haittaa, vaikka asiakkaasi ei olisikaan kokenut kameran edessä esiintyjä, sillä osaava haastattelija pystyy auttamaan kokematontakin haastateltavaa esiintymään videolla.

Kolmanneksi video tekee asiakastarinasta erityisen uskottavan. Asiakkaan sitaatit ja tekstimuotoinen asiakastarina olisi periaatteessa mahdollista väärentää, ja asiakkaan valokuvakin olisi voitu ottaa jostain ilman lupaa, mutta video, jossa asiakas itse kertoo, miten juuri sinun yrityksesi häntä auttoi on lähes väistämättä autenttinen.

Läheskään kaikki asiakkaasi eivät välttämättä halua kertoa tarinaansa videolla tai koe osaavansa esiintyä kameran edessä, mutta kannattaa silti rohkeasti kysyä asiasta.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö, lähetä sähköpostia tai soita Leolle.

Leo Sävel