Kotisivut ovat yrityksen digitaalisen markkinoinnin perusta

Yrityksen tärkein digitaalisen markkinoinnin väline on hyvät kotisivut, jotka tuovat sille liidejä eli potentiaalisia asiakkaita sekä uusia asiakkaita. Ilman verkkosivuja yritykseltä jää tekemättä paljon myyntiä ja samanlainen vaikutus on myös huonoilla kotisivuilla.

Tänä päivänä panostetaan paljon erilaisiin sosiaalisen median kanaviin. On tärkeää, että yrityksellä on vähintäänkin oma Facebook-profiili ja Instagramissakin olisi mielellään hyvä olla aktiivinen. Perinteiset kotisivut eivät kuitenkaan ole menettäneet merkitystään sosiaalisen median rinnalla.

Laadukkaat kotisivut on mahdollista teettää suhteellisen edullisesti, ja jo siitäkin syystä on typerää jättää niiden tuoma potentiaali käyttämättä. Seuraavaksi kerromme seitsemän tapaa, joilla yrityksesi hyötyisi kotisivuista.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen

1. Verkkosivut palvelevat kävijöitään ympäri vuorokauden

Kotisivut ovat yrityksesi digitaalisen markkinoinnin kulmakivi, joka toimii edustajanasi silloinkin, kun et itse ole paikalla. Ympäri vuorokauden asiakkaita palvelevat kotisivut varmistavat, etteivät potentiaaliset asiakkaat mene sivu suun edes keskellä yötä. Nettisivut siis mahdollistavat yhteydenoton monin tavoin myös iltaisin, viikonloppuisin ja vaikka toiselta puolelta maapalloa.

2. Kotisivut tarjoavat potentiaalisille asiakkaille heidän tarvitsemaansa informaatiota

Toinen kotisivujen olennainen funktio on tarjota sivuilla vieraileville potentiaalisille asiakkaille heille tarpeellista ja kiinnostavaa informaatiota.

Mahdollinen asiakas, joka kuulee yrityksestä vaikkapa puskaradion kautta, haluaa mitä todennäköisimmin tutustua yritykseen ja sen palveluihin tarkemmin, ennen kuin tekee ostopäätöksen. Mitä hän tekee? Luultavasti googlettaa yrityksen. Jos yrityksellä ei ole lainkaan kotisivuja tai ne ovat kehnot, yritys saattaa jopa menettää asiakkaan.

Parhaimmassa tapauksessa sivut kuitenkin löytyvät ja ne ovat rakenteeltaan toimivat, visuaalisesti kiinnostavat sekä ennen kaikkea tarjoavat vastauksen kävijän mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Yrityksen nettisivut siis mahdollistavat kattavan ja kiinnostavan informaation tarjoamisen sivun vierailijoille. Sivuilla yritys voi kertoa tuotteistaan, palveluistaan sekä hinnoistaan, ja kävijä voi saada sivuilta jopa kaiken tarvitsemansa tiedon ostopäätöksen tekemistä varten.

3. Nettisivuilla rakennetaan yrityksen asiantuntijuutta

Puhtaasti informatiivisen sisällön lisäksi yritys voi kotisivuillaan vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat asiantuntijuudestaan ja kompetenssistaan. Kattavien palvelukuvausten lisäksi yritys voi nettisivuillaan julkaista referenssejään sekä asiakkaidensa kokemuksia.

Verkkosivut tarjoavat alustan myös esimerkiksi blogille, jossa yritys voi julkaista artikkeleitaan ja tuoda esille omaa asiantuntijuuttaan ja samalla pyrkiä tarjoamaan kävijöitä kiinnostavaa sisältöä.

Asiantuntijuuden lisäksi kotisivujen avulla on mahdollista vahvistaa yrityksen uskottavuutta. Mutta 10 vuotta sitten päivitetyt, hitaasti toimivat ja sekavat sivut, joista hädin tuskin selviää yrityksen toimiala, karkottavat kävijät hyvin nopeasti toisen palveluntarjoajan sivuille. Huonot sivut eivät viesti ajan hermoilla olevasta ja menestyksekkäästä bisneksestä. (Toisaalta sitäkin todennäköisempää on, ettei potentiaalinen asiakas koskaan edes löydä tällaisille nettisivuille niiden huonon hakukonenäkyvyyden vuoksi.)

Antaakseen uskottavan kuvan yrityksestä sivujen tulisikin olla hyvin rakennetut, latautua nopeasti ja tarjota kävijöille relevanttia sisältöä. Lisäksi sivujen pitäisi olla helposti navigoitavissa, vastata myös visuaalisesti tämän päivän vaatimuksia ja toimia kaikenkokoisilla näytöillä.

4. Kotisivujen kautta yritys saa yhteydenottoja ja liidejä

Kuten sanottu nettisivujen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on auttaa yritystä hankkimaan liidejä ja asiakkaita. Kotisivut ovat yrityksen digitaalinen käyntikortti ja enemmänkin. Hyvät kotisivut tarjoavat kiinnostuneille asiakkaille useita sopivia vaihtoehtoja ottaa yhteyttä yritykseen.

Kotisivuilla kiinnostunut vierailija voi antaa yhteystietonsa, ilmoittautua sähköpostilistalle uutiskirjeen tilaajaksi, täyttää yhteydenottolomakkeen tai jättää tarjouspyynnön. Kotisivuille on mahdollista lisätä chat-ponnahdusikkuna, jonka kautta asiakas saa apua reaaliajassa tai voi jättää yritykselle viestin chatin ollessa offline-tilassa. Chatbot on niin ikään erinomainen, kustannustehokas matalan kynnyksen yhteydenottokanava ja liidien kerääjä. Kotisivuilla on hyvä olla linkki myös yrityksen sosiaalisen median kanaviin, esimerkiksi Facebook-profiiliin.

Mobiilissa soittaminen yritykselle onnistuu helposti yhdellä klikkauksella soittopainikkeen avulla. Kotisivujen yhteydessä toimiva verkkokauppa taas mahdollistaa yrityksen tuotteiden ostamisen koska vain, ja sähköinen ajanvaraus palveluiden varaamisen mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Verkkosivuilla vieraileville kannattaa tarjota useampia erilaisia väyliä yhteyden ottamiseen; pelkkä käyntiosoite ja puhelinnumero saattavat ajaa kävijän pois, jos tämä esimerkiksi vierailee sivuilla varsinaisten aukioloaikojen ulkopuolella tai asioi mieluummin vaikkapa chatbotin tai sähköpostin välityksellä.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

5. Kotisivut tarjoavat asiakkailleen enemmän kuin Facebook-sivu

Mihin enää tarvitaan kotisivuja, kun on some? Eikö Facebook-profiili riitä yrityksen digitaalisen markkinoinnin alustaksi? Vastaus on yksinkertainen: ei riitä.

Facebook on tosiaankin erittäin tärkeä osa yrityksen markkinointia ja loistava viestintäkanava yrityksen ja siitä kiinnostuneiden sekä asiakkaiden välillä. Facebook-profiilin ei kuitenkaan tulisi olla yrityksen ainoa verkossa toimiva myyntiedustaja.

Yksi merkittävistä kotisivujen eduista suhteessa Facebook-profiiliin liittyy niiden hakukonenäkyvyyteen. Vaikka nykyisin Facebook-sivut nousevatkin hakutuloksiin, tapahtuu tämä useimmiten vain silloin, jos yritystä osataan etsiä suoraan sen nimellä. Muilla relevanteilla hakusanoilla hyvin hakukoneoptimoidut kotisivut näkyvät huomattavasti Facebookia paremmin.

Facebookissa yritysten on maksettava postaustensa mainostamisesta, jotta ne saisivat somenäkyvyyttä. Verkkosivuilla yrittäjän kannattaa puolestaan investoida Facebook- ja muun some-mainonnan lisäksi Google-mainontaan etenkin silloin, jos kyseessä on uusi yritys tai hyvin kilpailtu ala.

Facebook on oivallinen alusta yrityksen rentoon viestintään. Facebookissa on kätevää tiedottaa yrityksen uutisista, mainostaa vaikkapa päivittäin vaihtuvia tarjouksia ja kertoa viime hetkellä muuttuneista aukioloajoista. Siellä voi jutella asiakkaiden kanssa, vastata asiakaspalautteeseen ja järjestää kilpailuja.

Kotisivut puolestaan soveltuvat paljon paremmin yrityksen osaamisen, asiantuntijuuden ja palveluiden esittelemiseen laajemmin. Facebook sopii lyhyisiin postauksiin, mutta kattavammat sisällöt on fiksumpaa jättää verkkosivuille. Perusteelliset palveluiden kuvaukset on mukavampi lukea helposti navigoitavilta kotisivuilta, kuin etsiä niitä Facebookin seinältä. Pitkien artikkeleiden ja muiden tekstisisältöjen lukeminen on huomattavasti käyttäjäystävällisempää verkkosivuilla kuin Facebookista tihrustaen. Kotisivuja ja niiden sisältöjä, kuten blogipostauksia kannattaa kuitenkin mainostaa myös Facebookissa.

Kotisivujen toiminnallisuus ja visuaalisten vaihtoehtojen monipuolisuus antavat yrityksille enemmän vapauksia ja yksilöllisiä mahdollisuuksia. Kotisivuille voidaan luoda yrityksen brändiin sopiva layout, kun taas Facebookin massasta on paljon vaikeampi erottua edukseen visuaalisesti.

Vaikka kotisivut tarjoavat monia sellaisia mahdollisuuksia, joita Facebookissa ei ole (ja toisinpäin), yhdessä ne toimivat kaikista parhaiten. Säännöllisesti päivittyvät verkkosivut ja Facebook-sivu tukevat toinen toisiaan ja ohjaavat liikennettä molempiin suuntiin.

6. Asiakkaatkin ovat verkossa

Kotisivut ovat välttämättömät myös siksi, että yrityksen on oltava siellä missä asiakkaatkin ovat, eli verkossa. Vaikka puskaradio toimisi, ja tällä hetkellä asiakkaita olisikin enemmän kuin ehtii palvella, on hyvä varautua myös tulevaan.

Hyvät kotisivut tarjoavat jotakin myös nykyisille asiakkaille, eivätkä näin ollen toimi ainoastaan liidien kerääjänä vaan myös olemassa olevien asiakassuhteiden ylläpidon välineenä.

7. Kilpailu verkossa on helpompaa

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä: kotisivut mahdollistavat kilpailun myös suurempien yritysten kanssa. Pienyrittäjällä ei välttämättä ole resursseja kalliisiin mainoskampanjoihin, televisiomainontaan tai lehtimainontaan, mutta netissä kilpailu on yhä mahdollista.

Vakuuttavat, toimivat, nopeat ja hakukoneoptimoidut sivut voidaan teettää ammattilaisilla myös suhteellisen edullisesti, mikä mahdollistaa kilpailun suurempien yritysten kanssa. Toki toimiakseen nettisivut vaativat säännöllistä panostusta ja uudistustakin. Siitä huolimatta käytännössä kuka tahansa voi halutessaan laadukkailla kotisivuillaan vakuuttaa asiakkaat omasta osaamisestaan, hankkia lisää yhteydenottoja ja asiakkaita sekä tarjota heille kiinnostavaa sisältöä ja kasvattaa myyntiä.

Kun tarvitset yrityksellesi tehokkaat kotisivut, ota yhteyttä

Rakennamme sinulle liiketoimintaasi tukevat sivut maailman suosituimmalla kotisivualustalla yli 2400 sivuston kokemuksella.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake yleinen