1. Kannusta asiakkaita suosittelemaan yritystäsi

Perheenjäseneltä, kaverilta tai tuttavalta kuultu suositus vaikuttaa valtavasti ihmisten ostopäätöksiin. Nielsen Kuluttajapaneelin tutkimuksen mukaan yli 80 % kuluttajista sanoo luottavansa ystävien ja perheenjäsenten tekemiin tuote- tai palvelusuosituksiin. Tällaiset suositukset ovatkin erittäin tehokas markkinointikeino.

Hyvä keino suositusten saamiseen on tarjota olemassa oleville asiakkaille erikoistarjouksia tai alennuksia, mikäli he suosittelevat yritystä lähipiirilleen.

Suositusten tekeminen ja niistä saatavien etujen hyödyntäminen kannattaa tehdä mahdollisimman helpoksi. Yrityksen kotisivujen tai verkkokaupan tilauslomakkeeseen voi esimerkiksi lisätä kentän, johon tilaaja voi merkitä suosituksen tehneen ystävänsä tai perheenjäsenensä sekä tämän sähköpostiosoitteen.

Paras tapa saada suosituksia on kuitenkin tehdä asiakkaat niin tyytyväisiksi, että he innostuvat oma-aloitteisesti suosittelemaan yritystäsi tutuilleen.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin

2. Jaa tyytyväisten asiakkaiden kokemuksia

Potentiaaliset asiakkaat eivät kuuntele suosituksia pelkästään ystäviltään ja perheeltään, vaan myös muilta tyytyväisiltä asiakkailta. Siksi asiakastarinoita ja positiivisia arvosteluja on tärkeää esitellä näkyvästi yrityksen kotisivuilla ja sosiaalisen median profiileissa. Esimerkiksi palvelukuvauksen alkuun laitettu lainaus palveluun tyytyväiseltä asiakkaalta antaa lukijalle heti myönteisemmän käsityksen yrityksestä.

Pyydä rohkeasti positiivisia kommentteja ja arvosteluja asiakkailtasi. Moni hyvää palvelua saanut asiakas saattaa mielellään kirjoittaa Google- tai Facebook-arvostelun yrityksestäsi tai antaa ylistävän sitaatin, jonka voit lisätä kotisivuillesi. Jotkut voivat jopa suostua kertomaan hyvän asiakaskokemuksensa videolla.

Jos kommentteja tai arvosteluja on muutoin vaikea saada, voit myös kannustaa asiakkaitasi tarjoamalla pienen alennuksen tai kaupanpäällisen jokaiselle, joka kirjoittaa positiivisen arvostelun tai kehuu yritystäsi asiakastarinassa.

Kannattaa myös muistaa, että hyvät Google- ja Facebook-arvostelut tekevät yrityksestäsi uskottavamman paitsi potentiaalisten asiakkaiden myös hakukoneiden silmissä, ja vaikuttavat siten Google-näkyvyyteesi.

3. Tee yhteistyötä

Yksi keino saada yrityksellesi lisää näkyvyyttä ja uusia asiakkaita on tehdä yhteistyötä sellaisten yritysten kanssa, joiden toimiala liittyy läheisesti omaan toimialaasi.

Tällaisestä yhteistyöstä voi olla suurta hyötyä kummallekin osapuolelle, kun yritykset voivat suositella toistensa palveluita asiakkailleen, ohjata kävijäliikennettä toistensa verkkosivuille ja jakaa tietoutta keskenään.

Esimerkiksi ravitsemusterapeutin voi olla kannattavaa harkita yhteistyötä vaikkapa paikallisen kuntosalin tai joogastudion kanssa, ja kattoremontteihin erikoistunut yritys voi hyötyä yhteistyöstä puhallusvillaa ja muita lämpöeristeitä asentavan yrityksen kanssa.

Voit myös rakentaa yhdessä muiden yritysten kanssa niin sanotun power teamin, jossa asiakas voi ostaa yhdeltä toimijalta kaiken tarvitsemansa. Tällaisessa järjestelyssä alihankkijoina toimii eri alojen ammattilaisia, ja asiakkaan tehdessä tilauksen kukin firma hoitaa tilauksesta oman erikoisalansa tehtävät.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

4. Osallistu keskusteluihin ja osoita asiantuntijuuttasi

Etsi paikkoja, joissa voit keskustella alaasi liittyvistä aiheista potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja vakuuttaa heidät asiantuntijuudestasi. Käytiinpä nämä keskustelut sitten yritystapahtumassa, nettifoorumilla tai vapaa-ajallasi, asiantuntevien neuvojen ja kommenttien tarjoaminen saa yrityksesi jäämään ihmisten mieleen.

Voit osallistua keskusteluihin esimerkiksi kiinnostavien LinkedIn-postausten kommenttiketjuissa, ja osoittaa osaamistasi muiden alojen ammattilaisille. Hyviä keskustelupaikkoja ovat myös monet yritystoimintaan liittyvät Facebook-ryhmät, kuten esimerkiksi Yrittäjät-ryhmä ja monet muut ammattilaisryhmät.

5. Järjestä kilpailu

Kilpailut ovat monesti tehokas keino houkutella ihmiset vuorovaikuttamaan yrityksesi kanssa. Kiinnostava kilpailuidea ja houkutteleva palkinto voivat saada osakseen paljon huomiota sosiaalisessa mediassa.

Kilpailu voi olla esimerkiksi tiettyyn teemaan liittyvä valokuvakilpailu, kaikkien somepostausta kommentoineiden välillä suoritettava arvonta tai kisa typerimmästä puujalkavitsistä. Kilpailuun osallistumisesta kannattaa myös tehdä todella helppoa, jotta kynnys lähteä mukaan olisi mahdollisimman alhainen.

Kilpailua suunniteltaessa luovuus on erittäin suositeltavaa. Hauska ja uudenlainen kilpailu saa paljon helpommin osallistujia kuin tylsä ja kulunut.

Kilpailulle on tärkeää myös asettaa selkeä tavoite, joka tukee yrityksen liiketoimintaa. Tavoite voi olla vaikkapa kotisivujen kävijäliikenteen kasvattaminen tai uusien tilaajien saaminen yrityksen sähköpostilistalle.

Kilpailun palkinnoksi on usein hyvä valita jotain sellaista, joka sekä innostaa ihmisiä osallistumaan että tuo näkyvyyttä yrityksen tuotteille tai palveluille. Esimerkiksi kauneushoitolan järjestämälle kilpailulle hyvä palkinto voisi olla hoitolan hienoin hemmotteluhoito.

Kannattaa kuitenkin panostaa myös palkinnon luovuuteen. Edullisestikin voi saada kilpailulle hauskan palkinnon. Esimerkiksi joulun alla joulukinkku voi olla hyvin houkutteleva palkinto Facebook-arvonnassa.

Muista myös mainostaa kilpailuasi tarpeeksi näkyvästi, jotta se varmasti saa riittävästi osallistujia. Tehokas tapa kilpailun näkyvyyden kasvattamiseen on mainostaa sitä huolellisesti valitulle kohderyhmälle Facebookissa ja Googlen Display Networkissa kilpailun ajan.

6. Julkaise video-oppaita

Video-opas yrityksesi toimialaan liittyvästä aiheesta on erinomainen keino osoittaa asiantuntijuuttasi. Voit videolla esimerkiksi vastata asiakkaita askarruttaviin kysymyksiin, näyttää miten eri projektit toteutetaan tai esitellä millaisia asiakkaiden ongelmia yrityksesi on ratkaissut.

Hyvin tehty video voi houkutella kävijän jäämään sivuillesi ja herättää kiinnostuksen palvelujasi kohtaan. Mielenkiintoinen video saattaa myös saada ilmaista näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, jos ihmiset innostuvat jakamaan sitä.

Jotta video-oppaillasi olisi parhaat mahdollisuudet menestyä, ne kannattaa julkaista yrityksesi Youtube-kanavalla ja jakaa muilla yrityksesi käyttämillä sosiaalisen median kanavilla sekä kotisivuillasi. Lisäksi videoita täytyy mainostaa aktiivisesti Facebookissa ja Googlen mainospaikoilla.

Näistä varsinkin Google-mainonta on tärkeää, sillä Youtube on Googlen omistama palvelu, ja Google Ads sopii mainiosti Youtube-videoiden mainostamiseen. Google-mainonnan kautta voit saada videollesi huomattavasti lisää näkyvyyttä varsin edullisesti.

Ota nämä markkinointikeinot käyttöösi ja kokeile, miten ne toimivat juuri sinun yritykselläsi!

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin