Linkkien merkitys yritykselle

Ulkoiset linkit eli niin kutsutut backlinkit ovat erittäin olennainen tekijä yrityksen kotisivujen hakukonenäkyvyyden kannalta. Ulkoisella linkillä tarkoitetaan jollakin toisella (ulkoisella) sivulla olevaa linkkiä, joka johtaa sinun yrityksesi sivuille.

Yritys sijoittuu todennäköisesti korkeammalle Googlen hakukonetuloksissa, jos sillä on paljon laadukkaita ulkoisia linkkejä. Logiikka perustuu siihen, että Google arvostaa sivua, jolle on osoitettu paljon linkkejä, koska se kertoo sivun laadusta. Google tulkitsee hyvät linkit suosituksina ja parantaa sivun sijoitusta hakukonetuloksissa.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin

Linkkien väärinkäyttäminen

Aivan näin mustavalkoinen asia ei kuitenkaan ole. Ulkoisten linkkien tärkeys hakukoneoptimoinnin kannalta on johtanut siihen, että sivustot ovat hankkineet linkkejä kepulikonstein, jolloin puhutaan linkkiverkostojen väärinkäytöstä sekä black hat-linkeistä. Tällainen linkkien väärinkäyttäminen on näkynyt esimerkiksi linkkien ostamisena sekä hakukoneoptimointi-hakuisena linkkien vaihtamisena yritysten kesken.

Väärinkäytökset taas ovat johtaneet siihen, että Googlen algoritmi arvioi backlinkkien luotettavuutta tarkemmin. Kun Google ei pidä linkkiä “aitona” vaan tulkitsee, että se on tehty pelkästään hakukoneoptimoinnin parantamiseksi, saattaa se vaikuttaa hakukonetuloksiin päinvastaisella tavalla. Hakukoneoptimoinnin parantamiseksi luodut linkit saattavatkin siis laskea sivun hakukonesijoitusta.

Google kiinnittää huomiota esimerkiksi siihen, millaisilla sivuilla linkkejä jaetaan. Mikäli linkkiä jakava lähdesivu on esimerkiksi täysin eri teemainen kuin kohdesivu, saattaa Google katsoa, että kyseessä ei välttämättä ole aito suositus. Luotettavampia ovat linkit sivuilta, jotka jollain tavalla liittyvät linkittämänsä sivun aiheeseen.

Backlinkkejä ei siis kannata yrittää hankkia keinolla millä hyvänsä. Esimerkiksi linkkien ostaminen linkkifarmeilta, eli toimijoilta jotka tarjoavat linkkejä maksua vastaan, ei ole suositeltavaa. Myöskään aiemmin suosittua tapaa linkata omaa yritystä keskustelupalstoille ei voida suositella, ja monien foorumien säännötkin sen kieltävät.

Oman yrityksen linkkien jakaminen keskustelupalstoilla (ja blogien kommenttiosioissa) on usein aivan liian ilmeistä ja vaikka siinä onnistuisikin, ei Google yleensä näe tällaisia linkkejä suosituksina vaan arvottomina “nofollow”-linkkeinä, jotka eivät nosta hakukonenäkyvyyttä. (Toisaalta vaikka linkkien jakaminen keskustelufoorumeilla on linkkien hankinnan kannalta tehotonta, voi se kuitenkin houkutella potentiaalisia asiakkaita sivuillesi.)

Maksulliset linkit ja itseisarvoinen linkkien hankkiminen tuottavatkin kuitenkin yleensä vain hallaa yrityksen hakukoneoptimoinnille ja markkinoinnille.

Millainen on hyvä linkki?

Linkin lähdesivuston ja kohdesivuston yhteisen alan tai teeman lisäksi positiivinen vaikutus on linkillä, joka osoitetaan korkean auktoriteetin sivustolta. Tämä tarkoittaa, että parempaa hakukonetulosta ennustavat backlinkit, jotka tulevat sellaisilta sivustoilta, jotka ovat itsekin saaneet paljon ulkoisia linkkejä. “Maineikkaiden” sivustojen osoittamat linkit ovat siis toivotuimpia. Moz-työkalulla voit testata, millainen auktoriteetti eri sivuilla on.

Domain auktoriteetti

Myös linkkien sijainnin arvioidaan vaikuttavan hakukonetuloksiin. Leipätekstissä esiintyvää linkkiä arvostetaan enemmän kuin esimerkiksi sivupalkissa olevaa linkkiä. Tekstisisällön alussa esiintyvä linkki on niin ikään arvokkaampi kuin linkki tekstin lopussa.

Miten tällaisia hyviä linkkejä sitten voisi hankkia? Linkkien hankkimiseen liittyvien väärinkäytösten takia ei kannata heittää kirvestä kaivoon. Hyödyllisten linkkien hankkiminen on edelleen mahdollista, ja yritysten kannattaa siihen myös panostaa. Seuraavaksi annamme 5+1 vinkkiä siihen, miten sinä voit hankkia yrityksellesi hyviä backlinkkejä, joiden avulla parannat yrityksesi näkyvyyttä.

1. Yhteistyökumppaneiden linkkaaminen ja suositusten antaminen

Backlinkkejä sivuillesi hankit helpoiten yrityksesi yhteistyökumppaneilta. Vastavuoroinen linkittäminen ei välttämättä Googlen kannalta ole paras mahdollinen tapa, mutta aidon suosituksen antaminen voi hyödyttää molempia yrityksiä. Kun tarjoudut antamaan yhteistyökumppanillesi lausunnon tyytyväisen asiakkaan sanoin, kumppaniyritys luultavasti julkaisee suosituksesi mielellään myös omilla sivuillaan ja sinä hankit samalla sivuillesi osoitetun linkin.

Myös asiakastarinoiden julkaiseminen (asiakkaan luvalla tietenkin) on hyvä tapa hankkia linkkejä. Kotisivuillasi julkaistu positiivinen asiakastarina on hyvää mainosta yrityksellesi ja samalla se voi tuoda sivuillesi linkkejä, kun asiakas julkaisee juttunsa myös itse, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

2. Hanki linkkejä kirjoittamalla blogia

Toinen kullanarvoinen tapa kerätä backlinkkejä on tuottaa runsaasti laadukasta sisältöä omille nettisivuille, mihin esimerkiksi blogin kirjoittaminen tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden. Pitämällä hyvää blogia, tarjoamalla lukijoille kiinnostavaa sisältöä ja mainostamalla sitä voit saada lukijat linkkaamaan artikkeleitasi heidän omilla sivuillaan tai sosiaalisen median kanavillaan. Google arvostaa etenkin sivustojen julkaisemia linkkejä, mutta näkee myös sosiaalisen median linkkijaot positiivisina.

Blogi kannattaa ilmoittaa myös erilaisiin verkossa oleviin blogihakemistoihin, joiden kautta on mahdollista saada liikennettä sivuille ja samalla hankkia kätevästi ulkoisia linkkejä yritykselle.

Haluaisitko houkutella nettisivuillasi enemmän liidejä?

Ilmainen mailisuoramme tarjoaa yli 12 testatusti toimivaa keinoa kasvattaa myyntiäsi verkkosivujesi avulla. Tilaa kattava vinkkipaketti suoraan sähköpostiisi alla olevalla lomakkeella.

Mailisuora
Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käsittelemisen *

Leo Sävel
CEO, Patner

Leo Sävel

3. Ilmoita yrityksesi ilmaisiin hakemistoihin

Blogihakemistojen lisäksi netissä on paljon erilaisia yrityshakemistoja, joissa listataan tiettyjen alojen toimijoita. Hakemistot ovat oivallinen tapa kerryttää ulkoisia linkkejä yrityksen kotisivuille. Hakemistot ovat useimmiten ala- ja paikkakuntakohtaisia. Huomattava osa hakemistoista on maksullisia, mutta monille listoille yritys saa linkin myös ilmaiseksi, esimerkkinä mainittakoon TripAdvisor. Kannattaa siis tarkistaa aina ennen listalle ilmoittautumista, että se on varmasti ilmainen.

4. Jaa tuotteitasi arvosteltaviksi

Hyvä tapa hankkia linkkejä on antaa yrityksen tuotteita (tai palveluita) bloggaajille arvioitavaksi. Google ei hyväksy linkkien pyytämistä vastineeksi tuotelahjoista, mutta ei kiellä tuotteiden lähettämistä arvioitavaksi. Yrityksen kannattaakin siis harkita tuotteiden lähettämistä bloggaajille, mikä hyvässä tapauksessa voi johtaa siihen, että tyytyväinen testaaja jakaa linkin omassa blogissaan.

5. Tartu vieraskynään

Blogien pitäminen on monille yrityksille tätä päivää ja vierasbloggaaminen testattu tapa hankkia sivuille ulkoisia linkkejä. Yrittäjän kannattaa tarjota asiantuntemustaan muille alaansa läheisesti liittyville toimijoille ja ehdottaa vierasbloggaamista.

Ravitsemusterapeutti voi esimerkiksi tarjota artikkelia ravintolisiä myyvän verkkokaupan blogiin. Molemmat voittavat: verkkokauppa voi tarjota lukijoilleen mielenkiintoista ja asiantuntevaa sisältöä, ja ravitsemusterapeutti pääsee mainostamaan omaa yritystään ja hankkii samalla uuden ulkoisen linkin ja mahdollista somenäkyvyyttä.

6. Paremman sisällön puolesta

Linkkien hankkiminen on kustannustehokas tapa parantaa yrityksen kotisivujen hakukonenäkyvyyttä. Linkkien rakentamiseen kuitenkin liittyy omat ongelmansa, joista on hyvä olla tietoinen, kun sukeltaa backlinkkien maailmaan. Kaikista linkkien hankinnan keinoista ylivoimaisesti paras on tuottaa yrityksen sivuille hyvää, mielenkiintoista ja kohderyhmiä palvelevaa sisältöä, ja saada sitä kautta luonnollisesti ulkoisia linkkejä, eli aitoja suosituksia.

Kun haluat kasvattaa Google-näkyvyyttäsi, ota yhteyttä

Suunnitellaan yhdessä liiketoimintaasi tukeva hakukonenäkyvyyden strategia, jolla Google-sijoituksesi nostetaan uudelle tasolle.

Leo Sävel

Leo Sävel
Blogi alalomake hakukoneoptimointiin